Search Majalah.com
Perkhidmatan Pak Sanggup/Cina Buta
Yusoff 12 - Fri 6/Apr/2012 2:41pm [Last Comment]
(With Discussion - Edited By Admin)

kami menyediakan khidmat pak sanggup / cina buta kepada pasangan muslim mengikut hukum syarak.

*kos yang tidak membebankan
*konsep situasi menang-menang
*syarat yang ringkas
*umur 33, tinggi 170, berat 58
*berpengalaman

kami juga menyediakan perkhidmatan perkahwinan di thailand yang mana mengikut undang-undang yang sah dan yang penting bukan sindiket.

untuk keterangan lanjut
wadi_49@yahoo.com.my
017-3308948

(With Discussion - Edited By Admin)

Niche: Pakej Perkahwinan | Diskusi Bisnes
Seminar GST untuk Usahawan/Peniaga
27 Ogos 2014 (Rabu) di Dewan Seminar, DPMM Putrajaya

Kursus GST untuk Usahawan
17 Sep 2014 (Rabu) di Dewan Seminar, DPMM Putrajaya
     
  1. Ahmad 108 - Fri 6/Apr/2012 3:46pm
    semalam baru kuar paper hari nie dah ada yg offer..  
  2. Ijja1912 - Fri 6/Apr/2012 4:13pm
    Camni pun ada orang iklanke?
    Iskkk...hukum agama dah jadi mainan dah skang. Agama dah boleh tukar dengan duit.
    Kesian isteri tu nanti, sanggup ke isteri tu jadi isteri kpd pak sanggup, suami pula sanggup ke isteri dia 'tidur' dengan lelaki lain?

    Itulah gunanya hukum talak satu, dua dan tiga, masa bertengkar tu, baik masing-masing diam dan jangan terburu-buru ikut perasaan nak jatuhkan talak. Bila dah bercerai, baru nak menyesal.

    Macam-macam dunia sekarang ni....Hukum dah jadi mainan, agama dah boleh ditukar dengan duit... -_-'  
  3. Siti Fazelah Che Lam - Fri 6/Apr/2012 4:34pm
    HE HE HE HE HE HE HE
    RASA MACAM NAK GELAK GOLEK-GOLEK KAT LANTAI PEJABAT NIH..............
    IKLAN MCM NIH PUN ADA...........
    TAUBATLAH SELAGI BOLEH.................  
  4. Y U2 2 - Fri 6/Apr/2012 9:10pm
    assalam.... mn pergi tuan tanah?.... takde ke rasa nak mmbela diri sdiri stelah mmbaca komen rakan MJ?...ataupun dah tau dan mengaku yg iklan tuan tanah ni mmpersendakan agama kita? maaf sekiranya menegur,,, bknkah ada byk lg bis lain yg lbih manis di offer kpd warga majalah... offer ke jln yg menyesatkan sampai bila2 pon tuan tanah akan menanggung dosa si polan yg menggunakan perkhidmatan tuan...... rujuk semula hukum hakam agama mengenai tebus talak utk talak 3, apa syarat2nya... tak slh saya tv9 sdg menyiarkan cerita ni setiap hari jam 9. mungkin ada pengajarannya....  
  5. Razaksapawi - Sat 7/Apr/2012 10:05am
    Khalifah umar abdul aziz memberitahu bahawa MANUSIA YG PALING BODOH ADALAH MANUSIA YG MENGORBANKAN AKHIRAT DEMI DUNIA ORANG LAIN...
    KEJAYAAN SY DAN TUAN HANYA DLM AMAL AGAMA ALLAH DENGAN MENGIKUTI SUNNAH RASULULLAH...SMOGA KITA DMUA DAPAT REDHA ALLAH...  
  6. Linkman - Mon 9/Apr/2012 10:23am
    Ini mengikut pemahaman saya la..

    Di kampung2 (dan maybe di bandar2 juga?) terdapat pasangan yg panas baran asyik bertengkar dan baling pinggan mangkuk. Selalunya berakhir dgn penceraian.

    Tetapi pasangan ni juga biasanya ada anak ramai... 3-5 orang atau lebih. Dan biasanya anak2 dah besar dan berkahwin. Biasanya mereka ni dah ada ramai cucu. Bermaknanya pasangan ni bukan orang baru kahwin... tetapi pasangan (tua) bermasalah yg selalu bergaduh.

    Bergaduh sehinggalah bercerai berai. Kalau talak satu sekali dua ok lagi. kalau talak 3 (tengah marah sangat) maknanya.. tak boleh kahwin semula kan?

    Jadi disitulah bermulanya "Isu Cina Buta"

    Maknanya cina buta tu disuruh berkahwin sekejap, dan bercerai supaya pasangan asal tu boleh berkahwin semula.

    Kenapa cina buta, kerana mungkin pada asalnya memang ada seorang cina yg buta tinggal dihujung kampung dimana kemungkinan utk dia "menyentuh" wanita tu amat kecil (maklumlah dah la tua, buta pulak tu)

    jadi perkhidmatan ni diperlukan oleh anak2 sebab mereka nakkan ibubapa mereka kahwin semula. Tujuan mereka tak semestinya utk "Kebahagiaan" tetapi lebih kepada unsur2 logistik & logik.

    Anak2 semua dah jauh di KL manakala mak bapak yg bercerai berai ni di kampung... dah mula sakit, dan selalunya tak ada kerja tetap. Kalau bercerai pulak, mereka kena duduk rumah berasingan. tak boleh kongsi rumah.

    Jadi matlamat anak2 mengkahwinkan mereka semula lebih kpd utk memastikan mereka masih dapat berkongsi rumah dan saling menjaga satu sama lain dari segi kesihatan dan keselamatan. (Bukan diatas faktor kebahagiaan)

    ===

    - Jadi adakah khidmat ini diperlukan? mungkin Ya!
    - Tetapi perlukah ia diiklankan secara public? bagi saya tidak!

    ====

    mintak ampun dan maap kalau saya silap  
  7. Grantishmindcraft - Mon 9/Apr/2012 10:24am
    laki yg xlaku dipasaran tp laku dipasaran gelap.. rupe tak dinyatakan pula...haha...guling2 atas lantai tawe.. tp walaupun tuan tanah xmuncul, namun mgkin ade yg dah call die untuk service itu. hukum allah dh jd mainan  
  8. Zul 205 - Mon 9/Apr/2012 11:12am
    dayus  
  9. Ez Man 5 - Mon 9/Apr/2012 12:07pm
    Hoooiiiii,nak sek free ke????Sedap dapat,duit pun dapat.Udah2lah tu.Apa ko nie,sex-maniac ape????  
  10. Ewan 14 - Mon 9/Apr/2012 5:41pm
    kahkahkah..
    mcm ni pun ada  
  11. Azren 5 - Mon 9/Apr/2012 5:49pm
    cina buta? pasangan tidak boleh menuntut cerai selepas bernikah...
    pasangan mesti melakukan hubungan sebagai suami isteri..bukan sekadar nikah kemudian ceraikan balik...
    soal agama jgn dibuat main2...

    *mengapa admin tak de1ete jer topic sebegini??  
  12. Azam 17 - Mon 9/Apr/2012 9:57pm
    salam...bab agama memang tak boleh dipermainkan...berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul...jangan terus menghukum...cubalah letakan diri anda ditempat mereka yang pernah mengalaminya...  
  13. Wan 70 - Mon 9/Apr/2012 10:57pm
    Astagfirullah.... Ampunkan dosa umat Muhammad ini...  
  14. Mee 2 - Tue 10/Apr/2012 9:52am
    pada pendapat saya,iklan ini patut di tutup oleh web majalah jika ada unsur2 memesongkan akidah agama islam.  
  15. Nazyan - Tue 10/Apr/2012 10:03am
    Astagfirullah.... brader!!!...nak cari duit pun jangan sampai hal agama nak diniagakan...Banyak rezeki lain dibumi ini...cari lah yang halal dan berkat.  
  16. Salimi 5 - Tue 10/Apr/2012 1:52pm
    topic panassss..setuju dgn pendapat Mee 2 c1ose topic ni..BIKIN MALU je..  
  17. Hazim 5 - Tue 10/Apr/2012 10:16pm
    kalau jadi pak sanggup utk gadis terlanjur pulak camne? Sorry, saja tanya...  
  18. Bagus Satay Sarah Ent - Wed 11/Apr/2012 11:21pm
    Berpikiran rasional sikit..bukn ke mmng begitu jalanya.  
  19. M Ramli - Thu 12/Apr/2012 8:14am
    harap ustaz-ustaz/ustazah-ustazah/ulamak-ulamak/mufti-mufti yang lebih pakar dalam bab ini dapat memberikan ulasan dan penjelasan lanjut untuk mengelakan kekeliruan.....  
  20. Mansor Sg Udang - Thu 12/Apr/2012 10:56pm
    Saya cedok dari soal-jawab seorang hamba Allah yg terperangkap dalam masalah CINA BUTA. Harap sabar membacanya.

    === & ===

    Isteri saya seorang yang degil, tetapi mudah percaya cakap orang dan mudah dipengaruhi. Kami pernah bergaduh besar semata- mata kerana cerita dan hasutan kawannya. Katanya, kawannya menceritakan kepadanya mengenai skandal saya dengan gadis yang juga kenalannya. Selepas itu pergaduhan antara kami terus berlaku walaupun atas perkara yang kecil. Kadangkala daripada perkara kecil ini akan merebak besar yang sering kali diakhiri dengan perbuatan cabar mencabar.

    Satu hari isteri saya mencabar saya supaya menceraikan dia terus dengan talak tiga. Saya pula sambut cabaran dengan penuh keegoan. Selepas jatuh talak, saya katakan kepadanya bahawa inilah akibat tidak percaya pada suami dan lebih percayakan pada orang lain. Memang benar ada orang yang gembira selepas kami bercerai. Perceraian ini menyakitkan, kami insaf dan menyesali perbuatan kami. Kami masih sayang menyayangi, namun demi malu dan mengelak daripada pengetahuan orang, kami bersekedudukan hampir setahun.

    Saya rasa berdosa dengan cara kehidupan yang dilarang ini. Kami bertindak mencari ‘cina buta’ untuk menyelesaikan hubungan haram ini di Selatan Thailand. Sebaik saja upacara pernikahan cara ‘cina buta’ itu, isteri saya diceraikan serta-merta tanpa menyentuhnya. Selepas edah, maka kami bernikah semula secara senyap. Soalan saya, adakan perkahwinan saya ini sah dari segi Islam dan bagaimanakah kedudukan anak dilahirkan.
    Hamba Allah Serba Salah.
    Sijangkang, Selangor.

    === Jawapan ===
    Nasihat saya kepada saudara ialah hentikanlah hidup bersekedudukan dengan bekas isteri yang saudara ceraikan dengan talak tiga. Saudara sudah tidak punya hubungan yang sah dengan isteri saudara. Tindakan saudara cuba untuk menghalalkan perbuatan saudara melalui kaedah ‘cina buta’ juga tidak betul.

    Berdasarkan hukum, apabila seseorang itu menceraikan isterinya dengan talak tiga jika dia hendak mengahwini bekas isterinya, isterinya mesti berkahwin dengan orang lain dulu. Selepas dia diceraikan suami keduanya barulah bekas isteri saudara boleh mengahwini saudara semula. Syarat untuk perbuatan ini diterima ialah perkahwinan itu berlaku tanpa ‘diatur’, bererti ia berlaku dengan kehendak hati tanpa diupah atau dipaksa. Sebab itu, timbulnya istilah ‘cina buta’.

    Masyarakat Melayu dulu mengambil jalan mudah iaitu ‘menggunakan’ muallaf (orang yang baru masuk Islam – biasanya orang Cina) untuk berkahwin dengan isteri diceraikan dengan talak tiga. Selepas bercerai dengan muallaf itu dia pun mengahwini bekas isterinya. Perbuatan ini menurut agama adalah terkutuk dan orang yang sanggup dipergunakan tujuan ‘cina buta’ ini sebenarnya
    tak ubah seperti kambing jantan yang dipinjamkan untuk membuntingkan kambing betina orang kampung.

    Maka, anak yang lahir dari hubungan saudara dengan isteri ini adalah anak yang tidak sah tarafnya. Menurut hukum muamalat dari apa yang saya pelajari dari kitab Muta’albadrin pula ialah perkahwinan saudara dengan bekas isteri saudara hanya sah jika isteri saudara diceraikan selepas disetubuhi suami keduanya. Bererti ‘the marriage is consumed’.

    Dalam kes seperti saudara sebutkan keadaan ini tidak berlaku. Nasihat saya pada saudara dan bekas isteri ialah seperti berikut:

    * Failkan perceraian saudara dengan isteri di mahkamah syariah. Biar hakim memutuskan dan mengesahkan perceraian saudara dan ‘isteri’ (saya tulis ‘isteri’ kerana dari sudut hukum beliau bukan lagi isteri saudara, tetapi harus disahkan menurut hukum/undang- undang). l Jika hakim memutuskan saudara menjatuhkan talak tiga dengan isteri saudara terimalah hakikat ini.

    * Bertaubatlah dan bersabarlah di atas keterlanjuran kerana gopoh dalam mengambil sesuatu keputusan.

    * Terima hakikat isteri saudara tidak akan kembali kepada saudara melainkan dia mengahwini orang lain dengan sukarela tanpa diatur dan kemudian diceraikan sama ada cerai mati atau hidup.

    * Saudara dan ‘isteri’ ambillah haluan masing-masing selepas berpisah dan berserah kepada Allah soal jodoh dan pertemuan.

    * Akhir sekali, ingatlah dunia ini tempat sementara. Janganlah kita menderita di akhirat kerana perbuatan melanggar hukum yang jelas haramnya dalam agama kita.

    Jawapan disediakan oleh Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor dengan kerjasama wanita JIM. Persoalan dan jawapan bagi persoalan yang lepas boleh dilayari di www.bicarakalbu.blogspot.com  
  21. Astroid58 - Tue 17/Apr/2012 7:35am
    Astagfirrullah Al Azim.Banyak2 mengucap Saudara Yusoff 12.Tarik nafas dalam2 dan lepaskan perlahan-lahan.Hidup ni tak lama........berpada-padalah pembuatan kita.Astagfirrullah Al Azim.  
  22. Gigs - Wed 18/Apr/2012 4:16am
    Berpengalaman.. Maknanya bukan sekali tu..
    Aduhsss...  
  23. Simss Movers - Wed 18/Apr/2012 6:27am
    Teringat saya satu ketika dulu masa saya berniaga ternakan dan memasukkan iklan menjual lembu hidup.Iklan awak sebiji macam yg saya buat,siap dgn umur,tinggi dan beratnya dan keterangan mengenai kesihatan lembu tu.Hai,dunia2.............  
  24. Aisyah Nina - Fri 20/Apr/2012 10:04pm
    hahahaha....masalah betul org zaman sekarang ni..
    adalah satu kisah terjadi kat kampung..sy.perempuan ni tak lah cantik mana..diceraikan oleh suaminya talak 3, 1 hari dia kahwin dgn saudara sy kat perak.girl ni org johor tak silap..saudara sy tu buta sebelah mata..sampailah 1 hari tu si girl ni tinggalkan suami dia alasan mak mertua kulikan dia..hahah siap tinggalkan suami balik kat johor tanpa izin suami dia..sampailah skrg tak balik2 khabar berita pun tak tau..bila disiasat balik.rupanya si suami ni selama ni jadi pak sanggup..tak pernah sekali pun meniduri isterinya coz isterinya selalu menolak bila nak bersama..cian pulak dengarnya..dahlah suami dia kahwin umur dah tua..tak merasa plak bersama dgn isteri..bila si isteri minta cerai..sampai skrg tak cerai2kan isterinya coz isterinya nak bersama dgn suaminya dulu yang pernah talakkan 3..huhu padan muka bini dia..Nauzubillah berdosa besar isteri dia buat mcm tu kat suami..harap2 ni jadi iktibar kita semua  
  25. Abukl0923 - Mon 23/Apr/2012 2:01am
    alhamdulillahhirabbil a'lamien...agama itu fitrah jadi tak perlu untuk kita bercerita or melihat kekurangan insan lain,apa yang diperlihatkan pd kita adalah untuk kita jadikan iktibar dalam hidup kita..setiap perkara yang terjadi ada hikmah yang tersembunyi yang kita sendiri tidak mengerti,jadi sama2 kita memperbaiki diri setiap insan pasti ada kelebihan dan kekurangan tersendiri kan??? hehe so sama2lah kita doakan kebaikan untuk saudara seislam...amin...kan lebih cantek tu geng....dariku insan yg sering lalai...yakinlah pada qada n qadar....  
  26. Astroid58 - Mon 23/Apr/2012 8:15am
    Abukkl0923,sy tak faham fahaman anda......apa maksud anda. kita lihat aje ke tak payah tegur,cuma cukup jadikan iktibar pd diri masing2.Ini satu penghinaan dan satu usaha mempermain2kan agama.Apa awak buat bila awak lihat S.Samithumbu atau Lim Kit Night duduk atas kitab suci.............cukup ke sekadar alhamdulillah,buat pedoman dan buat ikhtibar......tak payah tegur.Mana punya mazhab awak ikut.Subhanawlah.  
  27. Din 184 - Sat 2/Jun/2012 8:20pm
    Saya nak tolong pasangan yg bermasalah ni..... Umur sy 51thn, ada kencing manis ada darah tinggi sikit2 mati pucuk.. Ringkas, cepat dan SELAMAT. Boleh runding, email vanilla797@gmail.com  
  28. Senibuatduit - Mon 13/Aug/2012 9:54pm
    Assallamuallaikum. Pada pandangan saya, kalau tak de jodoh belajar redhalah. nak lafaz sesuatu pekara fikir banyak kali. hidup jangan biar EMOSI kawal AKAL. nanti menyesal tak sudah. Kepada yang berminat nak dapat khidmat nasihat kewangan peribadi dan belajar cara menggandakan asset anda, menghapuskan liabiliti anda, meningkatkan aliran tunai anda sila email ke money.factory@ymail.com atau sms 0136521646. Keselamatan kewangan anda keutamaan kami. Saya harith pakar kewangan yang telah berjaya membantu pelanggan yang terdiri dari pekerja sektor swasta muflis ,pekerja sektor kerajaan yang muflis akibat pinjaman perniagaan dan lain - lain lagi. Ketahuilah cara menggandakan kewangan anda, faktor2 yang boleh memanipulasi nilai kewangan anda, Kaedah menyelamatkan dan meningkatkan nilai kewangan anda. TAWARAN TERHAD untuk 10 orang terAWAL mendapatkan sesi khidmat nasihat kewangan peribadi akan diberi HADIAH MISTERI! sesi khidmat nasihat adalah PERCUMA 100%! berminat? sila BERTINDAK segera!  
  29. Ustaz Sani - Mon 19/Nov/2012 8:16am
    apo punyo ore mung nie  
  30. Mr Redline - Sun 2/Dec/2012 3:09pm
    hahaha... macam tu aku nak offer diri gak.. dapat untung wooo... aku takut pompuan tu lak tak nak aku lepas bila dah seround nanti... yang lama tak best..yg baru best...kah..kah..kah  
  31. Drina - Fri 29/Nov/2013 4:51pm
    Kami membawa pasangan untuk berkahwin secara sah di pejabat Majlis Agama Islam Thailand. Pernikahan ini adalah sah mengikut hukum syarak dan diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia. Insya-Allah urusan boleh dijalankan dalam 2 hari sahaja & dokumen lengkap dapat diterima pada hari tersebut.
    Sekiranya berminat, sila hubungi :-
    DRINA DMARYA RESOURCES
    No 7 Tingkat 1, Simpang 4, Teluk Pulai (Atas Kedai Kek Bee's)
    Tel : 03-33745230/ 013-3311606
    WEB KAMI :
    kahwinthaibest.blogspot.com
    drina1998.blogspot.com






















    tv online























    tv on line























    record screen site























    screen recorder - go to site  
  32. Adm Group - Sat 30/Nov/2013 12:12pm
    hebat hebat hebat perkhidmatan ni.......BIKIN WANG BIKIN WANG  
  33. Paksanggup - Thu 10/Jul/2014 2:57am
    Perkhidmatan Pak Sanggup & Cina Buta
    Menghadapi masalah hubungan @ perkahwinan? di talak tiga atau terlanjur dan di tinggalkan kekasih??

    Perlukan PAKSANGGUP / CINA BUTA?

    Kami sedia membantu - hubungi kami di paksanggup12@gmail.com  
  34. Mcd Penang - Sat 12/Jul/2014 7:45am
    Apa yang dimaksudkan dengan perkataan 'cina buta'? Adakah ia seorang cina yang buta fizikalnya. Perkataan cina buta amat sinonim dengan suami yang telah menceraikan isterinya dengan TALAK TIGA dan ingin kembali semula kepada isterinya. Maka timbullah ''Pak Sanggup'' atau '' Cina Buta'' Biasanya cina buta ni akan diberi ganjaran samada wang tunai atau kebendaan yang lain.

    Berdasarkan hukum, apabila seseorang itu menceraikan isterinya dengan talak tiga jika dia hendak mengahwini bekas isterinya, isterinya mesti berkahwin dengan orang lain dulu. Selepas dia diceraikan suami keduanya barulah bekas isterinya boleh mengahwininya semula. Syarat untuk perbuatan ini diterima ialah perkahwinan itu berlaku tanpa ‘diatur’, bererti ia berlaku dengan kehendak hati tanpa diupah atau dipaksa. Sebab itu, timbulnya istilah ‘cina buta’.


    Masyarakat Melayu dulu mengambil jalan mudah iaitu ‘menggunakan’ muallaf (orang yang baru masuk Islam - biasanya orang Cina) untuk berkahwin dengan isteri diceraikan dengan talak tiga. Selepas bercerai dengan muallaf itu dia pun mengahwini bekas isterinya. Perbuatan ini menurut agama adalah terkutuk dan orang yang sanggup dipergunakan tujuan ‘cina buta’ ini sebenarnya tak ubah seperti kambing jantan yang dipinjamkan untuk membuntingkan kambing betina orang kampung.


    Dalam Islam, tidak ada istilah cina buta , cuma istilah ini diberikan oleh masyarakat melayu kita. Tidak disuruh dalam islam kita mencari cina buta untuk menyelesaikan masalah kita untuk kembali kepada bekas isteri yang telah kita jatuhkan talak tiga.
    Istilah 'cina buta'hanya terkenal didalam masyaraka Melayu.
    Dalam istilah fekah disebut 'muhallil'

    Erti 'muhallil' ialah yang menyebabkan halal kahwin.Mengikut hukum Fekah seorang yang sudah menceraikan isterinya tiga kali sama ada sekali gus atau satu demi satu tidak boleh merujuk kembali kepada isterinya itu.Ini adalah satu hukuman berat yang sebaliknya diambil perhatian oleh para suami.


    Jika suami itu nak berbalik semula kepada bekas isterinya maka dia hendaklah berkahwin dengan orang lain terlebih dahulu. Jika suami baru itu menceraikannya barulah bekas suaminya dahulu boleh berkahwin dengannya semula.Proses inilah dinamakan sebagai cina buta oleh masyarakat kita.


    Proses ini mesti menurut beberapa syarat iaitu:
    1.Janda itu sudah habis iddah dengan suami pertama.
    2.Janda itu kemudian berkahwin dengan suami baru.
    3.Janda itu diceraikan oleh suami baru itu dengan kehendaknya sendiri.
    4.Janda itu habis iddah dengan suami baru.


    Selagi tidak memenuhi lima syarat ini tidak bolehlah suami lama berkahwin semula dengan bekas isterinya itu. Dalam hal ini kalau bakal suami baru itu dibayar upah untuk berkahwin kemudian bercerai secara paksa adalah tidak sah. Begitu juga seorang lelaki tua(yang sudah tiada nafsu dengan peerempuan)tidak sah dijadikan muhallil.


    Sebab ada sang suami yang ingin menetapkan syarat untuk seseorang itu menjadi cina butanya mestilah disahkan mati pucuk terlebih dahulu. Takut bekas isterinya disetubuhi oleh cina buta tersebut. Tapi masa lafaz Talak Tiga tak fikir pun ini semua !


    Kahwin seperti ini adalah satu perbuatan yg dilaknat oleh Allah,
    Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda maksudnya: ''Allah melaknat muhallil (yang kahwin cina buta) dan muhallalnya (bekas suami yang menyuruh orang menjadi muhalil) (Riwayah Ahmad)


    Hukum menjadi Cina Buta adalah tergolong dalam senarai dosa-dosa besar.


    Si suami yg telah menceraikan dgn talak ba'in itu boleh merujuk si isteri yg asal tadi apabila telah diceraikan oleh lelaki itu dengan atas niatnya sendiri bukan kerana menjadi Cina Buta.


    Tafsir Al-Quran
    Surah Al-Baqarah : 230


    Firman Allah SWT,


    “Sesudah (diceraikan dua kali) itu, jika diceraikan pula (bagi kali yang ketiga), maka perempuan itu tidak halal lagi baginya sesudah itu sehingga ia berkahwin dengan suami yang lain. Setelah itu, kalau ia diceraikan (oleh suami baru itu dan habis eddahnya), maka mereka berdua (suami lama dan bekas isterinya) tidaklah berdosa untuk kembali (berkahwin semula ), jika mereka kuat menyangka akan dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Itulah aturan hukum Allah, diterangkan kepada kaum yang mengetahui dan memahaminya.” (Al-Baqarah 230)


    Huraian


    Ayat ini turun berkaitan dengan kisah ‘Aisyah binti Abdul Rahman yang telah diceraikan oleh suaminya Rifa’ah bin Wahab dengan talak tiga. Beliau kemudiannya berkahwin pula dengan Abdul Rahman bin Zubair al-Qurazi. Malangnya beliau juga turut diceraikan oleh suami keduanya itu. Setelah itu dia telah datang kepada Rasulullah saw dan berkata : Ya Rasulullah, Dia (Abdul Rahman bin Zubair al-Quraizi) telah menceraikan aku sebelum menyentuhiku (yakni bersetubuh). Bolehkan aku kembali kepada bekas suamiku yang pertama.. Baginda saw menjawab : Tidak boleh selagi tidak di sentuh (yakni bersetubuh dengan isteri kedua).


    Berdasarkan ayat di atas, ulama feqah sepakat, sekiranya si suami menceraikan isterinya dengan talak tiga, si suami itu tidak boleh merujuk kembali kepada bekas isterinya melainkan bekas isterinya itu berkahwin dengan suami yang baru melalui perkahwinan yang diiktiraf syariat, sah dan bertujuan kekal bukan perkahwinan yang dirancang (perkahwinan muhallil). Dan berdasarkan hadis di atas perkahwinan dengan suami kedua itu hendaklah berlaku dukhul iaitu jimak.


    Jika berlaku penceraian dengan suami kedua (penceraian yang tidak dirancang), setelah tamat eddah maka bolehlah bekas suaminya yang pertama dahulu mengahwininya semula dengan akad nikah dan mahar yang baru. Dan suami pertama akan kembali memiliki tiga talak sekaligus memadamkan talak yang lalu. .


    Hal ini berbeza dengan penceraian talaq satu dan talak dua, menurut jumhur (Maliki, Syafie dan Hanbali) perkahwinan kali kedua dengan bekas isteri yang dicerai talak satu atau dua tidak akan memadamkan talak terdahulu. Ini kerana perkahwinan dan persetubuhan dengan suami kedua tidak diperlukan untuk menghalalkan dirinya kepada suami pertama.


    Adapun perkahwinan muhallil yakni perkahwinan yang dirancang agar bekas isteri yang dicerai dengan talak 3 boleh kembali kepada bekas suaminya yang pertama setelah berlaku penceraian dengan suami kedua, perkahwinan seperti ini adalah haram, batil dan tidak sah. Jika berlaku juga perkahwinan dengan bekas suami pertama dengan cara ini, maka perkahwinan itu tidak sah dan ia di anggap sebagai perbuatan zina. Ini berdasarkan hadis Rasulullah saw,


    Maksudnya : Mahukah kamu jika aku memberitahu siapakah orang yang paling keji lagi hina ? Para sahabat menjawab : Ya, ya Rasulullah. Baginda berkata : Ia adalah al-Muhallil (lelaki yang mengahwini seorang perempuan yang telah dicerai talak tiga dengan tujuan menghalalkannya semula kepada bekas suaminya selepas ia menceraikan) Allah melaknat al-Muhallil dan al-Muhallal lahu (suami yang menjatuhkan talak tiga kemudiannya ingin merujuk semula bekas isterinya melalui perkahwinan muhallil.


    Kata Saidina Umar al-Khattab r.a, Tidak dibawa kepadaku muhallil atau muhallal lahu melainkan akan aku rejam kedua-duanya. Abdullah bin Umar ketika menerangkan maksud ayahnya : beliau menjawab kedua-duanya adalah penzina.


    Di akhir ayat 230, Allah SWT mengistiharkan bahawa segala hukum-hukum tersebut adalah batasan Allah SWT yang diterangkan dengan sejelas-jelasnya kepada golongan yang tahu akan faedahnya dan sedar terhadap kepentingannya.


    Jadi, para suami harus berhati-hati dan berfikiran jauh semasa hendak menjatuhkan Talak terutama talak tiga.
    Adapun talaq tiga, tidak boleh rujuk kembali dan tidak boleh berkahwin semula melainkan perempuan (isteri) itu telah berkahwin dengan lelaki yang lain dan disetubuhi kemudian diceraikan pula oleh suami yang kedua itu serta selesai idahnya.
    Ertinya : Maka jika diceraikan oleh suami yang kedua tidaklah ada halangan bagi yang pertama kembali kepada bekas isterinya itu jika kedua-duanya bersangkutan baik untuk aturan Allah.
    (Surah Al-Baqarah : ayat 230)

    Dari itu terbuktilah bahawa suami yang pertama boleh berkahwin semula dengan bekas isterinya itu setelah itu diceraikan oleh suami yang kedua (selepas selesai idahnya) dengan syarat suami yang kedua itu mestilah bersetubuh dengan isterinya itu. Oleh itu tidaklah memadai berkahwin sahaja kemudian diceraikan tanpa disetubuhi.

    diingat perkahwinan yang kedua ini hendaklah benar-benar dengan kemahuan lelaki dan perempuan itu, bukan kerana hendak membolehkan semula suami pertama itu mengahwini bekas isterinya sebagaimana yang banyak berlaku di zaman sekarang. Perbuatan seperti ini adalah berlawanan dengan ajaran Islam dan Allah memurkai perbuatan ini sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

    Ertinya :Rasulullah SAW telah mengutuk orang yang menjadi muhallil (cina buta) begitu juga orang yang menyuruh membuat cina buta (lelaki yang pertama).
    (Riwayat Ahmad Nasai dan Tarmidzi)  
Page 1   (Total 34 comments)
Comment
1. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.

2. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.


Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility and we do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.
Email
Password
TipsFree Registration ¤ Lost Password?
Niche
Penubuhan Persatuan

Agen Hartanah (2597)
Bengkel Basikal (70)
Bengkel Besi (196)
Bengkel Kereta (1476)
Bengkel Motosikal (241)
Bengkel Tayar (208)
Bisnes Air Mineral (358)
Bisnes Ais Krim (481)
Bisnes Aksesori Kereta (653)
Bisnes Broadband (1069)
Bisnes Burger (536)
Bisnes Cermin Mata (154)
Bisnes Cuci Kereta (786)
Bisnes Cyber Cafe (438)
Bisnes Dobi (1330)
Bisnes Ebook (1023)
Bisnes Handphone (1216)
Bisnes Hari Raya (60)
Bisnes Hotel Dan Resort (547)
Bisnes Ice Blended (680)
Bisnes Jam Tangan (277)
Bisnes Jeruk (160)
Bisnes Kitar Semula (482)
Bisnes Komputer (1448)
Bisnes Kurier Dan Logistik (645)
Bisnes Minuman (1411)
Bisnes Pasar Malam (1907)
Bisnes Pelancongan (519)
Bisnes Perabot (820)
Bisnes Prepaid Dan Reload (1054)
Bisnes Restoran (3202)
Bisnes Roti Dan Bakeri (689)
Bisnes Salun Rambut (348)
Bisnes Sarang Burung (252)
Bisnes Satay (370)
Bisnes Sms (154)
Bisnes Spa Dan Facial (627)
Bisnes Steamboat (196)
Bisnes Tablet Pc (439)
Bisnes Tradisional (804)
Bisnes Untuk Dijual (3196)
Bisnes Waffle Dan Jagung (369)
Bisnes Western Food (313)
Dewasa 18sx (1704)
Diskusi Bisnes (1906)
Diskusi Tuntutan Dan Tribunal (695)
Expo Karnival Tapak Niaga (6183)
Forex Malaysia (1808)
Haiwan Peliharaan (443)
Haji Dan Umrah (456)
Hiasan Dalaman (696)
Hiasan Taman (237)
Hotel Resort Homestay (977)
Iklan Tv Radio Media Massa (212)
Import Dan Eksport (316)
Ingin Berniaga (2767)
Insurans Dan Takaful (1662)
Insurans Roadtax Kereta (323)
Kedai Bunga (185)
Kedai Cenderahati Dan Kraf (1943)
Kedai Emas (439)
Kedai Fotostat Dan Cetakan (2466)
Kedai Hardware (409)
Kedai Ibu Dan Bayi (670)
Kedai Jahit (3655)
Kedai Kamera Dan Camcorder (334)
Kedai Runcit Dan Serbaneka (332)
Kedai Separuh Dan Ruang Niaga (1749)
Kedai Sewa (1599)
Kereta Baru (1554)
Kereta Terpakai (4829)
Kerja Diploma Dan Ijazah (4516)
Kerja Kemahiran (1875)
Kerja Kosong (11084)
Kerja Praktikal (1904)
Kerja Sales (2162)
Kerja Sambilan (6074)
Konsultan Perniagaan (429)
Kontrak Swasta (282)
Kontrak Tender Kerajaan (440)
Kontraktor Balak Dan Kayu (463)
Kontraktor Jurutera (532)
Kontraktor Marin Dan Kapal Laut (220)
Kontraktor Minyak Dan Gas (663)
Kontraktor Pasir (357)
Kontraktor Pembinaan (1966)
Kontraktor Perlombongan (312)
Kursus Dan Seminar (2726)
Kursus Kecantikan (669)
Kursus Makanan (649)
Kursus Motivasi (312)
Ladang Getah Kelapa Sawit (1586)
Mencari Pelabur (3586)
Mesin Fotostat (343)
Mesin Freezer Dan Chiller (249)
Mesin Industri (486)
Mesin Jahit (361)
Mesin Proses Makanan (542)
Pakej Pelancongan (2538)
Pakej Perkahwinan (1170)
Pakej Perniagaan (846)
Pasar Basah (1411)
Pekerja Asing (1180)
Pelaburan Saham Unit Trust (907)
Pembantu Rumah Asing (1795)
Pembekal Barang Runcit (1550)
Pembekal Beras (100)
Pembekal Buah-buahan (471)
Pembekal Ikan Kering (372)
Pembekal Kelapa Dan Santan (616)
Pembekal Kerepek (1070)
Pembekal Keropok (427)
Pembekal Kicap Dan Sos (216)
Pembekal Kurma Dan Kismis (288)
Pembekal Madu (235)
Pembekal Mee Dan Bihun (120)
Pembekal Minyak Masak (410)
Pembekal Rempah Dan Perencah (573)
Pembekal Serunding (255)
Pembekal Telur (136)
Pemborong Aksesori Lelaki (160)
Pemborong Aksesori Wanita (1171)
Pemborong Batik Dan Sutera (346)
Pemborong Beg Galas (98)
Pemborong Beg Tangan (589)
Pemborong Bundle (839)
Pemborong Cadar Dan Tilam (423)
Pemborong Karpet (153)
Pemborong Kasut Dan Sandal (678)
Pemborong Lampin (288)
Pemborong Mutiara (106)
Pemborong Pakaian Bayi (750)
Pemborong Pakaian Kanak2 (1595)
Pemborong Pakaian Lelaki (1110)
Pemborong Pakaian Plus Size (139)
Pemborong Pakaian Wanita (4100)
Pemborong Telekung Dan Songkok (560)
Pemborong Tshirt Dan Uniform (3428)
Pemborong Tuala (192)
Pemborong Tudung (2710)
Pembuat Papan Tanda Iklan (260)
Pembuat Plastik Kotak Botol (777)
Pembuat Rak Kiosk Gerai (474)
Pendaftaran Syarikat (476)
Pendaftaran Trademark (31)
Pengedar Alat Tulis (931)
Pengedar Bahan Pencuci (691)
Pengedar Buku Dan Majalah (566)
Pengedar Contact Lens (235)
Pengedar Perfume (1509)
Pengedar Permainan Kanak2 (581)
Pengedar Produk Kecantikan (2546)
Pengedar Produk Kesihatan (2918)
Pengurus Majlis (582)
Penternak Arnab (51)
Penternak Ayam (701)
Penternak Burung Puyuh (94)
Penternak Ikan (684)
Penternak Kambing (281)
Penternak Lembu (372)
Penternak Udang (188)
Peralatan Makmal Dan Hospital (254)
Peralatan Pejabat Dan Sekolah (689)
Peralatan Sukan (541)
Perisian Komputer (554)
Perkakas Dapur (592)
Perkakas Elektrik (416)
Perkakas Rm2 Dan Gajet (1471)
Pinjaman AIM (161)
Pinjaman Hartanah (504)
Pinjaman Kad Kredit (381)
Pinjaman Kereta (573)
Pinjaman Peribadi (10220)
Pinjaman Perniagaan (1789)
Produk Dari China (523)
Produk Sejuk Beku (1268)
Program Consignment (1961)
Program Dropship (6452)
Pusat Bahasa (343)
Pusat Jagaan Bayi (1471)
Pusat Latihan (626)
Pusat Memandu (117)
Pusat Mengaji Agama (488)
Pusat Pendidikan Tinggi (509)
Pusat Rawatan (346)
Pusat Tadika Dan Taska (1254)
Pusat Tuisyen (1032)
Rancangan Perniagaan (571)
Rawatan Alternatif (286)
Rumah Sewa (4126)
Rumah Untuk Dijual (3614)
Servis Freelance (1057)
Servis Keselamatan (691)
Servis Pembersihan (782)
Servis Pengedaran Risalah (446)
Setiausaha Syarikat (591)
Sewa Bas Dan Van (544)
Sewa Kereta Teksi Limo (1734)
Sewa Lori (2461)
Sewa Pesawat Dan Helikopter (54)
Studio Filem Dan Videografi (239)
Studio Fotografi (866)
Studio Grafik Dan 3D (1041)
Studio Lukisan (123)
Studio Model Penyanyi Pelakon (698)
Studio Muzik (456)
Sukan Beladiri (115)
Sukan Berkumpulan (225)
Sukan Futsal (223)
Sukan Pancing (138)
Tanah Sewa (617)
Tanah Untuk Dijual (4662)
Tempahan Biskut Dan Tart (2114)
Tempahan Hamper (186)
Tempahan Kanopi Dan Meja Kerusi (641)
Tempahan Katering (2065)
Tempahan Kek Dan Coklat (2093)
Tempahan Korban Dan Aqiqah (167)
Tempahan Kuih Muih (1693)
Tempahan Minuman Dan Dessert (450)
Tempahan Nasi Lemak (499)
Tempahan Roti (342)
Terminal Bayaran (180)
Ubahsuai Pejabat (627)
Ubahsuai Rumah (1638)
Urut Tradisional (760)
Usahawan Baja Pertanian (366)
Usahawan Benih Dan Nursery (385)
Usahawan Tani (1058)
Vending Machine (348)
Voucher Dan Tiket (240)
Web Design Malaysia (2258)
Wiring Aircond Plumbing Repair (1282)