Kajian Ternakan Ayam Tanpa Perlu Membeli Pelet Makanan
Linkman @ Azman Consultation - Thu 27/Feb/2020 1:18pm [Last Comment]
Dalam topik ini saya cuba huraikan teori yg berdasarkan pemerhatian pertanian terkini, berkenaan cara untuk menternak ayam dalam reban terbuka (atau tertutup) bagi pemilik tanah kampung terutama yg mempunyai keluasan tidak besar (beberapa ekar sahaja).

Teori ini perlu di praktikkan kepada tanah 1 ekar dahulu, supaya mudah utk kita anggarkan bagaimana jika diperluas kan kepada saiz yg lebih besar tahap ladang.

Teori ini juga akan menghasilkan makanan atau pelet makanan ayam sendiri tanpa perlu membeli dari pihak ketiga, sekaligus akan melenyapkan kebergantungan kepada bahan import makanan ayam.

Bermula dengan tanah 1 ekar.

1) Tanam dengan pisang.
Pokok pisang adalah antara tanaman yg paling mudah dijaga. Tidak disebutkan jenis pisang disini kerana mungkin kita perlu mencuba dengan beberapa jenis pisang sebagai permulaan.

Pokok pisang boleh membawa pelbagai hasil. Diantaranya:
- buah pisang
- jantung pisang
- Daun pisang (utk bungkus kuih dan nasi lemak cthnya)
- batang pisang yg ditebang sesudah pisang dituai, boleh dijadikan bahan makanan untuk ternakan cacing
- batang pisang - teras yg lembut boleh dijadikan makanan Black Soldier Fly Larva (BSFL). Teras lembut ini boleh juga dijadikan bahan campuran pelet makanan ayam.
- gentian batang pisang matang boleh dijadikan tali

2) Tanaman Ketum Ayam
- ditanam diantara pokok pisang
- daun ketum ayam boleh dijadikan makanan ternakan termasuklah kambing dan ayam.
- baja untuk pokok ini boleh didapati dari tinja ayam, kompos cacing, atau kompos BSFL

3) Tanam Duckweed (Kiambang Itik)
- biasa digunakan di akuarium
- pokok ini boleh dimakan oleh ayam, itik dan ikan
- kelebihan pokok ini, kadar pembiakan sangat pantas. Jika anda tuai 50% duckweed hari ini, esoknya bekas tanaman akan dipenuhi semula oleh species ini.

4) Ternakan Black Soldier Fly Larva
- larva ini boleh makan apa sahaja bahan makanan. Ternakan 1 meter persegi larva boleh membaham 15 Kg makanan sehari.
- larva yg diberi makan sisa bersih boleh dijadikan makanan ayam. contohnya Sisa makanan, sayuran, buah, pasar tani, restoran, pasaraya dll.
- larva yg diberi makan najis boleh dikisar dan dijadikan makanan cacing (menjadi baja kompos). Cacing tersebut boleh dijadikan makanan ayam. contoh najis yg boleh digunakan Najis ayam, itik, lembu, kambing, arnab dll. Juga najis manusia dan kucing.

(Untuk najis khinzir dan anjing, perlu dikaji oleh peladang bukan islam, atau penternak khinzir sebagai cara melupuskan sisa tanpa mencemarkan sungai dan laut kita)

Kesimpulan
==========
Ayam akan diberi makan:
- Teras pisang yg lembut - sebagai bahan pelet ayam
- buah pisang yg rosak juga boleh diberi makan ayam.
- Daun Ketum ayam
- Duckweed (kiambang itik)
- Cacing
- Black Soldier Fly Larvae yg diberi makanan bersih (sisa makanan/sayur/buah)
- ayam juga boleh dilepaskan sekali-sekala dalam ladang untuk merayau mencari serangga dan ulat sebagai memenuhi kepelbagaian zat keperluannya.

Kelebihan
=========
Ladang ini boleh menukarkan najis haiwan/manusia kepada BSFL yg kemudiannya dikisar menjadi makanan cacing. Kadar pembesaran larva sangat pantas. Dan ini membawa kepada kadar ternakan cacing yg juga pantas.

Kajian
======
Kajian yg perlu dibuat bagi setiap 1 ekar:
- berapa banyak pokok pisang boleh ditanam
- berapa banyak pokok ketum ayam boleh ditanam diantara tanaman pisang
- berapa banyak bekas 1 meter persegi kolam duckweed boleh dibuat
- berapa banyak bekas 1 meter persegi BSLF yg boleh diternak.
- berapa banyak cacing yg boleh diternak dalam tanah sekeliling pokok pisang.
- dan akhir sekali berapa ekor ayam yg boleh di ternak berdasarkan bahan makanan yg diwujudkan diatas.

Seterusnya - Bisnes Nasi Lemak
==========
Fikirkan jenis jenis tanaman lain yg mebolehkan kita berniaga Nasi Lemak yg berlaukkan ayam dengan menggunakan maksima hasil pertanian dari kebun ini. Kita dah ada daun pisang. Kita juga mungkin ada cukup telur ayam jika sebahagian ayam yg diternak boleh menghasilkan telur.

Kita masih perlu:
- Ikan Bilis (boleh diganti dgn sambal hati/jantung/pundi ayam)
- Kacang tanah
- Timun (atau boleh cuba gantikan dgn tomato ceri kecik?)
- Santan Kelapa (hampas kelapa boleh dijadikan makanan ayam)
- daun pandan, serai, halia
- cili padi, cili besar, cili kering
- bawang besar, bawang merah, bawang putih
- beras - perlu dibeli. Tetapi cuba buat kajian bagaimana beras boleh ditanam di dalam bekas diatas tanah. (dah banyak experimen dilakukan dan berjaya, tanpa memerlukan sawah padi).

Niche: Diskusi Bisnes | Penternak Ayam | Usahawan Tani
 
1. Linkman - Thu 27/Feb/2020, 1:50pm
Lupa nak tuliskan.

Antara hasil yg utama projek ini selain ayam, adalah buah pisang. Boleh dijual secara direct di depan kebun. Kelebihannya, buah pisang yg tak habis jual dan masak sangat boleh di buat Kek Pisang. kalau buah dah mula buruk, boleh di jadikan makanan ayam. Tiada pembaziran dan kecekapan 100% hehe..  
2. Jamali - Thu 27/Feb/2020, 9:09pm
Menarik. Saya berminat dgn gerai nasi ayam. Boleh gunakan panduan ini sbg rujukan.ada lah sikit tanah kg dlm 2 ekar. Skrg getah tua tak ada hasil.  
3. Linkman - Tue 3/Mar/2020, 2:45pm
lagi tanaman selain duckweed tuan.

1) azolla.

The Difference of Azolla Mycrophylla and Duckweed
https://www.youtube.com/watch?v=XPoaFS6_AOg

2) Wolffia
Wolffia Sangat Di Sukai Ikan Nila
https://www.youtube.com/watch?v=Xh_8ZuMBuEQ  

Page 1   (Total 3 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..