Menanam Papaya atau Betik Cara Betul Boleh Memberikan Hasil Sepanjang Tahun
Linkman @ Azman Consultation - Thu 26/Nov/2020 9:23pm [Last Comment]
Diantara tanaman yg paling produktif untuk ditanam di kampung adalah papaya. Berbeza dengan pokok buah lain yg mengikut musim, papaya boleh berbuah sepanjang masa.

Jika kita tanam sebaris pokok papaya dalam 5 ke 10 batang sahaja pun, buah yang terhasil sangat banyak tak sempat untuk dimakan sendiri.

Papaya adalah diantara buah yg paling banyak vitamin, mineral dan antioksidan. Selain dari itu, papaya juga boleh membuatkan kita merasa kekenyangan untuk jangka masa yg lama. Kalau kita tak nak makan nasi waktu malam (nak diet kuruskan badan), cukup memadai makan papaya sahaja (dan juga pisang).

Satu lagi kelebihan papaya, mana-mana buah yg berlebihan boleh di potong dan diberikan kepada ayam sebagai sumber makanan yg berkhasiat tinggi. Ayam yg sihat akan memberikan kita telur yg berterusan sepanjang masa.

Terdapat 3 jenis pokok papaya. Papaya jantan biasanya tak berbuah. Kita nak kalau boleh dapatkan papaya betina atau lebih baik lagi papaya khunsa.

1) Papaya Jantan
2) Papaya Betina
3) Papaya Hermaphrodite (Khunsa)

Papaya juga ada banyak variety, tapi yang popular di Malaysia adalah:

1) Jenis Eksotika (I dan II)
2) Jenis Sekaki - juga disebut Jenis Hongkong atau Jenis Perak.

Dan beberapa variety lagi yg kurang ditanam (Three Pillars, Frangi, Sarawak Unggu, dll). Kalau di kampung, kadang2 kita panggil Betik Bulat atau Betik Bujur/Panjang sahaja sebab senang nak kenal.

Ambil biji benih dari buah masak yg kita suka (samada Betik Bulat, Betik Panjang atau yg dibeli dari pasaraya) dan tanam sendiri mengikut ilmu yg betul.

Hasil buah papaya boleh dipetik seawal 6 ke 10 bulan, bergantung kepada cara pembajaan dan cahaya yg diperolehi oleh pokok. Pokok papaya amat produktif sekitar 2-3 tahun. Selepas 5 tahun buah mulai berkurangan. Walaupun masih lagi boleh berbuah sehingga lebih 10 tahun, ada baiknya tebang dan tanam lain bila umur dah mencecah 5 tahun sahaja.

Ilmu Menanam Papaya
===================

Dengan adanya youtube, banyak ilmu2 penanaman papaya yg boleh dipelajari dengan pantas.

1) Perlu tahu bagaimana nak tanam papaya samada dari biji atau menggunakan cara ''Air Layering''

2) Jika tanam guna biji, perlu tahu bagaimana nak dapatkan biji benih betina. Kita tak nak biji benih jantan. Kalau ada 10 pokok papaya, cukup hanya 1 sahaja pokok jantan. Pokok lain lebih baik betina atau khunsa.

3) Cara mengenal papaya jantan atau betina dari pemilihan bahagian buah yg dipotong utk mendapatkan biji. (iaitu bahagian tengah atau bahagian bawah utk biji betina dan bahagian atas utk jantan).

4) Cara apungan iaitu biji yg terapung bila di masukkan dalam air perlu dibuang.

5) Cara mengenal benih ikut warna biji. Benih jantan lebih gelap berbanding benih betina.

6) Cara mengenal pokok papaya dari bentuk daun nya. Papaya jantan daunnya ''profile bulat'' manakala papaya betina daunnya ''profile 3 segi''.

7) Cara mengenal pokok melalui bunga yg terhasil. Kalau kita study beberapa video youtube berbeza, kita boleh kenal bunga jantan dari betina dan juga bunga khunsa.

Bila dah kenal jenis pokok jantan/betina/khunsa, bolehlah kita tebang pokok papaya jantan yg berlebihan. Tinggalkan 1 sahaja papaya jantan sudah memadai.

Blueprint Usahawan Desa
=====================
Papaya adalah salah satu dari pokok utama dalam komponen ke 4 (Kelapa, Pisang, Papaya) Siri Blueprint Usahawan Desa.

https://www.majalah.com/?classified.blueprint-usahawan-desa.GG6WVJD89G

Seterusnya
==========
Saya akan masukkan satu persatu ilmu menanam papaya dari youtube di comment dibawah.

Niche: Diskusi Bisnes | Usahawan Tani
 
1. Linkman - Thu 26/Nov/2020, 9:33pm
20 Manfaat Betik dan 3 pantang larang!
(Dr. Noordin Darus)
https://youtu.be/DNGcSTbQrOk

Buah betik ada byk vitamin, mineral, enzyme, fiber yg mudah dicerna, kalori rendah dan tiada lemak jadi tak perlu risau. Patut kita semua tanam betik di rumah sekurang2nya sebatang pokok. Asal usul papaya dari area mexico / amerika tengah.

1) anti radangan/anti-inflammatory - enzim papain (sesuai untuk gout, bengkak, radangan dll)
2) anti bakteria/natural antibiotic - meningkatkan imuniti contoh anti flu kerana ada vitamin C
3) menurunkan blood pressure
4) mengurangkan masalah buah pinggang
5) anti parasite – cacing dalam badan kita - biji betik (bukan buahnya)
6) anti jerawat
7) anti kenser/anti oksida
8) anti sembelit/anti buasir
9) tingkatkan kalsium dalam tulang
10) ubat senggugut
11) anti penuaan/awet muda
12) ubat diabetis mellitus
13) memperbaharui sel muka/ buat mask
14) mengurangkan masalah macular degeneration/kerabunan mata
15) tonik tenaga
16) ubat masalah cirit birit
17) ubat untuk gout
18) baik untuk jantung/anti stroke/kolestrol – betik ada unsur lycopene, altenatif jika tiada buah tomato
19) ubat tumit merekah
20) baik untuk mata

3 pantang
========]
1) perempuan mengandung jangan terlalu kerap makan betik terutama betik putik yg bergetah (ibu menyusu boleh makan)
2) org yg ada asma atau masalah pernafasan tidak digalakan makan betik
3) pantang untuk org yg ada batu karang

Baby boleh makan betik seawal 6-7 bulan  
2. Linkman - Fri 27/Nov/2020, 10:57pm
Ilmu pengenalan Papaya - Astro Awani
https://youtu.be/t3U9zhKCZ7s

Kenali buah betik & temubual dgn pakar dari UPM.

Jenis Betik
- Jenis Panjang - Betik Sekaki
- Jenis Bulat

Jenis bunga betik
- bunga hermaphrodite
- bunga betina
- bunga jantan

beliau cadangkan kalau kalau tak dapat pokok hermaphrodite, perlu tanam pokok betina dan pokok jantan dgn nisbah 7:3 iaitu bagi setiap 7 papaya betina kena ada 3 papaya jantan.

kalau tuai buah semasa musim hujan, betik kurang manis.. tunggu waktu kemarau sikit. utk penjagaan, buang pelepah tua supaya baja tak dibazirkan ke daun tua. pokok betik sebenarnya boleh ditanam dalam pasu depan rumah. tapi perlu pembajaan yg betul.

pucuk dan bunga betik juga boleh dibuat ulam.  
3. Linkman - Fri 27/Nov/2020, 11:13pm
Kisah Kejayaan Mr. Chin - Tanaman betik di gua musang kelantan
https://youtu.be/hCSIbfxSIho

- asalnya ayah beliau tanam pisang, tapi diserang penyakit dan habis musnah.
- kemudian beliau pergi ke jabatan pertanian dan belajar tanam betik
- seminggu boleh kutip 500 Kg buah betik
- lepas tu beliau mula tanam sayur lain - kacang panjang, bendi, terung dll

Tidak dinyatakan saiz kebun papaya, tapi dari gambar drone saya jangkakan dlm 1 ekar.  
4. Linkman - Fri 27/Nov/2020, 11:23pm
Betik Sekaki - Pusat Rujukan Teknologi Pertanian Tawau
https://youtu.be/XUgpvwE4NpI

betik sekaki sangat disukai sebab saiz pokok yg rendah dan mudah diurus dan berbunga seawal 3-4 bulan ditanam berbanding betik lain berbunga lepas 5 bulan.

betik memerlukan air yg banyak tapi pangkal pokok tidak boleh menakung air (pokok akan mati). jarak tanaman yg disyorkan adalah 2.7 meter antara baris dan 1.8 meter antara pokok. boleh dapat 2000 pokok bagi 1 hektar.  
5. Linkman - Sat 28/Nov/2020, 12:00am
Cara Kenal Betik betina
https://youtu.be/T3wcOlMBS9Q

Betik betina
- akar serabut
- biji warna hitam
- daun cabang banyak lebih dari 3
- bunga besar, rapat ke pangkal

Betik jantan
- akar tunjang
- biji warna kelabu/coklat
- daun cabang 3
- bunga tangkai panjang dan kecil

Ambil biji di bahagian separuh kebawah buah, rendam dalam air, buang biji yg terapung, ambik yg tenggelam sahaja. Bilas biji bersih2 dari lendir dan terus semai. tak perlu jemur dulu..

lepas 2 bulan semai masih boleh kenal pokok betina (akar serabut) berbanding pokok jantan (akar tunjang). masukkan dalam polybag individu selama 2 bulan.. kemudian tanam. selepas 9 bulan berbuah dan boleh tuai

ulasan
======
terdapat sedikit percanggahan diantara warna benih di dalam video ini berbanding video lain. Dalam video2 lain warna biji yg lebih hitam adalah benih jantan. benih betina warna lebih cerah (lebih coklat)  
6. Linkman - Sun 29/Nov/2020, 8:41pm
Cara membezakan benih jantan dan betina papaya.
https://youtu.be/ljCMFQzXqAM

Warna biji benih jantan papaya adalah hitm pekat
Warna biji benih betina papaya adalah ''warna mata kita'' iaitu warna yg lebih cerah/coklat.  
7. Linkman - Sun 29/Nov/2020, 8:44pm
Is my Papaya plant male or female?

Contoh bunga papaya jantan (tangkai panjang)
https://youtu.be/avBSLULrXNU?t=59

Contoh bunga papaya betina
(tangkai pendek, bulat dan rapat ke pangkal)
https://youtu.be/avBSLULrXNU?t=110  
8. Linkman - Sun 29/Nov/2020, 8:47pm
lagi contoh benih papaya
https://youtu.be/LE2D2RcSFcU

- warna benih jantan lebih gelap/hitam
- warna benih betina lebih cerah/coklat  
9. Linkman - Sun 29/Nov/2020, 8:51pm
Cara membezakan papaya jantan dari betina melalui daun
https://youtu.be/FUPTCtWCINI

- papaya jantan profile bentuk daun ''lebih bulat''
- papaya betina profile bentuk daun ''seperti segitiga''

kalau nak lebih pantas, lihat disini: (video yg sama)
https://youtu.be/FUPTCtWCINI?t=141
- kanan adalah daun pokok betina
- kiri adalah daun pokok jantan  
10. Linkman - Sun 29/Nov/2020, 8:55pm
Ada banyak ilmu berkenaan penanaman Betik Sekaki di perlis.

http://animhosnan.blogspot.com/2010/07/betik-sekaki-perlis.html  
11. Linkman - Sun 29/Nov/2020, 8:58pm
Lagi berkenaan perbezaan bunga papaya
https://youtu.be/Thdpd_-zqC8

Kalau nak pantas, terus klik disini (video yg sama)
https://youtu.be/Thdpd_-zqC8?t=89

- Kiri sekali bunga jantan
- tengah bunga betina papaya bulat
- kanan bunga betina papaya panjang  
12. Linkman - Sun 29/Nov/2020, 9:02pm
Dalam video ini ada banyak info am berkenaan penanaman papaya, tetapi bhgn yg paling menarik adalah bunga papaya hermaphrodite (khunsa) yg jelas ditunjukkan.
https://youtu.be/3ah9UPsY1IU

Klik dibawah utk pergi straight ke bunga khunsa
(video yg sama)
https://youtu.be/3ah9UPsY1IU?t=582  

Page 1   (Total 12 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..