Berhati Hati Jika Anda Kesusahan dan Ada Individu yang Kononnya Ingin Membantu.
Hazrul Nizam - Fri 22/Feb/2019 8:22am [Last Comment]
Taktik Penipuan Baru
=================

Saya ingin bongkarkan taktik penipu yang berpura pura ingin menolong orang yg dalam kesusahan dan mencuri identiti mangsa tersebut beserta Kad ATM yang akan digunakan untuk jenayah perdagangan.

Modus Operandi
==============

1) Setan akan mencari sesiapa yg didalam kesusahan, terutama sekali berkenaan masalah kewangan (ibu tunggal, golongan asnaf dll) atau peniaga kecil yg memerlukan wang modal perniagaan.

2) Setan akan berpura pura ingin menolong dan kemudian MEMINTA KAD ATM BANK yg tidak digunakan kononnya untuk memasukkan wang sumbangan. Setan juga akan meminta salinan IC mangsa. (ini adalah mangsa pertama)

3) Setan kemudian akan membuat pelbagai iklan menipu di internet. Contohnya menjual barang dengan harga murah, pelaburan dengan jaminan pulangan tinggi, tawaran dana untuk peniaga dan pelbagai lagi taktik penipuan. (ini adalah pencarian mangsa kedua).

4) Setan akan menyalahgunakan nama mangsa pertama tadi. Apabila ditanya mangsa kedua, setan akan segera memberikan salinan IC mangsa pertama dan mengaku kononnya beliau adalah individu tersebut. Setan kemudian meminta mangsa kedua memasukkan wang kedalam akaun bank mangsa pertama.

Oleh kerana setan memang ada nombor pin ATM mangsa pertama, setan dengan mudah mengeluarkan wang hasil penipuan tersebut. Apabila mangsa kedua sedar beliau ditipu, mangsa kedua akan membuat laporan polis. Akibatnya, individu yang akan di siasat polis adalah mangsa pertama tadi kerana setan menggunakan akaun bank dan identiti beliau.

PERINGATAN
===========

Setan ini tidak akan menggunakan identiti mangsa pertama serta merta. Ini kerana setan ada list mangsa pertama yg ramai. (Sangat mudah utk menipu orang yg didalam kesusahan dan meminta Kad ATM, no Pin dan salinan IC).

Oleh itu jika anda pernah memberikan kad ATM dan nombor pin kepada mana mana individu seperti setan ini, kemungkinan besar beberapa bulan yg akan datang, kad ATM anda akan disalahgunakan utk tujuan jenayah.

TINDAKAN ANDA SEKARANG
========================

1) Jika anda pernah memberikan kad ATM anda kepada sesiapa, PERGI BATALKAN KAD tersebut di bank SERTA MERTA!!

2) Juga ada baiknya anda membuat laporan polis berkenaan Individu yang meminta kad ATM anda. Berikan nombor handphone atau email yg digunakan oleh individu tersebut kepada polis. Individu ini biasanya berpura pura kononnya beliau seorang yg alim agama / atau mempunyai wang / atau ahli perniagaan berjaya dan ingin membantu sesiapa yg didalam kesusahan.

Niche: Diskusi Tuntutan Dan Tribunal
 
1. Dillah 5 - Fri 22/Feb/2019, 9:38am
Aslm... sy dah kena dgn penipu ni bulan 7 tahun lepas..keadaan kesempitan kerana pinjama Ahlong dan xde sumber pendapatan, dihalau keluar dr kedai tempat sy sekeluarga berniaga..dia mengenalkan diri sebagai Dato Azman dan nak bg bantuan sara diri rm350/bulan utk golongan yg susah. Sy jumpa pekerja dia (Dato Azman ckp lelaki yg sy jumpa ni pekerja dia) di Tol Kajang untuk serahkan dokumen (Kad ATM, akaun bank, ic copy, dan bil rumah) tujuan kad atm dan akaun diambil utk pelaburan katanya. Tak lama lepas tu ada seorang usahawan terkenal telifon sy suruh sy pulangkan duit RM23K yg dimasukkan dlm akaun sy. Sy xtau menahu pasal duit tu. Sy call bank suruh batalkan kad sy dan pergi bank utk amik penyata.. Memang ada kemasukkan duit dr Usahawan tu dlm akaun sy. Dalam transaction ada nama Addley Sham Bin Yahya dan Mastura Bin Yusof. Sy membuat laporan polis di balai berdekatan.. 18/2/19 sy di panggil ke balai polis IPD Gombak utk bg statment kerana Usahawan tersebut membuat laporan polis.  
2. Dillah 5 - Fri 22/Feb/2019, 9:43am
Kemungkinan besar sy akan didakwa kerana kecuaian memberi secara sengaja atau tidak sengaja org lain menggunakan akaun sy. Sekarang tgh memikirkan nasib sedangkan belanja harian sekadar yg ada je dengan gaji yg dah terikat untuk membayar hutang Ahlong lg. Anak2 yg masih bersekolah.. Allahu berat rasenye.. Sy doa kan orang yang menipu dpt diberkas secepatnya supaya xde yg kena tipu lg. Bukan sikit duit yg dia tipu.. dan org lain yg menanggungnye.. Harap sape2 ada maklumat boleh lah disalurkan disini... Adlley Sham Bin Yahya dan Hj Mazlan Resources adalah org yg sama atau kumpulan yg sama. Sy br dpt kumpul sikit je maklumat penipu ni utk diberi ke Pegawai yg handle kes sy.  
3. Tn Merapi - Fri 22/Feb/2019, 9:45am
Mmg jenis spesis penipu ni jenis xkisah eks beri lantak anak bini dgn hasil haram... Lau xkesian diri sendiri..lantak ko la tapi jeling la skit anakbini mak bapak ..darahdaging hasil haram..ni la jenis spesis masa hidop nyusah kan org da mati tetap nyusahkan org ( da mampos tanah xterima pastu jd la hantu)  
4. Tn Merapi - Fri 22/Feb/2019, 9:54am
Dillah 5.... Rasanya haji mazlan resouces ni ada dlm majalah .com ni atau cer hubungi tuan tanah topic ni hazrul Nizam...maybe dia banyak info ttg haji mazlan ( pehhh... geli aku nk taip ayat haji...dasar celaka )  
5. Dillah 5 - Fri 22/Feb/2019, 10:08am
Sy xtau camne nak hubungi tuan tanah topic ni.. mmg tgh cr maklumat pasl Hj mazlan(Hj lah sgt) dan Adlley Sham ni.Xde no nak dihubungi.. atau sape2 ada maklumat atau cara penyelesaian tuk kes sy boleh la bg sy. boleh whatsap no sy 017-3603523.. boleh sy bg maklumat tu terus pd pegawai yg handle kes sy. Sy mungkin akan di dakwa akibat kecuaian tp sy boleh juga membantu pihak polis utk tangkapan.  
6. Lalisa 2 - Fri 22/Feb/2019, 10:32am
Saya mohon kepada semua .Saya Sekarang di kejar oleh pemiutang kerana bulan ni gagal membayar. Saya baru sahaja accident dan mendapat cuti yang lama .bln ni sahaja saya tak dapat melunas kan .Saya baru sahaja berkerja .Saya tada document lengkap syaa ingin meminjam sebanyak 500 .Saya tidak dapat balik ke rumah kerana di kejar oleh pemiutang. Family saya berada dalam ketakutan. Dan balik ke kampung .Saya mohon jika yg ada budi memberi saya pinjam wasap saya. 0172991378 .Saya akan melakasana apa sahaja .asal kan saya dapat pinjam .  
7. Natalie 3 - Fri 22/Feb/2019, 10:35am
Dillah 5. Kes u mungkin akan discharge di bawah seksyen 420 atau 424KK. Berapa ramai makcik2 yg menghadapi pertuduhan yg smaa meringkuk dalam penjara hanya disebabkan kesilapan memberi kad atm xguna kpd pihak ke3. Nway, u boleh ctc 0192635631 jika u didakwa  
9. Alimamak - Fri 22/Feb/2019, 11:39am
adley sham bin yahya orang dh dkt 50an...

cara nak dia pulangkan duit atau kene sesuatu yang akan membuatkan dia pulang duit..
1.buat solat sunat khas 2 rakaat supaya dia pulangkan duit atau terjadi apa2 padanya
2.lepas solat sunat buat tahajjud 2 rakaat dan bila diakhir sujud bacalah bacaan doa tahajud dan disertakan doa untuk tujuan atas tadi(waktu yang sesuai jam 3 pagi)
3.buat 3 malam berturut2.pastikan buat dengan hati yang ikhlas..in sya allah dikabul..tiada hijab bagi doa2 orang yang teraniaya..

selamat mencuba  
10. Norizz - Wed 14/Oct/2020, 1:33pm
Benar!
Hanya Allah Hafiz Ya Rahman Ya Baari'
Yang maha A'lim lagi mengetahui segalanya!!!
Sujud dan mohon jam 3/4 Tahajjud..
..InshaAllah..
Tiada hijab doa insan teraniaya!!  
11. Shemmi - Thu 12/Nov/2020, 12:33am
abang kakak sini semua berpengalaman..saya betul2 perlukan bantuan kewangan sekarang, mungkin ada yang boleh tolong bagi cadangan atau cara untuk saya. saya masih belajar jadi tiada bank atau syarikat kewangan boleh membantu saya. saya benar2 buntu  
12. Rosliana 6 - Mon 23/Nov/2020, 1:34am
Assalam..sy pun nyaris-nyaris kena tipu juga.dia call sy dan nak menolong sy.minta salinan ic,atm dan no pin.sy nyaris nak buat pos laju ke alamat yg dia suruh hantar tu.sy guna google map yg alamat yg dia beri tu bukan syarikat tp rumah seseorg.nasib sy ada kawan sy tolong tengok kan alamat yg sy beritahu tu.kwn ckp tak ada syrikat pun.rumah kosong sj.nasib baik sy belum pos lagi kad atm sy.kalau tidak sy pun mungkin kena tangkap dengan polis.allah dah lindung sy.betul la kalau org nak bantu kita fikir dulu kenapa minta no pin kad,macam pelik.sebab tu sy siasat juga.nasib kalau tidak ya allah.kalau betul nak bantu mereka akan minta no akaun bank atau alamat penuh sj.  
13. Hazrul Nizam - Mon 23/Nov/2020, 11:07am
Cik Rosliana, ada baiknya jika cik membuat laporan polis berkenaan Individu yang meminta kad ATM anda.

Berikan nombor handphone yg digunakan oleh individu tersebut kepada polis. Pihak polis mungkin tidak boleh bertindak serta merta, tetapi lebih banyak info yg dapat dikumpul, lebih mudah utk mereka membuat siasatan dan tangkapan.  

Page 1   (Total 13 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..