Lesen Pelancongan
Ibadussobur - Thu 1/Jul/2021 2:37pm [Last Comment]
PKP menyebabkan ramai yang hilang punca pendapatan.

Industri pelancongan yang satu masa dahulu membawa pulangan berbilion ringgit kepada negara kini terpaksa menghadapi satu keadaan yang tak pernah terfikir dek akal penangan dari Covid 19 ini.

Kes harian yang masih melebihi 5000 kes menyebabkan ada yang meletakkan kerajaan sebagai gagal mengawal situasi, namun ironinya hasil daripada arahan kerajaan supaya PKP dilaksanakan berjaya menyekat kes daripada melonjak ke paras melebihi 10,000 kes sehari seperti ditakuti KKM dan mula menampakkan hasil penurunan.

Disebabkan itulah ada yang mengatakan akan ada sinar dihujung terowong gelap ini menjelang bulan Oktober 2021. Bagi sektor pelancongan gelembung perjalanan yang disebut oleh kerajaan akan diwujudkan bagi perjalanan ke Langkawi bagi mereka yang sudah di vaksin seolah olah menunjukkan kesuraman itu akan kembali pulih.

Justeru bagi kita yang berduit, mempunyai modal yang cukup dan sememangnya berminat untuk berkecimpung kembali ke dunia pelancongan sudah tentunya perlu membuat persiapan awal untuk terlibat mengendalikan urusan pelancongan.

Sepanjang PKP setahu saya pihak kerajaan melalui kementerian berkaitan masih membenarkan permohonan lesen pelancongan yang boleh dibuat melalui sistem SPIP. Dan cara-cara permohonan masih lagi sama seperti sebelum PKP.

1) Seseorang yang mahu memohon Lesen Pelancongan perlu menubuhkan syarikat sdn bhd dengan syarat paid up capital tertentu. Nama syarikat juga mesti menunjukkan syarikat itu menjalankan aktiviti pelancongan seperti ABC Travel & Tours, LDP Holidays dan seumpamanya.

2) Setelah itu salah seorang pengarahnya mestilah mempunyai pengalaman dalam bidang pelancongan. Setelah semua itu ada bolehlah untuk memasukkan permohonan ke laman web permohonan SPIP.

Biasanya yang malas orang nak buat adalah kertas kerja.

Bila dah submit permohonan ke laman web SPIP, kena tunggu Kementerian Pelancongan buat mesyuarat untuk luluskan permohonan. Jika mereka dapati ada dokumen yang tak lengkap mereka akan minta. Jika lulus, satu surat akan dikeluarkan untuk pemohon menyediakan premis selain beberapa dokumen atau perkara lain bersama yang akan mereka minta.

Setelah premis di siapkan, pihak Kementerian Pelancongan akan datang untuk buat pemeriksaan samada mengikut spesifikasi ditetapkan atau tidak dan pemohon diminta mengembalikan beberapa dokumen kepada kementerian. Baru selepas itu, akan dikeluarkan Lesen Pelancongan kepada pemohon.

Penulis TIDAK bekerja dengan kementerian pelancongan tetapi mempunyai pengalaman dalam membuat permohonan lesen pelancongan. Jadi penulis menjalankan perkhidmatan membuat kertas kerja dan membuat serahan dokumen permohonan kepada sesiapa yang perlukan khidmat penulis.

Eloklah yang memang mempunyai modal untuk buat permohonan awal-awal supaya bila PKP di tarik balik bolehlah terus bergerak kerana permohonan apatah lagi dalam PKP ini akan lambat dan sebagainya.

Penulis boleh dihubungi di talian:
010-8063280

Semoga industri pelancongan akan kembali bangkit dan maju.

Niche: Konsultan Perniagaan | Diskusi Bisnes
 
1. Linkman - Fri 2/Jul/2021, 8:56am
artikel yg mantap Tuan.Thanks for the info.

saya ke langkawi bulan 7 tahun lepas (2020). masa tu nampak hotel/pelancongan dah mula pulih.. sampaikan di jeti kuah (saya naik dari kuala perlis) pelancong yg menyewa kereta terpaksa tunggu giliran.. tak ada kereta

kemudian beberapa siri kesilapan membawa kepada musibah.. kesilapan ini adalah kesilapan kita rakyat malaysia semua.. bukan ahli politik sahaja..

tapi proses vaksinasi nampaknya dah mula melonjak naik dgn kehadiran vaksin2 baru. Saya yakin pada 1 Jan 2022, kesemua masalah ini hampir selesai.

walaupun tahun 2022 nanti masih ada jangkitan covid.. tapi herd immunity menjadikannya lebihkurang seperti demam selsema/flu sahaja..

kemungkinan besar majoriti tak perlu masuk ICU dgn alat bantuan pernafasan dan kadar kematian pun akan turun menghampiri ke paras sifar.  

Page 1   (Total 1 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..