Pemikiran Rakyat - Petani Jual Hasil Terus Pada Pelanggan
Online Marleting @ Nowa Intebase Ventures
Tue 12/Jul/2022 10:30am [Last Comment]
Pemikiran Rakyat
Petani Jual Hasil Terus Pada Pelanggan

Saya orang kampung. Saya lihat sendiri bagaimana industri orang kampung berkembang. Petani kampung bukan tak rajin. Mereka rajin menanam dan berkebun. Tetapi mereka dibayar dengan harga yang murah. Mungkin kerana itu mereka kekal susah dan pandang miskin.

Saya ada kebun sendiri dan saya tanam sayur. Klau saya jual pada pemborong kobis je seringgit sekilo dan sampai ke pasar dijual RM8 sebiji. Saya tolak RM2.5 jual terong, kadang-kadang RM4 sekilo tapi sampai ke pasar harganya dah RM8 sekilo. Saya jual cili RM10 sekilo dari kebun dan dijual dipasar sampai RM30 sekilo.

Jangan salahkan sesiapa lagi. Jangan salahkan kerajaan, jangan salahkan pemborong, jangan salahkan peniaga di pasar. Mereka tak mungkin mengaku salah.

Orang gomen kata mereka hanya berkerja je.

Pemborong kata '' kami berniaga mesti nak untung ''

Peniaga kata ''Saya dapat dari pemborong pun dah mahal, macam mana saya nak jual murah. Nak bayar itu, nak bayar ini ''

Petani kat kampung dapat apa? Sayur mereka dibeli dengan murah. Kerajaan ada ke buat kerja, mereka berikan harga maksimum pasaran setiap hari pada ayam, sayur dan ikan.

Malangnya mereka tak letak harga minimum pada pekebun dan peruncit. Pemborong dan peruncit akan cari barang paling murah dan jual paling mahal. Kalau dapat barang import paling muruh mereka utamakan barang import. Maka mereka akan beli sayur pekebun dengan murah.

Perkara ini berlaku sudah lama. lama dan lama tak selesai-selesai. Itu sebab kita tengok petani dan pekebun tak kaya-kaya. Mereka kekal susah. Mereka bekerja dengan tulang empat kerat. Mereka tak boleh beli mesin. Mereka bekerja untuk hidup. Lepas tu kena kutuk dengan orang kaya '' dari dulu berkebun tak maju-maju, mesin pun tak mampu beli. Macam mana nak kaya kalau tanam pun se ekar dua ''.

Pemikiran rakyat

Rakyat beli barang dengan harga mahal di pasar. Jadinya saya nak mengajak pekebun dan petani yang buat kecil-kecilan tu berniaga sendiri. Tapi korang kena bersatu. Saya akan cuba dulu dan saya akan cuba dengan kapasiti saya dikampung saya di Muar.

Jangan jual mahal, jual sayur harga borong kepada rakyat terbanyak.

Bayangkan kalau sayur terong, kacang panjang, cili dapat harga murah maka mereka akan membeli di kedai kita. Tanam sayur keperluan dan kumpulkan petani kampung untuk hantar sayur siap di ikat dan ditimbang. Satu ikat seringgit ke, dua ringgit ke, tiga ringgit ke atau jual je harga yang sama. Jangan mahal-mahal. Duit masuk tabung je kalau kapasiti kecil.

Kalau harga pemborong RM4 sekilo untuk terong, jual terong RM 5 sekilo dan bukannya RM8 sekilo. Dapat harga yang mahal sedikit dari pemborong dan lebih untung jual sendiri.

Mula memang sedikit, lama-lama orang kampung hantar barang tetapi mesti murah dari pasaran. Masuk jual pisang, jual ubi, jual hasil orang kampung. Jangan ambil untung dan sediakan tempat je.

Boleh selesaikan masalah petani, pekebun yang dapat harga murah dari pemborong. Buat kedai ni untuk rakyat, pekebun kecil bukan untuk taukey yang ada kebun besar-besar. Tak boleh hantar banyak-banyak tetapi selesaikan masalah rakyat terbanyak. Orang kampung dapat sayur, ikan dan ayam segar dengan harga murah. Petani dapat harga yang 'boleh hidup'.

Copy and paste (bukan dari tuan tanah)

Niche: Diskusi Bisnes | Usahawan Tani
 
1. Linkman Agro - Wed 13/Jul/2022, 9:33am
memang betul kita tak boleh salahkan orang tengah diatas kenaikan harga.

petani sepatutnya mencari jalan utk menjual direct kepada pembeli melalui
- usaha sendiri
- usaha melalui persatuan
- usaha koperasi.

Usaha sendiri
===========

kerajaan melalui tapak pasar tani, pasar malam dll menyediakan banyak ruang utk petani jual direct. Petani sepatutnya memperuntukkan seminggu sekali utk 'berehat' dari kebun dan menjual hasil tani.

kalau taknak niaga di pasar tani/malam, petani boleh je buka bonet proton saga kemek di tepi2 jalan yg tak sesak dan jual direct kepada pengguna seminggu sekali atau 2 kali (sabtu & ahad).

di tapak jualan inilah sepatutnya petani memperkenalkan kad bisnes kepada pembeli yg ingin membeli borong (restoran, peniaga makanan pasar malam, pemilik produk sejuk beku rempah, pais, dll).

selain tu, boleh juga buka channel social media spt FB, IG, youtube atau tiktok utk memaparkan bisnes yg ditawarkan.

jangan risau kalau subscriber 1k dan view setahun 2k sahaja thehe.. sebab ini adalah channel bisnes.. iaitu pelawat yg datang walaupun jumlahnya sikit, mereka berminat nak dapatkan produk yg dihasilkan.

tak perlu view juta2... tapi kalau pandai membuat lawak pertanian atau pandai memaparkan isu2 semasa pertanian yg menarik utk dikongsi.. channel boleh jadi viral dan pastilah akan melimpah kepada peluang bisnes juga..

Jika usaha dibuat secara berterusan dan istiqomah... dalam masa beberapa tahun sahaja semua hasil pertanian boleh jual direct...

masalah yg kita lihat selalunya

1) petani langsung tak mencuba utk jual sendiri secara fizikal.

2) petani membuat usaha secara besaran tiba2.. contohnya cikgu pencen bela ikan keli 10,000 ekor first try sebab dapat duit bonus pencen... bila tiba musim tuai.. nak jual kat mana.. memang le susah.

contoh lain, petani tanam timun sistem fertigasi kos rm 50,000 sekelip mata diatas tanah seluas setengah ekar.. bila tiba musim tuai.. sudah pastilah susah nak cari pembeli.

3) petani langsung tak menggunakan media internet / media social utk pemasaran... asyik habiskan masa tengok tiktok orang berjoget je...  
2. Linkman - Wed 13/Jul/2022, 9:41am
usaha melalui persatuan
====================

buat persatuan yg specifik. jangan buat persatuan yg ''semua ada'' sebab sudah pastilah akan ''semua gagal''.

1) contoh persatuan ''semua ada''
- Persatuan Petani Kampung Abc..
- semua petani boleh join..
- gerenti fail..

2) contoh persatuan khusus yg akan berjaya

- Persatuan Penanam Pisang Daerah Abc
- fokus kepada penanaman pisang sahaja
- kesemua isu2 berkenaan penanaman pisang
- kesemua isu2 berkenaan pemasaran/jualan pisang
- pisang goreng, pisang salai, kek pisang, kerepek pisang dll..
- boleh beli van/lori utk persatuan.
- van/lori boleh hantar produk ahli2 ke pembeli borong contohnya pembuat kerepek., peniaga goreng pisang dll
- persatuan boleh upah pemandu van merangkap tukang hantar pisang.
- persatuan juga boleh upah pemandu lori tersebut utk menjual secara tetap kesemua produk pisang ahli di kesemua pasar tani setempat.  
3. Linkman - Wed 13/Jul/2022, 9:44am
usaha melalui koperasi
==================

bagi saya koperasi agak susah sikit berbanding persatuan.. lebih baik mulakan dgn persatuan dahulu... kalau dah besar sangat ahli mencecah 100 orang.. baru tubuhkan koperasi.

- dari Persataun Penanam Pisang Daerah ABC
- menjadi Koperasi Penanam Pisang Daerah ABC.  
4. Wahmarketings Com - Fri 15/Jul/2022, 10:52pm
Orang tengah terus ambik banyak sekaligus.
bayar cash. kalau nasib baik semua tanaman habis di jual / sold out.
kalau jual direct .. pengguna biasanya tak akan ambil begitu banyak
melainkan kalau meniaga restoran atau kedai makan.
Yang saya tahu la. pasaraya-pasaray di luar sana tu di jual sayur-mayur ni semua
bukanya ada untung pun. cuma nak tatik traffik bagi orang datang pasaraya.  

Page 1   (Total 4 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..