Anak Saya Anak Luar Nikah. Tolong Saya
Dosasemalam - Wed 27/Jun/2012 1:10pm [Last Comment]
ASSALAMAUALIKUM DAN SALAM SEJAHTERA ..
SESIAPA YANG SUDI MEMBANTU MENYELESAIKAN MASAALAH BESAR SAYA ......TERAMAT BESAR DAN AMAT MEMBEBANKAN KAMI SEBAGAI PASANGAN SUAMI ISTERI YANG TERLANJUR 10 TAHUN DAHULU......
ANAK SAYA YG SULONG MAKIN MEMBESAR....MAKIN BIJAK DAN PETAH BERBICARA.......TAPI SAYANGNYA..DIA MASIH KECIL UNTUK MENGETAHUI STATUS DIRI NYA YANG SEBENAR.............
TIAP KALI MELIHATNYA...SAYA SEMAKIN SEDIH , TAKUT DAN STRESS AKIBAT PERBUATAN BODOH YG KAMI LAKUKAN.....WALAUPUN KAMI SUDAH TAUBAT NASUHA NAMUN MASA DAN DOSA BAGAI MENCUCUK HATI , AKAL DAN FIKIRAN........
DAH JUMPA JUGAK USTAZ@USTAZAH DAN MENCERITAKAN MASAALAH INI SECARA KIASAN TETAPI JAWAPAN NYA BELUM MEMUASKAN HATI......
TAK LAMA LAGI..NAK KENA BUAT KAD PENGENALAN...MACAMANA SAYA NAK KATAKAN YANG SEBENAR PADA ANAK SAYA INI...WALAUPUN DIA SEORANG ANAK PEREMPUAN YG BIJAK , RAJIN MENGAJI , RAJIN SOLAT , AMAT PENYAYANG KEPADA 2 ADIK ADIK NYA........TETAPI SAYA AMAT KENAL AKAN SENSIVITI DAN MOOD NYA.....
YA ALLLAH.....BERILAH SAYA ILHAM DAN HIDAYAH MELALUI MAJALAH .COM INI......SEMUGA CARA DAN KAEDAH YG TERBAIK SAYA TEMUI.......
YA ALLAH.....AMPUNKAN DOSA2 SAYA SUAMI DAN ISTERI............AMPUNKAN DOSA SAUDARA2 SAYA DI M.C ANDAINYA MEREKA MENCACI DAN MENGHINA KAMI,,,,
WAHAI TEMAN2KU DI M.C .....TOLONGLAH DIRI KU DAN SEKELUARGA.....SEGALA BUAH PANDANGAN , ILMU DAN NASIHAT HANYA ALLAH SWT AKAN MENGANJARKAN KEPADA KALIAN.......
SEKIRANYA TERLALU MENDALAM ..SILA EMAIL KEPADA SAYA DI ampunkandosa@gmail.com
SEKIAN ..WASSALAM.

Niche: Sembang
     
  1. Tekuniaga - Wed 27/Jun/2012, 1:16pm
    wsalam ,
    perbanyakkan solat taubat , tahahjud dan cari masa yg terbaik utk anak mu itu . ALLAH SWT MAHA mengetahui segalanya.  
  2. Levis Levis - Wed 27/Jun/2012, 1:28pm
    Allah akan membantu klu encik berniat jujur. dah masanya utk encik berterus terang. kalau nak encik merajuk skalipun, dia akan sedar kasihsyg yg dah diberi pdnya. klu dia ambil masa sehari dua utk digest, x slama yg encik rahsiakan dari dia. sebelum dia lebih dewasa now its the time. Saat dia kurg fhm ni lah ptt encik jujur. bkn bila dia dah dewasa dan mula ada kenalan utk larikan diri. Allah membantu bila kita jujur. Bantuan Allah tu sampaikan Firaun yg zalim dan membunuh smua anak lelaki yg dikatakan akan menentangnya, tp isteri Firaun terlalu syg kan 1 anak lelaki ni shgkan Firauan x blh apa2 kan anak laki tu. Akhirnya mjadi nabi Musa AS. Yakinlah  
  3. Hj Adi - Wed 27/Jun/2012, 2:01pm
    Kurang faham masalah saudara? masalah 'binti'?  
  4. Solan - Wed 27/Jun/2012, 2:50pm
    Salam,anak yang dilahirkan tidak berdosa apa pun..cuma ibu dan bapa dia sahaja.Cuma perbanyakkan ibadat..minta ampun pada Allah swt.Pada masa ini anak itu mungkin tak tahu apa dia anak luar nikah..cuma apabila ia meningkat dewasa barulah ia mengetahui..mungkin apabila ia ingin bernikah yang memerlukan wali hakim.biarlah ia mengetahui ia mengetahui dengan sendiri dan sekiranya ia telah mengetahui ,maka terangkan secara berhemah secara sopan..insyallah ia akan terima..namun perlu dijelaskan bahawa dia tak bersalah..yang bersalah adalah ibu dan bapa..moga Tuhan akan berikan petunjuk apabila kita dekat dengannya..wallahualam  
  5. Ria 3 - Wed 27/Jun/2012, 3:28pm
    Salam...bersyukurlah anda tlh sedar & bertaubat.Moga Allah ampunkn dosa2 anda suami isteri. Smua manusia melakukan dosa, tp anda dikira bertuah krn telah bertaubat. Pasti ada hikmah atas segala yg berlaku. Pendapat saya anda kena bertrus trang dgn anak anda tp kena ada cara, ikut kesesuaian umur dia, xdpt tidak mmg kena beritahu, drpd dia tahu sndiri nnt, itu lbh menyakitkn..sekurang2nya dia ada sdikit mental preparation utk hadapi hari2 mendatang. Lgpn dia seorang anak perempuan, cepat matang fikiran. Insyaallah dia blh terima. Maaf ya, nak kongsi pendapat, smoga anda tidak pisahkan dia dari agama, sbb ustaz kata anak2 luarnikah kena beri pemantauan yg lebih dr sudut agama, jika tersilap langkah, bimbang mreka akan mengulangi sejarah sblmnya. Wallahualam. Apa2pn harap anda tabah hadapinya. Mana tahu mungkin anak itu yang mendoakan anda nanti.  
  6. Kaki Bizz - Wed 27/Jun/2012, 3:44pm
    baik cerita skrg..
    lau mgjuk pn juz shri..y pnting ank tu bkn ank agkat.stiap mnusia x blh dr ksalan...sape y mghina awk adlh org BODOH..ksalahan y kte lakukan itu adlh kite lalai ttpi ke insafan itu adalah y tbaek n d pndang ALLAH.bykn selawat ke ats nbi mhmad..n surah al ikhlas stiap hr.krn itu akn mbntu kite d sana nnti...  
  7. Rabiah - Wed 27/Jun/2012, 3:55pm
    Wsalam,
    Masalah ini memang besar, kisah benar berlaku kpd saudara sy ketika kanak2 itu masih di sekolah rendah, kanak2 perempuan itu skrg sudah berumur 24 tahun. Beliau sangat sedih dan selalu menangis dan bertanya mengapa di hadapan nama ayahnya terdapat "Abdullah" sedangkan 2 orang adiknya tidak ada nama tersebut. Ayah dan ibu beliau tidak dapat menjawap pertanyaan tersebut (mungkin berasa sangat sedih, tak sampai hati dan sangat bersalah atas perkara itu walaupun apa yang saya tahu mereka sudah bertaubat nasuha seperti en). Mak cik2nya juga tak tahu mcm mana cara nak terangkan. Sehingga pada suatu hari, nenek kepada kanak-kanak inilah yang dapat menerangkan keadaan sebenar status dirinya. Nenek ini sangat kasihan dengan kanak-kanak ini yang selalu bertanya. Walaupun sedih dengan perkara yang berlaku, nenek ini tidak mahu perkara tersebut menjadi bebanan fikiran anak yang tidak berdosa ini yang pada pandangan saya anak ini memang pandai dan seperti anak en. Nenek ini turut memberi kata-kata sabaran dan kata-kata perangsang kepada cucunya. Alhamdulillah dengan cara penyampaian nenek tersebut, kanak-kanak itu dapat menerimanya (tapi mengambil masa juga). Mungkin disebabkan anak ini telah belajar di sekolah Agama dan Ustaz/Ustazah telah menerangkan sedikit sebanyak tentang perkara ini, maka mudahlah sedikit ia dapat menerimanya. Mungkin atas permintaan pasangan ini, Allah telah memberi jalan untuk menyelesaikan masalah ini walaupun mereka tidak memberitahu masalah tersebut kepada sesiapa. Memang berat untuk nenek ini menerima kenyataan yang berlaku, tapi beliau redha dan merasakan beliau masih bertanggungjawab ke atas anak cucunya. Sungguh mulia hati nenek ini. Selamat menyambut ulangtahun yang ke 63 pada 25 jun 2012, Semoga dipanjangkan umur dan sentiasa dalam keberkatan dan perlindungan Allah hendaknya. Amin... Mungkin cara dalam cerita ini dapat membantu en.  
  8. Reena 21 - Thu 28/Jun/2012, 12:36am
    sy rs puan boleh ke pejabat pendaftaran utk ubah 'binti' itu...rasanya skrg dibenarkan untuk menutup aib anak itu... kalau rs xperlu untuk menceritakan status itu, simpan sahaja....biarlah masa yg mnentukan nanti....  
  9. Mgoods - Thu 28/Jun/2012, 2:42am
    Reena 21..
    .Betul ke boleh tukar 'binti 'selain abdullah.....Rasanya tak boleh kot....setahu saya , nama bayi yg telah didaftarkan dan cukup setahun tempoh tidak boleh ditukarkan nama kecuali kes kes tertentu....
    Sebelum setahun ..boleh tukar nama tetapi dalam kes bin atau binti abdullah ni..rasanya tiada kompromi kot sebab ini bergantung pada arahan dari mahkamah syariah...tak tahulah pulak untuk non muslim ...  
  10. Noor 54 - Thu 28/Jun/2012, 9:11am
    dalam islam berkaitan binti / bin tu la menentukan anak itu sah atau tidak...kalo kita sengaja bin/bintikan kepada nama bapa yang belum sah menyebabkan anak itu akan mengulangi kisah silam ibu dan bapanya....seperti jiran saya yg cucunya di bintikan abdullah...neneknya telah menceritakan mengapa namanya di bintikan dengan abdullah...jadi dia bole menerima dan mentalnya sudah bersedia apabila dia dewasa...seperti juga anak angkat..itu adalah kesalahan kedua ibu bapanya...sebab islam mahu anak yang tidak sah di bin/binti dengan abdullah kerana memberi pengajaran kepada ibu bapanya.  
  11. Goodbiz - Thu 28/Jun/2012, 9:54am
    sy cadangkan en minta nasihat kaunselor yg berpengalaman sbb mereka yg lebih arif bagaimana cara sebenar yg patut diambil utk menerangkan perkara ini kepadanya. en boleh memohon nasihat contohnya drp prof dr muhaya atau dato' fadilah kamsah. jadilah rakan facebook mrk dan minta nasihat disitu. Pasti mrk bersedia membantu.  
  12. Hayat 8 - Fri 29/Jun/2012, 2:31am
    bg sy untuk anak umur 10 tahun masih tlalu awal untuk dia faham n terima pnjelasan ttg status diri dia,mlalui pengalaman saya yg ada saudara senasib mcm ni,sy cdangkan encik guna bhasa kiasan @ blapik.. bg dia didikan agama yg sckupnya.. insyaallah,bila smpai masa encik nk terangkn status sbenar tu, anak encik blh terima wlaupun akan mkn masa sikit.. harap dapat mmbantu =)  
  13. Dosasemalam - Sat 30/Jun/2012, 8:44am
    Assalamaualaikum..
    Kami amat terharu diatas nasihat dan kasihsayang tuan/puan seislam..
    ALLAH SWT jua yg membalasi jasa baik tuan/puan semua...
    InsyaALLAH..saya ikuti nasihat dan pandangan secara berhikmah..
    Moga segala permasaalahn ini akan segera diatasi dan segala perjalanan hidup akan lebih bahagia dibawah payung Rahmat ILAHI amin.
    Terimakasih saudara saudari ku...  
  14. Jiwacelaru 2 - Sun 22/Dec/2013, 3:46pm
    assalammualaikum.sy ada anak leleki anak luar nikah.bolehkan sy nak masukkan anak saya itu ke sekolah tahfiz..maklumlah saya ni kurang ajaran agama..saya hendak dia menjadi insan yang berguna dan menpunyai akhlak yang mulia serta masa depan yang cerah..jauh lebih baik dari saya.saya tidak hendak dia,mengulangi perbuat seperti saya..
    saya mengharapkan,info dan nasihat yang terbaik daripada tuan puan semula.ini email saya jiwacelaru77@yahoo.com. dan ini no telifon saya 0193603688.ribuan terima kasih pada yang ingin membantu..  
  15. Nur Salami Ismail - Sun 22/Dec/2013, 4:52pm
    Assalamualaikum :) saya bukan siapa2 dsini ,, cuma nk kongsi sedikit ilmu , dalam alquran ade sebut , yg ank yg brstatus luar nikah seharusnya berbintikan nama bapa kandung ,
    sebelum islam brkembang dulu , mmg kena brbintikan abDullah , tp bila turunnya AlQuran , ade dalil yg mnyuruh kita berbintikan bapa kandung , brdosa kalau kita da tahu hukum tp xlaksanakan .
    pada pndangan saya , xperlulah bgtahu hal sbenar memandangkan bapakandungnya suami/encik sndri :) sekadar pndgan :)  
  16. Jiwacelaru 2 - Mon 23/Dec/2013, 1:12am
    Waalaikumsalam. puan nur salami ismail, betul ke sekarang boleh tukar dari binkan ''abdullah'' kepada bapa kandungnya...sy perlukan penjelasan dri puan...terima kasih..harap dapat mebantu...  
  17. Nur Salami Ismail - Thu 26/Dec/2013, 2:41pm
    puan :) sy baru 18 tahun .
    yup . tu la yg saya belajar dari ustaz , memang boleh tukar kepada nama bapa kandung ,,
    nnt kalau sy jumpe ayat quran tu , sy gtau awak , ni email sy .
    nursalami95@ymail.com  
  18. Nasri Th - Thu 4/Dec/2014, 1:37pm
    please whatsapp kan saya untuk selesai masalah anak x sah taraf.
    wtsp.. 0066895955877  
  19. Norashikin Binti Abu Bakar - Mon 29/Dec/2014, 8:51pm
    Assalamualaikum wbt.. sahabat saya baru kemukakan persoalan tentang ini. beliau sudah 5 tahun bercerai dan telah berkahwin lain dan hasil pernikahan dulu mempunyai seorang nak gadis yang meningkat dewasa 21 tahun. anak gadisnya tidak pernah tahu tentang status nya sebagai anak tidak sah taraf kerana di dalam sijil kelahiran dan kad pengenalan berbintikan ayah kandungnya (beliau). anaknya lahir selepas 5 bulan pernikahannya dan bekas isterinya. soalan yg pernah dikemukan kepada saya apakah hukum anaknya berbintikan dia dan bagaimana cara akad nikah anaknya kelak. saya msih kekurangan ilmu agama dan sukar untuk menjawab soalanya. ada sesiapa yang boleh bantu?  
  20. Nurul Jannah 35 - Sat 15/Sep/2018, 3:36pm
    Assalammualaikum,saya 19 tahun yang teringin sangat nak rasa ade parents yang boleh dengar masalah saya .saya anak luar nikah 😔  
  21. Elena 6 - Thu 27/Sep/2018, 12:03am
    nurul jannah blh wasap sy wasap.my/60173885352  
  22. Lokman Hakim 7 - Wed 20/Mar/2019, 6:04pm
    Dah selesai ker isu nama anak nie? Sekiranya perlukan bantuan insyallah saya bantu dari sudut perundangan. Byk client saya dah berjaya tukar bin Abdullah kepada nama bapa biologynya  
  23. Clara 10 - Sat 15/Jun/2019, 12:46am
    Lokman Hakim 7, mahal tak kos utk tukar  
  24. Lokman Hakim 7 - Fri 21/Jun/2019, 12:54am
    clara 10 kenapa berbicara demikian sedang maruah harga diri seorg anak tiada nilainya  
Page 1   (Total 24 comments)
Your Comment: Max 1000 characters.
Login Email:
Password:
Tips: Free Registration ¤ Lost Password?
Warning!
1. NEVER give UPFRONT PAYMENT (deposit) to any Money Lenders. Upfront Payment is 100% scam!
2. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.
3. NEVER pay for any products or services with CASH except for C.O.D!
4. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.
Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility for any loss (time/money/energy) as a result of using the information posted in this forum. We do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.

Youtube Channel - Idea Bisnes


https://www.youtube.com/c/YaniInTheHouse

Kami akan memaparkan senarai idea perniagaan yang menarik di Malaysia. Klik link diatas untuk melihat senarai video di Youtube.com dan jangan lupa LIKE dan SUBSCRIBE untuk mendapatkan makluman video terbaru dari kami!
Laksa Utara Popular di Bandar Baru Bangi dan Laksa Kelantan
Apa beza Laksa Utara dan Laksa Kelantan? Ada berapa jenis laksa di Malaysia? Kami ke Gerai Ridup Rimba di Bandar Baru Bangi untuk menikmati laksa utara yang sedap dengan cendol yg ohsem. Gabungan 2 menu ini sangat sesuai dijadikan pakej bisnes makanan. Kami juga senaraikan 5 lagi laksa di Malaysia untuk video seterusnya nanti.
Makan Lemang To'ki dan Bakar Lemak di Kolam Air Panas Bentong
Mari kita belajar dari Lemang To'ki di Bentong cara beliau berniaga. Bisnes ini sesuai untuk sesiapa yang mempunyai tanah di kampung yang dekat dengan jalan besar. Di Bentong juga terdapat Kolam Air Panas popular dengan 3 peringkat kepanasan. Berendam dalam kolam ini dipercayai boleh menyihatkan kulit dan badan. Juga boleh membakar lemak lemang yg baru dimakan tadi :-)
Cara Niaga Nasi Lemak RM1 yang Paling Betul - CT Garden KL
Ramai peniaga menjual nasi lemak RM1. Tetapi tidak ramai yang mengetahui cara yang betul untuk menghasilkan keuntungan. Lihat bagaimana restoran ini berjaya menarik pelanggan pelbagai peringkat bajet untuk menikmati keenakan nasi lemak dan pilihan lauk pauknya.
Berniaga Kuih dari Rumah dengan Instagram
Zaman media sosial tak perlu lagi menjual kuih di tepi jalan. Berniaga dari rumah pun pelanggan datang berduyun-duyun. Lihat bagaimana Kak Zu menggunakan Instagram untuk menarik pelanggan datang membeli. Habis licin setiap hari :-)