Saya Seorang Trader Forex. Saya Akan Mengajar Cara-cara nak Buat Duit Melalui Forex
Pitih Laju - Wed 24/Feb/2010 11:46am [Last Comment]
Untuk makluman...semua...setiap org mampu untuk membuka akaun forex sendiri...urusniaga forex hanya di rumah...belajar la...Saya boleh tolong untuk trade akaun forex...andaikata korang ingin membuka akaun forex... Ini statment akaun saya ...yang saya trade...di umah,...sya akan tunggu peluang 2 keemasan....tengok dari usd 100 lbih sya mampu buat mencecah usd2000 dalam masa 1 minggu...maka saya dah dapat hampir rm5000 dalam seminggu...cuba tengok...

Operation History
# Date/Time Operation Ref# Instr Lot BS Open
Rate Close
Rate DP/WD Adjust Gross PL Commission/
Rebate Rollover Pay Off Balance
1 12/10/09 4:41:31 AM Close Trade 11477031 EURUSD 0.2 S 1.4737 1.4703 $68.00 $217.52
2 12/11/09 4:13:06 AM Open Trade 11477624 EURUSD 0.2 B 1.4729 $217.52
3 12/11/09 8:43:45 AM Close Trade 11477624 EURUSD 0.2 B 1.4729 1.4739 $20.00 $237.52
4 12/11/09 11:17:38 AM Open Trade 11477663 EURUSD 0.2 S 1.4767 $237.52
5 12/11/09 12:54:50 PM Close Trade 11477663 EURUSD 0.2 S 1.4767 1.4764 $6.00 $243.52
6 12/11/09 6:05:39 PM Open Trade 11478203 EURUSD 0.2 B 1.4617 $243.52
7 12/11/09 6:07:39 PM Open Trade 11478205 EURUSD 0.1 B 1.4611 $243.52
8 12/11/09 7:17:51 PM Close Trade 11478203 EURUSD 0.2 B 1.4617 1.4619 $4.00 $247.52
9 12/11/09 7:17:51 PM Close Trade 11478205 EURUSD 0.1 B 1.4611 1.4619 $8.00 $255.52
10 12/14/09 12:53:07 AM Open Trade 11478270 EURUSD 0.2 B 1.4639 $255.52
11 12/14/09 12:59:16 AM Open Trade 11478273 EURUSD 0.1 B 1.4630 $255.52
12 12/14/09 4:40:29 AM Open Trade 11478396 GBPCHF 0.3 S 1.6787 $255.52
13 12/14/09 4:40:33 AM Close Trade 11478396 GBPCHF 0.3 S 1.6787 1.6802 -$43.61 $211.91
14 12/14/09 4:40:33 AM Close Trade 11478270 EURUSD 0.2 B 1.4639 1.4662 $46.00 $257.91
15 12/14/09 4:40:33 AM Close Trade 11478273 EURUSD 0.1 B 1.4630 1.4662 $32.00 $289.91
16 12/14/09 4:53:44 AM Open Trade 11478402 EURUSD 0.2 S 1.4664 $289.91
17 12/14/09 5:09:40 AM Open Trade 11478406 EURUSD 0.1 S 1.4670 $289.91
18 12/14/09 4:36:18 PM Open Trade 11478684 EURUSD 0.1 S 1.4650 $289.91
19 12/14/09 4:51:11 PM Close Trade 11478402 EURUSD 0.2 S 1.4664 1.4639 $50.00 $339.91
20 12/14/09 4:51:11 PM Close Trade 11478406 EURUSD 0.1 S 1.4670 1.4639 $31.00 $370.91
21 12/14/09 4:51:11 PM Close Trade 11478684 EURUSD 0.1 S 1.4650 1.4639 $11.00 $381.91
22 12/14/09 5:06:20 PM Open Trade 11478693 EURUSD 0.2 S 1.4644 $381.91
23 12/14/09 5:21:56 PM Open Trade 11478699 EURUSD 0.1 S 1.4650 $381.91
24 12/14/09 5:28:53 PM Open Trade 11478705 EURUSD 0.1 S 1.4650 $381.91
25 12/14/09 10:00:00 PM Rollover 11478705 $0.42 $382.33
26 12/14/09 10:00:00 PM Rollover 11478693 $0.84 $383.17
27 12/14/09 10:00:00 PM Rollover 11478699 $0.42 $383.59
28 12/15/09 9:15:22 AM Close Trade 11478693 EURUSD 0.2 S 1.4644 1.4562 $164.00 $547.59
29 12/15/09 9:15:22 AM Close Trade 11478699 EURUSD 0.1 S 1.4650 1.4562 $88.00 $635.59
30 12/15/09 9:15:22 AM Close Trade 11478705 EURUSD 0.1 S 1.4650 1.4562 $88.00 $723.59
31 12/15/09 9:30:09 AM Open Trade 11478922 EURUSD 0.2 B 1.4546 $723.59
32 12/15/09 12:20:21 PM Open Trade 11479060 EURUSD 0.2 B 1.4541 $723.59
33 12/15/09 12:26:38 PM Open Trade 11479071 EURUSD 0.2 B 1.4534 $723.59
34 12/15/09 3:32:41 PM Close Trade 11478922 EURUSD 0.2 B 1.4546 1.4564 $36.00 $759.59
35 12/15/09 3:32:41 PM Close Trade 11479060 EURUSD 0.2 B 1.4541 1.4564 $46.00 $805.59
36 12/15/09 3:32:41 PM Close Trade 11479071 EURUSD 0.2 B 1.4534 1.4564 $60.00 $865.59
37 12/15/09 3:49:41 PM Open Trade 11479361 EURUSD 0.2 S 1.4564 $865.59
38 12/15/09 4:03:15 PM Close Trade 11479361 EURUSD 0.2 S 1.4564 1.4551 $26.00 $891.59
39 12/15/09 4:05:43 PM Open Trade 11479372 EURUSD 0.2 B 1.4548 $891.59
40 12/15/09 4:13:13 PM Open Trade 11479383 EURUSD 0.2 B 1.4540 $891.59
41 12/15/09 4:14:38 PM Open Trade 11479387 EURUSD 0.2 B 1.4534 $891.59
42 12/15/09 4:43:25 PM Open Trade 11479423 EURUSD 0.2 B 1.4526 $891.59
43 12/15/09 5:52:28 PM Open Trade 11479470 EURUSD 0.1 B 1.4515 $891.59
44 12/15/09 10:00:00 PM Rollover 11479372 -$2.31 $889.28
45 12/15/09 10:00:00 PM Rollover 11479423 -$2.31 $886.97
46 12/15/09 10:00:00 PM Rollover 11479387 -$2.31 $884.66
47 12/15/09 10:00:00 PM Rollover 11479470 -$1.16 $883.50
48 12/15/09 10:00:00 PM Rollover 11479383 -$2.31 $881.19
49 12/16/09 1:32:19 PM Close Trade 11479372 EURUSD 0.2 B 1.4548 1.4551 $6.00 $887.19
50 12/16/09 1:32:19 PM Close Trade 11479383 EURUSD 0.2 B 1.4540 1.4551 $22.00 $909.19
51 12/16/09 1:32:19 PM Close Trade 11479387 EURUSD 0.2 B 1.4534 1.4551 $34.00 $943.19
52 12/16/09 1:45:20 PM Open Trade 11479972 EURUSD 0.2 B 1.4542 $943.19
53 12/16/09 1:57:55 PM Close Trade 11479423 EURUSD 0.2 B 1.4526 1.4548 $44.00 $987.19
54 12/16/09 1:57:55 PM Close Trade 11479470 EURUSD 0.1 B 1.4515 1.4548 $33.00 $1,020.19
55 12/16/09 1:57:55 PM Close Trade 11479972 EURUSD 0.2 B 1.4542 1.4548 $12.00 $1,032.19
56 12/16/09 2:42:30 PM Open Trade 11480012 EURUSD 0.2 S 1.4565 $1,032.19
57 12/16/09 2:52:02 PM Open Trade 11480029 EURUSD 0.2 S 1.4574 $1,032.19
58 12/16/09 3:05:14 PM Open Trade 11480062 EURUSD 0.2 S 1.4581 $1,032.19
59 12/16/09 5:26:46 PM Close Trade 11480012 EURUSD 0.2 S 1.4565 1.4556 $18.00 $1,050.19
60 12/16/09 5:26:46 PM Close Trade 11480029 EURUSD 0.2 S 1.4574 1.4556 $36.00 $1,086.19
61 12/16/09 5:26:46 PM Close Trade 11480062 EURUSD 0.2 S 1.4581 1.4556 $50.00 $1,136.19
62 12/16/09 6:12:49 PM Open Trade 11480292 EURUSD 0.2 B 1.4541 $1,136.19
63 12/16/09 6:23:46 PM Close Trade 11480292 EURUSD 0.2 B 1.4541 1.4550 $18.00 $1,154.19
64 12/16/09 6:26:27 PM Open Trade 11480304 EURUSD 0.2 S 1.4549 $1,154.19
65 12/16/09 6:36:36 PM Open Trade 11480315 EURUSD 0.2 S 1.4554 $1,154.19
66 12/16/09 6:51:04 PM Open Trade 11480338 EURUSD 0.2 S 1.4540 $1,154.19
67 12/16/09 7:00:56 PM Open Trade 11480350 EURUSD 0.2 S 1.4538 $1,154.19
68 12/16/09 7:06:12 PM Open Trade 11480356 EURUSD 0.1 S 1.4540 $1,154.19
69 12/16/09 7:23:04 PM Close Trade 11480304 EURUSD 0.2 S 1.4549 1.4526 $46.00 $1,200.19
70 12/16/09 7:23:04 PM Close Trade 11480315 EURUSD 0.2 S 1.4554 1.4526 $56.00 $1,256.19
71 12/16/09 7:23:04 PM Close Trade 11480338 EURUSD 0.2 S 1.4540 1.4526 $28.00 $1,284.19
72 12/16/09 7:23:04 PM Close Trade 11480350 EURUSD 0.2 S 1.4538 1.4526 $24.00 $1,308.19
73 12/16/09 7:23:04 PM Close Trade 11480356 EURUSD 0.1 S 1.4540 1.4526 $14.00 $1,322.19
74 12/16/09 7:49:50 PM Open Trade 11480491 EURUSD 0.2 B 1.4516 $1,322.19
75 12/16/09 7:51:16 PM Open Trade 11480495 EURUSD 0.2 B 1.4513 $1,322.19
76 12/16/09 7:53:47 PM Open Trade 11480498 EURUSD 0.2 B 1.4517 $1,322.19
77 12/16/09 7:54:33 PM Open Trade 11480499 EURUSD 0.2 B 1.4515 $1,322.19
78 12/16/09 7:55:33 PM Open Trade 11480502 EURUSD 0.1 B 1.4515 $1,322.19
79 12/16/09 8:03:16 PM Open Trade 11480510 EURUSD 0.2 B 1.4512 $1,322.19
80 12/16/09 8:04:40 PM Open Trade 11480513 EURUSD 0.2 B 1.4511 $1,322.19
81 12/16/09 8:49:43 PM Close Trade 11480491 EURUSD 0.2 B 1.4516 1.4529 $26.00 $1,348.19
82 12/16/09 8:49:43 PM Close Trade 11480495 EURUSD 0.2 B 1.4513 1.4529 $32.00 $1,380.19
83 12/16/09 8:49:43 PM Close Trade 11480498 EURUSD 0.2 B 1.4517 1.4529 $24.00 $1,404.19
84 12/16/09 8:49:43 PM Close Trade 11480499 EURUSD 0.2 B 1.4515 1.4529 $28.00 $1,432.19
85 12/16/09 8:49:43 PM Close Trade 11480502 EURUSD 0.1 B 1.4515 1.4529 $14.00 $1,446.19
86 12/16/09 8:49:43 PM Close Trade 11480510 EURUSD 0.2 B 1.4512 1.4529 $34.00 $1,480.19
87 12/16/09 8:49:43 PM Close Trade 11480513 EURUSD 0.2 B 1.4511 1.4529 $36.00 $1,516.19
88 12/16/09 8:50:11 PM Open Trade 11480532 EURUSD 0.2 S 1.4528 $1,516.19
89 12/16/09 8:51:02 PM Open Trade 11480533 EURUSD 0.2 S 1.4530 $1,516.19
90 12/16/09 8:51:35 PM Open Trade 11480534 EURUSD 0.2 S 1.4529 $1,516.19
91 12/16/09 8:53:03 PM Open Trade 11480535 EURUSD 0.2 S 1.4530 $1,516.19
92 12/16/09 8:53:44 PM Open Trade 11480536 EURUSD 0.3 S 1.4531 $1,516.19
93 12/16/09 9:09:19 PM Open Trade 11480543 EURUSD 0.2 S 1.4533 $1,516.19
94 12/16/09 9:45:48 PM Open Trade 11480552 EURUSD 0.2 S 1.4534 $1,516.19
95 12/16/09 10:00:00 PM Rollover 11480534 $2.51 $1,518.70
96 12/16/09 10:00:00 PM Rollover 11480552 $2.51 $1,521.21
97 12/16/09 10:00:00 PM Rollover 11480532 $2.51 $1,523.72
98 12/16/09 10:00:00 PM Rollover 11480533 $2.51 $1,526.23
99 12/16/09 10:00:00 PM Rollover 11480536 $3.77 $1,530.00
100 12/16/09 10:00:00 PM Rollover 11480535 $2.51 $1,532.51
101 12/16/09 10:00:00 PM Rollover 11480543 $2.51 $1,535.02
102 12/17/09 1:11:47 AM Close Trade 11480532 EURUSD 0.2 S 1.4528 1.4519 $18.00 $1,553.02
103 12/17/09 1:11:47 AM Close Trade 11480533 EURUSD 0.2 S 1.4530 1.4519 $22.00 $1,575.02
104 12/17/09 1:11:47 AM Close Trade 11480534 EURUSD 0.2 S 1.4529 1.4519 $20.00 $1,595.02
105 12/17/09 1:11:47 AM Close Trade 11480535 EURUSD 0.2 S 1.4530 1.4519 $22.00 $1,617.02
106 12/17/09 1:11:47 AM Close Trade 11480536 EURUSD 0.3 S 1.4531 1.4519 $36.00 $1,653.02
107 12/17/09 1:11:47 AM Close Trade 11480543 EURUSD 0.2 S 1.4533 1.4519 $28.00 $1,681.02
108 12/17/09 1:11:47 AM Close Trade 11480552 EURUSD 0.2 S 1.4534 1.4519 $30.00 $1,711.02
109 12/17/09 1:13:32 AM Open Trade 11480608 EURUSD 0.2 B 1.4517 $1,711.02
110 12/17/09 1:16:10 AM Open Trade 11480612 EURUSD 0.2 B 1.4515 $1,711.02
111 12/17/09 1:17:22 AM Open Trade 11480616 EURUSD 0.2 B 1.4514 $1,711.02
112 12/17/09 1:17:58 AM Open Trade 11480618 EURUSD 0.2 B 1.4513 $1,711.02
113 12/17/09 1:30:53 AM Open Trade 11480623 EURUSD 0.5 B 1.4513 $1,711.02
114 12/17/09 1:31:09 AM Open Trade 11480624 EURUSD 0.2 B 1.4512 $1,711.02
115 12/17/09 1:36:24 AM Open Trade 11480627 EURUSD 0.3 B 1.4511 $1,711.02
116 12/17/09 1:37:45 AM Open Trade 11480629 EURUSD 0.1 B 1.4509

sesiapa ingin mengetahui dan belajar...boleh bagi email kat saya...takde bayaran...apa-pun...saja berkongsi....dengan korang ... Inilah tracsasi setiap account forex...semuanya detail...

Niche: Forex Malaysia
Salam Eidulfitri 1435h (2014)
Dari DPMM Putrajaya

Seminar GST untuk Usahawan/Peniaga
27 Ogos 2014 (Rabu) di Dewan Seminar, DPMM Putrajaya
     
  1. Hezzam - Fri 5/Mar/2010 5:15pm
    petua cikgu pitih laju ni memang hebat. semalam dan hari ni dapatlah lepas duit minyak dgn toll coz modal x byk. hehehe. terima kasih cikgu pitih laju. moga anda akan diberkati selalu.  
  2. Azan6721 - Sat 6/Mar/2010 12:38am
    salam pitih laju. Saya berminat untuk belajar forex ni . Tolong ajar saya. Ni alamat e-mail saya :ahmadazan@gmail.com  
  3. Pemerhati - Sat 6/Mar/2010 12:31pm
    T.kasih pitih laju.
    Panduan tuan ,memang tepat. Jangkaan dan analysis tuan telah membuatkan saya dapat lah untuk bayar kereta bulan ni. Baru seminggu,andai sebulan leh cover hutang lain lagi.Moga dimurahkan rezeki..  
  4. Diana 12 - Sat 6/Mar/2010 3:50pm
    salam pitih laju,,sy bermint ttg forex,,
    boleh ajr sy ttg forex??
    email sy,,amirrakr@yahoo.com..
    tq  
  5. Badrul 3 - Sat 6/Mar/2010 4:26pm
    Salam Pitih Laju,Forex memang boleh kurangkan beban perbelanjaan kita,saya sokong dengan saudara,tapi sebab tak cukup ilmu saya dah terbang rm500...isk..isk..isk..sudilah kiranya saudara turunkan ilmu forex utk saya..mb_hisham@yahoo.com.my  
  6. Zool - Sun 7/Mar/2010 2:38am
    Saya berminat untuk mencuba tetapi kurang pengetahuan mengenai forex so tolong email kepada baber_barca@yahoo.com  
  7. Mohd Sharyzan - Sun 7/Mar/2010 6:02am
    asalamualaikum...
    saya nak belajar dengan broo boleh???

    0123438994 (sharyzan)
    sharyzan@gmail.com


    asap... thanks alot broo..  
  8. Zool - Sun 7/Mar/2010 4:54pm
    Salam, pitih laju tolong guide saya macam mana nak mulakan trading forex ni... baber_barca@yahoo.com. TQ  
  9. Pitih Laju - Mon 8/Mar/2010 1:19am
    Salam untuk semua..jom hari ni..kita memorex lagi...tapi tunggulah peluang.... peluang tetap ada....  
  10. Mymaz - Mon 8/Mar/2010 8:12am
    hari ni 8 mac..8.00 am...erus dah naik sampai 13655...bila nak mula...?  
  11. Zul Azri 2 - Mon 8/Mar/2010 9:48pm
    Salam En. Pitih Laju...

    Kalau boleh dan masih terbuka, sy juga nak turut serta... Tapi ilmu basic pon langsung tak ada...

    maisecewen@yahoo.com  
  12. Forex 3 - Tue 9/Mar/2010 1:59am
    Punca Gawat & Matawang Emas Akan Gagal Jika

    -Kembalikan Fungsi Asal Matawang -

    -Pemain forex pemusnah system matawang-

    Oleh

    Zaharuddin Abd Rahman

    www.zaharuddin.net

    Tidak dinafikan sistem kewangan Islam yang wujud hari ini masih banyak kelemahan dan kekurangannya. Dari pelbagai jenis sudut, sama ada dari sudut rangka kewangan dunia yang mengcengkam, system perundangan yang banyak kalanya tidak bersedia dan tidak menepati, pemegang saham perbankan Islam yang ‘tidak' ihsan serta terlalu mengejar keuntungan, sistem perkomputeran dan pengiraan yang masih lagi ‘terpaksa' mengikut rentak majoriti yang konvensional, produk perbankan Islam yang masih terbawa-bawa kehendak pelanggan berminda konvensional, pelanggan yang terlalu ‘demand' kesempurnaan pada praktis perbankan Islam tetapi diri sendiri terlalu jahil tentang Fiqh Muamalat dan kewangan moden hingga akhirnya menjadi racun kepada umat Islam, sistem matawang fiat yang direka, dicipta dan diatur tidak dengan cara yang betul dan panjang lagi senarainya jika ingin saya kongsikan di sini.

    Dari senarai panjang tersebut, hanya satu yang ingin dikongsikan bersama dalam tulisan ringkas padat ini. Iaitu topik berkaitan sistem pengendalian matawang yang menyukarkan perubahan untuk melahirkan system kewangan Islam yang terbaik. Kesalahan pengendalian dan regulasi matawang hari ini telah diakui oleh begitu ramai pakar dari kalangan Muslim dan bukan Islam sebagai salah satu punca berlakunya kegawatan demi kegawatan.

    Di dalam Forum Kewangan Dunia di Geneva 2010, baru-baru ini, Pengerusi Majlis Syariah Kesatuan Kewangan Islam Sedunia (AAOIFI) yang juga Naib Presiden Darul Uloom, Karachi, Syeikh Mufti Taqi UThamni telah berusaha berkongsi pandangan sebagai mewakili majoriti besar ulama dan ahli ekonomi Islam berkenaan system matawang.

    Beliau cuba membawa menyedarkan pemimpin-pemimpin Negara maju untuk membuat satu perubahan radikal jika benar-benar ingin mengelakkan berulangnya ‘serangan' kejatuhan ekonomi di masa akan datang. Sesuai dengan tema program tersebut yang cuba mencari punca dan penyelesaian bagi kegawatan ekonomi baru-baru ini.

    Benar, di waktu dan ketika ini, yang praktikal adalah dengan cuba meyakinkan pemimpin Negara maju ini untuk berubah, itu adalah salah satu cara terbaik untuk mempengaruhi system besar kewangan dunia untuk berubah dan dibaikpulih sedikit demi sedikit. Memang kita boleh menunjuk ‘lagak' untuk mempertikai itu dan ini dan mengkritik system kewangan Islam dengan pelbagai tuduhan keras selagi menumpang di atas system kewangan konvensional dan menggunapakai matawang fiat kertas.

    Namun pandangan ideal semata-mata yang tidak menjejak di bumi pasti akan gagal menyakinkan pemimpin Negara maju untuk berubah, lalu ia akan kekal menjadi mimpi dan idaman sahaja.

    Atas dasar itu, kita bersyukur dan berterima kasih atas usaha Syeikh Taqi Uthmani yang amat cemerlang. Beliau mengusulkan idea perubahan praktikal yang mesti dilakukan oleh dunia bagi menghasilkan sesebuah system kewangan yang lebih dinamik dan selamat di masa akan datang.

    Salah satu cadangannya patut difahami sebaiknya oleh kita semua, selaku umat Islam sendiri. Kerana bagaimanakah boleh kita mengharapkan perubahan hanya dari minda dan tangan pemimpin barat sedang kita sendiri tidak faham apa yang sepatut dan yang tidak. Justeru, di kesempatan ini saya ingin menegaskan satu perkara sahaja.

    Tanpa niat untuk mengulas secara mendalam perihal matawang emas dan praktikalitinya di dunia moden, sebenarnya ada satu isu yang lebih basic dari isu tersebut, yang tanpa memahaminya, matawang dinar emas ( jika mampu dilaksana) juga akan tetap gagal dalam membentuk sebuah system ekonomi yang Islamik dan stabil. Ia adalah isu kemestian untuk mengembalikan fungsi matawang dalam Islam.

    KEMBALIKAN FUNGSI ASAL MATAWANG

    Imam Abu Hamid Al-Ghazali sejak 900 tahun dahulu telah menegaskan fungsi asal dan asas bagi matawang menurut perspektif Islam. Beliau berkata

    "Penciptaaan dirham dan dinar ( matawang emas dan perak) adalah benar-benar satu rahmat dari Allah ta'ala, kedua-duanya pada hakikatnya tiada nilai tersendiri yang boleh dimanfaatkan oleh manusia ( seperti untuk makan dan minum), tetapi akhirnya semua manusia memerlukannya disebabkan semua manusia memerlukan nilai suatu komoditi (barang) untuk ditukarkan bagi mendapatkan keperluan asasi makanan dan pakaiannya. Atas sebab itu, transaksi yang melibatkan pertukaran barangan antara satu sama lain tidak dapat dielakkan, Namun masalahnya, bagaimana untuk diukur nilai sesebuah barang dan ditetapkan harganya? Justeru keperluan itu, semua barangan keperluan ini memerlukan satu barang perantaraan yang boleh menjadi ukur rujuk bagi nilai. Maka itulah gunanya dinar dan dirham ini (wang emas dan perak), kedua-dua logam berharga itu akan menjadi ukuran nilai sesuatu barangan lain kerana KEDUANYA TIDAK MENJADI OBJEKTIF jual beli, ia hanya menjadi perantaraan, jika kedua menjadi OBJEKTIF seluruh system ekwangan akan ROSAK DAN TERGANGGU. Kerana itulah Allah menciptankannya, melalui perantaraannya, pertukaran barangn kepelruan yang menjadi sasaran dan oibjektif jual beli akan terjamin keadilannya."



    Dari penerangan Imam Al-Ghazzali ini, jelas pendirian ekonomi Islam berkenaan matawang tidak kira ia dari jenis emas, perak atau kertas fiat adalah:-

    a) Matawang mestilah hanya sebagai perantara bagi tranksaksi jualbeli komoditi sebenar sahaja dan ia sendiri BUKAN komoditi.

    b) Matawang mesti menjadi panduan ukuran nilai sesuatu barang keperluan.

    Kedua-dua syarat di atas saling berkait, tanpa salah satu, ia akan gagal menjadi matawang yang dikehendaki oleh Islam.
    Ini juga konsep yang telah diakui tepat oleh para ahli ekonomi seluruh dunia, khususnya Muslim economist. Malangnya, di ketika ahli cerdik pandai ini menyarankan dan mengakuinya, pemimpin politik dan taikon kewangan dan regulator badan utama kewangan dunia tidak mahu menrima pakai cadangan dan pandangan tersebut, ia tidak lain adalah akibat ketamakan melampau puak korporat dan politik ini.


    Kesannya, hari ini matawang selain dijadikan sandaran nilai dan medium perantara jualbeli, ia sendiri telah dijadikan sebagai KOMODITI yang juga barang yang dijual dan dibeli.

    Dalam bahasa mudahnya, emas dan matawang sendiri dijadikan sebagai objektif dalam sesuatu transaksi jualbeli, ia sepatutnya hanya menjadi perantara namun kini, fungsinya telah disalahgunakan sehingga menjadi barang jualan dan akhirnya menyebabkan nilainya tidak lagi stabil (fluctuate). Ini mencacatkan fungsinya yang sepatutnya dijadikan sandaran atau ukuran bagi nilai komoditi lain.
    Matawang yang dijadikan sandaran nilai sepatutnya mempunyai nilai yang hampir tetap, tidak terlalu banyak berubah dan bergerak. Hanya dengan itu, inflasi dapat dikawal dan jualbeli menjadi stabil dan keadilan tersebar.
    Namun apabila matawang hari ini di jadikan komoditi, nilai sendiri tidak terkawal. Selain melihat nilai matawang kertas, cuba lihat juga nilai emas hari ini, bukankah ia juga turun naik dengan agak kerap..itu tanda emas yang wujud hari ini diperlakukan secara salah oleh manusia.
    Atas sebab itu, hatta jika hari ini kita sibuk menginginkan emas untuk dijadikan matawang, namun dengan sikap dan attitude yang menggangap matawang sebagai komoditi, emas dan perak itu sendri pun akan gagal berfungsi sebagai matawang yang diinginkan oleh Islam.
    Sebab itulah, perlu difahami, kejayaan menjadikan emas sebagai matawang belum boleh dianggap satu kejayaan mengislamkan ekonomi sama sekali, malah masih amat jauh. Malah, apa yang lebih perlu diperbetulkan adalah sikap, kefahaman dan system regulasi kewangan dunia hari ini.
    Sistem matawang emas dan perak ini pun bukanlah diperkenalkan oleh Rasulullah, malah ia telah wujud sebelum dari kebangkitan Rasulullah. Islam menerima pakai dua logam berharga itu sebagai matawang dan hanya mampu di "ISLAMKAN' apabila syarat-syarat urusniaga matawang yang digariskan oleh baginda Nabi DIPENUHI. Justeru, hanya memperjuangkan matawang emas bukan segala-galanya bagi sebuah ekonomi dan kewangan Islam.
    Justeru, janganlah ada yang menyangka bahawa system kewangan Islam akan hanya menjadi benar-benar Islam apabila menggunakan emas dan perak sebagai matawang. Tidak semudah itu. Malah dengan fiat money ini juga system kewangan Islam mampu dicapai jika regulasi dan pengurusan matawang berjaya direfomasikan kepada cara yang betul, sama ada cara ia dikeluarkan, edaran, kawalan dan penggunaannya.


    MENYEDIHKAN BILA EMAS DIJADIKAN ALAT PELABURAN
    Lebih menyedihkan, di ketika laungan dan desakan untuk mengembalikan emas dan perak sebagai matawang dipukul canang oleh sebahagian umat Islam, individu yang sama juga kelihatan sibuk memperdagangkan emas dan menjadikannya sebagai sebagai bahan pelaburan. Mereka sibuk membeli emas dalam bentuk jongkong yang dijual oleh Public Bank, Maybank melalui akaun pelaburan emasnya, atau melalui syarikat-syarikat lain untuk disimpan dan kemudian dijual bagi memperolehi untung atas perbezaaan hari ini dan masa hadapan. Kemudian mereka menggembar-gemburkan kononnya melabur dalam emas adalah Islamik dan menepati Islam.
    Hakikatnya itu adalah dakwaan terseleweng mereka, ia tersasar dari falsafah matawang yang digariskan oleh Imam Al-Ghazzali, dan majority ilmuan Islam.
    Memang benar, walaupun secara kontraknya jual beli mereka adalah sah apabila menepati syarat serah terima pada satu masa dan sama timbangannya (Yadan bi Yadin mithlan bi mihtlin), tetapi hakikatnya tindakan itu tersasar dari Maqasid al-Shariah kepada penciptaan emas dan perak itu sendiri.
    Malah jika benar-benar satu hari kelak emas dijadikan matawang, individu sebegini yang akan merosakkan system kewangan Islam di ketika itu. Mengapa? Kerana mereka terlibat dalam mengubah fungsi emas dan perak yang sepatutnya menjadi matawang kepada komoditi dan objektif untuk membuat untung atas perubahan nilai. Selagi mereka melaksanakan kerja itu, selagi itulah emas juga TIDAK SESUAI dijadikan matawang. Kelak nanti syiling-syiling matawang emas semuanya disimpan dan disorokkan dari gunapakai, kerana ingin menunggu nilainya menaik. Tatkala itu ia akan tergolong dalam erti ihtikar yang diharamkan.!
    Perlu difahami, emas yang sudah dibentuk menjadi perhiasan seperti gelang, rantai, cincin dan sepertinya tidak dilarang untuk dijadikan komoditi atas sifatnya yang telah bercampur dengan skill pembuatan dan ditokok tambah pula dengan batu permata dan sebagainya. Tatkala itu, barulah boleh diambil untung atas jualannya.

    BAGAIMANA KONTEKS HARI INI MATAWANG KERTAS?
    Disebabkan matawang emas masih tidak wujud di ketika ini, maka bagi memastikan system kewangan lebih stabil dan selamat pada pandangan Islam, maka apa sahaja yang menjadi galang ganti kepada matawang emas dan perak juga TURUT WAJIB DIKENDALI SESUAI SEBAGAI MATAWANG BUKAN KOMODITI.
    Kesatuan Fiqh Islam sedunia, akur kepada system kewangan dunia yang dipegang oleh bukan Islam, mereka mengatur dan menjadikan kertas sebagai matawang. Maka atas dasar hajiat, ulama sedunia bersama pakar ekonomi Islam membuat keputusan keharusan untuk mengunnapakai matawang kertas namun mestilah diuruskan menepati cara urusan emas dan perak.Iaitu dari sudut hukumnya dan juga cara pengendaliannya sebagai matawang, iaitu tidak harus dijadikan komoditi.
    Atas sebab itu, forex trading walaupun dibuat spot tetapi untuk mengabil untung atas perbezaan nilai matawang, adalah juga HARAM di dalam Islam kerana ia lebih kepada spekulasi dan perjudian. Di samping isu-isu lain seperti gharar dan keterlibatan riba dalam leverage. Apapun, yang pasti perniagaan forex trading wang kertas pelbagai Negara adalah untuk menraih untung atas perbezaaan nilai matwang adalah HARAM kerana ia adalah judi dan penyebab mudarat kepada system ekonomi dunia dan penyumbang kepada inflasi serta ketidakstabilan nilai matawang.
    Bank-bank Islam di seluruh dunia juga dikawal selia oleh Majlis Syariah masing-masing agar tiada unsur spekulasi dalam setiap forex trading mereka. Hanya forex untuk tujuan lindung nilai ( hedging) sahaja dibenarkan. Itulah juga keputusan Majlis Shariah Bank Negara Malaysia. Forex trading untuk raih untung atas perbezaan nilai matwang tidak dibenarkan OLEH MAJORITI Majlis Syariah bank-bank Islam walaupun ia dibuat secara spot.
    Hasilnya, kita perlu faham, matawang kertas (fiat money) yang wujud hari ini juga mestilah TIDAK dijadikan komoditi, sama seperti emas dan perak. Itulah yang diwarwarkan oleh Syeikh Taqi Uthmani semasa Forum Kewangan Dunia. Bagi mengurangkan masalah di dalam system ekonomi semasa. Sebagai jalan pertama untuk mewujudkan system ekonomi adil dan menepati Islam.
    Malangnya dicelah-celah ketamakan manusia hari ini, matawang kertas fiat hari ini turut menjadi bahan sasaran dan objektif keuntungan. Bukan sahaja bank-bank terlibat, malah ramai individu juga rambang mata berniaga FOREX melalui platform internet, Walau ia ditegah oleh kerajaan, semuanya tidak diendah lagi.
    Mereka membeli matawang sesebuah Negara (Euro sebagai contoh) untuk disimpan sebagai pelaburan bagi menunggu nilainya menaik untuk dijual kembali di pasaran. Inilah punca dan penyebab kelam kabut ekonomi dunia. Sama ada ia dilakukan oleh industri perbankan atau individu. Kesemuanya BERDOSA. Imam Al-Ghazzali berkata :
    "Jadinya, barangsiapa yang memulakan berjualbeli matawang (untuk mendapat keuntungan perbezaan nilai), tindakannya sendiri telah BERCANGGAH dengan objktif asal penciptaan matawang,... jika dibenarkan mereka berbuat demikian, kelak matawang itu sendiri akan menjadi tumpuan dan objektif lalu akan bermulalah perbuatan ihtikar (hoarding) = simpan untuk tunggu naik harga dan jual" [1]
    Falsafah larangan dan objktif ini dijelaskan oleh Syeikh Taqi uthmani dapat dilihat dengan jelas dari pengharaman riba dan penghalalan jual beli sebagai ganti kaedah untuk mendapat untung.



    PENYELESAIAN TEPAT DAN TIDAK PELIK
    Sebenarnya cadangan ini tidaklah ganjil dan pelik, malah ia juga telah dicadang oleh ramai pakar ekonomi termasuk yang bukan beragama Islam. Contohnya selepas berlakunya kegawatan pada tahun 1930 an, ‘Economic Crisis Committee' telah dibentuk oleh Southampton Chamber of Commerce, selepas perbincangan dan diskusi mendalam mereka menyatakan:
    "In order to ensure that money performs its true function of operating as a means of exchange and distribution, it is desirable that it should cease to be traded as a commodity."[2]
    Malah suatu percubaan praktikal telah dicuba dan didedahkan oleh seorang ahli ekonomi bernama Margrit Kennedy di dalam bukunya bertajuk "Interest and Inflation Free Money." Beliau memaklumkan hasil percubaan pelaksanaan interest free model DAN MATAWANG TIDAK DIJADIKAN KOMODITI yang dilakukan di pekan kecil Austria pada tahun 1932- 1933, dia menyatakan :
    "When over 300 communities in Austria began to be interested in adopting this model, the Austrian National Bank saw its own monopoly endangered. It intervened against the Town Council."[3]
    Beliau juga bersama beberapa pakar ekonomi di USA telah berusaha bagi mencadangkan system alternative ini kepada kerajaan USA pada tahun 1933, tetapi semua cadangan mereka ditolak.

    Syeikh Taqi menegaskan :
    "In order to save the world from such evil consequences, trading in money itself should be stopped. Exchange of different currencies is, of course, inevitable for the purpose of international trade, for which one currency has to be sold for another currency, and a margin of profit for the seller may be inbuilt in the exchange rate. So far as these exchange transactions are carried out for the genuine purpose of cross border trade of real commodities, it cannot pose a problem. The problem arises when exchange of currencies is meant for speculative transactions in money itself. Unfortunately, majority of currency transactions carried out in the market are purely speculative. " [4]

    Ertinya : "Bagi menyelamatkan dunia dari kesan buruk, penjualbelian matawang MESTI dihentikan, Namun begitu, pertukaran matawang berbeza adakalanya tidak dapat dielakkan bagi keperluan perdagangan antarabangsa, yang mana memerlukan pertukaran dan jualbeli matawang berbeza...dan margin keuntungan penjual mungkin telah dimasukkan dalam nilai tukaran. Biasanya pertukaran dari jenis ini yang didasari oleh tujuan-tujuan asas perdagangan komoditi sebenar, ia tidak banyak mengancam ekonomi. Masalah sebenar hanya berbangkit apabila pertukaran matawang dibuat bagi tujuan spekulasi dalam nilai matawang itu sendiri. Amat malang apabila didapati majority transaksi pertukaran matawang dibuat adalah atas dasar spekulasi tulen (judi).

    Bayangkan, dengan jumlah global international trade pada tahun 2008 sekitar US$ 32 trillion, [5] iaitu purata US$88 billion setiap hari, mankala ‘daily turnover' bagi global foreign exchange markets pula dianggarkan pada nilai USD $ 3.98 trillion, [6] iaitu, 45 kali ganda lebih besar dari jumlah international trade. Ini bermakna hanya 2% daripada pertukaran matawang benar-benar didasari oleh permintaan sebenar oleh kerajaan dan peniga. Baki 98 % adalah dilakukan atas dasar spekulasi yang akhirnya menyebabkan inflasi di seluruh dunia dan menjadi salah satu punca ketidakstabilan ekonomi dunia dan kegawatan.



    KESIMPULAN
    * 1) Wajib mengembalikan fungsi matawang kepada asal iaitu penentu nilai barangan (komoditi) dan perantara kepada proses jualbeli komditi.
    * 2) Tidak menjadikan matawang samada wang fiat atau emas dan perak sebagai komoditi kerana ia hanya akan merosakkan system nilai dan ekonomi serta menambah inflasi.
    * 3) Haram hukumnya menyertai FOREX Trading melalui internet di peringkat individu kerana bercanggah dengan undang-undang negara dan banyak syubhatnya di sisi undang-undang Islam.
    * 4) Setiap penasihat Syariah bank-bank Islam wajib menyemak kembali fatwa mereka (jika ada yang membenarkan) yang membenarkan bank seliaan mereka berniaga FOREX Trading walau mematuhi syarat serah terima sertamerta.
    * 5) Kerajaan Malaysia amat patut mengenengahkan idea ini kedalam perbincangan ekonomi dengan Negara-negara maju di seluruh dunia. Saya yakin mereka sedar, hasil membenaRKAN matawang sebagai KOMODITI inilah yang menjadikan Malaysia sasaran George Soros pada tahun 1997. Tanyalah Dr Mahathir tentang hal ini.
    * 6) PAS dan Pakatan Rakyat juga patut menjuarai isu ini di pentas nasional dan global. Jangan biarkan Syeikh Mufti Taqi Uthmani keseorangan dalam lontaran ideanya.
    * 7) Kepada penyokong-penyokong matawang emas dinar, jangan anda terlibat dalam perdagangan emas jongkong sebagai komoditi kerana anda adalah punca kegagalan system itu diyakini oleh barat kerana nilainya juga turut akan menjadi fluctuate kerana anda.
    * 8) forex YANG DIBENARKAN hanyalah a) Untuk lindung nilai (hedging) b) untuk tukar duit kerana urusan luar negara ( yang biasanya tukar di money exchange)c) forex tukaran matawang yang diperlukan kerana perdangangan komoditi di peringkat antarabangsa yang memerlukan penggunaan matawang berbeza.
    * 9) FOREX trading untuk raih keuntungan yang dilakukan oleh individu sebenarnya kecil sekali berbanding FOREX yang dilakukan oleh Bank Negara Malaysia dan bank-bank Komersial. Kerajaan Malaysia sepatutnya MENIMBANG KEMBALI DASAR FOREX yang besar ini terlebih dahulu. Bukankah dahulu BNM pernah rugi berbillion ringgit akibatnya. Kesimpulannya kedua-dua Forex dari institusi dan perseorangan sama sekali tidak menepati Maqasid Shariah dan merosak fungsi matawang.
    * 10) Sekadar menyimpan emas untuk diri sendiri di kemudian hari, tiada masalah di sisi Islam dan Maqasid Shariah. Apa yang saya sifatkan sebagai bermasalah dalam tulisan ini adalah yang simpan emas sekejap, kemudian jual, kemudian simpan balik, kemudian jual semula. Iaitu mereka yang menjadikan emas untuk trading secara kerap kerana meraih untung perbezaaan nilainya. Jadi, jangan salah faham tulisan ini sebagai in total melarang simpanan emas.

    Terima kasih kepada sesiapa yang mampu membaca sehingga tamat artikel ini dan khusunya bagi mereka yang mampu memahami tulisan ini. Sampaikanlah ia kepada sesiapa yang mampu memgambil manfaat darinya.



    Sekian



    Zaharuddin Abd Rahman

    www.zaharuddin.net



    1 Februari 2010  
  13. Pitih Laju - Tue 9/Mar/2010 2:41am
    Salam..
    Terima kasih kerana mengigatkan saya.Semoga apa yang di tunjukkan oleh Forex 3..dijadikan panduan...dimasa akan datang.
    Jadi sesiapa yang ingin mencuba..saya sentiasa bagi ilmu dan tunjuk ajar..tanpa ada apa2..keraguan.
    Forex ini,tidak ada rangkaian,semunya personal..dan untuk mendapatkan keuntungan..bergantung pada jari anda dan kepakaran.
    Bagi yang merasakan ini satu kemudaratan..pada diri,bangsa,dan negara..saya syorkan takyah menceburi bidang ini. Tapi kalu anda rasa ,ini tidak melibatkan sesapa ataupun downline...dan melibatkan keuntungan atas mengharap dowline..belajar lah...takut nanti boleh menjadikan punca pendapatan anda.Sekurangnya anda ada ilmu untuk menmpuh peredaran zaman,yang semakin global....tidak kiralah,apa jua bangsa sekalipun.Sekurangnya anda tidak menharap belasan insan orang lain untuk mendpatkan income.  
  14. Jamal 3 - Tue 9/Mar/2010 9:33am
    Askm Pitih Laju.... saya pemain forex yg masih baru belajar.... ada kalah dan menang... masih terkial kial dalam forex.... andainya ada kesudian pitih laju.... saya juga ingin mendapat sedikit ilmu yang boleh di manafaatkan oleh saya.... emailkan kepada saya di jamalla05@yahoo.com

    Thanks,
    Jamal.

    p/s: jasamu dikenang  
  15. Pemerhati - Tue 9/Mar/2010 10:34am
    Askm...untuk semua..
    Saya tak kisah apa org nak kata,yang penting saya memang dapat ilmu berguna tanpa cas apa dan juga tanpa ada apa2 kepentingan.Pitih laju hanya berkongsi pengalaman dan berdasarkan kepakaran.

    Terima Kasih..pitih laju untuk semalam..moga bertambah rezeki tuan...  
  16. Fauzi 11 - Tue 9/Mar/2010 11:24am
    waa...sdara forex 3...mn demo dpt artikel2 lotih kawe nak ngabihnyo......  
  17. Idayu - Tue 9/Mar/2010 11:30am
    askm. sye nk tny, forex tu sbnrnya ap? mcm mna nk bka akaun? cra pengoperasiannya plak cm ne? ada ap2 syarat ke? baiknya pitih laju blh ajr scr free. . bleh x emailkan kpd saya dayu_ddme@yahoo.com
    di hrp sudi tuk ajr sye skali y. tme ksh bnyk y.  
  18. Fauzi 11 - Tue 9/Mar/2010 11:57am
    forex ni saham matawang cik kak...apa yg sy tau la...tapi nak main ni x blh tamak.....nt jd sasau.....  
  19. Fara 8 - Tue 9/Mar/2010 6:25pm
    Thanks pitih laju...enjoy study dengan u... w/pun dah lama dalam forex nie, im still make a mistake before. Profit pun ala kadar. since this week, u byk guide..byk peningkatan. Thanks a lot. i pun dah berani main lot besar skit.

    semoga murah rezeki u hendakNya. Amin  
  20. Puteera - Tue 9/Mar/2010 8:37pm
    salam..
    pitih laju..tolong ajar saya tentang forex nie..saya nak bljr..dan tak tahu apa pun..minta dapat jd mentor saya..thanks..
    ajputera@gmail.com  
  21. Tedungselar - Tue 9/Mar/2010 11:12pm
    Alhamdulillah..:) br je stat dh dpt usd57..
    thanks pitih laju..
    smoga rezki u makin murah, amiin..  
  22. Haris Abdol - Tue 9/Mar/2010 11:37pm
    Salam.
    Minat jugak..
    harisabdol@yahoo.com  
  23. Pitih Laju - Wed 10/Mar/2010 4:27am
    Salam..untuk semua..
    Saya pohon maaf mana-mana kekawan yg dah masuk dalam add ym saya,yg mungkin terlepas pandang..harap buzz saya.

    Mana -mana yang ingin belajar dan buka akaun harap email saya pitih_laju@rocketmail.com . Moga kalian sntiasa di murahkan rezeki,Kita hanya Berusaha,Tuhan Yang Menentukan..  
  24. Tedungselar - Wed 10/Mar/2010 9:10am
    Alhamdulillah...smlm dpt kumpul usd125..:)
    trima kasih pitih laju sbb sggp tolong saya..  
  25. Fara 8 - Wed 10/Mar/2010 11:10am
    yes...smlm makan besar....hari ni tgh tgu samaada dia nak naik lagi...atau market tgh corrective...tgu lagi satu jam..hehehe...any idea kawan2?..pitih laju?...ur advice is most appreciated....  
  26. Tedungselar - Wed 10/Mar/2010 4:20pm
    Alhamdulillah..:) dpt lg usd87..
    dasat ckgu pitih laju ni..hehehe..  
  27. Lan123 - Thu 11/Mar/2010 2:25pm
    Pitih Laju,
    Salam.. saya berminat utk tahu lebih lanjut pasal forex.. boleh hantarkan detail ke email saya syazlan@gmail.com  
  28. Reza 3 - Thu 11/Mar/2010 10:39pm
    Hari nie first time saya main forex. Alhamdulilah berkat tunjuk ajar pitih_laju saya dapat USD22. Sapa nak bagi kan ? So memang syok la.  
  29. Fauzi 11 - Fri 12/Mar/2010 12:38am
    Waa....hari ni first day trade kat money forex brsama sifu pitih laju banyak syok loo... stakat ni dapat 40 rial US...tapi market gila ckit...thanks a lot...pitih laju...  
  30. Opie 2 - Fri 12/Mar/2010 5:59pm
    waa.... boleh ajar opie? zero knowledge pasal forex nie.... tp memang berminat la.... email me.... opieza24@yahoo.com  
  31. Ismeda - Fri 12/Mar/2010 9:34pm
    Salam! pitih laju. Tahniah abg ucapkan atas kejayaan pitih laju, cuma abg nasihatkan pitih laju jgn exposed sngt keuntungan tu, ni web terbuka ramai org tngk termasuk LHDN. Abg dah jadi trader 12 thn, mcm2 abg dah rasa, bukan apa sekadar pesan sesama trader. Maaf kalau abg menggangu pitih laju. Kalau pitih ada apa2 masalah blh email abg kat -ismailtimin@yahoo.com.  
  32. Rahman - Sat 13/Mar/2010 8:42am
    Ismeda -> mungkin tak apa kot sebab Pitih laju mesti pakai nama samaran disini .. so.. org2 LHDN tak dapat kontek Pitih Laju nak kutip tax hehe.. (tak tau la kalau main Forex ni nama dan IC number kita expose... i belum try lagi)  
  33. Ismeda - Sat 13/Mar/2010 11:40am
    Salam! Jgn main2, dorang punya keje mcm SB maklumlah tax dari kita gaji diaorang. Kalau dah kena dia follow tiap thn, dia tak kira kita untung ke rugi. Satu keje pulak nak submit kat dia income kita, outgoing dia tak mau tahu. Nasib......  
  34. Norita 4 - Sun 14/Mar/2010 9:16am
    Abg Ismeda ni jutawan forex dari Kajang tu ke?  
  35. Mael 2 - Sun 14/Mar/2010 12:55pm
    saya pun nak belajar forexlah. boleh ajar saya. pls email saya duitforex67@gmail.com  
  36. Ismeda - Sun 14/Mar/2010 2:12pm
    Salam! maaf cik norita, kamu salah no. Ni umah pitih laju lagipun saya orang monggolia.  
  37. Selborn - Sun 14/Mar/2010 2:31pm
    salam...sy masih newbie dalam dunia forex nie...minta tolong tunjuk ajarkan saya..email asrul_selborb@yahoo.com  
  38. Pitih Laju - Sun 14/Mar/2010 9:03pm
    Salam untuk semua...

    Terima kasih untuk abg ismeda mengigatkan perkara diatas.semoga apa yang di beritahu abg ismeda itu dijadikan panduan untuk semua trader2 forex.  
  39. Mamzek - Mon 15/Mar/2010 11:26pm
    En Pitih Laju

    Sila reply email saya  
  40. Naffri - Sat 20/Mar/2010 12:08am
    Saya dah ada account tapi masih nak belajar trading yang profit....asik loss je.email saya naffri@gmail.com  
  41. Rafie 2 - Sat 20/Mar/2010 6:09pm
    salam brother pitih...saya baru aje dlm forex....buat asyik lost jer...bole tolong ajar saya...tq email saya nurdamia2002@gmail.com  
  42. Hasnan Harun - Mon 22/Mar/2010 1:17am
    email saya; hasnan02@yahoo.com

    Dah buka akaun ikoforex tapi byk loss dari untung. Harap dapat bantu saya  
  43. Razzimania - Mon 22/Mar/2010 9:41am
    salam saudara pitih laju. saya tertarik dgn cara saudara kerana mgajar forex secara percuma. teruskan niat murni saudara.jgn endahkan segala tanggapan negatif dari orang yang merasakan diri dia di jalan yg lurus.bab hukum kita serah kepadaNYA.apa yang penting kita buka peluang kepada saudara melayu kita mengenali alam pelaburan secara online(internet). ini penting kerana menurut kajian terlalu ramai anak bangsa yang menjadi mangsa kepada skim ponzi dan piramid yg berleluasa di malaysia.dgn adanya saudara maka rakan2 kita akan ternindar dari mnjadi mgsa skim penipu yg dipelopori oleh bangsa (lain).jgn jadikan diri kita kuli secara tidak lgsung kpd bangsa lain. Forex mnjadikan kita kuli dan bos kepada diri kita. sya doakan saudara pitih terus maju jaya. saya sokong usaha murni saudara.  
  44. Ismetzal - Mon 22/Mar/2010 1:00pm
    pitih laju....ajar elok2...kembangkan ilmu....nanti mati nanti ada le juga amal jariah....main spot forex je... halal...  
  45. Cyberduit - Mon 22/Mar/2010 3:57pm
    salam pitih

    saya berminat utk belajar forex
    sila email only5030@gmail.com  
  46. Subzero - Wed 24/Mar/2010 1:14am
    ni email sy subzero_yus@yahoo.com.my  
  47. Mohd Fairose - Fri 26/Mar/2010 3:58am
    salam semua...
    tuan pitih laju...sy pon berminat gak ngan forex ni...
    emel saya di
    lelakizz@yahoo.com
    kepada sesiapa yg dh dpt emel dr pitih laju ble la emel kat sy k.kot2 pitih laju terlepas pndang sy ni huhuhuh.tq  
  48. Hasmawi Harun - Fri 26/Mar/2010 11:45am
    salam semua..
    sebenarnya saya masih tercari-cari kebenaran dalam forex ni adakah mampu menjana pendapatan sampingan..

    sekiranya ada sesiapa di sini yg dah buka akaun forex dengan bantuan pitih laju minta tlg bantu insan yg lemah ini.

    sama-sama kita berkongsi pendapat dan masalah..

    saya dah kol pitih laju@en.zaki untuk register akaun forex dan beliau telah respon on the spot n telah register utk saya,cuma di sini sy ingin berkongsi bersama dengan sesiapa yg telah meminta bantuan pitih laju utk membantu saya.  
  49. Mohd Fairose - Fri 26/Mar/2010 12:13pm
    salam..
    saya masih mengharapkan emel dr pitih laju atau pun rakan2 yg dh dpt emel dr pitih.....
    masih mnunggu....
    lelakizz@yahoo.com  
  50. Azmitpj - Fri 26/Mar/2010 3:32pm
    salam semua & tumpang lalu pitih laju!
    4 pitih laju tk atas usaha murni anda, 1 salute u, harap lagi laju pitih masyuk!!
    mcmmana u ajar diorg bole bg tips to azmiramli@gmail.com.. u ada bg signal ke ajar basics, fundamental, etc??? 4 info saya dah lama gak trade forex tp tak selalu buat tgk mood, sbb bila ada smpan position bole buat keje lain tak tenteram asyik teringat je! saya hanya trade bila saya bole kawal emosi je.
    utk hasmawi, forex mmg boleh menjana pendapatan, halal (esp. spot forex & kena trade sendiri ), sapa kata penipuan rasanya dia blm faham konsep forex.. tiada biz takde risiko, risiko forex mmg tinggi sbb tu hanya utk org2 yg tabah shj! takde cara mudah utk berjaya, trader forex mmg bole dpt usd100 1lot skali trade tp bkn semudah yg ramai org cakap.
    salam.  
< Prev | Page 2 | Next >                  FirstPage ¤ LastPage   (Total 644 comments)
Comment
1. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.

2. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.


Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility and we do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.
Email
Password
TipsFree Registration ¤ Lost Password?
Niche
Penubuhan Persatuan

Agen Hartanah (2566)
Bengkel Basikal (70)
Bengkel Kereta (1465)
Bengkel Motosikal (238)
Bengkel Tayar (208)
Bisnes Air Mineral (358)
Bisnes Ais Krim (474)
Bisnes Aksesori Kereta (653)
Bisnes Broadband (1062)
Bisnes Burger (529)
Bisnes Cermin Mata (151)
Bisnes Cuci Kereta (783)
Bisnes Cyber Cafe (437)
Bisnes Dobi (1329)
Bisnes Ebook (1015)
Bisnes Handphone (1210)
Bisnes Hari Raya (61)
Bisnes Hotel Dan Resort (543)
Bisnes Ice Blended (676)
Bisnes Jam Tangan (274)
Bisnes Jeruk (160)
Bisnes Kitar Semula (486)
Bisnes Komputer (1437)
Bisnes Kurier Dan Logistik (641)
Bisnes Minuman (1403)
Bisnes Pasar Malam (1898)
Bisnes Pelancongan (512)
Bisnes Perabot (810)
Bisnes Prepaid Dan Reload (1046)
Bisnes Restoran (3180)
Bisnes Roti Dan Bakeri (685)
Bisnes Salun Rambut (343)
Bisnes Sarang Burung (252)
Bisnes Satay (364)
Bisnes Sms (153)
Bisnes Spa Dan Facial (624)
Bisnes Steamboat (195)
Bisnes Tablet Pc (438)
Bisnes Tradisional (798)
Bisnes Untuk Dijual (3178)
Bisnes Waffle Dan Jagung (365)
Bisnes Western Food (308)
Dewasa 18sx (1686)
Diskusi Bisnes (1897)
Diskusi Tuntutan Dan Tribunal (692)
Expo Karnival Tapak Niaga (6137)
Forex Malaysia (1796)
Haiwan Peliharaan (437)
Haji Dan Umrah (456)
Hiasan Dalaman (692)
Hiasan Taman (237)
Hotel Resort Homestay (975)
Iklan Tv Radio Media Massa (211)
Import Dan Eksport (314)
Ingin Berniaga (2756)
Insurans Dan Takaful (1661)
Insurans Roadtax Kereta (321)
Kedai Bunga (185)
Kedai Cenderahati Dan Kraf (1931)
Kedai Emas (438)
Kedai Fotostat Dan Cetakan (2453)
Kedai Hardware (507)
Kedai Ibu Dan Bayi (668)
Kedai Jahit (3629)
Kedai Kamera Dan Camcorder (334)
Kedai Runcit Dan Serbaneka (329)
Kedai Separuh Dan Ruang Niaga (1731)
Kedai Sewa (1585)
Kereta Baru (1542)
Kereta Terpakai (4793)
Kerja Diploma Dan Ijazah (4470)
Kerja Kemahiran (1856)
Kerja Kosong (10962)
Kerja Praktikal (1880)
Kerja Sales (2143)
Kerja Sambilan (6026)
Konsultan Perniagaan (424)
Kontrak Swasta (279)
Kontrak Tender Kerajaan (439)
Kontraktor Balak Dan Kayu (465)
Kontraktor Jurutera (529)
Kontraktor Marin Dan Kapal Laut (218)
Kontraktor Minyak Dan Gas (661)
Kontraktor Pasir (353)
Kontraktor Pembinaan (1956)
Kontraktor Perlombongan (310)
Kursus Dan Seminar (2711)
Kursus Kecantikan (666)
Kursus Makanan (646)
Kursus Motivasi (310)
Ladang Getah Kelapa Sawit (1574)
Mencari Pelabur (3567)
Mesin Fotostat (342)
Mesin Freezer Dan Chiller (248)
Mesin Industri (478)
Mesin Jahit (359)
Mesin Proses Makanan (536)
Pakej Pelancongan (2527)
Pakej Perkahwinan (1167)
Pakej Perniagaan (837)
Pasar Basah (1404)
Pekerja Asing (1170)
Pelaburan Saham Unit Trust (896)
Pembantu Rumah Asing (1786)
Pembekal Barang Runcit (1540)
Pembekal Beras (100)
Pembekal Buah-buahan (467)
Pembekal Ikan Kering (370)
Pembekal Kelapa Dan Santan (607)
Pembekal Kerepek (1067)
Pembekal Keropok (424)
Pembekal Kicap Dan Sos (216)
Pembekal Kurma Dan Kismis (288)
Pembekal Madu (233)
Pembekal Mee Dan Bihun (120)
Pembekal Minyak Masak (407)
Pembekal Rempah Dan Perencah (566)
Pembekal Serunding (254)
Pembekal Telur (132)
Pemborong Aksesori Lelaki (160)
Pemborong Aksesori Wanita (1172)
Pemborong Batik Dan Sutera (346)
Pemborong Beg Galas (98)
Pemborong Beg Tangan (589)
Pemborong Bundle (837)
Pemborong Cadar Dan Tilam (423)
Pemborong Karpet (148)
Pemborong Kasut Dan Sandal (672)
Pemborong Lampin (288)
Pemborong Mutiara (105)
Pemborong Pakaian Bayi (749)
Pemborong Pakaian Kanak2 (1588)
Pemborong Pakaian Lelaki (1105)
Pemborong Pakaian Plus Size (136)
Pemborong Pakaian Wanita (4082)
Pemborong Telekung Dan Songkok (556)
Pemborong Tshirt Dan Uniform (3410)
Pemborong Tuala (192)
Pemborong Tudung (2705)
Pembuat Papan Tanda Iklan (256)
Pembuat Plastik Kotak Botol (775)
Pembuat Rak Kiosk Gerai (473)
Pendaftaran Syarikat (473)
Pendaftaran Trademark (31)
Pengedar Alat Tulis (925)
Pengedar Bahan Pencuci (689)
Pengedar Buku Dan Majalah (565)
Pengedar Contact Lens (235)
Pengedar Perfume (1503)
Pengedar Permainan Kanak2 (577)
Pengedar Produk Kecantikan (2535)
Pengedar Produk Kesihatan (2907)
Pengurus Majlis (579)
Penternak Arnab (51)
Penternak Ayam (700)
Penternak Burung Puyuh (93)
Penternak Ikan (683)
Penternak Kambing (279)
Penternak Lembu (367)
Penternak Udang (185)
Peralatan Makmal Dan Hospital (254)
Peralatan Pejabat Dan Sekolah (681)
Peralatan Sukan (538)
Perisian Komputer (548)
Perkakas Dapur (589)
Perkakas Elektrik (412)
Perkakas Rm2 Dan Gajet (1468)
Pinjaman AIM (160)
Pinjaman Hartanah (500)
Pinjaman Kad Kredit (383)
Pinjaman Kereta (569)
Pinjaman Peribadi (10144)
Pinjaman Perniagaan (1779)
Produk Dari China (517)
Produk Sejuk Beku (1259)
Program Consignment (1956)
Program Dropship (6409)
Pusat Bahasa (342)
Pusat Jagaan Bayi (1451)
Pusat Latihan (621)
Pusat Memandu (117)
Pusat Mengaji Agama (479)
Pusat Pendidikan Tinggi (505)
Pusat Rawatan (342)
Pusat Tadika Dan Taska (1241)
Pusat Tuisyen (1021)
Rancangan Perniagaan (565)
Rawatan Alternatif (281)
Rumah Sewa (4099)
Rumah Untuk Dijual (3589)
Servis Freelance (1039)
Servis Keselamatan (686)
Servis Pembersihan (775)
Servis Pengedaran Risalah (447)
Setiausaha Syarikat (585)
Sewa Bas Dan Van (535)
Sewa Kereta Teksi Limo (1720)
Sewa Lori (2430)
Sewa Pesawat Dan Helikopter (54)
Studio Filem Dan Videografi (235)
Studio Fotografi (861)
Studio Grafik Dan 3D (1030)
Studio Lukisan (123)
Studio Model Penyanyi Pelakon (691)
Studio Muzik (451)
Sukan Beladiri (114)
Sukan Berkumpulan (223)
Sukan Futsal (222)
Sukan Pancing (136)
Tanah Sewa (613)
Tanah Untuk Dijual (4618)
Tempahan Biskut Dan Tart (2111)
Tempahan Hamper (183)
Tempahan Kanopi Dan Meja Kerusi (637)
Tempahan Katering (2052)
Tempahan Kek Dan Coklat (2086)
Tempahan Korban Dan Aqiqah (161)
Tempahan Kuih Muih (1687)
Tempahan Minuman Dan Dessert (442)
Tempahan Nasi Lemak (495)
Tempahan Roti (337)
Terminal Bayaran (177)
Ubahsuai Pejabat (623)
Ubahsuai Rumah (1627)
Urut Tradisional (752)
Usahawan Baja Pertanian (363)
Usahawan Benih Dan Nursery (383)
Usahawan Tani (1048)
Vending Machine (343)
Voucher Dan Tiket (238)
Web Design Malaysia (2240)
Wiring Aircond Plumbing Repair (1272)