Gerhana Matahari Annular di Tanjung Piai Johor - 26 Dec 2019
Linkman @ Azman Consultation - Thu 26/Dec/2019 6:26pm [Last Comment]
Gerhana Matahari Cincin di Tanjung Piai Johor.

26 Dec 2019
1:22 hingga 1:23 pm

Siapa ada pergi sana, mesti best.
Saya tengok di KL je..

TV3 - Proses Berlaku Gerhana Matahari
https://www.youtube.com/watch?v=eGYUxv6zF-s

Harian Metro: Gerhana Matahari Cincin
https://www.youtube.com/watch?v=7B1it-NybTo

Gerhana Matahari 26 Dec 2019 di Tanjung Piai Johor Malaysia
https://www.youtube.com/watch?v=X5x9EudrPv8

Rakaman Gerhana Matahari Cincin di Tanjung Piai Johor 2019
https://www.youtube.com/watch?v=7YJeLsLxiBI

:-)

Niche: Diskusi Bisnes
 
1. Linkman - Thu 26/Dec/2019, 5:57pm
Cerita benar yg menarik berkenaan gerhana bulan (bukan gerhana matahari yee...)

March 1504 lunar eclipse - Christopher Columbus
https://en.wikipedia.org/wiki/March_1504_lunar_eclipse

Christopher Columbus, semasa tiba di amerika tengah (jamaica sekarang) pada tahun 1504 telah disambut oleh penduduk asli tempatan. mereka memberikan pelbagai makanan kepada beliau yg dianggap sebagai dewa.. anak tuhan..

tapi setelah berbulan2 bagi makan free, mereka mula ragu betol ke ini dewa sakti atau mamat mana sesat nih...

kebetulan pada malam 1 March 1504, ahli falak kapal columbus meramalkan akan berlaku gerhana bulan. Jadi colombus pun membuat perjumpaan dengan penduduk asli dan membuat ramalan 'Tuhan akan Murka' jika mereka tak berikan makanan kepada beliau.

tepat pada waktu yg diramalkan, berlaku gerhana bulan.

kesemua penduduk ketakutan. maka berduyoon-duyoon lah mereka membawa pelbagai barang makanan ke kapal beliau.

tepat pada waktu yg diramalkan berakhir, colombus memaklumkan tuhan tidak lagi murka dan akan mengembalikan cahaya bulan..

Kesimpulan
==========
manusia yg bodoh akan sentiasa ditipu thehehe...  
2. Linkman - Thu 26/Dec/2019, 6:02pm
pertama kali saya baca cerita gerhana ni dari novel :

King Solomon's Mines
(Allan Quatermain Series)
https://en.wikipedia.org/wiki/King_Solomon%27s_Mines

saya ingatkan cerita novel suka2 sahaja.. rupanya kejadian ini di tulis berdasarkan cerita benar.  
3. Linkman - Thu 26/Dec/2019, 6:16pm
sebenarna cerita Kings Solomon mines pun bukanlah rekaan semata2. ada cerita benar dibelakangnya.. (di afrika).

kisah berlaku sekitar 1320an, seorang raja yang amat kaya dari Mali (bahagian barat sub sahara afrika). Kekayaan beliau datang dari lombong emas yg besar disana.

Nama beliau Mansa Musa
https://en.wikipedia.org/wiki/Musa_I_of_Mali

Kekayaan beliau luar biasa sehingga pernah dimasukkan sebagai orang yg terkaya di dunia jauh melebihi bill gates jika di padankan dgn nilai harta mereka berdua berdasarkan zaman.

Mansa musa adalah seorang islam. dalam perjalanan membuat haji pada 1324-1325 beliau memberikan emas kepada semua orang miskin yg dijumpainya sepanjang perjalanan ke Mekah.

akibatnya harga emas jatuh teruk dan berlaku inflasi luar biasa.. sebab terlalu banyak emas diberikan kepada orang ramai. dan harga barang keperluan naik mendadak.

mana2 orang miskin yg tidak sempat berjumpa dgn beliau merasa kesan yg amat parah.. dah lah memang miskin.. harga barang naik pulak mencanak.. dan kawan miskin dia yg kebetulan dapat emas tu jangan haraplah nak kongsi... semua bolot sendiri theheh....  
4. Blitz5755 - Fri 27/Dec/2019, 9:06am
TERBAIK!  

Page 1   (Total 4 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..