Bolehkah Kuruskan Badan Semasa Tidur? (Teknik Puasa Malam)
Linkman @ Azman Consultation
Fri 5/Nov/2021 2:59pm [Last Comment]
Masalah
========

Semenjak 5 tahun terakhir ni saya dah agak risau pasal kesihatan dan berat badan.

Semasa di univ, kita semua mungkin termasuk dalam golongan kurus atau slim.. maklumlah duit cukup2 paras hidung je... memang tak terlebih makan..

Tapi selepas mula kerja dan melepasi angka 30an.. badan dah mula naik. Dan selalunya gout mula menyerang sendi..

Mula2 saya tak percaya kena gout sebab tak pernah kena dan tak ada ahli keluarga yg kena.. saya sangkakan hanyalah ''terseliuh semasa jogging''.

Tapi selepas doktor sahkan memang gout dan beri ubat.. barulah saya menerima hakikat yg umur nih dah melewati mid-30an.. badan tak segagah dahulu..

Orang Lain
==========

Saya check dgn rakan2 yg semuanya dah buncit perut (dan botak kepala thehe).. apa cara paling mudah nak kuruskan badan.. sebab berat badan berlebihan adalah punca utama semua masalah kesihatan..

1) ada yg beli minuman slimming seperti sachet coklat bervitamin untuk kurus
- kalo minum coklat nih perut kenyang sepanjang hari dan makan kurang

2) ada yg beli detox tea atau bahasa kasarnya julap.
- kalo minum pastikan anda dekat dengan toilet. Kalo nak keluar rumah jangan minum nanti menyesal.

3) ada yg beli ubat anti-lemak yg perlu diambil sebelum/selepas makan
- masalahnya anda akan terasa bahagian bawah anda ''berminyak'' sepanjang masa terutama selepas buang air besar dan tak confiden utk berurusan harian.

4) ada yg memasang azam untuk bersenam/jogging setiap petang
- masalahnya bila hari hujan atau bila sibuk di ofis atau bila waktu pkp covid selalunya terlepas peluang utk jogging di taman..

5) ada yg sign up program kuruskan badan bersama health-consultant
- bagi yg banyak duit boleh lah.. saya tak minat cara ni

6) ada yg kononnya nak berdisiplin kurangkan makan
- takyah lah.. memang kejap je lepas tu balik semula makan banyak seperti asal..

Cabaran
=======
Saya masih tercari cari jalan penyelesaian.. Buat masa ini saya sedang cuba gabungan teknik ''jogging/senaman'' dan ''puasa malam'' dan nampak macam menjadi..

caranya .. jangan lakukan kedua2 teknik tersebut serentak.. hanya pilih satu sahaja utk diamalkan setiap hari.

Solution
=======

1) Teknik senaman/jogging
- pada hari2 yg saya boleh bersenam atau jogging di taman atau bekerja di kebun (apa2 aktiviti yg banyak berpeluh).. tidak perlu risau sangat.. saya boleh makan malam selewat jam 8pm.

TAPI selepas jam 8pm hentikan semua pengambilan makanan/minuman terutama yg bergula atau berlemak. Anda hanya boleh ambil minuman yg masam2 seperti perahan lemon, perahan limau nipis/kasturi/purut dll sahaja.. asalkan tidak ditambah gula.

Minuman kordial TIDAK BOLEH sebab kandungan gula amat tinggi didalamnya. sama juga dengan perahan jus buah yg dibeli di supermarket.. kandungan gula amat tinggi.. TAK BOLEH.

kalau nak minum teh/kopi pastikan TIADA gula. tapi kalau nak tambah susu tepung atau susu lembu pek UHT dibolehkan. Tapi TAK BOLEH susu pekat manis.

2) Teknik puasa malam
- pada hari2 yg saya tak dapat bersenam/jogging diatas apa sahaja alasan (hujan, sibuk, malas dll).. HENTIKAN makan sebelum jam 6pm.

Maknanya makan malam perlu dilakukan sebelum jam 6pm. Selepas jam 6, saya hanya boleh mengambil kopi/teh tanpa gula seperti diatas dan minuman sejuk air perahan lemon/limau nipis/kasturi/purut sahaja..

Kenapa Teknik Puasa Malam
======================

Saya dapat tahu hasil pembacaan, apabila kita makan makanan yg berat seperti nasi/mee dll, kandungan gula akan naik didalam darah selama beberapa jam. Tapi selepas 6 jam, kandungan gula akan habis dan kita mula meleraikan lemak2 dalam badan kepada gula untuk tenaga.

ini bermakna menjelang jam 12 tengah malam, badan kita dah mula menukar proses dari membina lemak (jadi gemuk) kepada proses mengurai lemak (jadi kurus).

Oleh kerana kita tidur.. kita tak terasa lapar pun. Sebaik sahaja bangun pagi, mandi solat dll.. apabila kita mula sarapan (dan kandungan gula dalam darah naik semula) kita telahpun menjalankan proses menguruskan badan sepanjang malam selama 7 ke 8 jam.

Ini yg saya panggil teknik ''Kuruskan Badan Semasa Tidur''

Cabaran
========
Diantara jam 9-12 malam, biasanya perut terasa lapar dan tangan gatal nak buat maggi telur microwave atau makan apa2 yg ada dalam peti ais thehe...

Anda kena Berdisiplin... kalo tak makan tak apa pun.. bila dah tertidur tak rasa lapar pun. Kena kuatkan semangat dan tahan diri jangan makan!!

Kelebihan
=========
kelebihan teknik ini bukan sahaja kita tak perlu habiskan duit beli produk2 kuruskan badan.. kita juga dapat menjimatkan duit sebab tak makan benda2 yg tak perlu pada waktu malam.

Hasil
=====
saya baru beberapa minggu amalkan teknik ini.. setakat ini Alhamdulillah badan terasa ringan dan bila bangun pagi nampak perut kempis rasa amat seronok!!

saya akan update hasilnya beberapa bulan akan datang.

Niche: Diskusi Bisnes | Produk Kuruskan Badan | Butik Kesihatan | Sembang
 
1. Linkman - Fri 5/Nov/2021, 3:42pm
sebenarnya memang banyak cara utk menguruskan badan tapi saya nak yg paling simple sekali yg tak melibatkan pembelian produk2 kuruskan badan, join kelas2 senaman atau amalan2 khas mcm keto diet/atkins diet, protein diet, alternate fasting dll..

saya nak cari cara kuruskan badan yg natural dan boleh di lakukan untuk jangka masa panjang..  
2. Wahmarketings Com - Fri 5/Nov/2021, 11:28pm
Saya pernah try x makan 3 hari.
Minum vitamin c + b complex sahaja
minum sikit demi sikit.
satu serbuk boleh botol 1 liter  
3. Niena 16 - Mon 8/Nov/2021, 4:07pm
Menarikk tips tuan👍Tqq share info  
4. Linkman - Mon 8/Nov/2021, 8:09pm
@ Tuan Wahmarketing.. kalo 3 hari tak makan memang tak boleh tahan lama.. mesti tersiksa jiwa thehe.. buat sekali lepas tu tak sanggup dah.

Saya nak cari teknik yg kita boleh amalkan setiap hari seumur hidup tanpa rasa tersiksa..

@ Cik Niena kalo menjadi bagitau yer..  

Page 1   (Total 4 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..