Hampir Bebas Dari Masalah Kewangan
Deana Sofee - Tue 17/Feb/2015 12:05pm [Last Comment]
Assalamualaikum warga majalah yang dikasihi sekalian,

Saya ingin kongsikan pengalaman saya sepanjang 2013-2015 ni. Untuk makluman, saya telah mengalami masalah kewangan yang kritikal dari 2013 hingga 2014. Pelbagai cara telah saya usaha untuk menyesaikan masalah saya.Salah satunya, saya pernah merayu memohon bantuan melalui majalah.com.

Maaf tapi bagi saya orang Islam terlalu ramai yang prejudis apabila ingin menghulurkan bantuan. Masing2 takut kerugian. Saya faham dan saya juga begitu sekiranya berada di tempat tuan/puan. Sememangnya terlampau ramai yang mengambil kesempatan dan menipu dan menyebabkan orang ramai takut untuk membantu orang yang benar-benar memerlukan.

Paling menyedihkan ada pihak yang menawarkan bantuan kewangan tetapi perlu melakukan pekerjaan memberi perkhidmatan s*ks. Pihak yang mengemailkan itu juga kaum wanita (mungkin juga menyamar menggunakan email wanita).

Dalam keadaan tertekan, terdesak dan berharap, tidak ada sebarang bantuan yang saya terima.

Saya juga merupakan seorang pembayar zakat. Tapi apabila saya susah, saya tidak layak menerima apa2 bantuan. Kerana status saya isteri orang.Apa yang boleh saya lakukan dalam keadaan ini. Tidak mahu aib suami tapi dia x membantu dalam hal ini. Saya terpaksa melalui beban kewangan ini berseorangan.

Kawan2 dan sanak saudara menjauhkan diri. Takut saya mahu meminjam dari mereka.

Hidup saya penuh ketakutan kerana pihak2 peminjam wang, bank dan tuan rumah masing2 meminta saya jelaskan hutang.Tidur bukan lagi satu nikmat. Tak lena kerana perah otak untuk pikirkan cara untuk keluar dari masalah ini. Pernah satu masa tu, saya hanya ada RM10 untuk isi minyak kenderaan untuk bergerak mencari rezeki.

Alhamdulillah sekarang masalah saya hampir selesai. Saya berazam untuk bantu golongan yang senasib dengan saya bila urusan saya selesai kelak. Saya faham golongan asnaf gharimin ni susah nak dapat bantuan di Malaysia. Mungkin ada jalan dan bantuan tapi sepanjang pencarian saya, saya tidak mendapat sebarang bantuan. Saya terpaksa cari jalan keluar sendiri.

Di sini, dengan rendah hati, saya mohon warga majalah sedekahkan al fatihah untuk saya. Tolong doakan semoga Allah permudahkan urusan dan niat saya. Insyallah saya akan kembali untuk membantu. Amin..

Niche: Diskusi Bisnes | Sumbangan Dan Bantuan
     
  1. Rosilawati - Tue 17/Feb/2015, 12:37pm
    Memang susah apabila tiba-tiba orang yang tidak dikenali ingin meminjam. Sekarang ini zaman fitnah.

    Sila cuba ini. Mengikut sistem ini anda mungkin memperolehi wang dalam masa 6 - 12 bulan bergantung pada usaha anda dan peserta anda.

    http://www.ezwealthbuilder.net/?hasida2015  
  2. Syukur4all - Tue 17/Feb/2015, 1:01pm
    Pengalaman Puan Deana hampir sama dgn pengalaman saya, cuma saya seorang lelaki dan suami...yg telah menganggur hampir setahun setelah kontrak kerja tamat.... Moga kita sama2 dibantu Nya...Aamiin...  
  3. Muhammad 85 - Tue 17/Feb/2015, 1:40pm
    Leh tau apa jalannya....  
  4. Deana Sofee - Tue 17/Feb/2015, 3:17pm
    Apa yg saya buat:
    1. saya solat taubat dan niat betul2 saya nak keluar dari masalah hutang
    2. kenalpasti dan selesaikan punca utama saya mengalami masalah kewangan. (boleh email kalau nak tahu lebih lanjut)
    3. Buat kerja sambilan yang betul - mengajar tuisyen, kerja kedai runcit/kedai buku (bukan mlm/masuk pelaburan). Duit gaji side income tu terus bayar hutang.

    *keutamaan pada hutang along

    Maaf memang takde jalan short cut. Memang saya kerja keras untuk selesaikan masalah ni. Doakan Allah permudahkan.  
  5. Muslimmediacentre - Thu 19/Feb/2015, 1:29am
    Tahniah Deana krana tabah dan sabar dlm harungi ujian dr nya...wassap sya utk info lbh lnjut 012 825 4476  
  6. Mazme - Thu 19/Feb/2015, 10:43am
    mohdteluk@gmail.com mohon tujuk ajar deana  
  7. Ayu 210 - Fri 20/Feb/2015, 3:48pm
    Saya doakan awak dapat keluar dari masalah awak. Insyaallah  
  8. Ainal Rashiqah Bt Abd Rashid - Tue 24/Feb/2015, 8:13am
    Semoga deana dapat selesaikan masalah yg di alami. Inilah yg sy alami skrg. Masalah kewangan yg sgt teruk. Sy ada sebuah kedai kek. Tp keadaan sgt tenat. Sy dah habis modal utk buat itu ini. Kini sy sgt tertekan dan hanya terperap di rumah mendekatkan diri dgnNya sambil usaha mencari jln penyelesaiannya.  
  9. Isketambola - Tue 24/Feb/2015, 4:03pm
    tahniah krn berjaye,,,,, tp jgn lupe,,, hmpir semue org yg berjaye & jutawan pon adelah hasil usahe sndri,,,, klo perlu prtolongan org laen,,, musti xkn berjaye,,,,,

    msia nih untung,,, bukak nasi lemak tepi jln waktu pagi kalo sedap beratur org beli,,, xyah lesen & xyah mintak tolong saper,,,,, kos x smpai rm200 hengget,,,,

    klo tmpat laen,,, vietnam, kemboje, laos, pakistan, sumatera, sulawesi, dlll blom tentu org beli,,, sbb org awam xde kuasa membeli,,,, kat singapore,,, cube le try,,, belom ape2 dah kena sita dgn pihak bandaraye,,,

    di msia,,, ade 1000000 cara utk kaye,,,, cuma kite shj yg malu nk mule niage,,,,!!!  
  10. Saiful 457 - Wed 25/Feb/2015, 12:18am
    Wlkslm wbt..In Sha Allah yakin kerana Allah .Ya Allah kau permudahkan segala urusannya dan rahmati lah mereka..Amin amin amin yrbal amin  
  11. Saifudin Bin Adnan - Wed 25/Feb/2015, 12:46am
    Bangun awal at least 1 jam sebelum masuk waktu subuh. Solat sunat taubat yg paling kusyuk serta ikhlas dengan disudahi dgn wirid2 lazim.
    Bersuci dan berada di masjid tunggu masuk waktu, jgn tinggal solat sunat sebelum subuh.
    Baca surah Yaasin selepas solat subuh..

    Cuba kawan2 cuba schedule ni dan alami kehebatannya InSyaAllah.  
  12. Juriemas - Wed 25/Feb/2015, 2:02am
    Assalam Deana....Alhamdulillah, muga anda berjaya bebas kewangan kelak: Petua2 selalu diberi
    *Buat baik dengan ibubapa
    *Sedekah setiap hari w/pun RM1 saja
    *Berdoa pada waktu2 mustajab, sewaktu hujan lebat, sujud terakhir atau antara azan dan khamat
    *Solat Dhuha
    Banyak lagi petua2 untuk terus dilimpahi rezeki...Insyallah muga anda Berjaya
    WA: 011-26274337 untuk dapatkan buku kecil ''Mudahnya Menjemput Rezeki'' secara Percuma...  
  13. Deana Sofee - Thu 26/Feb/2015, 1:56pm
    T.kasih bgi tips yg sgt2 berguna. Kawan2 yg sedang struggle, jgn give up. KIta susah sekarang. Tapi kita takkan susah selamanya. Yakin dengan Allah.  
  14. Rozie 63 - Thu 26/Feb/2015, 5:27pm
    Assalam, tahniah Puan/Cik Deana kerana tabah dan sabar dlm harungi ujian dr Allah swt...wassap sy utk ada perkara yang sy ingin tanya lebih lanjut 012 376 4098. Tkasih.  
  15. Uwaismokhtar - Thu 26/Feb/2015, 6:53pm
    Salam. Saya sebelum ni bekerja sebagai engineer mekanikal di site...tapi dibebani hutang personal loan kad kredit dan loan kereta...

    pernah satu ketika saya cuma ada 100 untuk makan selama sebulan...terpaksa ikat perut...akhirnya saya join business insurans dan takaful bersama PruBSN selamat 6bulan dan join fulltime...alhamdulillah...saya dah berjaya keluar dari masalah kewangan saya...

    boleh email saya di uwaismokhtar@gmail.com untuk sebarang pertanyaan...saya boleh bantu kawan2 yang memerlukan pertolongan untuk keluar dari masalah kewangan...

    saya doakan rakan2 yang menhadapi masalah agar dapat ditemukan denga jalan penyelesaian...amin...  
  16. Nurasiyah 2 - Fri 27/Feb/2015, 11:10am
    assalamualaikom sy terpanggil untuk mengcomment di ruangan ini..

    sy setuju pendapat Isketambola dimalaysia ni byk seribu 1 cara untuk berjaya. cuma kite owg melayu yg takot melangakah ke seribu 1 cara tersebut... sy bercakap bukan cakap kosong.. tp sy da alaminya sendiri..

    kdg2 sy terpikir.. smpai bile sy na duduk dalam kepompong yg mcm ni.. smpai bile sy na makan gaji? smpai bile na jadi kuli.. kite perform macm ane sekali pon dalam kerjaya kite gaji tetap mcm tu je. kalo bos nmpk oke la,, kalo bos yg hati batu ta nmpak usaha kite mcm ane??

    ye, mmg ade performance bonus dan increment.. kowg pernah terfikir ta kowg perform bagus kowg ley dapat rm10k?? paling ta pon 5 or 6k? dalam pay slip??? ta kan?? gaji bulan still maitain.. kalo na dapat lebih kena rajin OT.. da mcm2 sy buat niaga tu niaga ni.. mmg dapat hasil sy ta nafikan, sy bersyukur. tp adat niaga owg dengki sana sini, biasa la owg melayu ta lari dr hasat dengki, bnda ni sy terjadi pada sy.

    ade 1 hari tu ade kawan sy ajak sy join bisness partime dengan die, bisnes francaise. bermodalkan rm2.5k.. jujur time tu sy rase takot tertipu, semua mcm2 la.. tp sy cuba.. alhamdulillah sy berhasil.. jujur sy cakap first time sy jumpa kawan2 yg support each other.. no hasad dengki.. sy ta percayakan skim cepat kaya. mana ade bisness yg ta ade usaha. ?

    ta ade istilah melabor duduk rumah dapat duet.. semua tu ta betul. sbg contoh makcik jual kuih area umah sy.. jalan dr rumah ke rumah cari customer untuk beli kuih die. ni kan kite? bisnes partime sy ni harus bekalkan 5 perkara,

    1.yakin
    2.percaya
    3.mudah di ajar
    4.ingin di ajar
    5.ikot cara ape yg di ajar.

    sangat mudah.. bole contact sy 011-15790850. untuk bertanya keje partime ape yg sy buat, caranya dan kaunselling..
    thanks..  
  17. Noorhamidah Bt Abdul Jabar - Fri 27/Feb/2015, 1:35pm
    Salam Deana,Tahniah dgn kesusahan yg Tuhan takdir ke atas anda kr dgn kesukaranlah bermula kejayaan...tip tip dr rakan2 di atas saya setuju.. cuma satu dr saya buatlah satu perkara kr Allah kr usaha kita akan jadi yg terbaik...nanti akan datanglah kejayaaan sebenar.InsyaAllah..  
  18. Hafizah 133 - Sat 28/Feb/2015, 2:26pm
    Salam Deana, Tahniah atas usaha dan kesungguhan anda.

    Tiada jalan mudah untuk kita menjana pendapatan dan di sertai usaha.

    Kepada Adik/Abang/kakak dan mereka2 ingin menjana pendapatan RM20000

    Bermodal kan RM2600 dan jaminan wang di kembalikan.

    Sila hubungi saya  
  19. Skyvalley - Wed 4/Mar/2015, 2:09pm
    Peluang untuk yang ingin menambah pendapatan

    Syarikat Telco yang baru bertapak memerlukan pegawai pemasaran

    Komisen bulanan RM1700-10000++ sebulan

    Produk yang hangat dan senang dijual (keperluan asas)

    Potensi pendapatan berterusan (Passive Income)

    Boleh bekerja di tempat sendiri, dengan aturan masa sendiri

    Sesuai untuk sesiapa sahaja yang ingin menambah pendapatan. Persediaan menghadapi GST dan Inflasi

    Fulltime/Parttime


    Training disediakan


    SMS/Whatsapp
    011-1078 7997 - Hanif
    Nama, Lokasi, Pekerjaan sekarang  
  20. Jamal 130 - Thu 12/Mar/2015, 7:40pm
    Assalam Pn/Cik Deanna, juga pd semua pembaca.
    Kita slalu lupa nk beringat pd yg 5 sblm datang yg 5. Bila datang masa susah, barulah kita ingat padaNya. Alhamdulillah, kita masih diberi hidayah.
    Bila kita ditimpa musibah bermakna Allah syg pd kita. Allah rindu nk dgr kita merayu pdNya.

    Di sini sy juga dgn rendah hati mohon bantuan sokongan nasihat, cadangan dan tunjuk ajar dr anda semua bg menunjuk jln agar sy dpt keluar dr masalah kewangan yg bakal sy hadapi ekoran perletakan jawatan sy x baper hari lg. X perlu sy citer kenapa tp sy rasa keputusan ini sgt tepat.

    Juga mohon semua sudi sedekahkn Al-Fatihah utk sy beserta doa kejayaan.

    Sy boleh dihubungi melalui:
    E-mail: jamalbakri69@gmail.com
    Wasap: 013-6687035

    Terima kasih.
    Assalamuailaikum wbk.  
  21. Nazarudin Mathan - Thu 12/Mar/2015, 9:27pm
    Salam...berhati hati berurusan dengan Mohd. Hanif bin Adnan...dia telah mencuri duit deposit saya yang telah di bank in ke akaunnya..untuk melabur dalam..trillion fx....saya telah membuat laporan polis dan pihak akan mengambil tindakan setelah selesai membuat siasatan.  
  22. Deana Sofee - Fri 13/Mar/2015, 11:26am
    Pelaburan dan tawaran biz memang menarik. Tambah2 bila dijanjikn pulangan ribu riban sebulan. Saya tidak berniat utk menutup periuk nasik sesiapa, cuma berdasarkan pengalaman saya yg tak seberapa, pelaburan begini sgt2 berisiko. Kalau tuan/ puan sedang bermasalah kewangan mcm saya, amatlah tidak digalakkan.

    Sebelum tuan/ puan buat pelaburan tersebut, seeloknya kita baiki dulu kedudukan ekonomi. Mungkin bagi sesetengah pihak modal Rm1000 tu tak seberapa. Tapi bagi kita yg pernah tinggal hanya beberapa sen dalam dompet, RM1000 tu sgt2lah bernilai.

    En. jamal: Insyallah bila kita buat sesuatu kerana Allah, gnjaran yang lebih besar akan menanti. Jalan putus ada.  
  23. Nurhana 10 - Sat 14/Mar/2015, 7:42pm
    Assalam
    Pn.deanna camne sy nk email puan? Ada sedikit hal utk ditanyakan..trm ksh. Atau email saya
    nana_nalia@yahoo.com

    Tq  
  24. Bigshow - Sun 15/Mar/2015, 4:59am
    Salam.. Alhamdulillah..Rezeki Allah tak pernah salah alamat. Pada tahun 2010 saya telah tersalah langkah, menyebabkan kehidupan saya sekeluarga menjadi teramat susah. Saya lebur hampir RM60k akibat terpengaruh dengan ajakan kawan menjalankan MLM. Sehingga baki gaji cuma tinggal RM150 sebulan selepas ditolak semua pinjaman. Belum tolak bil2 semasa lagi tu..
    Namun Alhamdulillah saya berjaya atasi perasaan kecewa tu dan mula menyusun tapak maju ke depan.
    Berniagalah dengan erti sebenarnya. Menjual barang. Bukan cari orang. Perkenalkan produk bukan. Bukan tunjukkan income orang lain. Tiada jalan pintas untuk berjaya. Semuanya bermula daripada bawah.
    Istiqamah.  
  25. Amin8888 - Wed 25/Mar/2015, 10:12am
    Askum semua. alhamdulilah diana. semoga saudari sentiasa tabah dalam menghadapi cabaran. Saya juga menghadapi pelbagai rintangan dalam perniagaan shingga kerugian hmpir 600k. Jika ada sesiapa yang sudi berkongsi bisnes untuk saya bangkit balik msg saya dan saya akan kol anda semula. 019-9670809  
  26. Hasan Alwi - Sun 29/Mar/2015, 3:47am
    Ya Allah , bantulah kami semua. amin ya rabbalalamin  
  27. Ikramzaman786 - Thu 2/Apr/2015, 11:18am
    ASSALAMMUALAIKUM......KISAH TUAN NI TGH SAYA ALAMI SKRG NI...TENGAH BERAT NAK CARI PELUANG NAK SELESAIKAN MASALAH.......TENGAH USAHA CARI PELUANG2....tgh fikir nak berniaga apa time2 sekarang ni.....huhuhu  
  28. Muza Ariff - Fri 3/Apr/2015, 4:23pm
    Salam..'' For things to change i must change first''..dengan itu saya ingin menjemput anda untuk sama2 berjemaah di agensi kami sebagai perunding unit amanah di syarikat no 1 di malaysia..sama2 kita kecapi impian yg mana insyaallah impian kita itu turut dapat dikongsi kan bersama2 orang yang paling kita sayang..wassap 0126965077  
  29. Nora Mohd Nor - Sun 10/May/2015, 2:24pm
    Ketahui Rahsia bagaimana wang masuk ke poket anda setiap kali rakan-rakan anda bayar bil telephone prepaid atau postpaid, astro dan lain2$$$$.
    PM atau whatsapp 01110962311. NOW! NOW!
    http://www.mobiletopupsystem.com/noraaglobal  
  30. Ahmad Ridzwan 2 - Thu 21/May/2015, 8:41pm
    Mykad anda mampu menjana pendapatan pasif dan BERTERUSAN!!!

    01136266024
    IWAN  
  31. Mr Remedier - Fri 5/Jun/2015, 7:35pm
    Kalau ada sape2 kat sini ada masalah kewangan yg teramat sgt, mungkin sy boleh bantu. Tapi syarat kene ada rumah.
    Sbb ex manager sy akan beli cash guna
    duit dia dulu. So, dgn cash tu boleh la selesaikan mana2 hutang yg ada dan urus balik kewangan jd lebih baik.
    Email la ke mr.remedier@gmail.com utk cerita lagi. Tp sy bukan peminjam wang ya.  
  32. Jefri 19 - Wed 13/Apr/2016, 3:46pm
    Pada saya, setiap org ada masalah,
    masalah kehilangan kerja di masa gawat, masalah kerugian pelaburan setelah di apungkan pada tempat yg tak sepatutnya,
    penipuan skim cepat kaya, Cuma yg betul betul saya percaya ialah doa ibu bapa dan pertolongan dari mereka dgn izin Allah.
    kita gunakan ruangan majalah.com ni pun masih berhati hati....banyak yg tak genuin...kebanyakkannya nak untung cepat....nak kaya cepat.....org yg betul betul telented dan berkualiti boleh dikatakan amat sedikit...kerna mentaliti org kita cepat terikut ikut dgn trend...cuba lihat dgn pisang goreng cheese.....cuba lihat berger bakar...kemana arahnya....apatah lagi bila dah tak tau nak buat apa...terjebak pula dgn skim cepat kaya, dimana bila terjumpa org yg berkereta besar, rasa teruja untuk melabur, '' anda silap, rezeki di tangan Allah s.w.t'' kalau kita hidup mengikut fahaman agama mengikut jalan yg selamat di dunia akhirat, kita tidak akan terpesong..contohnya? mengikut Quran dan sunnah nabi rasulullah kita.
    zaman skrg zaman serba canggih'' sampai kan mat indon pun dah masuk dalam majalah dot com, sila hati hati pada saudara saudari, apatah lagi yg memerlukan duit terpaksa bergadai body.
    bukan org remaja sahaja sahaja yg terjebak dgn gejala ini, org yg tua tua pun sudah terjerumus.

    kesimpulannya belilah produk ubat kuat saya.....ubat tradisional dan paht rasanya...segalanya tanya pada diri anda sendiri.
    kesihatan anda bermula dari rumahtangga, terutamanya kaum ADAM.
    bila anda kusut, pada isteri anda lah tempat melepaskan tekanan dlm keadaan manja....harga tak mahal , cuma rm35. penghantaran di uruskan. cuma emailkan kpd saya jep78@rocketmail.com untuk kepastian. dgn itu cogankata saya
    MAJULAH KEHADAPAN
    SEKIAN  
Page 1   (Total 32 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.