Masalah Semak di Kebun dan Penggunaan Racun Rumput, Racun Organik atau Mesin Rumput
Linkman Agro - Mon 13/Dec/2021 2:59pm [Last Comment]
Kalau anda pernah berkebun, semak samun adalah masalah utama yg perlu dihadapi.

Jika hari kemarau hanya 2-3 bulan diperlukan utk semak semula selepas ditebas, tapi kalau waktu hujan.. dalam masa 1-2 bulan sahaja dah naik semak setinggi 1-2 kaki..

Objektif
========
Objektif saya adalah penggunaan racun komersial yg paling minima. BUKAN untuk TIDAK menggunakan racun rumput 100%..

Objektif:

1) 90% penggunan mesin rumput pelbagai jenis.

2) Hampir 10% lagi penggunaan racun organik (campuran cuka & sabun cuci pinggan)

3) Kurang 1% sahaja keluasan kebun menggunakan racun rumput komersial.

Penyelesaian 1: Mesin Rumput 90%
==========================

a) Mesin rumput bateri sebesar sikit dari kayu golf.

Mula2 sekali saya beli yg nih. Harga bawah rm200. Tapi hasilnya tidak memuaskan.. yg ini sesuai utk menebas sikit2 di sekeliling stor kebun sahaja. kelebihannya adalah kepantasan sebab tak perlu start enjin. tekan je suis on terus jalan. Tapi kena pastikan bateri selalu di charge.

Contoh:
https://shopee.com.my/search?keyword=mesin%20rumput%20bateri

b) Mesin rumput petrol galas
Lepas tu saya try mesin galas yg guna petrol. Biasanya harga sekitar rm300. Masalah utama adalah gegar tangan. Masalah agak serius juga setiap 1 jam kerja mesti rehat kalau tak tangan kebas tak boleh pegang handphone. Mesin rumput ni agak meletihkan sebab enjin kena galas.

Contoh:
https://shopee.com.my/search?keyword=mesin%20rumput%20backpack

c) Mesin rumput petrol 2 roda
Kemudian saya beli mesin rumput 2 roda. Harga dlm rm450.

Mesin ni agak ganas. habis semua rumput dan pokok2 kecik besar batang pensil boleh lanyak. Tangan tak kebas sebab gegaran enjin tak sampai ke tangan. Badan tak letih sebab enjin duduk atas roda, bukan kita galas di belakang. setakat ni saya paling berpuas hati dgn mesin ni.

Saya boleh bekerja 5 kali ganda lebih masa berbanding mesin galas sebelum berehat penat.

Contoh: Youtube Mesin rumput 2 roda
https://youtu.be/t6ylcZUKdvE

d) Mesin rumput petrol 4 roda
Belum pernah cuba lagi. Tapi mesin ini perlukan tanah yg rata. Kalau tanah tunggang langgang naik turun.. memang tak boleh. Kipas besi pemotong boleh tersekat terkena tanah dan cepat rosak.

Contoh:
https://shopee.com.my/search?keyword=lawn%20mower

Tapi satu hari nanti saya akan ratakan tanah dan gunakan mesin ini sebabnya ada option utk sedut rumput hancur masuk terus kedalam beg besar.

Saya perlukan rumput hancur utk buat kompos dan utk buat lantai di reban ayam (rumput yg dah mati & kering).

Sebabnya di area kg saya susah nak cari sekam padi. (sekam padi mungkin solution terbaik utk lapisan dalam reban ayam supaya tak berbau).

Penyelesaian 2: Racun Organik 9%
============================

Ada banyak video di youtube cara membuat racun organik menggunakan samada cuka, baking soda, garam dan mcm2 lagi utk membunuh rumput. Salah satu video terbaik yg saya pernah lihat adalah menggunakan:

- Cuka
- Sabun basuh pinggan
- Dicampur dgn air
- TIDAK menggunakan garam

Youtube: Vinegar vs Baking Soda Weed Killer Comparison
https://youtu.be/CskZVw-wcBA

Campuran ini berkesan utk semak kecik2 yg berada di bawah panas matahari. Masalahnya di tempat redup, cara ni tak berkesan. Rumput masih hijau seperti biasa. Jadi terpaksalah guna pilihan ke 3 iaitu Racun Komersial.

Penyelesaian 3: Racun komersial (1%)
===========================

Racun komersial ada beberapa jenis tapi biasanya dibahagikan kepada 2 sahaja.

a) Racun sentuh (Glufosinate)
- Hanya rumput yg terkena racun sahaja mati.
- Kalau tak kena.. tak mati terutama bahagian akar.
- Perlu guna banyak air
- Perlu sembur dengan rata
- Kesan nampak pantas dlm beberapa jam sahaja daun dah kuning.
- Hujan pun tak apa asalkan dah kering.
- Tapi sekejap shj semak tumbuh semula sebab akar tak mati. Tak sampai sebulan
- Jenis ni lebih bahaya kepada haiwan di kebun
(saya tak akan gunakan yg ni)

Contoh Jenama:
- Gramoxone
- Halex Paraquat
- Herbatop
- KEN-TEC 100

b) racun sistemik (Glyphosate)
- Racun ni meresap dari daun terus ke akar dan membunuh keseluruhan pokok
- Memerlukan seminggu baru pokok mati
- Tapi rumput lambat tumbuh semula sebab akar mati.
- Kalau hari hujan tak efektif. Kena check cuaca dan mula meracun awal pagi waktu langit cerah & panas.
- Tak memerlukan banyak air.
- Tak perlu kena semua daun.. kalau ada sebahagian daun tak kena pun takpe boleh mati juga seluruh pokok.
- Tak boleh sembur dekat pokok buah. boleh merosakkan pokok.

Contoh Jenama:
- Round-up
- Basta
- Spark
- EcoMax
- ControlUp

Penggunaan Racun Komersial
=========================

Saya memilih utk guna Roundup utk musim pertama nih.

Kegunaan sangat minima.. iaitu hanya pada tempat2 yg sukar.

Contohnya:
- Sekeliling tiang pagar sebab susah nak tebas guna mesin
- Semak sekeliling stor yg rapat pada dinding
- Semak di celah2 sesuatu struktur yg berada di tempat redup dan tak boleh guna racun rumput organik (cuka).

Jangkaan saya, dari 1 ekar tanah kebun.. tak sampai 1% keluasan perlu menggunakan racun komersial. Tak perlu risau sangat sebab penggunaan amat minima.

Niche: Diskusi Bisnes | Usahawan Tani
 
1. Linkman - Mon 13/Dec/2021, 6:14pm
Oleh sebab penggunaan racun komersial sangat minima di kebun, saya tak beli peneyembur racun galas yg berat tu.. (16 liter). saya beli penyembur kecik je utk 8 liter.

Shopee: 8 Litre Pressure Sprayer Pump
Harga dlm rm25 +rm5 courier.
https://shopee.com.my/RED-5-8-Litre-Pressure-Sprayer-Pump-Garden-Sprayer-and-Plastic-Pesticide-Control-Lawn-Pam-Racun-Kebun-i.1530870.11738317636  
2. Linkman - Mon 13/Dec/2021, 6:17pm
Racun Roundup pun saya beli online:
Harga 4 liter RM 90 + rm7 courier.
https://shopee.com.my/Monsanto-Roundup-4L-Glyphosate-41-(Herbicide-Racun-rumput)-*READY-STOCK*-i.80649004.10329312900

oleh sebab racun roundup nih jenis sistemik
- bertindak halang fotosintesis
- mudah terurai di dalam tanah
- tidak ada kesan sampingan yg terlalu bahaya
- kajian sejak 1970an memang ada kesan sampingan kalau terhidu wap sembur.. tapi kesannya minima.. (semua racun adalah bahaya bila guna dengan kerap dan tak gunakan PPE ..)  
3. Linkman Agro - Mon 13/Dec/2021, 6:21pm
Kenapa Racun Paraquat Diharamkan Di Malaysia?
https://youtu.be/qL24RhUNiYI

Racun paraquat (sejenis racun sentuh) telah diharamkan penggunaannya di Malaysia kerana kesan yg merbahaya jauh melebihi racun2 lain jenis sistemik seperti Roundup berkuatkuasa sejak 1 jan 2020.  
4. Linkman Agro - Mon 13/Dec/2021, 6:27pm
Kenali Jenis Racun Sebelum Anda Membeli atau Meracun
https://youtu.be/WzNYx9yJhCY  
5. Linkman Agro - Mon 13/Dec/2021, 6:29pm
Beza hasil Racun Sistemik seperti Roundup dengan racun sentuh seperti Gramoxone

The most effective contact and systemic grass poison herbicide
https://youtu.be/Wn4azTzQP6k  
6. Linkman Agro - Mon 13/Dec/2021, 6:30pm
Cara Meracun Rumput | Racun Roundup | Jet Sprayer Okazawa 20L
https://youtu.be/iIts8UQGUQo

Untuk orang yg pertama kali menggunakan racun rumpai seperti saya.. elok juga tengok video nih. Otai2 semua tak perlu klik.. video biasa2 je..  
7. Linkman Agro - Mon 13/Dec/2021, 6:31pm
Bagaimana racun sistemik seperti Roundup (Glyphosate) berfungsi

How it works: Glyphosate
https://youtu.be/-GANtq0jBmg  

Page 1   (Total 7 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..