Search Majalah.com
Mohon Pandangan dan Cadangan untuk Bantu Seorang Guru
Zack73 2 - Mon 21/Jan/2013 9:14am [Last Comment]
Assalamualaikum,

Mohon rakan-rakan majalan bagi pandangan, komen atau cadangan...

Saya nak ceritakan satu masalah,... tapi ini kisah benar..

Ada seorang guru telah mengadu kepada saya, dia mengajar di sebuah sebuah sekolah di Kelantan, telah memberitahu Kak N mengenai seorang hamba Allah akan memberi sumbangan kewangan kepada sekolah berkenaan sebanyak lebih kurang Rm50k. Tetapi duit tu masih BELUM diterima dari individu berkenaan. ANDAINYA duit itu telah diterima, guru berkenaan akan menggunakannya untuk mengecat bangunan lama, mengindahkan bilik-bilik yang sudah uzur dan sebagainya.

Kak N ni terlalu berminat lalu memberitahu rakannya yang juga seorang kontraktor binaan. Suatu hari kontraktor berkenaan berjumpa dengan guru tersebut untuk mendapatkan sedikit maklumat berkenaan sumbangan itu. Guru tersebut memberitahu sebagaimana yang diberitahu kepada Kak N itu. Tetapi guru tersebut menegaskan bahawa duit sumbangan/derma berkenaan belum diterima dan dia tak akan menandatangani apa-apa surat selagi duit itu BELUM diterima.

Selang beberapa hari, kontraktor itu telah menghantar barang-barang dan pekerja untuk melaksanakan projek. Guru tersebut terkejut dan diberitahu bahawa kontraktor berkenaan telah berbincang dengan Guru besar sekolah berkenaan. Guru tersebut membiarkan kerja-kerja dilakukan kerana dia kebetulan agak sibuk menguruskan satu program besar yang akan dijalankan di sekolah berkenaan. Lebih kurang sebulan kerja dilakukan, maka siaplah projek berkenaan.

Maka, bermulalah kisah yang sebenarnya......

Kontraktor berkenaan mulalah bertanya khabar pasal progress payment. Guru berkenaan memberitahu bahawa duit sumbangan masih belum diterima. Setelah seminggu berganti minggu, bulan berganti bulan, duit berkenaan masih belum diterima dan hamba Allah berkenaan menyatakan bahawa urusan bisnes dan komisyen masih belum beres. Kontraktor itu sudah mula hilang sabar, pelbagai cara digunakan untuk mendapatkan kembali wangnya. Kos dituntut lebih kurang RM45k (rasanya kos sebenarnya lebih kurang RM30k). Kontraktor itu telah menghubungi Guru Besar tetapi hampa, juga berjumpa dengan JPN bahagian pembangunan juga hampa, mengugut guru berkenaan dengan membawa samseng ke skolah juga hampa, membawa guru berkenaan ke balai polis juga hampa. Hampa kerana semua urusan yang dilakukan TIADA ada sebarang catatan, perjanjian, surat, tender dan apa-apa yang boleh membantu kontraktor berkenaan.

YANG MENJADI MASALAH SEKARANG, kontraktor tersebut telah meletakkan guru berkenaan sebagai punca masalah.

GURU BERKENAAN telah mengadu bahawa dia sekarang diugut dengan pelbagai cara, dan akhirnya dia telah disihir seluruh keluarga. Guru berkenaan telah berusaha sedaya untuk menyelesaikannya termasuk sedia mengorbankan gaji untuk membuat pinjaman tetapi DITIDAKKAN oleh guru besarnya. Ahli politik juga dijumpainya tetapi semuanya hampa. Boleh dikatakan setiap minggu guru berkenaan berubat, lebih daripada 28 orang ustaz dan bomoh dijumpai tetapi semuanya tidak mampu mengubati ANGKARA SIHIR berkenaan. Duit habis beribu, laporan polis juga telah dibuat. Akhir sekali, guru berkenaan telah berjumpa dengan salah seorang orang kanan dari kerjaan negeri Kelantan untuk mohon cara dan bantuan... Hasilnya pegawai berkenaan memberikan cadangan supaya buat surat untuk memohon sumbangan kerjaan negeri memandangkan di awal tahun ini, kerajaan negeri mempunyai peruntukkan yang agak banyak. Setelah dibuat surat dan diajukan kepada guru besarnya, MALANG sungguh yang menimpa kerana KEENGGANAN guru besar untuk menandatangani surat berkenaan KERANA FAKTOR POLITIK........

SEKARANG INI, guru berkenaan sedang bertarung dengan ilmu hitam kejahatan yang dihantar oleh kontraktor berkenaan. dia sekarang ini menunggu masa untuk menghadapi situasi yang getir. Kalau tidak dirinya, isteri atau anak-anak yang menjadi mangsa ilmu kejahatan.

MOHON RAKAN-RAKAN BAGI PANDANGAN DAN CADANGAN UNTUK MEMBANTU GURU BERKENAAN.....

Niche: Diskusi Bisnes
Kursus Borong Produk China Tanpa Perlu Melangkah ke China
18 Sep 2014 (Khamis) di DPMM Putrajaya

Kursus Praktikal GST untuk Usahawan
24 Sep 2014 (Rabu) di Dewan Seminar, DPMM Putrajaya
     
  1. Noor Nazry Zakarya - Mon 21/Jan/2013 9:57am
    Salam..

    seandainya benarlah kejadian ini, maka pihak guru perlulah berubat ttp melalui cara ini.. sy amat2 paham krn org yg menyihir guru td pasti akan menghantar semula sihirnya pd guru tersebut setelah sihirnya kurang..

    Namun sbg hamba ALLAH kita mesti berjumpa kontraktor berkenaan krn puncanya adalah salah dia sendiri juga krn membuat kerja sebelum mendapatkan pengesahan jelas ttg duit tersebut...

    Yg terbaik yg boleh dilakukan oleh guru tersebut adalah berubat dan beramal dgn ayat2 ALLAH serta banyakan solat dan sedekah.. krn ini cara nak memohon AMPUN serta MENOLAK ANGKARA IBLIS..

    sy ada kawan yg mungkin boleh membantu ttp pihak guru tersebut kena turun kedah... sy akan bantu bawa ke ustaz itu shaja... cuma jika baik lg carilah yg dekat2 kelantan juga... hatta ilmuan byk org kelantan..

    wassalam  
  2. Ainwardina - Mon 21/Jan/2013 10:20am
    astafirullahhallazimmm mengapa di buat begitu, sepatutnya apa yang diperlukan adalah kelulusan dari Jabatan/Pentadbir negeri sebelum guru besar tersebut meluluskan sebarang peruntukkan yang besar. Apa2 sumbangan perlulah mendapat hitam putihnya. Guru Besar tiada kuasa meluluskan pembinaan tanpa mendapat kelulusan bertulis.
    Setiap terimaan sumbangan perlu masuk ke akaun sekolah kerana ia adalah SUMBANGAN AWAM. Guru bukan individu yang dipertanggungjawabkan dalam hal2 Pembelian/pembayaran sekolah. Ia adalah tanggungjawab sekolah. Kesilapan sekarang adalah guru tersebut yg menceritakan hal2 yang tidak berkaitan dengan dirinya kepada pihak yang cuba mengambil kesempatan keatas hal yang belum pasti. Mungkin ada ketamakan dalam situasi ini antara Kak N dan Kontraktor menjadi punca utama.
    itu pendapat saya, maka ingatlah sesuatu yg tidak berkaitan dengan anda jangan dihebohkan selagi tidak mempunyai bukti kukuh / kesahihan dalam apa saja cerita.  
  3. Eita 8 - Mon 21/Jan/2013 12:40pm
    Saya ada seorang kawan yang pandai dalam bab mcm ni.Orangnya di area kuantan. Cuba la insyaalah serasi pegubatannya. Kalau nak cuba email saya sri_kandi81@yahoo.com. Saya akan bg butirannya  
  4. Angkamas Transport And Trading - Tue 22/Jan/2013 1:00pm
    Cuba report kat SPRM,ada yang tak kena tu.tq  
  5. Jalaludin 2 - Tue 22/Jan/2013 2:39pm
    tiada manusia yg jujur krn allah abad ini..hnya segelintir..  
  6. Greenscrub - Tue 22/Jan/2013 5:22pm
    semoga guru tersebut dan keluarga tabah menghadapi dugaan. hanya sbgi ingatan kita semua, perawat hanya berdoa dan berusaha, selebihnya amalan kita. mungkin guru tersebut boleh belajar mengenai rawatan Islam. ada byk kursus sebegitu kini.  
  7. Zack73 2 - Tue 22/Jan/2013 9:44pm
    Terima kasih atas pandangan rakan majalah. Saya akan cuba sampaikan semua maklumat ini kepada beliau. Kalau buat report kat SPRM, boleh lekat kes ke? Mudah-mudahan ada jalan penyelesaiannya..  
  8. Zaiful 5 - Tue 22/Jan/2013 10:18pm
    Sekadar pendapat.
    Adakah guru tersebut membuat lapuran polis atas ugutan di terima.
    Ilmu hitam itu biasa dalam masyarakat kita. Selain solat, baca alquran kita kenalah cari pendinding diri. Sedangkan nabi pun disihir apalagi kita umatnya. nak pukul depan takut masuk lokap, buat cara halus. Berubat itu tengok pada rasinya. Kadang kalau dah lama dan makan dalam, tak boleh buat apa2.  
  9. Zabrina 2 - Wed 23/Jan/2013 6:19pm
    KESIANNYA.... guru ini.... saya juga seorang guru.tapi peliknya sepatut pihak sek perlu mendapat kelulusan pihak atasan sblm menjalankan apa2 kerja pembinaan d sek. sumber kewangan dari mana akn diperincikan. TTg ilmu sihir...terlalu byk sekarang ini. Hatta suami saya juga mgamalkan perubatan islamik di Gombak. tetapi cubalah berubat d kelantan dulu, saya pun org kelantan. faham sgt2 mcm mana deritanya jika di santau,sihir,saka. kerana selalu melihat org2 yg dtg berubat d rumah.Minta du jauhkan Ya Allah..... nk sharing blh ctc 013 3699 769. cikgu Ina.  
  10. Boss 2 - Thu 24/Jan/2013 1:41pm
    saya nasihatkan jumpa hamba Allah yg katanya akan bagi sumbangan tu..minta dia tolong setelah menceritakan perkara sebenar..then guru besar tu pun satu..kerajaan negeri dah bagi dana tu amik je la..jgn la nak politik sgt..dia tak kena dia boleh la tolak, cuba kalau dia kena...ntah2 mencuri pun dia sanggup..kesian la kat org yg menanggung..guru besar tu main peranan penting dalam hal ni...please proceed tu SPRM..kot2 dia ada share dgn kontraktor tu..dia yg luluskan projek tu walaupun sumbangan tu belum disahkan...SPRM plz  
  11. Zack73 2 - Sat 26/Jan/2013 12:53am
    Zaiful 5: Guru berkenaan telah membuat report polis atas keselamatan. Ugutan yg diterima oleh guru berkenaan berupa ugutan menghantr bala kpd guru itu dan keluarganya.

    Zabrina 2: Insya-allah saya akan maklumkan kepada guru berkenaan.

    Boss 2: Mungkin betul, guru besar tu tak merasa apa yg dirasai oleh guru berkenaan. Harap2 kontraktor berkenaan akan dpt tau hal ni dan menyihir guru besar itu pula. guru berkenaan pernah bgtau saya yg dia minta tolong abangnya bgtau kontraktor berkenaan mengenai sikap guru besarnya itu. Wallahu'alam.  
  12. Frankie Zappa Al Capone - Sat 26/Jan/2013 11:19pm
    Buat aduan kt bahagian pembangunan kpm di parcel e putrajaya.. Hairan jugak, biasanya projek mesti ada klulusan br leh mula. Lg satu lantikan kontraktor bkn main pilih suka hati je.. Apa nama sekolah tu klu blh tau.. Nti saya cuba riki2 sket..  
  13. Norizz - Mon 28/Jan/2013 4:26pm
    MasyaAllah...
    Tuhan sedang melihat siapakah kalangan orang yang beriman .siapakah yang dikatakan saudara utk membantu?

    Jika apapun bangunan sudah terbina, sepatutnya pihak gurubesar perlu berbincang dgn kotrk dgn apacaranya utk diselesaikan bayaran, boleh dipertimbangkan dengan cara baik bukannya berat jika dipikul bersama demi satu wadah..demi Tuhan jikalah semua umat Islam bersaudara merasakan sakitnya seorang laksana dia juga merasakan sakit..nescaya ada jalannya!! Tapi inilah dikatakan ramainya umat Islam yag cuma bagai buih dilautan.....sedangkan bangunan dibina utk kepentingan siapa???

    Pasal duit saya juga terkena 35000 berikan pinjaman atas jaminan percaya! bertahun sudah tidak dihiraukan oleh manusia yg memnjam itu. Saya nak diperkenalkan dngn seorg pengutip hutang ! Adooh tak sanggup saya terima walaupun akhirnya duit akan berpihak kpd sy! Nak tahu caranya ofer diberikan oleh org keturnan srawak yg begitu berani!!! Tapi rahmat Allah saya lebih utamakkkan!!!walla hua'lam..  
  14. Zack73 2 - Sat 2/Feb/2013 11:53pm
    Frankie: kalau nak tau, hubungi saya kot email: deealado@yahoo.com.my

    Norizz: Ada benar kata anda tu. Kalau projek tu dibuat kat rumahguru tu, lain lah ceritanya.  
  15. Firdaus 31 - Fri 8/Feb/2013 3:38pm
    why not kalau dedahkan jer perkara ni pada pengetahuan umum...mungkin banyak pihak akan campur tangan selepas ni...0322822323 smbg ketua pengarang harian metro / xpyh susah2 cari sana sini,mereka akan tampil..InsyaAllah  
  16. Syahril 5 - Sun 7/Apr/2013 1:33am
    kes parah ni. Kontraktor nak tuntut duit dia dari kerja yg dia buat. Sapa yg luluskan utk buat kerja tu? Sedangkan duit belum dapat. Kenapa kerja diteruskan juga? Ke mana orang yg ingin sumbangkan 50k tu? Kontraktor ni dapat duit mst dia akan hentikan sihit kurafat dia tu nanti.  
  17. Ryn 14 - Mon 3/Jun/2013 5:14pm
    Cuba contact Tok Ayah Datuk Nahza di Kota Bharu @ 012-987 7986  
  18. Zack73 2 - Tue 4/Jun/2013 10:12am
    Ryn 14: boleh tau sikit, dia berubat cara macamana, ada syarat apa-apa ke?  
Page 1   (Total 18 comments)
Comment
1. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.

2. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.


Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility and we do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.
Email
Password
TipsFree Registration ¤ Lost Password?
Niche
Penubuhan Persatuan

Agen Hartanah (2643)
Bengkel Basikal (71)
Bengkel Besi (202)
Bengkel Kereta (1488)
Bengkel Motosikal (244)
Bengkel Tayar (211)
Bisnes Air Mineral (361)
Bisnes Ais Krim (493)
Bisnes Aksesori Kereta (659)
Bisnes Broadband (1082)
Bisnes Burger (537)
Bisnes Cermin Mata (157)
Bisnes Cuci Kereta (792)
Bisnes Cyber Cafe (444)
Bisnes Dobi (1339)
Bisnes Ebook (1034)
Bisnes Handphone (1235)
Bisnes Hari Raya (60)
Bisnes Hotel Dan Resort (550)
Bisnes Ice Blended (687)
Bisnes Jam Tangan (282)
Bisnes Jeruk (162)
Bisnes Kitar Semula (488)
Bisnes Komputer (1467)
Bisnes Kurier Dan Logistik (653)
Bisnes Minuman (1428)
Bisnes Pasar Malam (1927)
Bisnes Pelancongan (532)
Bisnes Perabot (834)
Bisnes Prepaid Dan Reload (1084)
Bisnes Restoran (3242)
Bisnes Roti Dan Bakeri (697)
Bisnes Salun Rambut (354)
Bisnes Sarang Burung (254)
Bisnes Satay (375)
Bisnes Sms (159)
Bisnes Spa Dan Facial (638)
Bisnes Steamboat (195)
Bisnes Tablet Pc (440)
Bisnes Tradisional (808)
Bisnes Untuk Dijual (3248)
Bisnes Waffle Dan Jagung (376)
Bisnes Western Food (314)
Dewasa 18sx (1736)
Diskusi Bisnes (1927)
Diskusi Tuntutan Dan Tribunal (709)
Expo Karnival Tapak Niaga (6306)
Forex Malaysia (1830)
Haiwan Peliharaan (453)
Haji Dan Umrah (462)
Hiasan Dalaman (706)
Hiasan Taman (239)
Hotel Resort Homestay (987)
Iklan Tv Radio Media Massa (219)
Import Dan Eksport (323)
Ingin Berniaga (2790)
Insurans Dan Takaful (1686)
Insurans Roadtax Kereta (330)
Kedai Bunga (187)
Kedai Cenderahati Dan Kraf (1959)
Kedai Emas (442)
Kedai Fotostat Dan Cetakan (2492)
Kedai Hardware (421)
Kedai Ibu Dan Bayi (683)
Kedai Jahit (3728)
Kedai Kamera Dan Camcorder (339)
Kedai Runcit Dan Serbaneka (334)
Kedai Separuh Dan Ruang Niaga (1791)
Kedai Sewa (1609)
Kereta Baru (1579)
Kereta Terpakai (4901)
Kerja Diploma Dan Ijazah (4608)
Kerja Kemahiran (1907)
Kerja Kosong (11335)
Kerja Praktikal (1969)
Kerja Sales (2204)
Kerja Sambilan (6166)
Konsultan Perniagaan (442)
Kontrak Swasta (286)
Kontrak Tender Kerajaan (449)
Kontraktor Balak Dan Kayu (469)
Kontraktor Jurutera (548)
Kontraktor Marin Dan Kapal Laut (222)
Kontraktor Minyak Dan Gas (669)
Kontraktor Pasir (377)
Kontraktor Pembinaan (2006)
Kontraktor Perlombongan (315)
Kursus Dan Seminar (2756)
Kursus Kecantikan (672)
Kursus Makanan (655)
Kursus Motivasi (317)
Ladang Getah Kelapa Sawit (1599)
Mencari Pelabur (3618)
Mesin Fotostat (348)
Mesin Freezer Dan Chiller (258)
Mesin Industri (496)
Mesin Jahit (366)
Mesin Proses Makanan (551)
Pakej Pelancongan (2568)
Pakej Perkahwinan (1186)
Pakej Perniagaan (865)
Pasar Basah (1431)
Pekerja Asing (1205)
Pelaburan Saham Unit Trust (926)
Pembantu Rumah Asing (1819)
Pembekal Barang Runcit (1562)
Pembekal Beras (104)
Pembekal Buah-buahan (476)
Pembekal Ikan Kering (379)
Pembekal Kelapa Dan Santan (632)
Pembekal Kerepek (1084)
Pembekal Keropok (436)
Pembekal Kicap Dan Sos (218)
Pembekal Kurma Dan Kismis (289)
Pembekal Madu (236)
Pembekal Mee Dan Bihun (122)
Pembekal Minyak Masak (413)
Pembekal Rempah Dan Perencah (584)
Pembekal Serunding (258)
Pembekal Telur (138)
Pemborong Aksesori Lelaki (160)
Pemborong Aksesori Wanita (1179)
Pemborong Batik Dan Sutera (351)
Pemborong Beg Galas (98)
Pemborong Beg Tangan (592)
Pemborong Bundle (848)
Pemborong Cadar Dan Tilam (434)
Pemborong Karpet (154)
Pemborong Kasut Dan Sandal (684)
Pemborong Lampin (289)
Pemborong Mutiara (107)
Pemborong Pakaian Bayi (761)
Pemborong Pakaian Kanak2 (1621)
Pemborong Pakaian Lelaki (1114)
Pemborong Pakaian Plus Size (141)
Pemborong Pakaian Wanita (4137)
Pemborong Telekung Dan Songkok (562)
Pemborong Tshirt Dan Uniform (3472)
Pemborong Tuala (194)
Pemborong Tudung (2738)
Pembuat Papan Tanda Iklan (267)
Pembuat Plastik Kotak Botol (787)
Pembuat Rak Kiosk Gerai (472)
Pendaftaran Syarikat (482)
Pendaftaran Trademark (33)
Pengedar Alat Tulis (940)
Pengedar Bahan Pencuci (700)
Pengedar Buku Dan Majalah (575)
Pengedar Contact Lens (237)
Pengedar Perfume (1521)
Pengedar Permainan Kanak2 (590)
Pengedar Produk Kecantikan (2583)
Pengedar Produk Kesihatan (2948)
Pengurus Majlis (586)
Penternak Arnab (52)
Penternak Ayam (709)
Penternak Burung Puyuh (94)
Penternak Ikan (687)
Penternak Kambing (285)
Penternak Lembu (381)
Penternak Udang (191)
Peralatan Makmal Dan Hospital (256)
Peralatan Pejabat Dan Sekolah (694)
Peralatan Sukan (543)
Perisian Komputer (561)
Perkakas Dapur (609)
Perkakas Elektrik (420)
Perkakas Rm2 Dan Gajet (1496)
Pinjaman AIM (164)
Pinjaman Hartanah (505)
Pinjaman Kad Kredit (385)
Pinjaman Kereta (586)
Pinjaman Peribadi (10379)
Pinjaman Perniagaan (1802)
Produk Dari China (531)
Produk Sejuk Beku (1288)
Program Consignment (1986)
Program Dropship (6576)
Pusat Bahasa (347)
Pusat Jagaan Bayi (1502)
Pusat Latihan (636)
Pusat Memandu (122)
Pusat Mengaji Agama (504)
Pusat Pendidikan Tinggi (517)
Pusat Rawatan (353)
Pusat Tadika Dan Taska (1265)
Pusat Tuisyen (1045)
Rancangan Perniagaan (583)
Rawatan Alternatif (287)
Rumah Sewa (4176)
Rumah Untuk Dijual (3660)
Servis Freelance (1080)
Servis Keselamatan (703)
Servis Pembersihan (801)
Servis Pengedaran Risalah (450)
Setiausaha Syarikat (598)
Sewa Bas Dan Van (559)
Sewa Kereta Teksi Limo (1777)
Sewa Lori (2512)
Sewa Pesawat Dan Helikopter (54)
Studio Filem Dan Videografi (242)
Studio Fotografi (881)
Studio Grafik Dan 3D (1062)
Studio Lukisan (126)
Studio Model Penyanyi Pelakon (705)
Studio Muzik (460)
Sukan Beladiri (115)
Sukan Berkumpulan (227)
Sukan Futsal (227)
Sukan Pancing (141)
Tanah Sewa (628)
Tanah Untuk Dijual (4742)
Tempahan Biskut Dan Tart (2118)
Tempahan Hamper (187)
Tempahan Kanopi Dan Meja Kerusi (650)
Tempahan Katering (2100)
Tempahan Kek Dan Coklat (2119)
Tempahan Korban Dan Aqiqah (175)
Tempahan Kuih Muih (1724)
Tempahan Minuman Dan Dessert (454)
Tempahan Nasi Lemak (508)
Tempahan Roti (347)
Terminal Bayaran (184)
Ubahsuai Pejabat (639)
Ubahsuai Rumah (1662)
Urut Tradisional (774)
Usahawan Baja Pertanian (369)
Usahawan Benih Dan Nursery (391)
Usahawan Tani (1077)
Vending Machine (356)
Voucher Dan Tiket (241)
Web Design Malaysia (2285)
Wiring Aircond Plumbing Repair (1320)