Malaysia Perlu Menanam Sendiri Kesemua Keperluan Makanan Tanpa Perlu Import
Linkman @ Azman Consultation - Thu 9/Apr/2020 11:50am [Last Comment]
Yang merisaukan pasal PKP covid ni adalah di India, USA dan Indonesia (kesemuanya penduduk sangat ramai), bencana baru nak mula. Masih jauh sebelum sampai puncak dan akan mengakibatkan masalah besar sistem rantaian makanan. mungkin sehingga setahun masih tak selesai.

Banyak keperluan makanan yg dulunya mudah di import sekarang dah susah.. atau harga melambung naik. Saya dengar desas-desus banyak negara pengeksport hasil tani dah mula menghadkan eksport sebab keperluan dalam negara mereka sendiri meningkat dan bekalan tak cukup.

Kini sudah sampai masa untuk kita menanam sendiri kesemua keperluan makanan di dalam Malaysia. Kalau nak import pun, mungkin jenis2 makanan mewah tertentu keperluan orang kaya.. kalau makanan asas harian orang biasa KESEMUANYA mestilah mampu kita tanam sendiri.

Diantara ilmu2 yg saya kaji semasa hampir sebulan PKP covid ni:

1) Penanaman buluh untuk kegunaan struktur pembinaan petani/penternak.
https://www.majalah.com/?classified.buluh.GD0RVKV7H1

2) Ternakan cacing dalam kebun pisang utk makanan ternakan dan baja kompos
https://www.majalah.com/?classified.cacing.GD863SWT4J

3) Bisnes Pisang dan pelbagai produk sampingan
https://www.majalah.com/?classified.pisang.GC4PBQ5LZZ

4) Ternakan Black Soldier Fly Larvae (BSFL) utk membaham sisa najis haiwan (atau manusia) dan menghasilkan larva utk protin ternakan.
https://www.majalah.com/?classified.black-soldier-fly-larva.GCT5W6C5R7

5) Teknik ternakan yg bijak mampu menghasilkan tuaian berkali ganda dengan sais tanah yg sama. Menggunakan contoh Kentang/potato:
https://www.majalah.com/?classified.ubi-kentang-potato.GD365B8ZZL

Ada banyak teknik2 bijak yg berprestasi tinggi (berkali ganda hasil tuaian) utk menghasilkan bawang, cili, tomato, serai, halia dan hampir semua keperluan asas makanan di malaysia. Kita hanya perlu rajin cari di youtube dan belajar dari pengalaman otai.

Teknik yg perlu kita kuasai termasuklah:

1) Vertical Farming
https://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_farming
- teknik naik keatas jika kekurangan tanah

2) Hydroponic
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics
- teknik pertanian tanpa tanah

3) Aquaponic
https://en.wikipedia.org/wiki/Aquaponics
- gabungan ternakan ikan/udang dll utk dapatkan baja dan disalurkan kepada tanaman sebagai baja free yg amat subur.

Dan juga kena kuasai ilmu tenaga solar sebab kalau ladang jauh ke dalam takde bekalan elektrik, boleh bina sendiri sistem solar dengan kos serendah rm4,000 di malaysia.

Bina Sendiri Solar untuk Elektrik percuma:
https://www.majalah.com/?classified.sistem-solar.GD0G70FCL7

Untuk bekalan air biasanya kalau gali telaga dalam2 boleh jumpa sumber air, selain sumber air sungai, tasik dan paya.

Semoga Malaysia kita mampu menghasilkan 100% bekalan makanan sendiri tanpa import -> ini slogan utk kita Rakyat Malaysia.

Niche: Diskusi Bisnes | Usahawan Tani
 
1. Reminder2020 - Fri 10/Apr/2020, 1:05pm
Semalam keluar TV3, Tauke Sayur Cameron Lojing lupus 50tan sayur x boleh jual mcm biasa sbb PKP.  
2. Muhammad Firdaus 72 - Wed 15/Apr/2020, 10:49am
setuju  
3. Jamali - Wed 15/Apr/2020, 2:08pm
tanam bawang tuan Linkman.
minggu lepas bawang dari india saya kena byr rm15 sekilo di kedai runcit
samada tipu atau tidak saya tak tahu.  
4. Linkman - Thu 16/Apr/2020, 1:40pm
adoi.. mmg bawang mahal tapi saya tak sangka sampai RM15 sekilo.. mungkin sbb india dah start lockdown jadi susah nak dapat bawang india. Mmg untung besar petani kalo harga mcm tu..

Saya skrg ni tengah buat plan tanaman berdasarkan apa yg nak dijual..

1) Contoh kalau gerai Nasi ayam
- Kena ternak ayam
- kena tanam kentang utk sup
- kena ada halia, bawang putih, serai, daun pandan cili besar, kecik dll
kalau boleh hampir semua bahan2 yg boleh ditanam perlu ditanam.
hanya bahan2 yg susah nak buat sendiri mcm kicap, dan rempah mcm buah pelaga, kayu manis dll sahaja yg perlu beli.
- beras juga kena beli kecuali kalo ada kebun yg besar utk tanam beras secara hidroponic.. yg tu kena ada budget besar juga. Tapi dah banyak orang buat (padi hidroponik) dan memang menjadi.

2) Contoh kalau Nasi Tomato.. mesti tanam tomato dgn banyak..
3) Contoh kalau nasi lemak, kena tanam pisang yg banyak utk daun, tanam kacang tanah, daun pandan dll..

kesimpulannya

a) Fikirkan resepi apa sebagai menu utama restoran kita
b) Listkan bahan2 asasnya
c) Cuba tanam sebanyak mungkin kesemua bahan
d) kalau bahan melibatkan ayam atau ikan (keli, talapia, udang air tawar dll), boleh cuba ternak
e) hanya bahan2 yg susah diperolehi mcm rempah/kicap sahaja dibeli.  
5. Linkman - Thu 16/Apr/2020, 1:47pm
Plan jangka pendek
- Membuka gerai dgn menu pilihan dan menanam/menternak maksima bahan asas

Plan Jangka sederhana
- Membuka cawangan gerai/restoran di bandar sekitar
- kemudian membuka franchise 1 malaysia (selepas 5 tahun)

Plan Jangka panjang
- selepas 10 tahun
- Membuka franchise makanan sedap malaysia di seluruh dunia ala mcdonald.
- bila dah ada cawangan luar negara, 80% bahan mentah datang dari negara tersebut, tapi sentiasa ada dlm 20% datang dari Malaysia.

Bayangkan kalau kita ada berpuluh2 usahawan franchise makanan sedunia, dan setiap satunya memerlukan 20% bahan mereka diimport dari malaysia.. seluruh tanah kosong malaysia boleh dimajukan dan ramai orang yg boleh menjadi kaya raya..  

Page 1   (Total 5 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..