Search Majalah.com
Tanam Tebu - Bagaimana nak Mulakan?
Mh Cemerlang @ MH Cemerlang - Mon 11/Oct/2010 2:29pm [Last Comment]
Salam Untk Semua....

Dikawasan saya mempunyai tanah terbiar dan tanah TNB. Bercadang untuk usahakan tanam tebu untuk masa akan datang

Tapi masalahnya bagaimana harus saya mulakan, sedangkan saya hanya tahu minum air tebu..

Tetapi ramai yg ckp saya perlu berurusan dgn FAMA.

Harap2 kwn yg terbaca dapat berkongsi bersama.

Niche: Usahawan Tani
Kursus Praktikal GST untuk Usahawan
13 Nov 2014 (Khamis) di Dewan Seminar, DPMM Putrajaya

Seminar Memborong Produk di China
12 Nov 2014 (Rabu) di Dewan Seminar, DPMM Putrajaya
     
  1. Rahman - Mon 11/Oct/2010 4:48pm
    Mh Cemerlang -> Buat kecil kecilan dulu dgn modal sendiri. Insyaallah akan berkembang. Berkenaan penanaman tebu, baca tips dari En Jamal dibawah ni:-

    http://www.majalah.com/?classified:penanaman-tebu-minta-tunjuk-ajar:6328VJVD3H  
  2. Mattrozi - Mon 11/Oct/2010 5:36pm
    ebiasaannya, tebu dibiak dari keratan yang sihat berumur 7-9 bulan. Ukuran keratan 20 cm dan mempunyai 3 matatunas, keratan tidak boleh disimpan melebihi 3 hari. Keperluan bahan tanaman ialah 2800 batang (berukuran 1.5m) atau 17000 keratan sehektar. Keratan tebu perlu dirawat sebelum menanam dengan mencelupkan keratan ke dalam campuran Dielrin dan Benomyl. Jarak tanaman yang disyorkan ialah 2m antara baris dan 0.3 m antara pokok dalam sebaris. Keratan-keratan tebu ditanam di dalam alur yang telah disediakan.

    Tebu dipungut hasilnya antara 8-9 bulan selepas menanam dan sebanyak 3 kali dalam masa 2 tahun. Hasil yang dijangka ialah 30,000 batang pada kali pertama dan 25,000 batang pada kali kedua dan 20,000 batang pada kali ketiga.  
  3. Mattrozi - Mon 11/Oct/2010 5:39pm
    Tebu merupakan tanaman yang jarang diusahakan oleh usahawan tani di Malaysia sedangkan potensinya cukup besar untuk dikomersilkan. Tanpa mereka sedari sebenarnya tebu lebih mudah untuk ditanam dan boleh mendatangkan hasil lumayan yang berterusan. Modal yang diperlukan untuk memulakan penanaman tebu secara komersial ialah RM20,000 untuk satu ekar dan penjagaannya tidak cerewet serta mudah untuk diuruskan  
  4. Mattrozi - Mon 11/Oct/2010 5:41pm
    di pinjam dari info yang terdapat di http://teknologipertanian.com/page/2/  
  5. Mh Cemerlang - Mon 11/Oct/2010 6:16pm
    Alhamdulilah ada respon baik..saya bercadang untuk kecil2 kerana xpnh wat..Betul ckp cik rahman.
    Terima Ksih untuk tip2 yg diberikan..
    Tetapi betul ke kalau kita berurusan dengan FAMA rugi.?  
  6. Mattrozi - Tue 12/Oct/2010 11:22am
    pendapat saya..harga borong FAMA selalunya pada paras rendah.Jadi kena bijak pusing modal..dan hasil kena banyak.boleh kongsi maklumat skit..dimana letaknya kebun ni?  
  7. Mh Cemerlang - Tue 12/Oct/2010 5:14pm
    Di Gurun Kedah  
  8. Mattrozi - Wed 13/Oct/2010 11:31am
    minta Mh Cemerlang berkongsi no kontek,email atau alamat untuk dihubungi.Kalau dapat bekerjasama
    mattrozi.biss@yahoo.com 013-3650041 saya mencadangkan mgkin ada jalan kerjasama antara warga2 majalah.com...supaya kita tak lagi menjadi enau dalam belukar..melepaskan pucuk masing2....  
  9. Mh Cemerlang - Wed 13/Oct/2010 1:32pm
    sy bg email mhcemerlang@gmail.com  
  10. Aku La - Wed 20/Oct/2010 10:54am
    saya pun baru je plan nak tanam tebu ni.. tapi tengah study lagi kaedah2 yang penting.. jenis tanah yang sesuai.. dsb... ada info please email ke saya jugak
    eimoi@yahoo.com  
  11. Cahaya Berseru - Wed 10/Nov/2010 10:14am
    Mahalnya modal tanam tebu sampai RM20, 000. Syukur saya nya modal air liur dan tenaga empat kerat.
    Tak ikut pun kaedah seperti yang disyorkan, main tanam jer. Now alhamdulillah. Bukan saja jual tebu tapi jual gula tebu yang diproses sendiri.
    ALHAMDULILLAH.

    0122325017 Omar  
  12. Combatxs - Thu 11/Nov/2010 1:07am
    saya tanam 3 ekar modal 6ribu...
    x payah buang daun,sembur jr racun,
    tabur carbofudan tiap2 bulan,
    baja sikit2...
    senang gile.  
  13. Mattrozi - Thu 18/Nov/2010 2:46pm
    ini la masalah bila berurusan dengan cerdik pandai... cuba kira dari sudut kewangan....contoh diatas kalau untuk komersil...lepas tu cuba kira kalau kita buat kerja dengan gaji RM30 sehari minima...atau pakai pekerja..berpa pulak yang kena keluar...modal beli benih? modal beli baja? modal beli racun? ada orang memang rasa dia buat dengan modal murah sebab dia tak kira kos bila kononnya dia kerja sendiri tak perlu bayar apa2...untuk combatxs..cuba selidik carbofudan tu ada efek tak kat badan manusia bila pakai kat pokok?mudah2 memang mudah... tapi sama la macam petani cina kat cameron...lepas tu kena ambil kira pulak..masa pkok tumbuh cantik..cantik la hasil
    kalau kena serangan?  
  14. Sf Niaga - Tue 29/Nov/2011 4:51pm
    asslkm mattrozi....dahulu sy ade mohon tanah dgn YB adun bandar tun razak untuk buka ladang kambing tp malangnye sy x jd buka sebab investor tarik diri...tanah tu dh dpt green light dr YB...cume skrg ni sy perlu update balik status tanah tu samada masih ade lg or dh di ambik org lain sbb x jd bukak ldg kmbing...boleh ke kite usahasama...dgn modal 50/50 keuntungan 50/50...sy tgh uruskan loan RM20k dgn bank pertanian...dijangka awal bulan tahun depan akan dpt duitnye...tapak dh dh bersih cume ade semak lalang je...tanah landai dkt dgn sumber air...tepi highway...stor dn tempat bangsal dh ade cume kene baiki sebab dh di tinggalkan lame oleh orang2 sebelum ni...keluasan tanah lebih kurang 10-15ekar....  
  15. Fahmiahmadnajib - Wed 6/Feb/2013 3:17pm
    teringin nak mulakan tanaman tebu ni, tumpang tanya dekat mana tempat untuk saya dapatkan maklumat agar saya boleh belajar tentang tanaman tebu telur ini? kalau dimurahkan rezeki nak mula hujung tahun bulan disember, sebab nak cari duit untuk modal permulaan  
  16. Abdul Hadi 5 - Thu 4/Jul/2013 7:42pm
    saya sedia memberi khidmat nasihat dan supply keperluan tanaman tebu.berminat sila pm saya  
  17. Kamal 43 - Tue 30/Jul/2013 12:37pm
    abdul hadi blh sms sy, sy pn brcadang nak buat tebu. 0139863106  
  18. Aziz 137 - Tue 8/Oct/2013 7:42pm
    salam kepada yg memerlukan benih tebu, saya sedia membantu.
    jenis tebu telur.
    siap hantar area johor 0.25sen/pcs
    melaka dan n.9 0.30sen/pcs

    baja 15:15:15 cap kuda singa dan baja 16:16:16 Yaramila Rm 95/bag shj. direct ejen.
    baja yg lain2 pun ada.
    017-7625299  
  19. Wan Erman Bin Wan Emran - Wed 16/Apr/2014 10:18pm
    Saya mohon tunjuk ajar utk penanaman tebu secara komersil.. Bantuan dan khidmat nasihat amatlah di alu2kan...saya amat menghargai bantuan saudara2 usahawan yg berjaya dlm membantu saya dan boleh di hubungi di talian 017 362 2085  
  20. Yus 193 - Tue 27/May/2014 8:23pm
    Mencari benih tebu kuning area Kelantan
    btc_yus@yahoo.com.my  
Page 1   (Total 20 comments)
Comment
1. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.

2. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.


Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility and we do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.
Email
Password
TipsFree Registration ¤ Lost Password?
Niche
Penubuhan Persatuan

Agen Hartanah (2749)
Bengkel Basikal (73)
Bengkel Besi (218)
Bengkel Kereta (1494)
Bengkel Motosikal (249)
Bengkel Tayar (215)
Bisnes Air Mineral (369)
Bisnes Ais Krim (503)
Bisnes Aksesori Kereta (655)
Bisnes Broadband (1105)
Bisnes Burger (549)
Bisnes Cermin Mata (160)
Bisnes Cuci Kereta (810)
Bisnes Cyber Cafe (451)
Bisnes Dobi (1366)
Bisnes Ebook (1049)
Bisnes Handphone (1262)
Bisnes Hari Raya (60)
Bisnes Hotel Dan Resort (561)
Bisnes Ice Blended (696)
Bisnes Jam Tangan (288)
Bisnes Jeruk (172)
Bisnes Kitar Semula (500)
Bisnes Komputer (1491)
Bisnes Kurier Dan Logistik (682)
Bisnes Minuman (1467)
Bisnes Pasar Malam (1973)
Bisnes Pelancongan (550)
Bisnes Pengantin (687)
Bisnes Perabot (862)
Bisnes Prepaid Dan Reload (1112)
Bisnes Restoran (3344)
Bisnes Roti Dan Bakeri (710)
Bisnes Salun Rambut (365)
Bisnes Sarang Burung (257)
Bisnes Satay (382)
Bisnes Sms (162)
Bisnes Spa Dan Facial (665)
Bisnes Steamboat (199)
Bisnes Tablet Pc (441)
Bisnes Tradisional (824)
Bisnes Untuk Dijual (3344)
Bisnes Waffle Dan Jagung (385)
Bisnes Western Food (326)
Dewasa 18sx (1780)
Diskusi Bisnes (1966)
Diskusi Tuntutan Dan Tribunal (723)
Expo Karnival Tapak Niaga (6524)
Forex Malaysia (1892)
Haiwan Peliharaan (471)
Haji Dan Umrah (467)
Hiasan Dalaman (714)
Hiasan Taman (243)
Hotel Resort Homestay (1015)
Iklan Tv Radio Media Massa (225)
Import Dan Eksport (333)
Ingin Berniaga (2826)
Insurans Dan Takaful (1734)
Insurans Roadtax Kereta (343)
Kedai Bunga (190)
Kedai Cenderahati Dan Kraf (1991)
Kedai Emas (454)
Kedai Fotostat Dan Cetakan (2538)
Kedai Hardware (437)
Kedai Ibu Dan Bayi (689)
Kedai Jahit (3870)
Kedai Kamera Dan Camcorder (343)
Kedai Runcit Dan Serbaneka (348)
Kedai Separuh Dan Ruang Niaga (1856)
Kedai Sewa (1640)
Kereta Baru (1620)
Kereta Terpakai (5016)
Kerja Diploma Dan Ijazah (4856)
Kerja Kemahiran (1966)
Kerja Kosong (11856)
Kerja Praktikal (2096)
Kerja Sales (2296)
Kerja Sambilan (6356)
Konsultan Peguam (152)
Konsultan Perniagaan (458)
Kontrak Swasta (294)
Kontrak Tender Kerajaan (459)
Kontraktor Balak Dan Kayu (483)
Kontraktor Jurutera (568)
Kontraktor Marin Dan Kapal Laut (225)
Kontraktor Minyak Dan Gas (683)
Kontraktor Pasir (399)
Kontraktor Pembinaan (2069)
Kontraktor Perlombongan (319)
Kursus Dan Seminar (2829)
Kursus Kecantikan (692)
Kursus Makanan (665)
Kursus Motivasi (324)
Ladang Getah Kelapa Sawit (1624)
Mencari Pelabur (3694)
Mesin Fotostat (353)
Mesin Freezer Dan Chiller (273)
Mesin Industri (518)
Mesin Jahit (377)
Mesin Proses Makanan (573)
Pakej Pelancongan (2617)
Pakej Perkahwinan (1207)
Pakej Perniagaan (895)
Pasar Basah (1464)
Pekerja Asing (1241)
Pelaburan Saham Unit Trust (950)
Pembantu Rumah Asing (1870)
Pembekal Barang Runcit (1586)
Pembekal Beras (110)
Pembekal Buah-buahan (484)
Pembekal Ikan Kering (386)
Pembekal Kelapa Dan Santan (652)
Pembekal Kerepek (1102)
Pembekal Keropok (448)
Pembekal Kicap Dan Sos (225)
Pembekal Kurma Dan Kismis (290)
Pembekal Madu (241)
Pembekal Mee Dan Bihun (126)
Pembekal Minyak Masak (415)
Pembekal Rempah Dan Perencah (604)
Pembekal Serunding (259)
Pembekal Telur (140)
Pemborong Aksesori Lelaki (162)
Pemborong Aksesori Wanita (1187)
Pemborong Batik Dan Sutera (353)
Pemborong Beg Galas (99)
Pemborong Beg Tangan (609)
Pemborong Bundle (871)
Pemborong Cadar Dan Tilam (455)
Pemborong Karpet (163)
Pemborong Kasut Dan Sandal (700)
Pemborong Lampin (295)
Pemborong Mutiara (111)
Pemborong Pakaian Bayi (774)
Pemborong Pakaian Kanak2 (1665)
Pemborong Pakaian Lelaki (1132)
Pemborong Pakaian Plus Size (144)
Pemborong Pakaian Wanita (4241)
Pemborong Telekung Dan Songkok (567)
Pemborong Tshirt Dan Uniform (3531)
Pemborong Tuala (201)
Pemborong Tudung (2803)
Pembuat Papan Tanda Iklan (279)
Pembuat Plastik Kotak Botol (800)
Pembuat Rak Kiosk Gerai (483)
Pendaftaran Syarikat (497)
Pendaftaran Trademark (35)
Pengedar Alat Tulis (955)
Pengedar Bahan Pencuci (719)
Pengedar Buku Dan Majalah (590)
Pengedar Contact Lens (244)
Pengedar Perfume (1545)
Pengedar Permainan Kanak2 (603)
Pengedar Produk Kecantikan (2635)
Pengedar Produk Kesihatan (3011)
Pengurus Majlis (598)
Penternak Arnab (53)
Penternak Ayam (731)
Penternak Burung Puyuh (95)
Penternak Ikan (697)
Penternak Kambing (289)
Penternak Lembu (392)
Penternak Udang (195)
Peralatan Makmal Dan Hospital (265)
Peralatan Pejabat Dan Sekolah (728)
Peralatan Sukan (555)
Perisian Komputer (571)
Perkakas Dapur (625)
Perkakas Elektrik (439)
Perkakas Rm2 Dan Gajet (1539)
Pinjaman AIM (169)
Pinjaman Hartanah (522)
Pinjaman Kad Kredit (390)
Pinjaman Kereta (613)
Pinjaman Peribadi (10644)
Pinjaman Perniagaan (1846)
Produk Dari China (544)
Produk Sejuk Beku (1330)
Program Consignment (2024)
Program Dropship (6776)
Pusat Bahasa (361)
Pusat Jagaan Bayi (1555)
Pusat Latihan (653)
Pusat Memandu (123)
Pusat Mengaji Agama (527)
Pusat Pendidikan Tinggi (524)
Pusat Rawatan (368)
Pusat Tadika Dan Taska (1328)
Pusat Tuisyen (1072)
Rancangan Perniagaan (599)
Rawatan Alternatif (293)
Rumah Sewa (4317)
Rumah Untuk Dijual (3757)
Servis Freelance (1120)
Servis Keselamatan (727)
Servis Pembersihan (828)
Servis Pengedaran Risalah (463)
Setiausaha Syarikat (611)
Sewa Bas Dan Van (579)
Sewa Kereta Teksi Limo (1835)
Sewa Lori (2572)
Sewa Pesawat Dan Helikopter (56)
Studio Filem Dan Videografi (249)
Studio Fotografi (908)
Studio Grafik Dan 3D (1111)
Studio Lukisan (130)
Studio Model Penyanyi Pelakon (738)
Studio Muzik (482)
Sukan Beladiri (117)
Sukan Berkumpulan (232)
Sukan Futsal (228)
Sukan Pancing (143)
Tanah Sewa (643)
Tanah Untuk Dijual (4880)
Tempahan Biskut Dan Tart (2157)
Tempahan Hamper (188)
Tempahan Kanopi Dan Meja Kerusi (669)
Tempahan Katering (2168)
Tempahan Kek Dan Coklat (2152)
Tempahan Korban Dan Aqiqah (177)
Tempahan Kuih Muih (1760)
Tempahan Minuman Dan Dessert (465)
Tempahan Nasi Lemak (527)
Tempahan Roti (365)
Terminal Bayaran (189)
Ubahsuai Pejabat (642)
Ubahsuai Rumah (1696)
Urut Tradisional (801)
Usahawan Baja Pertanian (374)
Usahawan Benih Dan Nursery (404)
Usahawan Tani (1099)
Vending Machine (373)
Voucher Dan Tiket (249)
Web Design Malaysia (2318)
Wiring Aircond Plumbing Repair (1360)