Kesal Dengan Mentaliti Rakyat Sekarang Terutama Golongan Muda!
Hazrul Nizam - Fri 12/Oct/2018 10:28am [Last Comment]
Semasa saya muda, sekitar awal tahun 90an sesiapa yg berhijrah ke kotaraya Kuala Lumpur perlu bekerja keras untuk mencari sesuap nasi.

Saya termasuk salah seorang yg terpaksa menumpang rumah rakan-rakan dan berkongsi rumah selama 5 tahun sebelum mampu menyewa rumah sendiri yg berharga rm 300 sebulan (rumah flat). Itupun terpaksa kerana sudah berkahwin dan tidak boleh lagi berkongsi rumah.

Tetapi bila saya tengok golongan-golongan muda sekarang ni, saya amat kecewa.

1) Ibubapa perlu menyediakan segala-galanya
kereta, rumah, makan, minum, internet.. anak-anak muda hanya perlu pergi kerja di tempat yang mereka suka sahaja. Jika kena marah oleh majikan, mereka akan berhenti serta merta dan cari kerja lain. Siapa yg kena tanggung makan minum mereka? Kamilah sebagai ibu/bapa.

2) Kerajaan perlu menyediakan segala jenis bantuan
Jika mereka ingin berniaga, kerajaan perlu menyediakan kesemua bantuan dari segi kursus, latihan, lokasi niaga dan geran percuma atau pinjaman perniagaan. Mereka hanya perlu menggunakan segala faedah yg ada sahaja. Jika gagal pun tak apa, maklumlah kesemuanya dapat dengan mudah.


Kenapa???

Apa dah jadi dengan golongan muda sekarang? Kenapa mereka amat lemah dan perlukan bantuan 100% dari semua sumber?

Niche: Diskusi Bisnes | Sembang
Miliki Rumah Townhouse area Putrajaya/Cyberjaya dengan hanya RM 359k
Video: Townhouse (Bawah) | Townhouse (Atas) | Teres Dua Tingkat | Lokasi Perumahan. Rugi menyewa rumah lama-lama. Bila umur meningkat, tempoh masa pinjaman semakin pendek. Masa untuk membeli rumah sendiri!
     
  1. Linkman - Mon 15/Oct/2018, 9:06am
    betol sangat tu. kalau tengok anak2 sedara yg belasan tahun atau yg baru awal 20an.. memang pelik perangai bebudak sekarang.. terutama yg duduk di KL.

    pukul 10 pagi pun belum bangun tido.. apa nak heran... rumah free, kete free, makan free, takde duit mintak dgn mak bapak..

    malam main handphone, fb, ig, wechat, wasap group.. tido kul 3am... macamana nak bangun pagi?

    saya seawal jam 5.30 pagi dah bangun (alarm set guna handphone). paling lewat pun kul 6am dah bangun.

    sabtu ahad je yg saya off alarm phone.. itupun still bangun sebelum kul 7 sipi sipi je sembayang subuh..

    banyak saya dengar.. orang yg bangun awal ni rezeki senang masuk... steve job dalam interview bagitau dia bangun sekitar 6am..

    =====

    tapi nak kata orang KL je mcm ni pun tak betul juga, anak sedara saya di kelantan dan di johor pun perangai yg sama. yg sorang tu hidup punyalah miskin nak nak isi minyak moto rm3 pun terkial-kial.. tapi dalam instagram masyaAllah... lifestyle macam orang kaya...

    =====

    berbeza dengan bill gates... walaupun lahir anak orang kaya.. bapak dia lawyer.. tapi beliau bekerja penuh tekun dan berdisiplin mengalahkan orang miskin.

    =====

    orang melayu yg dilahirkan miskin di kampung menyalahkan kemiskinan mak bapak sebagai punca dia susah dan gagal.

    orang melayu yg dilahirkan dari keluarga kaya/berada di KL malas pulak... nak bangun pagi pun tak larat!!  
  2. Jamali - Thu 18/Oct/2018, 10:04am
    6 Bukti Bangun Pagi Membuka Pintu Rezeki

    https://www.ummi-online.com/bukti-bukti-bahwa-bangun-pagi-dapat-membuka-pintu-rezeki/  
  3. Uchoose 2 - Fri 19/Oct/2018, 10:41am
    Saya dulu pergi kerja dan balik jalan kaki je...nak beli motor pun tak mampu tapi hati sentiasa happy, badan pun sihat, kerja masuk tepat masa.
    Sekarang, hidup Alhamdulillah bnyk berkatNya.  
  4. Penulismalaya - Sun 25/Nov/2018, 1:33pm
    memg ramai anak muda dimanja sgt ..senang sgt dpt semua benda..saya dulu sampai uitm je baru beli hp .. dpt beli laptop ..masa umur 23 itupun hasil duit keje kat shell dan kumpul ptptn ..susah senang cari duit sendiri..sampai skrg umur 34 walau husband mampu sgt ..bole tanggung sy tetap nak bisnes cari income sendiri tak jemu bekerja..kadang tidur puukul 2pagi siapkan artikel dan suntingan walau anak 3 orang ....alhamdulillah..dari kecil memg suka bekerja ..pada anak muda..jgn la malas idup ni takde makna kalau asik nak malas je....

    ok..pada tuan puan yg mahu mempunyai buku sendiri..bole wsp sy 011-16930576 - jika anda nak ada buku produk anda-buku kisah anda atau apa saja-saya bole tolong..sekian..  
  5. Aswad Haykal bin Mohd Isa - Tue 4/Dec/2018, 11:36am
    Zaman telah berubah, teknologi berubah, mentaliti rakyat berubah, masalahnyer ke arah yang teruk. Ibu bapa jgn lah berubah... konsisten dgn apa yg berlaku kepada kita, kita buat anak kita mcm tu. entahlah... nak kata and komen pun payah.. sy pun tak tahu nak ckp mcm mana...  
  6. Saifolmp - Thu 24/Jan/2019, 1:07pm
    org mcm hampa masih dok menongkat langit.. tak bagi peluang kat org muda.. kerja gomen kalu boleh nak sampai 60 ke atas.. apa punya tur.. mana hak org muda.. jgn nak salahkan kami sebab hangpa penyebabnya.. generasi ke generasi dah bongok turun la ke generasi seterusnya..  
  7. Hazrul Nizam - Thu 24/Jan/2019, 2:12pm
    usaha sendiri dari bawah,jangan cari jalan pintas,xperlu paksa orang tua kosongkan peluang untuk anda. anda satu hari nanti akan jadi tua juga. anda pasti tak suka kalau golongan muda paksa anda bersara suatu hari nanti sebab mereka nak jawatan anda dan mereka nak peluang bisnes yg anda kosongkan.

    belajar usaha sendiri dari bawah.x ada sesiapa nak halang anda berniaga di malaysia ini.  
  8. Hazrul Nizam - Sun 27/Jan/2019, 6:27pm
    topic closed  
Page 1   (Total 8 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.