Doomsday Prepper Vs Bushcraft/Outdoor Vs Homestead - Persediaan Menghadapi Bencana
Linkman @ Azman Consultation
Fri 3/Dec/2021 2:59pm [Last Comment]
Terdapat 3 kategori utama yg saya belajar dari internet/youtube sebaik sahaja dunia terkena bencana pandemik pada mac 2020 yg lalu.

1) Doomsday Prepper
(persediaan bersenjata menghadapi bencana)
https://en.wikipedia.org/wiki/Doomsday_Preppers
https://en.wikipedia.org/wiki/Survivalism

Terdapat sekumpulan manusia terutama di barat yg bersiap sedia dengan senjata lengkap beserta bekalan peluru utk berbulan2 lama.

Mereka biasanya menyimpan bekalan makanan dalam tin atau dlm bentuk serbuk, menyimpan bekalan air minuman yg banyak. Mereka bersedia utk mempertahankan diri dari penceroboh apabila sistem negara musnah (perang nuklear, letusan gunung berapi, pandemik virus dahsyat, hentaman meteor dll).

Satu ketika dahulu kumpulan doomsday prepper ni diketawakan masyarakat kerana dianggap ekstrim. Tapi sejak covid dan pkp berlaku.. mereka tidak lagi diketawakan..

2) Bushcraft
(outdoor adventure, berburu & berkhemah di hutan)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bushcraft

Secara teorinya, apabila bekalan makanan mereka habis, prepper ini akan keluar dari tempat persembunyian dan terpaksa mencari makanan dan bekalan keperluan asas hidup.

Ketika inilah mereka terpaksa merayau ke desa, kawasan pendalaman atau hutan dan belajar untuk hidup mencari sumber makanan dari alam sekitar.

Skil2 yg diperlukan adalah skil menghidupkan api, skill camping di dlm hutan, menangkap ikan di sungai/laut, berburu binatang dan mengumpulkan hasil2 makanan dari hutan.

3) Homestead
(petanian saradiri dan hidup berdikari di desa)
https://en.wikipedia.org/wiki/Homestead

Selepas beberapa ketika.. majoriti manusia yg tak bersedia telah mati.. dan survivor ini (secara teorinya) akan mula membuka tanah2 terbiar di desa pendalaman untuk mengusahakannya dan mendapatkan sumber makanan berterusan.

Pada waktu ini sistem infrastruktur asas negara telah musnah, masyarakat telah mula sedar mereka perlu bersedia utk kelangsungan kehidupan untuk jangka waktu panjang.

Mereka tidak lagi mampu utk memburu di hutan utk daging dan mencari makanan2 hutan.. Mereka perlu menetap di satu tempat yg selamat dan mula bertani & menternak utk bekalan makanan jangka waktu panjang.

Niche: Diskusi Bisnes | Sukan Beladiri | Usahawan Tani
 
1. Linkman Agro - Fri 3/Dec/2021, 3:34pm
Saya tak bersedia utk senario no 1 tu.. (mcm filem2 zombies atau Trip to Busan thehe..) walaupun secara amnya tidak mustahil utk berlaku bencana seperti perang nuklear (contohnya..)

Saya lebih suka kepada:

2) Bushcraft/camping - belajar teknik2 survival

3) Homestead - berkebun dan bersiap sedia menghadapi segala kemungkinan masalah bekalan makanan terganggu atau kenaikan harga mendadak.

Sekarang setiap kali saya di kebun.. saya akan bertanya kepada diri sendiri..

''Andaikata saya terpaksa tinggal di kampung dan tidak boleh pulang ke bandar atas apa pun alasan.. (covid varian2 baru yg tak akan habis contohnya..) adakah saya mampu utk hidup 100% berdasarkan kesemua makanan & ternakan yg saya usahakan diatas kebun 1 ekar ini??

Jawapannya Ya Alhamdulillah.. saya sudah bersedia.

Pada perkiraan saya.. hanya suku ekar diperlukan utk menampung keperluan makanan 3-5 individu secara total (mengikut campuran umur.. . dewasa/remaja/kanak-kanak) tanpa perlu bergantung kepada bekalan luar.  
2. Linkman - Fri 3/Dec/2021, 5:51pm
Siri Doomsday Prepper dari National Geographic
https://www.youtube.com/watch?v=P2lTNwhtMi4&list=PLivjPDlt6ApT_2pW5HJl9GnMaNgJO6AgK  
3. Ahmad Amin 4 - Sun 12/Dec/2021, 1:52am
Salam. Dekat mana tu kebun? Boleh pergi melawat ke cari ilham baru? InshaAllah.  
4. Linkman - Mon 13/Dec/2021, 6:12pm
kebun di pantai timur.. lokasi terpaksa dirahsiakan takut zombie kampung pisang datang kacau bila berlaku bencana dunia thehe..  
5. Linkman Agro - Mon 13/Dec/2021, 6:35pm
Gurau je Tuan Ahmad Amin. memang saya akan membuka kebun utk lawatan semua penduduk Malaysia suatu hari nanti (maybe 2 atau 3 tahun lagi). Buat masa ni saya masih dalam proses belajar berkebun. Banyak yg dipelajari.. success & failure sepanjang 2021 nih.

Satu hari nanti kebun saya akan jadi training centre utk:

1) mereka yg ada tanah tapi tak ada manpower
2) mereka yg ada masa, tenaga & minat tapi tak ada tanah

(group 1 dan 2 diatas boleh bekerjasama)

3) mereka yg takde masa dan takde tanah tapi ingin melabur dalam syarikat yg fokus kepada pembelian aset tanah dan pembangunan tanah kampung.  

Page 1   (Total 5 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Link

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit kah?? Episod 4 Usahawan Desa
Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Ada orang kata boleh dapat RM6,000 utk setiap 1 ekar getah.. ada yg kata langsung tak dapat apa-apa.. Pelik mana satu kan?
Mencari Umbut Kelapa Di Kebun - Episod 3 Usahawan Desa
Sebenarnya dimana letaknya umbut kelapa ni? Susah nak makan umbut kelapa sekarang.. waktu kenduri di kampung pun belum tentu ada.. Kalau dulu umbut kelapa adalah hidangan wajib kenduri kahwin.
Membuat Markas Di Kebun.. ala-ala Markas Komunis - Episod 2 Usahawan Desa
Perkara awal yg perlu dibuat untuk meneroka kebun.. adalah membuat markas tempat berehat. Kemudian mengorek telaga ala kampung untuk sumber air pelbagai kegunaan. Jom timba air telaga cara kampung dulu-dulu!
Buat Jalan Batu Kasar Di Kebun - Episod 1 Usahawan Desa
Perkara pertama sekali yg perlu dibuat utk membuat kebun adalah membuat jalan batu kasar. Supaya tak lecak bila hari hujan.Berapa kosnya agaknya ya..