Pokok Indigofera untuk Makanan Haiwan atau Pellet Tidak Diketahui Ramai Pekebun di Malaysia
Linkman Agro - Wed 26/Oct/2022 4:27pm [Last Comment]
Pokok Indigofera
==============

Di Malaysia, pokok Indigofera masih jarang ditanam dan tidak diketahui umum. Namanya pun masih Indigofera dan tiada nama melayu. Ini menunjukkan bahawa pokok ini amat baru disini.

Tapi, jika di kaji di internet, pokok ini dikatakan berasal dari Asia tenggara, terutama India, China sehingga ke borneo dan sebahagian Filipina, tapi BUKAN dari kepulauan sumatera, jawa dan pulau indonesia yg lain (selain borneo).

Di Indonesia, pokok Indigofera juga dikenali dgn nama Nila, Indigo, Tom dan Tarum. Saya dapati petani di indonesia sudah banyak yg memulakan tanaman indigofera secara komersial.

Untuk melihat dengan pantas bagaimana rupa pokok ini, klik disini:

Menuai indigofera umur 60 hari
https://youtu.be/qoCCSsRAPmc
- Suhelmi channel

Salah satu kelebihan pokok ini, sangat tahan kemarau. Jika suasana kemarau dan rumput sudah kekuningan atau coklat menunjukkan hampir mati tanpa air, pokok Indigofera masih hijau pekat dan kelihatan subur.

Lihat Disini:
Indigofera sebagai makanan ternakan ketika kemarau
https://youtu.be/W0WBBGrB8EQ
- Channel Capfarming

Indigofera di kelaskan sebagai tumbuhan Legum. Oleh kerana majoriti pokok legum boleh mengikat Nitrogen ke tanah, saya menganggapnya benar (N-Fixer). Jika ada kajian khusus yg mengatakannya bukan N-Fixer, mohon maklumkan.

Wikipedia Indigofera
https://en.wikipedia.org/wiki/Indigofera

Bersambung di comment..

Niche: Usahawan Tani | Diskusi Bisnes
 
1. Linkman Agro - Wed 26/Oct/2022, 4:49pm
Untuk maklumat tambahan klik disini.

Pak Eko di Indonesia menanam pokok Indigofera di tanah berkeluasan 200 hektar. Beliau baru tanam 20 hektar.

Indigofera akan ditambah dengan produk2 lain utk dijadikan makanan haiwan kaki dua dan kaki empat.

Kebiasaan kos utk penyediaan protein makanan haiwan sekitar 70% dari kos makanan. Untuk mengurangkan kos pembelian makanan, wajiblah petani menanamnya sendiri sebanyak mungkin.

Terdapat 2 jenis sumber protein utk makanan ternakan:
1) sumber dari haiwan.
- dari cacing, lalat, serangga dll

2) sumber dari tumbuhan
- beliau berpendapat protein dari Indigofera adalah yg terbaik dari sumber tumbuhan.

beliau membuat makanan haiwan dlm 3 bentuk
a) Silase / silaj
b) Tepung
c) Pellet

setiap 1 hektar indigofera boleh tuai 1 tan setiap bulan.

Klik di sini:
https://youtu.be/kZiauEdrNpU
Pak Eko menanam Indigofera  
2. Linkman Agro - Wed 26/Oct/2022, 5:04pm
Benih Indigofera sangat kecil saiznya, besar sikit shj dari biji selasih.

Untuk menanamya kena semai dahulu diatas tanah, setelah seminggu atau daun dah berjumlah 4-6 helai, boleh ditanam kedalam polibeg.

Saya agak terperanjat ada beberapa penanam yg menggunakan air yg baru mendidih utk di rendam biji indigofera dan dibiarkan semalaman.

Salah satu contoh cara penanaman Indigofera adalah disini:

Cara semai biji indigofera
https://youtu.be/Re5AKbSZbpg

Cara Mudah Tanam Indigofera
https://youtu.be/82xKAVMyknc

Selamat menonton..  
3. Linkman Agro - Wed 26/Oct/2022, 5:11pm
Satu lagi contoh ladang penanam Indigofera di Indonesia

- boleh dituai sekali setiap 2 bulan
- hasil tuaian dlm 1.7 tan setiap hektar setiap bulan.
- Jarak tanaman 2 meter atau sekitar 6 kaki.
- Protein kasar lebih 27%

Tuaian Indigofera
https://youtu.be/U3t8sEeVLmY

Jika tuai 20-30 pohon setiap hari boleh diberi makan 120 ekor kambing jika dicampur dengan rumput pakchong. (beliau juga menanam pakchong. (Kelebihan pakchong tidak berbulu / berambut pada batangnya berbanding rumput napier lain)  
4. Linkman Agro - Wed 26/Oct/2022, 5:17pm
baiklah temen-temen semua, selamat menanam Indigofera yg berkualitasss di lahan anda untuk pakan ternak, nanti waktu panen saya bisa mengira berapa omzet nya.. semoga sukses selalu..

(ini lah akibat banyak sangat tengok youtube indonesia thehe...)  
5. Biz 7 - Wed 26/Oct/2022, 8:22pm
Utk kuceng boleh x  
6. Linkman Agro - Thu 27/Oct/2022, 7:51am
Untuk kucing x boleh Cik thehe.. kucing sekarang manja.. bagi ikan selar kuning rebus (murah) campur nasi xnak.. dorang nak whiskas, sheba atau makanan2 kucing yg lain..  

Page 1   (Total 6 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..