Tempoh Masa Tuai untuk Tanaman Kontan Utama
Linkman Agro - Thu 18/Aug/2022 11:51am [Last Comment]
Saya pernah ditanya beberapa rakan di KL yg tak pernah berkebun tapi berhasrat nak balik ke kampung dan bertani.. apakah tanaman kontan yg paling cepat boleh dituai?

Saya jawab kangkung.. paling cepat & paling mudah.. kemudian youtube suggest video dibawah dan saya terus klik.

Youtube: Video Jabatan Pertanian (selangor)
Tempoh masa mengutip hasil bagi sayur-sayuran dan tanaman kontan:
https://youtu.be/Q1CnoLTU3qU

3-4 minggu - Kangkung (ipomoea aquatica)
4 minggu - Sawi (brassica species)
4 minggu - Bayam (amaranthus species)
7-8 minggu - Kacang panjang (vigna sesquapedalis)
7-8 minggu - Timun (cucumis sativus)
7-8 minggu - Petola segi (luffa acutangula)
8-9 minggu - Bendi (abelmoschus esculentus)
8-9 minggu - Terung (solanum melongena)
8-9 minggu - Cili Merah atau Cili besar (capsicum annuum)
3 bulan - Kubis bulat (brassica oleracea)
3 bulan - Labu manis (cucurbita species)
3-4 bulan - Ubi keledek (ipomoea batatas)
8-10 bulan - Ubi kayu (manihot esculenta)

Tambahan (tak ada dlm video)
3 bulan - Jagung

Dalam video ada gambar sayur dan biji benih nya sekali.. klik jgn tak klik

Niche: Usahawan Tani | Diskusi Bisnes
 
1. Linkman Agro - Thu 18/Aug/2022, 12:01pm
Cikgu.. tanaman kontan tu apa?

kalau check google.. Tanaman kontan (cash crop) biasa merujuk kepada tanaman yg diusahakan secara komersial (bukan utk makan sendiri sahaja / saradiri).

walaupun ada yg menyebut tanaman kontan tak termasuk sayur.. tapi saya rasa sayur yg ditanam secara komersial selalu juga dikategori dlm tanaman kontan.

untuk lebih mudah.. tanaman kontan nih biasanya boleh menghasilkan tuaian dalam masa pendek (berbulan2 sahaja) dan biasanya pokoknya tak berkayu mcm pokok durian, rambutan, manggis dll.

Untuk musim seterusnya, tanaman kontan yg sudah dituai perlu dibuang/dibersihkan & tanaman baru dibuat dari awal semula (samada dari biji benih, keratan batang, keratan pucuk dll).

Mungkin dalam bahasa inggeris boleh di namakan Annuals (pokok yg tumbuh, dituai & mati dlm masa setahun).  
2. Linkman - Thu 18/Aug/2022, 12:08pm
satu lagi perkara yg saya pelik.. balik ke zaman jepun.. kenapa atuk nenek kita dulu susah sebab tanam ubikayu..

kenapa dorang tak tanam ubi kentang atau ubi keledek?

ubikayu mengambil masa 8-10 bulan utk dituai sedangkan ubi kentang/keledek hanya 4 bulan sahaja. Maksudnya mereka boleh mendapatkan hasil sekali ganda lebih pantas.

ada yg cakap sebab pucuk ubikayu boleh dimakan..

ya jugak.. (pucuk ubi kentang kita tak boleh makan tapi pucuk ubi keledek boleh dibuat sayur masak dgn santan.. fuhh sedap..)

sama juga dgn pucuk labu kalau masak lemak dgn santan, kunyit.. & mkn dengan ikan masin mcm ikan sepat dgn nasi panas-panasss.. perrgh...  
3. Linkman - Fri 19/Aug/2022, 9:09am
Terpaksa revisit maksud ''Tanaman Kontan'' berdasarkan artikel ini..

Cash Crop: (Tanaman Kontan)
https://en.wikipedia.org/wiki/Cash_crop

Tanaman kontan TIDAK di hadkan kpd pokok yg boleh dituai dlm masa setahun & tak berkayu.. Dalam artikel ini, pokok seperti pokok kapas, pokok Teh, Koko, kopi, Oren dll pun dimasukkan dlm cash crop.

Jadi maksud yg lebih tepat berkenaan Tanaman Kontan adalah:

''Tanaman yg ditanam utk tujuan komersial (dijual) dan bukan utk dimakan sendiri (pertanian saradiri).''

- mungkin tak perlu asingkan sayur dalam definisi ini. sayur patut termasuk juga dlm tanaman kontan

- Macamana pulak dgn pokok mcm getah & kelapa sawit.. yg hampir semuanya ditanam utk dijual.. adakah termasuk dlm kategori kontan?

- Adakah tanaman kontan hanya utk hasil yg boleh dimakan? (maksudnya pokok getah tak termasuk.. tapi kelapa sawit patut masuk)

- Atau adakah tanaman kontan di hadkan kepada saiz2 tertentu ladang.. kalau kecil beberapa ekar kepunyaan petani/peladang persendirian dipanggil kontan.. tapi kalau kepunyaan corporate mcm ''Genting Plantation'' bersaiz beribu2 ekar tidak dipanggil tanaman kontan?  

Page 1   (Total 3 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..