Episod 1 - Jejak Rasul yang Pertama Musim 1 (Tahun 1996)
Linkman Travel - Fri 8/Apr/2022 6:42pm [Last Comment]
Dokumentari Tv3 - Jejak Rasul - Musim 1
25 Prophets in Islam

Episod 1 - Pengenalan
https://youtu.be/Il054ttQTDs

Episod pertama sekali ditayangkan di TV3 pada tahun 1996. Menunjukkan persiapan krew TV3 sebelum berangkat ke negara arab. Lokasi pengambaran meliputi 6 negara asia barat iaitu:

1) Mesir
2) Turki
3) Jordan
4) Yaman
5) Iraq
6) Arab Saudi

Jejak Rasul bertujuan mengumpulkan sebanyak mungkin kesan sejarah peninggalan rasul-rasul sepenjang mereka berdakwah memimpin manusia ke jalan yg benar.

Krew terpaksa mengharungi lebih 600km padang pasir utk tiba di Hardamaut, Yaman. masalah kereta rosak atau terkandas di padang pasir seolah2 menjadi satu kelaziman di sepanjang perjalanan.

Salah satu cabaran besar untuk mencari makam2 lama, tidak terdapat tanda di dalam peta (tahun 1996). Mereka terpaksa banyak bertanya penduduk tempatan.

Tempat2 yg bakal dilawati:
- Tinggalan runtuhan Masjid Nabi Sulaiman
- Piramid Giza di Mesir
- Makam Nabi Hud di Yemen
- Pokok Maryam di Selatan Kaherah, Mesir
- Istana Puteri Balqis, Yemen
- Istana Kota Namrud, Iraq
- Babylon di Iraq
- Telaga Nabi Musa di Mesir
- Gua Ashabul Kahfi di Jordan
- Masjid Hussein di Mesir - terdapatnya pedang yg pernah digunakan oleh Rasulullah S.A.W.
- Makam Saidina Ali di Iraq
- Masjid Muslim bin Aqil di Iraq tempat dimana Saidina Ali dibunuh ketika melangkan masuk utk solat subuh.
- Kaabah Abrahah di Yemen utk menandingi Kaabah di Mekah
- Makam Nabi Salleh di Yemen
- Jabal Musa setinggi 2000 meter di Semenanjung Sinai, Mesir tempat Nabi Musa bermunajat.
- Kubur Nabi Yushak di Istanbul Turki.
- Kuil Matahari milik Firaun di Luxor Mesir
- Kubur Firaun (Ramses ke 7) di Mesir
- Melayari Sungi Nil
- Gua tempat Nabi Ayub mengasingkan diri ketika diuji dengan penyakit.
- Laut Mati di Jordan

Playlist:
https://www.youtube.com/watch?v=Il054ttQTDs&list=PLaXOt0nSNIuZvJscCTsXSehg2ZbFeO8S9

Selamat Menonton di Bulan Ramadan!!

Niche: Iklan Terbuka | Diskusi Bisnes | Sembang
 
1. Linkman - Fri 8/Apr/2022, 6:45pm
bulan puasa nih saya nak tengok semula kesemua dokumentari Jejak Rasul..

sebab teringat masa kecik2 dulu kalau perut lapo tengah tunggu waktu berbuka layan Jejak Rasul dulu sebab masa tu ada setiap petang di bulan ramadan.

Sekarang nih jejak rasul ada jumaat sabtu ahad sahaja..

Dokumentari ni dan lagu temanya yg unik menggamit semula nostalgia lama zaman sekolah thehe..  
2. Linkman - Fri 8/Apr/2022, 6:48pm
Lagu Tema Jejak Rasul yg memang epik..

https://youtu.be/Il054ttQTDs?t=71

Memang nostalgia..  
3. Linkman - Fri 8/Apr/2022, 7:19pm
Wikipedia Jejak Rasul (English)
https://en.wikipedia.org/wiki/Jejak_Rasul
- banyak info

Versi Bahasa Melayu tak banyak info
https://ms.wikipedia.org/wiki/Jejak_Rasul
- ada senarai tajuk je.  
4. Linkman Travel - Mon 11/Apr/2022, 6:00pm
Jejak Rasul (Musim 1)

Episod 2 - Piramid dan Keangkuhan Firaun
https://youtu.be/PbY0GsaaHdM

Sep 1995 adalah tarikh krew jejak Rasul TV3 mengembara ke dunia arab utk dokumentari ini.

Kadang-kadang krew juga agak keliru kerana terdapat kubur nabi-nabi yg sama di beberapa lokasi berlainan yg jauh diantara satu sama lain.

Mereka memulakan penggambaran di bumi Mesir. Diantara rasul2 & nabi2 yg dikaitkan dengan Mesir adalah
- Nabi Idris
- Nabi Salleh
- Nabi Ibrahim
- Nabi Yaakob
- Nabi Yusuf
- Nabi Musa
- Nabi Harun
- Nabi Ilyas

Di Mesir, destinasi pertama mereka adalah Piramid Giza di pinggir Kota Kaherah. Kekayaan dan keangkuhan Firaun menjadikannya berani mengaku sebagai tuhan.

Krew membawa kita bersama memasuki ke dalam Piramid Giza dan melihat kehebatan struktur ini. Oleh kerana laluan sempit, mereka terpaksa membongkok lebih 20 minit utk memasukinya.  

Page 1   (Total 4 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..