Jom Kongsi Resepi!
Sitibaizurah Binti Mustapha 2 @ SBF ENTERPRISE - Sat 14/Aug/2010 8:50am [Last Comment]
JOM KITA TURUNKAN SEDIKIT ILMU MASAKAN KAT SINI..
SELAIN BUAT BISNESS KITA JUGA DAPAT MEMBANTU RAKAN RAKAN FORUM MC YANG TERCARI2 RESEPI..

Niche: Kursus Makanan | Bisnes Restoran
     
  1. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Sat 14/Aug/2010, 9:06am
    DAGING KUNYIT BERKENTANG

    Ok jom semak resipi, nanti boleh masak untuk berbuka puasa pulak.... Layannnnnn....

    BAHAN-BAHANNYA :-)
    300 gram daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan
    1 inci kunyit hidup*
    2 ulas bawang putih*
    1/2 inci halia*(*ditumbuk lumat)
    1 biji kentang, kupas, potong dadu kasar2 dan rendam
    1 biji bawang besar, hiris kasar
    1 biji lada merah, hiris
    1 biji lada hijau, hiris
    1/2 cawan air
    2 camca besar minyak masak
    Garam dan gula secukup rasa

    CARA MEMBUATNYA :-)

    1. Daging digaul dengan bahan tumbuk lumat hingga rata, perap selama 1 jam (seeloknya siapkan sebelum anda masuk tidur). Kentang tadi digoreng (toskan dahulu) hingga keemasan. Angkat dan toskan.
    2. Panaskan kuali, masukkan daging tadi, kacau dan tuang air. Bila mendidih, kecilkan api dan masak hingga daging lembut. Masukkan minyak masak, gaul rata dan biar daging sedikit garing.
    3. Tambah kentang, hirisan bawang, hirisan cili hijau/merah dan perasakan dengan garam dan secubit gula. Kacau rata dan masak hingga bahan2 tadi layu sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

    Hidangkan segera bersama nasi hangat...hmmm...  
  2. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Sat 14/Aug/2010, 9:10am
    NASI AYAM

    BAHAN
    500 g beras basmathi, rendam 20 minit dan toskan
    1 liter sup ayam (resipi sup dibawah)
    2 helai daun pandan, disimpul
    1 inci halia, dititik
    1 batang kayu manis
    1 kuntum bunga lawang
    3 ulas bawang putih, diketuk
    1 camca besar minyak masak
    2 camca besar margerine
    Garam secukup rasa

    BAHAN SUP AYAM
    500 g ayam, dipotong kecil
    1 kiub pati ayam "Maggi"
    2 sup bunjut Adabi
    1 pokok daun sup, potong kasar
    1 1/2 inci halia, dititik
    4 ulas bawang putih, diketuk
    2 batang serai, dititik
    1 kayu manis*
    1 kuntum bunga lawang*
    3 biji buah pelaga*
    5 kuntum bunga cengkih*(*rempah tumis)
    1/2 batang lobak merah, dipotong berbaji
    1 biji kentang besar, didadu besar
    2 cawan bunga kobis yang dipotong sekuntum2
    1 camca teh lada serbuk lada hitam
    Air secukupnnya (anggaran 3.5 liter)
    Garam secukup rasa

    BAHAN SOS CILI HALIA :-)
    4 biji cili merah
    3 biji cili padi
    1 biji tomato
    1 cawan air
    2 keping hirisan nipis halia
    4 camca besar cuka makan
    3 camca besar gula perang (gula pasir pun boleh)
    Garam secukup rasa

    BAHAN LAIN :-)
    Hirisan daun sup/daun bawang
    Bawang goreng
    Hirisan timun
    Hirisan tomato
    Daun salad (tak letak, sebab tak de)

    CARA MEMBUATNYA :-)

    1. UNTUK SUP AYAM :- Dalam periuk, masukkan ayam, air dan bahan2 lain, kecuali sayur-sayuran dan serbuk lada hitam. Masak dengan api besar hingga mendidih, kemudian kecilkan api, renih 25 - 30 minit. Asingkan 1 liter sup ayam (untuk masak nasi). Kemudian, masukkan sayur2ran dan serbuk lada hitam. Biar hingga sayur masak dan tambah air jika perlu. Sesuaikan rasa dan matikan api.
    2. UNTUK NASI AYAM :- Panaskan minyak dan margerine dalam kuali hingga cair. Masukkan halia, bawang putih, kayu manis, bunga lawang dan daun pandan tadi, tumis hingga harum, masukkan beras dan goreng sekejap. Gunakan api sederhana. Alih kan bahan2 tadi ke dalam rice cooker. Tuang sup ayam tadi (elok, ditapis sebelum menuang ke dalam beras). Masak seperti memasak nasi biasa. Bila nasi masak, gemburkan.
    3. UNTUK SOS CILI HALIA :- Kisar cili merah, cili padi, tomato dengan 1 cawan air hingga halus. Tuang ke dalam periuk, masukkan cuka, gula, garam dan halia. Kacau rata dan masak dengan api perlahan hingga sos pekat sedikit, rasa dan tambah apa yang perlu. Hidangkan bersama nasi ayam dan bahan lain.....
    Selamat mencuba!!!!  
  3. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Sat 14/Aug/2010, 9:30am
    BISKUT PEANUT BUTTER

    BAHAN
    125 g peanut butter (pilih yang halus)
    125 g mentega
    2 kuning telur
    130 g gula aising
    1 camca teh esen vanilla
    1 camca teh emplex
    1/2 camca teh baking powder
    400 g tepung gandum (kurang lebih)
    Kuning telur*
    Kacang tanah*(*untuk hiasan)

    CARA MEMBUATNYA :-)

    1. Putar mentega, peanut butter, gula aising dan kuning telur hingga sebati dan pucat. Masukkan esen vanilla, baking powder dan emplex, putar rata.
    2. Perlahankan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga mendapat doh yang lembut dan boleh dicanai.
    3. Canai doh 1/2 cm tebal dan terap guna acuan kegemaran, alihkan ke dulang pembakar, buat hingga siap. Sapu kuning telur atas biskut tadi dan hias dengan 1/2 bahagian kacang.
    4. Bakar pada suhu 175C selama 15 - 18 minit atau hingga kuning keemasan. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..
    Layannnn.........  
  4. Nur Afiqah - Sat 14/Aug/2010, 1:32pm
    UDANG GORENG KERISIK
    (Resipi mudah, cepat dan digemari kanak2)

    Bahan
    200g Udang
    I pket Kerisik ( dlm 1 setengah sudu makan)
    Bawang merah dan bawang putih
    Lada merah
    serbuk kunyit
    garam dan perasa

    Cara-cara:
    1. Goreng Udang dalam minyak panas sehingga agak kekuningan. jgan gunakan minyak yg banyak ( lg sedap kalau guna butter).
    2. Masukkan bawang putih dan bawang merah yg telah dihiris, lada yg telah dipotong serta sedikit serbuk kunyit.
    Gaul rata sehingga masak.
    3. Sedia dihidangkan.. rugi tak cuba. Mudah dan sedap  
  5. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Sat 14/Aug/2010, 2:03pm
    Inche Kabin atau "Ayam Goreng Kari", resipi khas nyonya peranakan Pulau Pinang...

    Bahan-Bahannya :-)
    4 keping bahagian dada ayam dengan kepak2nya sekali
    1/3 cawan rempah kari
    200 ml pati santan
    1 inci halia*
    4 ulas bawang putih*
    1 ketul kiub ayam "MAGGI"*(*tumbuk halus)
    1 camca besar serbuk cili
    2 biji limau nipis, perah jusnya
    3/4 camca besar gula
    1 camca teh garam

    Cara membuatnya :-)

    1. Ayam dibuang kulit dan lemak, cuci bersih, perap dengan garam dan jus lemon selama 15 minit, cuci kembali toskan dan kelar2. Ketepikan.
    2. Satukan rempah kari, serbuk cili, bahan tumbuk, gula, jus limau nipis, santan dan garam. Kacau hingga menjadi pes. Gaul bersama ayam tadi dan perap sekurang2nya 3 jam.
    3. Masukkan ayam tadi bersama2 bahan perap ke dalam kuali, masak dengan api perlahan sehingga bahan2 perap kering dan bersalut pada ayam. Angkat dan sejukkan.
    4. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Biar minyak betul2 panas, masukkan ayam tadi dan goreng hingga senyap (tak de bunyi desiran lagi), angkat dan toskan.
    5. Panaskan kembali minyak tadi dan goreng kembali ayam tadi hingga kuning keemasa, guna api sederhana untuk kali ini...
    Sila ....sila...sila....  
  6. Noraida - Sat 14/Aug/2010, 4:32pm
    Maggi Special... utk 2 org makan

    Bahan
    1. Panaskan air hingga mendidih
    2. Masukkan 2 bungkus maggi biarkan dlm 1 Minit kemudian toskan.

    Bahan Tumis
    1. Udang 4 ekor
    2. Bawang putih 2 ulas di ketuk
    3. Bawang merah 3 ulas di hiris2
    4. 2 sudu besar lada kering kisar
    5. 5 bj cili diketuk @ ikut tahap kepedasan masing :-)
    6. Telur 1 biji
    7. Sayur sawi dipotong

    Panaskan minyak... masukkan bwg putih, bwg merah Dan lada kisar... goreng sehingga naik bau... Pecahkan telur biarkan sekejap bg telur masak baru masukkan udang, sayur sawi & cili ketuk td. Last skali masukkan perencah maggi kari sebungkus... kalo masuk 2 bungkus risau masin pulak... :-)

    Masukkan sedikit air, kacau biar semua dh sebati... Masukkan maggi yg ditoskan tadi... kalo rase nk maggi tu basah tmbhkan lagi sedikit air... kacau2 semua dh sebati, angkat & sedap di makan semasa panas!

    Selamat Mencuba....  
  7. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Sat 14/Aug/2010, 4:45pm
    Resepi Biskut Coklat Chip

    Bahan-bahan:
    180gm mentega
    90gm gula castor
    100gm gula perang
    1 sudu teh esen vanila
    2 biji telur
    200gm tepung naik sendiri
    160gm tepung gandum
    1 sudu teh soda bicarbonate
    1/4 sudu teh garam
    100gm coklat chips
    120gm badam cincang

    Cara menyediakan:
    1. Ayak kedua2 tepung bersama soda bicarbonate dan garam. Sekiranya guna badam cincang,goreng tanpa minyak sekejap, tp jgn sampai hangus.
    2. Pukul mentega/marjerin dengan kedua2 gula hingga gebu/putih. Masukkan telur dan esen vanila dan pukul lagi hingga sebati.
    3. Masukkan bahan2 yg telah diayak td dan gaul hingga sebati. Masukkan pula coklat chips dan badam cincang dan gaul lagi hingga sebati.
    4. Sudukan ke atas loyang yg telah digris, jarakkan sedikit antara satu sama lain.
    5. Bakar dalam oven dgn kepanasan 180C hingga masak (brown) lebih kurang 20 minit. Keluarkan dari oven dan biarkan seketika di atas loyang.  
  8. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Thu 19/Aug/2010, 5:11pm
    KERABU MANGGA MUDA


    Bahan

    2 biji mangga muda [cincang atau parutkan isinya]
    1 biji timun [buangkan biji tengah dan parutkan ]
    5 tangkai kacang panjang [potong kecil]
    1 kuntum bunga kantan [hiriskan]
    2 labu bawang besar [mayang ]
    2 tangkai cili merah
    2 tangkai cili hijau
    daun ketumbar hiris [ambil daun sahaja]
    1/2 cawan kacang tanah [tumbuk kasar]

    Bahan Mesin

    3 tangkai cili merah
    5 tangkai ciliapi [kalau nak pedas boleh tambah]
    3 s/b cuka campuran [jus limau ]
    4 s/b air
    garam
    gula

    Cara
    1. Masukkan semua bahan dalam mangkuk besar.
    2. Masukkan bahan mesin dan gaulkan rata.
    3. Hidangkan.

    Layannnnn  
  9. Dawie Dan Ida - Wed 25/Aug/2010, 6:09am
    bazooka penanga (moktail malaya)

    orange juice campur coke

    goncang 3 saat

    perah limau purut

    masuk kan hirisan lemon,limau,letakkan 1 biji buah ceri....

    sedia di hidang...  
  10. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Mon 30/Aug/2010, 11:21am
    TAT STRAWBERRY

    BAHAN-BAHANNYA :-)

    250 g mentega
    100 g margerine
    2 kuning telur
    80 g gula aising
    1 camca teh esen vanilla
    3 camca besar tepung kastard
    Tepung gandum secukupnya
    Jem strawberry secukupnya

    CARA MEMBUATNYA :-)

    1. Putar mentega, margerine, kuning telur dan esen vanilla hingga sebati. Masukkan tepung kastard, gaul rata. Tambah tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang lembut dan boleh dicanai. Rehat kan doh 15 minit. Kalau nak buat tat gulung, buat adunan lembut sedikit.
    2. Canai dan terap menggunakan acuan tat (kalau rajin boleh sepit keliling dia, tapi guna acuan tat jenis plain). Buat hingga siap dan letak jem strawberry yang telah digentel. Letak sedikit doh atas jem sebagai hiasan. Buat hingga habis.
    3. Bakar pada suhu 175C selama 15 - 20 minit. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...  
  11. Mexbaby - Mon 30/Aug/2010, 1:35pm
    Biskut Batik Mystyle..

    Bahan-bahan:
    1 tin susu pekat F&N
    250g Buttercup
    1 cawan serbuk coco
    Biskut Marrie (di patah-riukan)
    Kismis/ Kacang

    Cara2:

    ButterCup di cairkan
    masukan susu
    Kacau rata masukkan serbuk koko
    masukkan kismis/ kacang
    Masukkan Biskut marrie yg telah di patah2
    masukan adunan dalam loyang
    mampat2 kan.. tutup loyang dengan plastik masukkan dalam freeze
    agak2 lepas 20 min keluarkan potong2 ikut kretiviti Then sedia utk di makan.  
  12. Mexbaby - Mon 30/Aug/2010, 1:46pm
    Tahu Sumbat Special (Utk 10 keping)

    Bahan2 A:

    5 Tahu digoreng
    1 btg Timun (dibahagi 4 bahagian & di ptg memanjang)
    20sen Tauge di celur

    Cara2 A:

    Tahu yang siap do goreng di potong 2 secara melintang & di hiris bahagia tengah tanpa perlu putus
    timun dan tauge di sumbat ikut suka nak banyak or sikit

    Bahan2 Kuah Kacang:

    Kacang goreng (anggaran 1 cawan yg siap dikisar)
    Lada kering (di blend & di masak kosong - 2 sudu besar)
    Air asam jawa 1/2 cawan
    4 sudu besar gula (tambah/kurang ikut selera)
    garam secukup rasa

    Cara2 membuat kuah kacang:
    masukkan 2 sudu besar cili yang siap di masak dalam mangkuk
    masukkan kacang yang siap di kisar
    masukkan air asam sedikit2
    masukkan gula & garam
    gaul rata..
    di sini memerlukan ketajaman deria rasa anda.. (rasa mesti ada masam+manis+masin secukupnya)

    ::Utk membuat air asam jawa sila guna air yang telah di masak::
    ::tauge hanya sekali masuk dalam air panas menggelegak dan toskan::  
  13. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Mon 30/Aug/2010, 6:04pm
    Kuih Badak Berendam

    Bahan-Bahan:

    1 bungkus tepung pulut
    15 helai daun pandan, diambil airnya
    2 biji kelapa, sebiji diparut dibuat inti dan sebiji lagi diambil santan pekat
    2 cawan gula merah
    Secukup air
    Sedikit garam

    Cara menyediakan:
    1) Bancuh tepung pulut bersama air pandan hingga menjadi doh lembut. Ketepikan.
    2) Kelapa parut dimasak bersama gula merah dan garam hingga menjadi inti.
    3) Bentukkan doh lembut bulat-bulat dan isi inti di dalamnya.
    4) Letakkan doh berinti di dalam bekas dan tuang santan pekat di sekelilingnya. Kemudian kukus hingga masak

    Layannnnnnn  
  14. Danny 6 - Mon 30/Aug/2010, 11:48pm
    ada catalog resepi tak emel kat sy dannyworkshop262@gmail.com  
  15. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Tue 31/Aug/2010, 10:36am
    DAnny....

    Awak nak resepi ape...????
    Kek/Biskut
    Kuih Melayu
    Masakan Melayu
    Masakan Negeri Sembilan
    Goreng goreng  
  16. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Mon 6/Sep/2010, 12:16pm
    Salam pagi Isnin semua,.....
    ASAM PEDAS IKAN PARY PARY

    BAHAN-BAHANNYA :-)
    3 keping ikan pari kecil @ tuka
    1 biji kecil nenas madu, kupas dam hiris sederhana tebal
    1/2 cawan jus asam jawa
    1/2 cili kisar
    Garam dan gula secukup rasa
    6 biji bawang merah*
    1/2 inci kunyit hidup*
    2 ulas bawang putih*
    1/2 inci belacan*
    1/2 camca teh lada hitam biji*(*ditumbuk halus)

    CARA MEMBUATNYA :-)

    1. Ikan pari disiang, belah 4 setiap 1 ekor, cuci dan perap dengan sedikit garam dan jus limau nipis selama 1o minit, cuci kembali dan toskan..
    2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan nenas dan gaul rata.
    3. Tuang air secukupnya dan biar mendidih. Masukkan ikan pari, kacau perlahan dan tuang jus asam jawa. Bila mendidih, masukkan garam secukup rasa dan sedikit gula. Sesiapa nak guna serbuk perasa pun ok.
    4. Biar masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan juga ulam-ulaman.

    CATATAN :- Kalau nak tambah bunga kantan ke, daun kesom ke, pun boleh, tak de masalah, nenas tu boleh ganti dengan apa2 sayur kegemaran, terung, bendi, tomato atau sawi jeruk...ikut selera memasing...  
  17. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Tue 14/Sep/2010, 6:01pm
    LAKSA PENANG

    Puas hati petang ni dapat makan Laksa Penang, beberapa hari lepas terliur tengok jiran buat laksa.. CT guna ikan kembong saja... Hidangan yang sesuai untuk OPEN HOUSE...Jemput makan laksa semuaa!

    Bahan Kuah :-)
    500 g ikan kembong, siang, cuci bersih dan toskan
    3 camca makan petis*
    3 camca besar air*(*dibancuh rata)
    2 liter air
    4 - 5 keping asam gelugor
    15 tangkai daun kesum
    1 kuntum bunga kantan (mat guna 2)]
    2 camca besar gula
    Garam secukup rasa
    150 g bawang merah *
    1 ulas bawang putih*
    2 cm belacan*
    15 tangkai cili kering, direndam*
    3 batang serai, dihiris*
    1 cm kunyit hidup*(*dikisar halus)

    Bahan Lain :-)
    Mee laksa
    Bwang besar, hiris halus
    Daun pudina, hiris
    Nenas, dihiris
    Timun, dihiris
    Hirisan cili merah
    Belahan limau kasturi
    Taugeh
    Telur rebus dibelah 2

    Cara membuatnya :-)

    1. Rebus ikan dengan asam gelugor hingga masak. Asingkan tuang dan isi, tumbuk isi ikan hingga hancur dan masukkan kembali dalam air rebusan. Kisar halus tulang ikan, tapis dan masukkan dalam air rebusan ikan tadi.
    2. Bubuh bahan2 kisar halus, daun kesum, bunga kantan, petis, gula pasir dan garam secukup rasa. Masak dengan api perlahan hingga kuah agak pekat.
    3. Isikan laksa dalam mangkuk sesuai, susun bahan2 lain dan tuangkan kuah panas tadi, perah jus limau kasturi sebelum dimakan....
    Sedappppppp!!!!!!!!  
  18. Abg Piee - Sat 18/Sep/2010, 10:18am
    best2 semua tu  
  19. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Sat 18/Sep/2010, 10:42am
    Char kuey teow ala "CT"

    Assalammualaikum, salam pagi semua...
    Sarapan apa pagi tadi..Hari ni Siti goreng kuey teow. Excelikan kuey teow ni dah 2 hari beli, tersimpan dalam peti sejuk.. Perasan tak kenapa Siti letak nama resipi "char kuey teow ala "CT"?...Sebabnya, resipi ni Siti pernah bagi kat kawan yang menetap di Denmark, selain aktif, kawan Siti ni serba boleh, cakap je apa, melukis, gardening, memasak, mendekorasi rumah, semua dia boleh...tapi tak tau masak char kury teow... Siti teringat dapur dia di Denmark tu....hmmmm....(kenangan silam... tempat melepak)


    BAHAN-BAHANNYA :-)
    500 g kuey teow, cuci dan toskan
    3 ulas bawang putih, cincang halus
    3 biji bawang merah, hiris halus
    2 camca besar minyak masak
    300 g udang sederhana besar, dibersihkan
    150 g daging ayam, didadu kasar
    150 g isi kupang @ isi kerang (ct ganti dengan fishcake yang dihiris)
    150 g taugeh, buang ekor, cuci dan toskan
    100 g kuchai, kerat2 satu inci
    2 biji telur
    2 1/2 camca besar cili kisar
    Sedikit air

    BAHAN PERISA :-)
    1 camca besar kicap cair
    1 camca besar kicap pekat
    1 camca besar sos tiram
    1 camca besar sos ikan
    Sedikit gula

    CARA MEMBUATNYA :-)

    1. Panaskan minyak, tumis bawang putih, bawang merah dan cili kisar hingga harum, masukkan ayam, udang dan kerang ( ct ganti dengan fish cake), kacau rata, tuang sedikit air dan masak dengan api kecil hingga ayam dan udang masak.
    2. Masukkan kuey teow kacau rata hingga semua rata. Masukkan semua bahan2 perisan dan terus mengacau hingga semua mesra. Tolak kuey teow tadi ke tepi kuali, masukkan telur dan biar hingga telur sedikit mengeras, kacau telur tadi dengan sudip.
    3. Gaul kuey teow bersama telur hingga rata. Masukkan taugeh dan kuchai, kacau lagi dan masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama cili jeruk.
    Nyumm...nyummmm....Wallah......  
  20. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Wed 22/Sep/2010, 1:58am
    MEE SOTO SITI

    BAHAN-BAHAN KUAH SOTO :-)
    1 kg rangka ayam + kaki2 ayam (cuci bersih dan toskan)
    2 batang serai, dititik
    1 inci lengkuas, dititik
    2 kiub ayam "Maggi" (optional)
    1 pokok daun sup, kerat
    1 camca besar bawang goreng
    2 biji bawang besar*
    1 inci halia*
    4 ulas bawang putih*
    4 biji buah keras*
    1/2 inci kunyit hidup*
    1 camca teh lada hitam biji*(*dikisar halus)
    2 camca besar rempah kurma2 camca besar rempah sup
    3 liter air
    1 kayu manis#
    1 kuntum bunga lawang#
    5 kuntum bunga cengkih#
    3 biji buah pelaga#(#rempah tumis)
    Garam secukup rasa

    BAHAN-BAHAN LAIN :-)
    Mee kuning/nasi himpit secukupnya, celur dan toskan
    Begedel
    Sambal kicap
    Bawang goreng
    Taugeh, buang ekor dan celur sekejap, toskan
    Hirisan daun sup
    Hirisan daun bawang
    Tauhu, goreng dan hiris
    Kacang tanah goreng
    Daging ayam yang disiat2 halus

    CARA MEMBUATNYA:-)

    1.UNTUK KUAH SOTO :-
    Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis rempah tumis hingga harum, masukkan bahan kisar halus, rempah kurma dan rempah sup, kacau rata dan tumis hingga masak, kalau perlu tambah sedikit air. Masukkan rangka ayam + kaki ayam tadi, gaul rata dan tuang air. Masukkan daun sup, bawang goreng, lengkuas titik dan serai. Tambah kuib pati ayam dan sedikit garam. Kacau rata dan masak dengan api besar hingga mendidih, kemudian kecil kan api, renih selama 1 - 2 jam. Tambah garam secukup rasa dan matikan api.
    2.UNTUK MEE SOTO :- Letak secukupnya mee kuning dalam mangkuk sesuai, Tuang kuah secukupnya. Hias dengan benda selebihnya dan hidangkan bersama sambal kicap...
    CATATAN :- Rebus sekali bahagian ayam yang berdaging selama 25 minit dalam kuah soto, angkat, sejukkan dan carik2. Boleh ganti mee kuning dengan mee hoon atau nasi impit/ketupat. Kalau guna nasi impit, boleh diadakan soo hoon goreng (goreng soo hoon dalam minyak panas, tapi soo hoon JANGAN dicuci!!)  
  21. Hariz 3 - Sat 9/Oct/2010, 2:30pm
    rajen btol siti menulis..bagus2..  
  22. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Sun 10/Oct/2010, 9:37am
    Timekasih Hariz atas sokongan..  
  23. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Fri 15/Oct/2010, 1:24am
    Bahaya Memangku Laptop

    Apakah Anda memiliki kebiasaan mengoperasikan laptop dengan cara memangkunya? Sebaiknya hindari kebiasaan ini. Sebuah jurnal kesehatan yang diterbitkan awal pekan ini di Inggris mengungkap, kebiasaan ini dapat mengakibatkan kerusakan kulit permanen.

    Dunia medik menyebutnya dengan toasted skin syndrome. Penyakit yang disebabkan paparan panas jangka panjang ini biasanya ditandai dengan munculnya bintik-bintik di jaringan pigmen kulit terluar. Dalam kes tertentu bahkan bole menjadi kanser kulit.

    Penelitian dilakukan setelah seorang anak berusia 12 tahun menderita penyakit kulit di paha kirinya. Area kulit di paha kirinya mengalami perubahan warna disertai bintik-bintik berpola. Setelah dikaji, anak ini ternyata memiliki kebiasaan memangku laptop saat bermain game online selama beberapa jam setiap hari. Kebiasaan itu sudah terjadi selama berbulan-bulan.

    “Dia memang merasakan panas di sisi kiri setiap kali bermain game dengan memangku laptopnya. Tapi, asyiknya permainan membuatnya tak pernah hirau atau mengubah kebiasaan itu,” kata para peneliti asal Swiss dalam Jurnal Pediatrics itu, seperti dikutip dari laman Telegraph.

    Kes lain menimpa seorang mahasiswa jurusan hakim di Virginia. Wanita muda ini harus berurusan dengan doktor setelah mendapati belang-belang di kulit pahanya makin meluas. Awalnya, ia tak sedar bahwa kerusakan kulit itu akibat kebiasaan memangku laptop.

    Dr Kimberley Salkey, yang menangani kes mahasiswa itu, memastikan bahwa gangguan pigmen kulit itu terjadi akibat kebiasaan memangku laptop menyala selama enam jam per hari. Dalam pemeriksaan lanjutan, jaringan kulit di paha wanita itu tak bole mengalirkan hantaran panas alas laptop yang mencapai 52 darjah celcius.

    Selain laptop, sindrom ini juga bole dikesan dari sejumlah pemanas elektronik atau bantal pemanas. Banyak orang tidak kisah karena umumnya hantaran panas itu masih bole ditahan di kulit dan tidak menyakitkan.

    Drs Andreas Arnold dan Peter Itin dari University Hospital Basel, yang melakukan penelitian itu mengatakan, toasted skin syndrome umumnya memang tidak berbahaya. Namun, jangan diremehkan karena kerusakan pigmen yang terjadi bole mengarah ke kanser kulit.

    "Jadi, tetap penting menggunakan kipas panas atau alas penyejuk lainnya masa memangku laptop dalam waktu yang lama"...  
  24. En Sulaiman Ramli - Sun 17/Oct/2010, 11:34pm
    salam..

    dalam menu nasi ayam siti tu.. number 2.

    air utk sup ayam anggaran 3.5lt, utk nasi asingkan 1 lt.

    jgn campur semua dlm nasi, ikut semua resepi tu cuma masa nak masukan air sup utk masak nasi jgn campur semua, tapis dan ambil 500g - 600g air sup sahaja, klu takde timbang, guna cawan, klu 500g beras tu sm dgn 3 cawan (cth) so air sup pun byk tu, nak ikut ukuran liter boleh guna blender, biasa kat blender tu ada tulis 1 liter.

    ihsan;
    sulaiman ramli
    masakan melayu terakhir  
  25. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Sun 17/Oct/2010, 11:45pm
    Noted.....hehehe....tq Sir...  
  26. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Wed 20/Oct/2010, 2:10pm
    CucUr Udang TemBam
    ----------------------
    (**Khas buat En.Sulaiman**)

    Ohhhh.....hmmm...arghh...sedapnyaa.....ishhh...heavennyaaa...bila dah sampai ke mulut...kan... kan..mmmm, (feberet abah aku...), maaf yea bukan niat ku menggoda tekak mu..ahaks, kejam tak.. Siti buat guna 2 cawan tepung dan dapat 20 biji saiz sederhana, just nice tak besar tak kecik, tapi tembam2 dan gebu. Sos dia pulak senang je nak buat, kalau nak berapi, tambah cili padi merah dalam 3-4 tangkai. Satu cadangan , penggunaan cuka makan dalam sos, jenama "JALEN", cuka dia sedap, masam tapi tidak menyengat dan rasanya kurang tajam. Itu apa yang aku rasa, tak paksa yea ikut... Ok jom kita semak resipi..

    BAHAN-BAHANNYA :-)
    2 cawan tepung gandum
    1/2 camca besar instant yeast (mauripan)
    1 3/4 cawan air (yang ni kurang lebih,sukat dekat2 2 cawan air )
    1 mangkuk taugeh (mangkuk sup kecil)
    5 pokok kuchai, cuci dan kerat2
    1 pokok daun bawang, hiris
    1/3 camca teh serbuk kunyit
    1 camca teh garam
    20 ekor udang sederhana besar, cuci bersih, tos dan lap kering2 dengan paper towel

    BAHAN SOS LADA :-)
    5 biji cili merah
    1/3 cawan gula pasir
    1/4 cawan cuka
    3 ulas bawang putih
    1/4 camca teh garam

    CARA MEMBUATNYA :-)

    1. Dalam satu bekas, masukkan tepung, serbuk kunyit, instant yeast, garam dan kacau rata. Tuang air sedikit demi sedikit sehingga mendapat adunan yang tidak terlalu cair atau pekat (sukatan kurang lebih 1 3/4 cawan atau lebih sikiiiitttt). Masukkan taugeh, kuchai dan daun bawang, gaul rata dan perap 30 minit.
    2. UNTUK SOS LADA :- Kisar cili dan bawang putih hingga halus, tuang dalam periuk. Masukkan gula dan garam. Masak dengan api perlahan hingga pekat. Tuang cuka, kacau dan masak lagi hingga berada pada konsistensi sederhana pekat. Sejukkan
    3. UNTUK CUCUR UDANG TEMBAM :- Panas kan minyak untuk goreng terendam. Panaskan senduk mungkun bersaiz sederhana selama 1 minit dalam minyak panas. Sendukkan bancuhan cucur udang tadi ke dalam senduk panas 3/4 penuh, lingkarkan dengan seekor udang dan rendam dalam minyak panas. Biar mengeras sedikit dan tanggalkan dari senduk (gunakan sudip tajam untuk menanggalkan cucur udang tadi). Ulangi proses membuat sehingga selesai. Goreng hingga kuning keemasan. Angkat cucur udang yang telah masak, toskan dan letak atas paper towel. Boleh hidangkan bersama sos lada tadi...Selamat mencuba!...

    Kalo Sedap INGAT Siti...Kalo xsedap..Luuu Pikirrr laaa sendiri....  
  27. Adnin - Mon 22/Nov/2010, 11:10am
    sape ada menu utk waffle n kaya ball utk buat premix tolong share or email sy puncak_teraju@yahoo.com  
  28. Zanna 2 - Mon 13/Dec/2010, 3:25pm
    ad x sesape kat sini ad resepi kek coklat lembab  
  29. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Mon 13/Dec/2010, 9:19pm
    Nak ke... nanti siti bagi ye..!!!  
  30. Zanna 2 - Mon 20/Dec/2010, 9:28am
    siti email kt sy ye sakura2982@gmail.com  
  31. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Mon 20/Dec/2010, 5:02pm
    Resipi Kek Kukus Coklat.

    Bahan-Bahannya :-)
    1 3/4 cawan tepung gandum*
    1 cawan serbuk koko*
    1 1/2 camca teh baking powder*
    1 camca teh soda bicarbonate*
    1/2 camca teh garam halus*(*disatukan, gaul dan diayak)
    1 3/4 cawan gula halus
    3 biji telur gred A
    1 cawan minyak jagung/sayur
    1 camca teh esen vanilla
    200 ml susu cair*
    1 cawan air panas*
    1 camca teh nescafe*(*disatukan dan kacau hingga sebati)

    Cara membuatnya :-)

    1. Dalam mixing bowl, masukkan bahan diayak dan gula halus. Gaul hingga rata. Masukkan telur satu persatu dan putar. Tuang bancuhan susu perlahan2 sambil terus memutar hingga sebati.
    2. Putar hingga gula hancur dan adunan kembang. Kemudian masukkan minyak jagung/sayur dan juga esen vanilla. Gaul rata. Tuang dalam tin berukuran 10 inci yang telah disapu mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak.
    3. Kukus atas air mendidih selama 1 jam. Sejukkan kek sebelum dihidangkan, kalau suka boleh dituang ganache dan dihias dengan ceri.

    4. CATATAN Siti :- Balut penutup kukus dengan kitchen towel untuk mengelakkan air menitik atas permukaan kek.Siti selalunye akan tutup loyang dengan aluminium foil....Gunakan api sederhana semasa mengukus.  
  32. Sarah 13 - Thu 23/Dec/2010, 8:52pm
    PECAL AYAM/ PECAL LELE (masakan jawa)

    Bahan-bahan:-

    1) 1/2 ekor ayam (dipotong 2)
    2) 7 tangkai cili padi + secubit belacan
    3) 3 ulas bawang merah
    4) 2 ulas bawang putih
    5) 2-3 cm ubi cekur ( banyak pun tak apa, lagi sedap)

    6) santan pekat
    7) 7 helai daun cekur

    garam, kunyit

    Cara2nya :-
    1) Gaulkan ayam dengan garam dan sedikit kunyit (sikit je). Bakar sehingga masak (cucuk2 sikit isi yg tebal tu dengan garfu)


    2) Bahan 2-5 di blend , masukkan ke dalam periuk bersama santan pekat. Masukkan garam dan perasa mengikut citarasa masing2. Masak sehingga mendidih, kemudian masukkan ayam tadi, biarkan sehingga kuahnya meresap ke dalam daging.
    .
    3) Taburkan daun cekur yang dimayang (jgn terlalu halus). Siap untuk dihidang.


    ** cili padi boleh juga di ganti dengan lada kering.
    ** ayam boleh diganti dengan ikan pari atau IKAN PARI atau IKAN KELI...sedap sangat.


    **bagi yg suka berkuah, boleh cairkan, bagi yg suka pekat, biar sampai jadi mcm ayam percik.


    **lagi lama dimasak lagi sedap sehingga tulang2 tu pun boleh rasa rencahnya.  
  33. Carimakan 2 - Thu 19/May/2011, 7:22pm
    Masak telur goreng



    sedia kan kuali

    masuk kan minyak 1/2

    pas tu masuk lan telurnya

    tunggu sehingga telur nya masak

    ambik nasik kicap letak telur yg di goreng tadi makan

    selamat menjamu selera  
  34. Salwa 18 - Sun 9/Oct/2011, 10:19am
    Siti, kenapa tak post kat blog? Ada tempat sendiri utk share. Apa2 pun tahniah dan terima kasih atas usaha Siti.  
  35. Sitibaizurah Binti Mustapha 2 - Sat 12/Nov/2011, 6:09pm
    Hehehe...'Carimakan'.... Pandai nye awak masak... Telur pun sodappp....
    Salwa 18.. Siti saje nak serikan majalah.com, tu yg post kat cini..  
Page 1   (Total 35 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Channel - Idea Bisnes


https://www.youtube.com/channel/UCsO-MY8KvW6kitzwqHptapA

Kami akan memaparkan senarai idea perniagaan yang menarik di Malaysia. Klik link diatas untuk melihat senarai video di Youtube.com dan jangan lupa LIKE dan SUBSCRIBE untuk mendapatkan makluman video terbaru dari kami!
Cara Niaga Nasi Lemak RM1 yang Paling Betul - CT Garden KL
Ramai peniaga menjual nasi lemak RM1. Tetapi tidak ramai yang mengetahui cara yang betul untuk menghasilkan keuntungan. Lihat bagaimana restoran ini berjaya menarik pelanggan pelbagai peringkat bajet untuk menikmati keenakan nasi lemak dan pilihan lauk pauknya.
Nasi Beriani Gam dari Baghdad ke Putrajaya
Nasi Biryani Gam adalah diantara makanan yang paling sedap di Malaysia. Cara masakannya rumit dan resepinya adalah hasil kepakaran turun temurun. Kami cuba mencari dari mana asal perkataan Biryani Gam. Dari Putrajaya, ke Batu Pahat, ke Melaka, ke India, ke zaman Mughal India dan semakin jauh sehingga seribu tahun dahulu... di Baghdad.
Kehebatan Nasi Lemak Kuah Kuning
Apa yang menyebabkan nasi lemak sedap? Adakah nasinya, sambalnya, kuahnya atau komponen lain nasi lemak? Kami melawat Kak Ina, seorang peniaga nasi lemak yang amat terkenal di Taman Maju Jaya, KL. Mari ikuti perjalanan kami :-)
Makanan Eksotik dan Unik di Temerloh Pahang
Makanan eksotik biasanya ada peminat yang tersendiri. Jika dikenakan dengan menu masakan yang sesuai, peminatnya akan sentiasa datang walaupun dari jauh. Kelebihan meniaga makanan yang eksotik adalah kurang pesaingan. Kadang-kadang di sesebuah bandar anda seorang sahaja yang berniaga makanan tersebut
Berniaga Kuih dari Rumah dengan Instagram
Zaman media sosial tak perlu lagi menjual kuih di tepi jalan. Berniaga dari rumah pun pelanggan datang berduyun-duyun. Lihat bagaimana Kak Zu menggunakan Instagram untuk menarik pelanggan datang membeli. Habis licin setiap hari :-)