Kisah dan Tauladan - Kasih Seorang Ibu
Yesterday Once More - Sun 16/Oct/2011 12:24pm [Last Comment]
Hari ini..saya nak kongsi kisah sedih ...
Paparan demi paparan Kisah saya akan isikan dalam post saya....terpulang buat warga MC...untuk membaca dan menilai...Jika anda ada pelbagai Kisah sedih , lucu , menyeramkan , membina semangat dan sebagainya..saya amat amat mengalu alu kan coretan anda disini....
Kalau boleh , hormatilah ruangan ini..jangan dijadikan ruang perbahasan atau iklan.....
Untuk kisah pertama , perhargaan bagi seorang wanita yg bergelar ibu.....Hayatilah kisah ini....
Sesungguhnya ..Semalam itu Hanya sekali sahaja...

IBU......
Kalau nak kira, mak aku la harta yang paling mahal, paling berharga. Tak de nilai yang boleh disamakan dengannya. Aku cukup rapat dengan mak aku. Dia lah yang tahu dan ambil tahu kehendak anak-anaknya. Cukup memahami. Abah aku orangnya agak garang masa kami kecik-kecik dulu. Prnah kami kena ‘pelangkung’ dengan dia sebab lambat mandi pagi nak pergi sekolah. Sejak hari tu aku dah ‘kurang’ sikit dengan abah. Apa-apa masalah aku mengadu dengan mak. Mak laa tempat aku bercerita suka duka, mintak tolong buat keja sekolah, mintak duit belanja. Kena buli dengan kawan, semuanya mengadu dengan mak. Dengan abah, jangan kata nak mintak, nak bersembang pun tak berani.

Abah pagi-pagi lepas hantar kitorang pergi sekolah dia pergi ladang, tengah hari atau petang baru balik. Abah akan rehat terkadang tidur di pangkin bawah pokok rambutan tepi rumah. Macam tu la abah hari-hari, kami jarang dapat dengar suara dia, tapi kalau dia dah bukak mulut memang kena. Masa tu terkadang aku rasa mengapa la aku ada abah, kalau ada mak je kan bagus. Tapi mungkin jugak abah jadi gitu sebab keadaan hidup kami, kami dulu orang susah. Abah hanya peneroka felda, kerja teruk tapi pendapatan tak seberapa. Untuk tampung perbelanjaan keluarga dan belanja sekolah kami, mak buat nasik lemak dan kuih tepung bungkus.

Pukul 5 pagi mak dah bangun bungkus nasi. Pagi-pagi lepas hantar kitorang pergi sekolah, abah singgah letak nasik lemak dengan tepung bungkus kat kedai makan tepi sekolah. Masa tu nasik lemak sebungkus abah jual 30 sen, kuih tepung bungkus 15 sen. Kadang-kadang tu aku bawak jugak 2,3 bungkus nasik lemak jual kat kawan sekelas dapat duit belanja lebih hari tu. Aku dapat duk dengan mak sampai tingkatan 3, pastu aku masuk asrama vokasional Temerloh. Tapi tiap-tiap minggu balik kampung, sebab nak makan masakan mak. Keras tekak aku asyik makan nasik kawah, ikan jeket dengan sawi balak jer kat asrama. Petang jumaat balik kampung sampai rumah, terus cari nasik .

Mak, setiap jumaat dia dah tau, dia akan goreng ikan pelaling (ikan temenung), sayur togeh, ulam togeh dengan kacang botol, sambal belacan lada besar. Tu je favourite aku, ada set tu. Mamang makan tak ingat punya. Kadang-kadang tu mak masak kari ayam cair. Kalau kena yang tu, sehari 3,4 kali ulang makan nasik.

Duduk asrama 2 tahun, lepas SPM aku kerja sementara di Tekam Resort. Nama je resort sebenarnya. Aku kerja dalam ladang jugak, kerja banci pokok. Gaji masa tu RM400. Tu la pendapatan pertama hasil titik peluh aku sendiri. Hari ambik gaji tu seronok bukan main. Macam-macam dah plan nak beli barang. Benda yang paling aku teringin masa tu, pancing bermesin (bukan manual). Dapat jer duit, terus pergi pekan beli. Aku ingat lagi, harga pancing tu RM75 satu set.

Balik rumah, petang tu duit lebih bagi kat mak, sebab aku dah janji nak bagi duit pertama aku kat mak. Bayar balik duit minyak motor yang aku mintak kat dia setiap hari untuk pergi kerja. Menitik air mata mak bila dia pegang duit aku bagi tu. Aku ingat lagi masa tu dia kata “ni bukan duit minyak moto, ni duit kerja anak mak, alhamdullillah dapat dah mak merasa duit anak-anak”.


Aku kerja tak lama, aku dapat surat tawaran pergi UiTM (masa tu masih ITM) Shah Alam, jurusan elektrik untuk panggilan pertama. Masa tu, aku baru balik kerja, siap mandi, pastu makan. Mak masak sedap tengah hari tu. Tengah makan, mak cakap “haa…. makan puas-puas, nanti lambat pulak dapat makan macam ni lagi”. Aik…aku tanya mengapa pulak. Mak kata ada surat kat depan ry. Dan-dan tu aku pergi ambik baca. Melompat aku masa tu. Aku tunjuk kat mak. Dia kata dia dah baca tadi. Berair mata mak masa tu, kata dia… “lepas dah anak mak 2 orang. Tinggal 2 lagi tu, tak tau macam mana.”

Perbelanjaan aku masuk ITM masa tu, abang sulung aku yang tanggung. Masa tu dia di jepun study dan buat kerja part time jadi DJ. Masa aku tingkatan 4, mak bersalin adik perempuan. Kelahiran paling gembira bagi keluarga kami. Sebab sebelum ni kami 4 beradik semuanya lelaki. Abah la orang paling gembira. Dah lama dia nak anak perempuan. Adik perempuan ni jugak telah buat perubahan pada diri abah. Abah dah tak macam dulu. Sesekali aku balik, aku tengok abah yang mengasuh adik, lebih dari mak. Syukur pada Allah, harap adik tak merasa seperti apa yang kami rasa dulu.

Namun, setahun selepas adik lahir, mak jatuh sakit. Tapi tak de la teruk sangat, cuma setakat pergi klinik jer. Lepas sebulan lebih, sakit mak tak sembuh-sembuh. Abah bawak mak pergi ke Hospital pakar kat hospital Mentakab. Diorang ambik sample darah. Lepas seminggu, diorang panggil pergi hospital semula, dah dapat keputusan.

Ya Allah, ujian telah menimpa kami semua. Mak disahkan kena barah payu dara. Doktor kata, untuk selamat, mak kena operate selewat-lewatnya dalam tempoh sebulan. Bermula dari hari tu, kami sekeluarga tak senang duduk terutama abah. Merata dia cari tempat untuk berubat, sebab kalau boleh kami tak nak mak di operate.

Mak setiap hari menangis, bukan sebab sakit, tapi sebab dia risaukan adik perempuan yang masih kecik. Apa nasib adik bila dia dah takde nanti. Aku cukup tak tahan bila setiap kali mak tinggal pesan. “Mie… nak bancuh susu adik bubuh susu 2 sudu jer. Mie…. kain batik mak ada 3 helai yang baru dalam almari, nanti orang datang, bukak ambik”. Air mata memang tak boleh tahan.

Sampai masa, mak terpaksa operate jugak. Doktor kata kuman kanser tu dah merebak ke paru-paru. Masa tu aku ambik cuti seminggu, tangguh dulu pelajaran aku. Aku balik kampung, kena jaga adik. Lepas operate, mak dah mula jadi lemah. Kesian sangat aku tengok, doktor nak buat kemo, tapi tak boleh sebab badan mak terlampau lemah.

Lepas 2 minggu mak kat hospital. Dia dah beransur baik. Abah bawak balik. Mak sihat kat umah, tapi tak sepenuhnya, makan masih berpantang. Mak boleh berjalan, boleh buat kerja rumah macam biasa. Tapi tak lama, dalam sebulan lebih lepas tu, mak pengsan tiba-tiba. Abah bawak pergi hospital Jengka. Bermula hari tu…keadaan mak makin hari , makin teruk. Seminggu mak ditahan di hospital.

Kemudian, doktor bagi balik, keadaan mak dah elok sikit, tapi mak dah tak boleh berjalan masa tu. Kena guna kerusi roda. 2 hari je mak sempat duduk kat rumah, pastu abah terpakasa bawak mak pergi hospital semula, sebab keadaan mak dah terlalu lemah, mata tak boleh bukak, dah tak boleh bercakap, mak tak makan sejak balik ke rumah. Masuk jer makanan, mak akan terus muntah.

Doktor kata, penyakit mak dah teruk. Kuman dah merebak ke paru-paru dan hati. Sebab tu mak tak boleh makan. Selama di hospital, mak hidup dengan air dan ubat saja. Sayunya hati aku tengok muka mak dah cengkung, nafas tercungap-cungap. Tapi masa tu mak masih boleh bercakap. Satu yang aku amat kagum dengan mak, walaupun dia menderita sakit. Dia tak pernah dia sebut yang dia sakit. Kami berbual macam biasa. Macam takde apa-apa, boleh buat lawak dan gelak-gelak lagi. Walhal aku tahu yang dia menanggung sakit yang teramat sangat. Doktor ada terangkan pada kami adik beradik, macam mana nak jaga orang sakit kanser. Doktor kata penyakit ni panas, lebih panas dari suhu bila kita demam, kemudian semua sendi satu badan akan sakit, perut rasa lapar tapi tak boleh makan. Penglihatan akan kabur. Di sebabkan paru-paru mak dah rosak, bila dia bernafas dia akan rasa sakit. Seksanya aku tengok mak. Tapi dia tak tunjuk kesakitan dia pada anak-anak. Cuma bila dia tengok adik, dia akan menangis. Aku pun sama akan ikut menangis bila tengok mak peluk adik. Semakin hari, keadaan mak semakin teruk. Aku ambik keputusan untuk cuti satu semester. Abang aku yang di jepun pun balik.

Hati mak dah mula membengkak. Perut dia buncit macam di pam-pam. Berkilat dan boleh nampak urat. Mata mak dah tak terang, bila dia tengok satu-satu benda, dia akan nampak seperti ada benda macam semut tengah merayap. Dan masa tu juga, pemikiran mak dah menjadi tak berapa normal. Dia dah tak kenal dah orang yg pergi melawat dia, kecuali hanya anak-anak dia. Ada satu masa, aku tengah urut tangan dia, dia sapu kepala aku macam ada benda atas kepala aku, aku tanya kenapa. Mak kata ada habuk penuh atas kepala aku, jadi dia nak sapu buang. Masa tu jugak merambu keluar air mata aku. Walaupun dia menderita sakit, dia masih semangat menjaga kebajikan dan kebersihan anak dia. Dah hampir 3 bulan mak di hospital Jengka, dan selama tu la kami sekeluarga berumah di sana. Semua nurse dan doktor kami kenal.

Selama tu jugalah kami adik beradik jaga mak, urut dia, bagi makan ubat, mandikan dia, tukarkan baju dan segalanya. Walaupun kami lelaki, jururawat kat situ dah tak kesah. Pada mulanya mereka memang tak bagi orang lelaki masuk wad wanita lepas waktu melawat. Tapi kami jumpa doktor dan ketua nurse, , mintak kebenaran sebab kami takde adik-beradik perempuan (kecuali adik). Lagipun mak perlukan orang tunggu 24 jam, sebab bila mak kejang kena ada orang urut dia dan ni lah saja peluang yang kami ada nak balas jasa mak sementara hayatnya masih ada.

Akhirnya, kami bawak mak balik ke rumah. Sebab mak kata dia tak nak mati di hospital, dia nak mati di rumah sendiri, nak tengok anak-anak dia dan suami dia. Kami mintak dengan doktor, dan doktor benarkan. Doktor kata, memang mak dah takde harapan. Bila mak sampai rumah, suatu keajaban berlaku. Mak mintak makan, kemudian ingatan dia normal semula. Cuma mata dia jer masih kelabu. Dia makan, kami bagi semua makanan yang dia suka. Apa yang dia sebut, kami cari. Kami ambik semua baju baru mak, kami pakaikan pada dia. Mak sembang dengan semua orang, mintak maaf dengan semua. Mak terpaksa baring mengiring, sebab perut dia semakin membesar.

Lebih kurang seminggu mak kat rumah. Mak nazak. Hari tu pagi sabtu. Nafas mak tersekat-sekat. Masa tu mak dah dak boleh bercakap, suara dia keluar amat perlahan. Kita kena letak telinga kat mulut dia baru boleh dengar. Tengah hari tu, kami dah tak sampai hati lagi tengok mak dalam keadaan tu. Seksa sangat, umpama ikan dilempar ke darat.

Kami sekeluarga berbincang. Tanya pendapat orang tua, dan melihat kepada tanda-tandanya, hari ni mungkin sampailah masa tamatnya penderitaan mak setelah sekian lama. Kami dah tak sanggup tengok mak terseksa lebih lama. Kami adik-beradik dan abah pergi pada mak. Kami mintak ampun, mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki, mintak halal makan minum kami, mintak halal air susu yang kami minum.

“Mak… emie mintak ampun, mintak maaf segala dosa emie pada mak, dari hujung rambut sampai hujung kaki. Emie mintak halal makan minum emie selama ni, emie mintak halal air susu yang emie minum.” Banyak lagi aku nak sebut pada mak, tapi tak terkeluar dari mulut. Ya Allah kenapalah jadi macam ni. Kami kucup dahi mak, kami cium kaki mak. Air mata mak mengalir. Kami letak adik tepi mak. Bagi mak cium adik. Sayunya aku tengok. Air mata mak mengalir setiap kali bila tengok adik. Kesian adik, lepas ni dia dah tak dapat jumpa mak. Tak dapat merasa kasih sayang mak lagi. Mak bisikkan sesuatu pada abah. Air mata abah mengalir. Nilah seumur hidup aku nampak abah menangis. Abah kucup dahi mak. Kemudian, dengan amat terpaksa kami terlentangkan mak. Aku terpaksa, kami terpaksa. Kami sayangkan mak. Tak nak mak terseksa lagi. Tak lama, mak sesak nafas, abah ajar mak mengucap. Allahhuakbar, aku saksikan sendiri, betapa seksanya menuju kematian…betapa teruknya sakaratul maut. Inilah yang dinamakan ‘mabuk kematian’. Amat dahsyat dan menyakitkan… Tengok saja pun dah tak tahan. Apatah lagi yang merasainya.

Akhirnya….

“Innalillahiwainna ilaihiroo-jiun….. ”

Ibu tercinta pergi buat selamanya………

Maaf, setakat ini sahaja sanggup saya tulis kisah ini….. linangan air mata dan Al-Fatihah sebagai noktahnya.

INGAT!!! IBU KANDUNG HANYA SEORANG SAHAJA DI DUNIA INI. JIKA DAH TIADA, MAKA TIADALAH GANTINYA. SYURGA ITU DIBAWAH TELAPAK KAKI IBU. KEPADA MEREKA YANG MASIH MEMPUNYAI PELUANG, AMBILLAH PELUANG INI, CIUM TANGAN IBU ANDA, MINTAK AMPUN PADANYA. GEMBIRAKAN DIA.



Sekian, semoga kita semua dapat benar-benar menghargai ibu kita. Hiburkan hati ibu, gembira kan mereka selagi mereka masih hidup. Berusahalah untuk menjadi anak yang soleh atau solehah yang dapat membuatkan mereka berbangga memiliki anak seperti kita.

Niche: Sembang
Taklimat Pembiayaan Credit Guarantee Corporation (CGC) - Percuma
28 Apr 2014 di DPMM Putrajaya

Taklimat Berkenaan Tribunal Rayuan Kastam (TRK) - Percuma
24 Apr 2014 di Putrajaya

Seminar Peluang Bisnes Sektor Utama Ekonomi
30 Apr 2014 di Shah Alam (Anjuran bersama DPMM Putrajaya & MUBIN)
     
  1. Yesterday Once More - Sun 16/Oct/2011 12:30pm
    Hormatilah Ruangan saya tanpa iklan dari anda....Sesungguhnya anda seorang yang mulia keatas hak orang lain....terimakasih.  
  2. Nuremimi - Sun 16/Oct/2011 12:34pm
    tersentuh...Innalillahiwainna ilaihiroo-jiun.  
  3. Khalifah 3 - Sun 16/Oct/2011 12:53pm
    tq for sharing..  
  4. Wanwantarik - Sun 16/Oct/2011 1:15pm
    touching...  
  5. Detektifconan - Sun 16/Oct/2011 1:32pm
    tt, terima kasih atas perkongsian pengalaman yg sangat berharga ini untuk dijadikan pedoman hidup....sayangilah kedua org tua kita.

    Al-Fatihah utk arwah ibu tt.  
  6. Yesterday Once More - Sun 16/Oct/2011 1:55pm
    Kisah Si Kecil Ita- Sebagai Ibu Bapa ..ambilah iktibar kisah ini...Jangan bertindak memukul anak anak kita tanpa usul periksa walaupun kita tahu anak kita sedang melakukan kesilapan...gantikan amarah mu dengan pelukan ..berselawat dan ditup keatas kepalanya...beritau dengan lembut tetapi tegas tentang kesalahan yang dilakukan.......

    Ita.... nama panggilannya sejak dari kecil. Ita sangat minat melukis. Ibu dan ayahnya juga suka melihat lukisan Ita.

    Suatu hari, Ita terjumpa sebatang paku karat ketika bermain buaian. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi tidak kelihatan kerana diperbuat daripada marmar. Ita tida puas hati. Dicubanya pula pada kereta baru ayahnya. Ya....kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi, kanak-kanak ini pun melakarlah dengan gembira dan melahirkan kreativitinya. Hari itu, ibu dan ayahnya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

    Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tidak disedari pembantu rumahnya, Narti.

    Petang itu, terkejut besar ibu dan ayah Ita melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis dibayar, berbatik-batik.

    Si ayah yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, "siapa punya kerja ni?"

    Narti yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. Mukanya merah padam ketakutan melihat wajah bengis tuannya.

    Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, Narti menjawab perlahan "tak tahu... !Saya tak tahu Tuan".

    "Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?" herdik si isteri pula.

    Ita yang sedang tidur dibiliknya terjaga mendengar suara kuat ibu dan ayahnya. Ita begitu gembira dan tidak sabar menunjukkan lukisan terbaru kepada ibu dan ayahnya.

    Dia berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata "Ita buat ayahhh.. cantik kan?". Ucapnya manja sambil terus menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

    Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja.

    Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa melaung kesakitan kesakitan.

    Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan. Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia juga sangat takut .

    Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Narti segera memeluk Ita dengan penuh kasih sayang, cepat-cepat menggendong anak kecil itu dan membawanya ke bilik.

    Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar. Menangis teresak-esak kedua-duanya di dalam bilik. Narti memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik kesan sebatan terkena air.

    Narti kemudiannya menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama Narti. Rasa marahnya masih belum hilang.

    Keesokan harinya, kedua-dua belah tangan Ita bengkak. Narti berasa bimbang dan mengadu kepada ayah Ita.

    "Sapukan minyak gamat tu!" balas tuannya . Ibu dan ayah Ita bergegas ke pejabat tanpa menjenguk Ita di kamar.

    Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik Narti. Si ayah kononnya mahu mengajar Ita.

    Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu. Tanpa pengetahuan Ita, setiap hari ibu dan ayahnya akan bertanya kepada pembantu rumah.

    "Ita demam...". Jawab Narti ringkas.

    "Bagi minum panadol dulu" balas si ibu.

    Hati ibu Ita mula merindui gelak ketawa anaknya. Sebelum masuk bilik tidur pada malam itu, dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu. Dia menangis di luar bilik. Selalunya Ita akan mengadu dan tidur bersamanya apabila tidak sihat.

    Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas.

    "Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 kita pergi" kata majikannya itu.

    Sampai waktunya, Ita sudah tidak bermaya. Ayahnya mulai risau dan terus membawa Ita ke klinik. Doktor mengarahkan supaya kes tersebut dirujuk ke hospital kerana keadaan Ita sudah serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

    "Tiada pilihan.." kata doktor yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk.

    "Tangan anak tuan sudah bernanah teruk, demi keselamatan dan nyawa anak tuan, tangan perlu dipotong dari siku ke bawah" kata doktor.

    Ayah dan ibu Ita bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan.

    Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si ayah terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

    Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihat kedua- dua tangannya berbalut putih.

    Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumahnya, Kak Narti. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata...

    "Ayah.. ibu... Ita tak buat lagi. Ita tak mahu ayah pukul. Ita tak mahu jahat lagi. Ita sayang ayah.. sayang ibu". Katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

    "Ita juga sayang Kak Narti.." Katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

    Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis.... "Ayah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi!" Katanya sambil menangis tersedu-sedan.

    "Ibu, Ita nak melukis macam mana buuu....?"

    Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya.. —
    Ya..ALLAH...Lembutkan hati kami sebagai IbuBapa terhadap anak anak kami diatas kenakalan mereka...Limpahkan kasih sayang dihati kami diatas kedegilan...Ya ALLAh..Jadikan anak anak kami sebagai seorang yang soleh dan solehah.......amin ya ALLAH.......  
  7. Effty Thahirah - Sun 16/Oct/2011 3:18pm
    semuanya sedih =(  
  8. Naizma23 - Sun 16/Oct/2011 6:54pm
    slm n slm sejahtera kwn2...
    ermmm meme cedey la...
    hrmti n sygi la ibu ayh selg de...
    sme2 la kte ingt mengingti...
    amin...  
  9. Nur Husna - Sun 16/Oct/2011 9:04pm
    as-salam..YOM apakah anda seorang penulis..? hati saya benar2 tersentuh dan sememangnya saya sedang menangis teresak2 sekarang mengenangkan arwah ibu saya yang membela kami tanpa cacat celanya..tolong kwn2 sedekahkan AlFatihah buat arwah ibu saya Hajjah Halijah...Amin  
  10. Az Zahra - Sun 16/Oct/2011 10:56pm
    subhanallah .. menangis2 saya baca kisah di atas. kpd YOM takziah saya ucapkan .. memang terlalu sedih .. alfatihah buat ibu anda semoga Allah mengapuni seluruh dosa2nya , melimpahkan seluas2nya rahmat buatnya dan menempatkan dia bersama hambaNya yang diredhai. al fatihah juga buat arwah ayah saya yg telah pergi (juga meninggal kerana menderita sakit) dan juga buat ibu Nur Husna.  
  11. Rohaida Kamaruddin - Sun 16/Oct/2011 11:18pm
    sebak....:-( takziah. Ibu jgn mengucapkan kata nista terhadap anak2 sbb ucapan ibu tu mcm doa. Sayangilah anak anda kerana anak adalah harta yg tak ternilai....  
  12. Yesterday Once More - Sun 16/Oct/2011 11:36pm
    Assalamaualikum teman2....
    terimakasih kerana sudi berkongsi membaca cerita ini...Nur Husna...YOM bukan seorang penulis...kisah kisah ini YOM kutip dari pelbagai sumber hasil pembacaan.....
    Apa yang YOM nampak selalunya di MC ini , manusia yang saling mencari peluang peluang kesenangan hidup....
    inilah fitrah keperluan...YOM pun salah seorang dari mereka....
    Namun disatu sudut , ketika YOM membaca kisah yang YOM iklankan ini..terpanggil rasa kemanusiaan dan fitrah kita sebagai insani....
    Betapa banyak masa yang YOM rugi kerana tidak memberi penuh perhatian pada IbuBapa YOM....
    Betulah kata orang...Bila Ibu telah tiada...baru lah kita rasa tinggi atau rendah kehilangan seorang Ibu....
    Banyak perkara dan janji YOM pada ibu yang tak tertunai....
    Ya TUhan..ampuni dosa aku....saya ini seorang anak yang tak mampu membalas jasa IBU......ampuni dosa hamba mu yang selalu lalai dan leka terhadap Ibunya.....Satukan kami dialam akhirat sebagaimana ENGKAU menyatukan kami sebagai IBU dan anak didunia yang fana...perkenankan doa ku ..YA ALLAH...amin...amin..
    AlFatihah untuk semua Ibu2 Islam yang telah kembali ke Rahmatullah..AlFatihah....  
  13. Nurul87 3 - Mon 17/Oct/2011 1:53am
    sedey nye . . makkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk  
  14. Yesterday Once More - Mon 17/Oct/2011 1:53am
    pukul 2 pagi ini ..sempat saya mengutip sebuah cerita pergorbanan seorang Ibu terhadap anak kecilnya yang menghidapi sakit jantung sejak kecil...kisah ini adalah sebuah kisah benar........
    Al-Fatihah buat Allahyarham adik Iqbal Fahreen.

    Mak pandang jenazah abang yang terbaring kaku. Walaupun muka sembap, perut membusung, namun mak nampak ketenangan pada wajah abang.

    Mak ambil pisau. Mak potong baju-T yang tersarung pada tubuh abang, baju terkahir yang abang pakai, Mak terpaksa potong kerana kerana baju itu tidak muat untuk melalui perut abang yang 'buncit'.


    Tapi, mak akan simpan baju itu. Mak tak cuci, sesekali boleh mak cium baju itu, sekadar pengubat rindu di hati. Kemudian abah kendong tubuh abang ke pangkin yang telah disediakan. Lalu abah dan mak mendikan jenazah abang. Hanya kami berdua. Mak tak mahu orang lain. Biar tangan abah dan mak yang menjiruskanair buat kali terakhir pada tubuh kecil abang.

    Mak nampak anak mata abah, berkaca-kaca, setitis dua air matanya tumpah, mengalir di pipi, tapi cepat-cepat abah sapu dengan lengan sasanya.

    "Bang, jangan menangis. Kita selesaikan hingga ke titisan terkahir," begitulah kata mak pada abah.

    Setelah abang dimandikan, mak bantu abah kapankan jenazah abang. Pun hanya kami berdua juga. biar tangan kami saja yang memakai dan membalutkan kain terakhir pada tubuh abang.

    "Kakak, jangan menangis. tak baik buat abang macam tu!"

    Itu pesan mak semasa kakak-kakak mahu mengucup dahi abang buat kali terakhir. Abah pula selepas mengucup dahi abang, cepat-cepat abah menjauh memalingkan muka.

    Mak nampak air mata abah berjuntaian membasahi pipi. Dan buat kali terakhir itu juga, mak usap dahi abang. Mak senyum, lantas kucup dahi abang.

    Mak bisikkan: "Abang tunggu mak di syurga ya!"

    Akhirnya, wajah abang 'ditutup'. Kami sembahyangkan abang buat kali terakhir. Ramai betul jemaah yang turut serta. Setelah itu, kami bawa abang ke tanah perkuburan.

    Abah masuk ke dalam liang lahad untuk menyambut jenazah abang. Alhamdulillah, semua kerja dipermudahkan. Abang sudah selamat di sana.

    Bertubi-tubi mak terima ucapan takziah daripada tetamu yang datang. Abang nak tahu, ada satu soalan yang mereka tanyakan pada mak.

    Soalan itu asyik terngiang-ngiang di telinga mak. Tanya mereka: "Kakak uruskan jenazah anak kandung sendiri, tapi setitis air mata tak jatuh ke pipi? Kenapa kakak tidak menangis?" Itulah soalan mereka.

    Mereka hairan kenapa mak tidak menangis, sebaliknya bibir mak tidak lekang dengan senyuman. Kenapa mak masih mampu tersenyum di saat memangku sekujur tubuh yang pernah berada dalam rahim mak dulu? Empat tahun dua bulan mak membesarkan Abang. Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya. Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita Abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir. Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum Abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari. Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis?

    Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.

    Januari 2011- Perut Abang semakin membusung kerana hati membengkak. kata doktor, semua organ dalaman Abang sudah rosak, sudah 'reput'. Tidak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah! Tidak akan ada lagi pembedahan untuk Abang.

    26 Februari 2011- Hari ini ulang tahun ke-4 abang. Dua hari sebelum itu, mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah! Hah Hah.. Tergelak mak. Abang suka sangat melihat lori sampah yang lalu setiap pagi depan rumah. Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah, Puas mak dan abah melilau sekitar Kuala Lumpur , tetapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yang sanggup buat kek macam yang Abang minta. Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan Abang, tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti. Dengan perut membusung, dada berombak kerana sukar bernafas, Abang masih tersenyum dan nampak ceria melayan rakan-rakan yang datang, sama-sama menyanyikan lagu hari jadi abang. Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yang terakhir.



    7 Mac 2011- Keadaan abang semakin kritikal. Perut abang semakin membesar. Abang tidak mampu untuk bergerak dan lebih banyak terbaring serta asyik sesak nafas. Mak semakin tidak tahan melihatkan keadaan Abang sebegini rupa. Mak bawa Abang ke IJN, rumah 'kedua' abang sepanjang tempoh hayat Abang. Kata doktor, tiada apa yang boleh dilakukan lagi. Abang hanya menanti waktu. mak angguk perlahan-lahan. Mak redha dengan ketentuan ilahi. Dalam hati mak juga terdetik, masa Abang sudah tidak lama lagi. Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pada mak, macam mana dengan keadaan Abang? Mak cuma mampu untuk jawab, "InsyaAllah, Abang akan sihat!" Mak terpaksa cakap begitu pada mereka, sebab mak tidak mahu mereka semua lemah semangat jika mereka tahu Abang sudah tiada harapan lagi. Mereka pun sedang bertarung dengan ujian Allah apabila anak-anak yang dikasihi ditimpa penyakit. jadi biarlah jawapan yang mak beri itu kedengaran manis pada telinga mereka. Pahitnya, biarlah mak sendiri yang telan.

    13 Mac 2011- Hari ini merupakan hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor untuk bawa Abang pulang kerumah . Doktor izinkan. Biarlah Abang habiskan waktu-waktu terakhir bersama keluarga. Dan disaat-saat akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan Abang. Di rumah, setiap hari mak akan tanya, "Abang nak apa harini?"

    Mak masih ingat pada suatu pagi, abang menjawab, "Mak, Abang nak naik kereta bomba!"

    Mak termenung dengar permintaan Abang. Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar. Abah tanya pergi mana?

    Mak jawab, "Balai bomba!"

    Sampai di situ, mak meminta izin daripada pegawai bomba. Mak kata padanya, Abang teringin sangat nak merasa naik ke dalam trak bomba. Pegawai itu cuma garu-garu kepala, kemudiannya menggeleng-gelengkan kepala. Belum sempat pegawai bomba itu menjawab, lantas mak tarik baju Abang ke paras dada.

    Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu, "Encik, ini anak bongsu saya dan hanya menanti masa untuk 'pergi'! Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!" Bila lihat perut Abang yang buncit dan dada dipenuhi kesan parut dan jahitan, pegawai itu tidak tunggu lama. Terus dicapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu. Lantas dia terus dukung Abang dan letakkan Abang ke atas tempat duduk bahagian pemandu. Abang nampak gembira sangat biarpun cuma 15 minit abang di dalam trak itu. Tetapi Abang tidak perasan, ketika itu mak palingkan muka selama lima saat. Sekadar mahu mengelap titisan air mata yang mula bertakung.

    Hari lain, mak tanya lagi pada abang, "Abang nak apa?"

    Abang pun jawab: "Abang nak naik lori sampah!" Mak dukung Abang, tunggu depan rumah. Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah, Mak tahan lori itu.

    "Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?" Pekerja itu tertawa mendengar kata-kata mak. Kemudian, mak angkat baju Abang dan beritahu perkara sama. Terus berubah mimik wajah mereka. Segera mereka angkat Abang, letakkan di tempat duduk pemandu. Ada antara pekerja itu yang memalingkan muka, tak sangup untuk melihat Abang lama-lama. Sedih agaknya. Begitulah seterusnya. Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yang sama. Kalau Abang nak tengok gajah, mak akan bawa Abang pergi zoo. Walaupun abang tak larat jalan, tak apa.

    Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung Abang. Abang pinta nak tengok burung, mak bawa Abang ke taman burung. Abang nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yang ada permainan seperti itu. Ke mana saja Abang nak pergi dan apa sahaja yang Abang inginkan, semuanya mak tunaikan! Setiap hari juga mak tanya Abang nak makan apa. Macam-macam Abang teringin nak makan. Murtabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung , rojak dan macam-macam lagi, semuanya mak tunaikan walaupun makanan itu Abang pinta pada pukul 3.00 pagi.

    Mak tahu dan faham, masa Abang bersama mak dan abah semakin suntuk!

    27 Mac 2011- Abang semakin kritikal! Abang sudah tidak mampu untuk berkata-kata, apatah lagi untuk bergerak seperti biasa. Mata Abang kuyu dan Abang hanya mampu terbaring sambil memeluk Aina, anak patung kesayangan Abang. Mak segera pinta abah bawa Abang ke hospital.

    "Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dengan tubuh abang yang sudah tidak bernafas!" Itulah kata-kata mak pada abah sebelum bertolak ke IJN. Mak mahu abah bersedia dan redha jika apa-apa berlaku. Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas untuk pesakit kritikal.

    5 April 2011- Mak telefon sekolah asrama Kakak sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu untuk benarkan Kakak pulang.

    "Adik tenat. Saya mahu kakak-kakaknya berada di sampingnya pada saat terakhir!" Mak pinta pada cikgu dan Kakak diizinkan pulang. Kemudian, Dr. Adura, doktor yang sinonim merawat abang juga datang melawat. Ketika itu mak ceritakan yang mak terkilan sangat tidak dapat tunaikan permintaan Abang yang mahukan kek berbentuk lori sampah.

    7 April 2011- Pagi ini Dr. Adura datang melawat Abang lagi. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise untuk Abang tengah hari ini. Rupa-rupanya, tengah hari itu tetamu yang juga rakan-rakan alam maya Dr. Adura datang membawa kek lori sampah yang Abang mahukan sebelum ini. Ada dua kek mereka bawa. Mak tak sangka, Dr Adura rajin menulis mengenai kisah abang didalam blognya dan ramai yang menawarkan diri untuk menyediakan kek yang abang pinta. Para tetamu bersama jururawat dan doktor menyanyikan lagu selamat ulang tahun untuk Abang. Tetapi abang kurang ceria, wajah Abang tampak letih dan nafas abang turun naik.

    8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu datang membawa kek berbentuk lori warna pink untuk abang. Tetapi abang sangat lemah. Abang sekadar terbaring merenung kek itu. Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah Abang, bacaanya meningkat naik. Tetapi hati mak dapat merasakan yang Abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak. Malam itu, hanya mak berdua dengan Abang berada di dalam bilik. Mak pandang sayu wajah abang yang semakin lesu dan pucat. Mak duduk di sebelah Abang, mak peluk dan usap rambut Abang. Mak menangis teresak-esak bagai anak kecil.

    Dalam tangis itu, mak katakan pada Abang, "Mak tahu Abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu. Mak tahu Abang nak pergi. Jangan tahan-tahan Abang. Pergilah menghadap Ilahi. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya. Mak puas dapat sempurnakan apa sahaja hajat yang Abang pinta. Mak juga bangga kerana Allah hadirkan Abang dalam hidup mak walaupun seketika."

    Abang hanya diam, memandang mak dengan pandangan lesu. Dan ketika itu mak menangis sepuas-puasnya. Mak juga berjanji bahwa mak tidak akan menangis lagi selepas itu! Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia.

    9 April 2011- Pagi itu mak pesan pada abah agar bawa semua anak-anak datang ke hospital. Masa Abang dah dekat sangat. Mak lihat Abang sudah kritikal. Wajah Abang sudah tampak biru, lebam! Dada Abang berombak, tercungap-cungap menarik nafas.

    Abang sudah tidak mahu makan dan minum lagi sejak malam tadi. Pukul 8.00 pagi, abah dan kakak-kakak sampai. Mak suruh Kak Long bacakan Yaasin di sebelah Abang. Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana cuba menahan tangisnya.

    Pukul 3.00 petang, Abang semakin lesu. Lantas mak ajak Abang keluar berjalan-jalan.

    "Abang, abang nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!"

    Abang hanya mengangguk lemah. Mak dukung Abang dan kita satu keluarga turun ke kantin. Abang mahu minum air coklat. Tapi Abang hanya minum seteguk. Kemudian, Abang lentukkan kepala pada bahu mak.

    "Abang, tu tengok kat luar tu? nampak tak sinar matahari tu? Cantikkan?" Mak tunjuk pada abang sinar matahari yang kelihatan di celah-celah rintik hujan yang turun waktu itu. Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. kemudian, abang menguap.

    "Abang ngantuk!" Itu kata Abang dan kemudian abang terlentuk semula pada bahu mak. Tiba-tiba jantung mak berdegup kencang. "Bang, jom naik. Abang nak 'tidur'! Mak terus ajak abah dan kakak-kakak naik semula ke wad walaupun mereka belum sempat jamah makanan di atas meja.

    Sampai sahaja di wad, mak terus baringkan Abang di atas katil.

    Dan Abang terus merintih dalam nada yang lemah, "Makkk..sakit perut..!"

    Suara Abang amat perlahan dan amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi Abang.

    "Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan Abang pergi. Mak halalkan segala makan minum Abang. Mak halalkan air susu mak untuk Abang. Pergilah Abang. Mak izinkan Abang pergi!" Mak ucapkan kata-kata itu sambil merenung jauh ke dalam mata Abang yang semakin kuyu. Saat Abang sedang nazak itu, mak panggil kakak-kakak agar mengucup Abang selagi Abang masih bernafas. Mereka kucup pipi Abang bertalu-talu dan mula meraung dan menangis.

    "Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini. Mak tak mahu Abang dengar kamu menangis! Jangan seksa Abang dengan tangisan kamu semua!" Mak marah mereka. Mak tidak mahu Abang lihat kami menangisi pemergian Abang. Mak tahu, Abang akan jadi lebih sedih dan berat hati untuk pergi bila melihat kami menangis di saat akhir sakaratulmaut menjemput Abang. Mak tidak mahu tambahkan lagi kesedihan Abang untuk meninggalkan kami. Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya. Jururawat yang ada dalam bilik juga menangis, mak suruh jururawat keluar dan tutup tirai bilik itu. Mak tak mahu orang luar lihat. Mak tak mahu ada orang menangis di saat Abang akan pergi. Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.

    "Pergilah Abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah.."

    Dan perlahan-lahan mata abang yang layu tertutup rapat, genggaman tangan Abang pada jari mak semakin lemah dan akhirnya terlepas...

    Pukul 3.50 petang, akhirnya Abang meninggalkan dunia fana ini. Innalillahiwainnailahirajiun.

    Mak kucup dahi Abang. Mak bisikkan di telinga Abang, "Tenanglah Abang di sana . Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak Abang. Abang... tunggu mak di sana ya! Di syurga!"

    Abang, sekarang mak sudah dapat jawapanya. Mengapa mak tidak menangis? Pertama, Abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yang akan membantu mak di sana nanti. Kedua, apa saja keinginan Abang semasa hayat abang telah mak tunaikan. Tiada lagi rasa terkilan di hati mak. Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat Abang. Mak telah sunatkan dan buat akikah untuk Abang. Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya, sentiasa berada di sisi Abang dan menggembirakan Abang setiap saat dan waktu. Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah untuk mendapat anak seperti Abang. Mak jadi 'kaya' dengan kehadiran Abang. Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan , kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, dan kaya pengetahuan. Mak telah beri segalan-galanya melebihi seratus peratus untuk Abang. Mak telah beri yang terbaik dan mak telah berusaha hingga ke garisan penamat. Sebab itu mak tidak perlu menangis lagi.

    Abang.. biarpun kini hidup mak dan abah terasa sunyi dan kosong tanpa Abang tapi... mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat-saat terindah kehadiran Abang dalam hidup kami biarpun cuma sebentar. Abang dalam kisah ini adalah adik Iqbal Fahreen Hamdan, anak bongsu daripada lima beradik. Abang masuk hospital seawal usia dua minggu akibat menghidapi lima jenis kompilasi jantung termasuklah kekurangan injap, jantung berlubang dan saluran sempit. Abang telah menjalani pelbagai siri pembedahan seawal usia dua bulan dan ada antara pembedahannya yang gagal, malah abang pernah disahkan 'mati' apabila jantungnya berhenti berdenyut. Walaupun pada awalnya doktor mengjangkakan hayat abang tidak lama selepas lahir ke dunia, namun ternyata anak kecil ini mampu bertahan sehingga usia empat tahun untuk meninggalkan kenangan terindah dalam hidup Jamilah (ibu) dan Hamdan (bapa). —Alfatihah...

    Teman2 Warga MC..pernahkah kita terfikir atau terlintas untuk menegur sapa seorang ibu atau ayah ditepi katil pesakit ....kadang2...atau tidak pernah..yer..almaklum kita pun sibuk utk meluangkan masa kepada perkara 2 yg lebih khusus....mungkin diantara kita yg pernah menjaga ahli keluarga yg sakit di hospital....tentu terbayang ketidakselesaan nya...semua cukup tidak selesa ...hanya yang menyelesakan kita adalah kasih sayang dan sifat tanggung jawab kita kepada pesakit.....
    Rajin rajin lah kita melawat atau menziarahi orang sakit walaupun mereka bukanlah ahli keluarga atau kenalan kita....namun disebalik itu , terdapat hikmah yg amat besar jika kita redha melakunya .....  
  15. Az Zahra - Mon 17/Oct/2011 4:07pm
    YOM .. berderai2 air mata saya smpai anak kecil saya tanyer .. nape ma nangis? .. ma.. jgn nangis.

    terima kaseh krn sudi berkongsi kisah2 sedih ini .. sgt sedih .. al fatihah.  
  16. Tekuniaga - Mon 17/Oct/2011 6:19pm
    Sama2 Az Zahra...Sebenarnya banyak kebaikan jika kita sentiasa membaca kisah sedih sebegini....pertama tamanya ...kita akan bersyukur kerana terselamat dari tidak di uji ujian ALLAH SWT ..keduanya..hati kita sentiasa lembut dan redha terhadap ahli keluarga khususnya..dan sentiasa berbaik sangka diatas kelemahan insan lain....
    jika az zahra ada cerita atau terbaca sesuatu cerita sedih , gembira ,jenaka dan sebagainya...sudi sudilah mencoret buat YOM dan Warga MC disini.....kita jumpa lagi...
    kalau sempat , saya nak add satu kisah dari rakan saya ..dr fauziah..cerita dan tulisan beliau amat menyentuh perasaan....insyaALLAH....nanti saya addkan.....jumpa lagi  
  17. Tekuniaga - Mon 17/Oct/2011 6:29pm
    Buat YOM dan Warga MC......

    Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati dan kamu adalah salah satu insan itu.

    Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

    Mak.....
    Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
    Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
    Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

    Mak tau tak.......
    itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
    dan itu juga terakhir kali nya.
    Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
    nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

    mak macam dah sedia.....
    Seminggu sebelum tu......
    mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
    Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
    tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
    kakak pun rasa hairan.....
    mak tak penah buat gitu.....

    pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
    tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
    kengkadang siaran indonesia ..
    mak terus tekun menganyam...
    Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

    Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
    pastu mak jemur karpet-karpet. ..
    pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
    mak biarkan ruang tu kosong..
    rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

    paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
    ada kat dalam almari.....
    ada kat dalam dalam beg.....
    ada dalam ASB.....
    ada kat dalam Tabung Haji..
    mak cakap tak berapa cukup lagi......
    ada kat dalam gulung tikar.....

    masa tu mak perasan takk..??
    kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
    kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
    mak cuma gelak jer...
    eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

    Mak.....
    Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
    bila malam tu kiter sampai dari KL.....
    mak dah dalam kesakitan.
    Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
    mak tetap takmau pi hospital.... .
    dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
    Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
    tapi kiter berkeras juga pujukk..
    nanti di hospital ada doktor...
    ada ubat untuk mak..
    kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

    Mak tetap tak bersetuju... ..
    mak memang degil..
    tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
    Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
    mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
    kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

    Mak.....
    amponkan kami semua...
    kami nak mak sehat...
    kami sayang mak...
    kami tak mau mak sakit...
    kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
    ampon kan kami yer mak....

    Mak.....
    Malam itu abang bawa mak ke hospital
    dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
    Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
    kiter kata nak beli kereta....
    Mak asyik tanya ajer..
    cukup ker duitt..
    kiter jawab pula...
    kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
    mak gelak ajerr.....

    Lepas tu bila kereta kiter sampai....
    mak buat kenduri kesyukuran... ....
    Dan kiter masih ingat lagi...
    bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
    Punya la kiter takut...
    kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
    Bila balik sahaja kampong....
    kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
    Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
    mak tanya kenapa...?
    Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

    Mak....
    tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
    Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
    mak, kiter menipu mak kan ..
    ampon kan kiter.....
    Mak.....
    Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
    Bila tiba aja kat hospital.....
    nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
    mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
    Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
    Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
    Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
    mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

    Mak tau tak....
    Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
    Adik kat sebelah diam melayan perasann...
    Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
    jalan di depan terasa makin kelam.....
    airmata dah tak mampu di tahan....
    Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
    Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
    di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
    kosong. ...sekosong hati ini.....
    Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
    terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

    Mak......
    Kiter masih ingat lagi....
    Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
    Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
    Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
    Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
    Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
    Mak perasan tak.....?

    Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
    Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
    Bila makcik tu kata gitu...
    lagi laaaa laju airmata ni...
    tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

    Mak.....
    Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
    kiter nangis ni.....
    Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
    Takder orang yang bangun lagi.....
    kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
    kiter rindu kat mak....!
    Takpa la....
    nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
    kiter baca yassin untuk mak...
    mak tunggu ya..!
    Mak..
    Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
    Semua anak2 mak mengelilingi mak...
    menatap wajah mak buat kali terakhir....
    Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
    Mak rasa tak....
    masa tu kiter sentuh dahi mak....
    kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
    Kiter tak mampu nak cium mak...
    kiter tak daya....
    kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
    Airmata kiter tak boleh tahan....
    Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
    tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

    Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
    Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
    badan akak terasa panas...
    makk...
    anak mak yang seorang tu demam....

    Mak tauu...
    cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
    Mak.....
    Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
    Begitu terasa kehilangan mak...
    boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
    Dan sampai satu tahap....
    masa tu malam jumaat selepas maghrib....
    Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
    entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
    semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
    tangisan tak dapat dibendung...

    Mak tauu...
    kiter cuba bertahan...
    memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
    Kiter rasa nak telefon mak.....
    nak cakap dengan mak.....
    anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
    Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
    Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
    Puas la kakak memujuk kiter...
    Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
    Dan akhirnya akak juga nangis.....

    Mak tau tak..
    di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
    rasa nyilu sangat...
    menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
    Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
    hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

    Mak....
    cukup la sampai sini dulu....
    kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
    kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
    selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
    kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
    esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
    Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
    pastu kawan kiter bgtau...
    simpan je buat kenangan..
    Kiter cuma tau alamat ni aje...
    Takper yer mak...k
    Kiter kasi orang lain baca...
    Kiter stop dulu...
    sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
    akhir kata untuk mak,
    I LOVE YOU SO MUCH
    dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
    memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
    sampai masuk univesiti....
    sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
    boleh rasa duduk kat negara orang... s
    ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..  
  18. Az Zahra - Tue 18/Oct/2011 12:37am
    kisah2 di atas mmg sangat menyentuh perasaan .. belum habis baca pun saya dah nanges .. alhamdulillah saya kutip pengalaman yang dipaparkan untuk menasihati diri sendiri dan muhasabah diri. terlalu menyentuh perasaan.  
  19. Yesterday Once More - Tue 18/Oct/2011 2:46pm
    Thanks for tekuniaga dan pembaca setia Az Zahra......
    Hari ini kita berkongsi cerita dari seberang...Kisah ketabahan seorang anak yang Istimewa ditinggalkan Ibunya......
    -Suatu Kisah Yang Sedih- (Sediakan tisu sebelum baca-pesan penulisnya )

    20 tahun yang lalu saya melahirkan seorang bayi laki-laki, wajahnya comel tetapi nampak bodoh. Ali, suamiku memberinya nama Yusri. Semakin lama semakin nampak jelas bahawa anak ini sedikit terkebelakang. Saya berniat mahu memberikannya kepada orang lain sahaja supaya dijadikan budak atau pelayan bila besar nanti. Namun Ali mencegah niat buruk itu. Akhirnya terpaksa saya membesarkannya juga.Pada tahun kedua kelahiran Yusri, saya pun melahirkan pula seorang anak perempuan yang cantik. Saya menamakannya Yasmin. Saya sangat menyayangi Yasmin, begitu juga Ali. Seringkali kami mengajaknya pergi ke taman hiburan dan membelikan pakaian anak-anak yang indah-indah. Namun tidak demikian halnya dengan Yusri. Ia hanya memiliki beberapa helai pakaian lama. Ali berniat membelikannya, namun saya selalu melarang dengan alasan tiada wang. Ali terpaksa menuruti kata saya.

    Saat usia Yasmin 2 tahun, Ali meninggal dunia. Yusri sudah berumur 4 tahun ketika itu. Keluarga kami menjadi semakin miskin dengan hutang yang semakin bertambah. Saya mengambil satu tindakan yang akhirnya membuatkan saya menyesal seumur hidup. Saya pergi meninggalkan kampung kelahiran saya bersama Yasmin. Saya tinggalkan Yusri yang sedang tertidur lelap begitu saja.

    Setahun.., 2 tahun.., 5 tahun.., 15 tahun.. berlalu sejak kejadian itu. Saya menikah kembali dengan Kamal, seorang bujang. Usia pernikahan kami menginjak tahun kelima. Berkat Kamal, sifat-sifat buruk saya seperti pemarah, egois dan tinggi hati, berubah sedikit demi sedikit menjadi lebih sabar dan penyayang. Yasmin sudah berumur 15 tahun dan kami menyekolahkan dia di sekolah jururawat. Saya tidak lagi ingat berkenaan Yusri dan tiada memori yang mengaitkan saya kepadanya. Hinggalah ke satu malam, malam di mana saya bermimpi mengenai seorang anak. Wajahnya segak namun kelihatan pucat sekali. Dia melihat ke arah saya. Sambil tersenyum dia berkata;

    "Makcik, makcik kenal mama saya? Saya rindu sekali pada mama!"

    Sesudah berkata demikian dia mulai pergi, namun saya menahannya.

    "Tunggu..., saya rasa saya kenal kamu. Siapa namamu wahai anak yang manis?"

    "Nama saya Yusri, makcik."

    "Yusri...? Yusri... Ya Tuhan! Benarkah engkau ni Yusri???"

    Saya terus tersentak dan terbangun. Rasa bersalah, sesal dan pelbagai perasaan aneh yang lain menerpa diri saya pada masa itu juga. Tiba-tiba terlintas kembali kisah yang terjadi dulu seperti sebuah filem yang ditayangkan kembali di kepala saya. Baru sekarang saya menyedari betapa jahatnya perbuatan saya dulu. Rasanya seperti mahu mati saja saat itu.

    Ya, saya patut mati..., mati..., mati...!

    Ketika tinggal seinci jarak pisau yang ingin saya goreskan ke pergelangan tangan, tiba-tiba bayangan Yusri melintas kembali di fikiran saya.

    Ya Yusri, mama akan menjemputmu Yusri, tunggu ya sayang !

    Petang itu saya membawa dan memarkir kereta Civic biru saya di samping sebuah pondok, dan ia membuatkan Kamal berasa hairan. Beliau menatap wajah saya dan bertanya;

    "Hasnah, apa yang sebenarnya terjadi? Mengapa kita berada di sini?"

    "Oh abang, abang pasti akan membenci saya selepas saya menceritakan hal yang saya lakukan dulu."

    Aku terus menceritakan segalanya sambil teresak-esak. Ternyata Tuhan sungguh baik kepada saya. Ia memberikan suami yang begitu baik dan penuh pengertian. Selepas tangisan saya reda, saya keluar dari kereta dengan diikuti oleh Kamal dari belakang. Mata saya menatap lekat pada gubuk yang terbentang dua meter di hadapan saya. Saya mula teringat yang saya pernah tinggal dalam pondok itu dan saya tinggalkannya.

    Yusri.. Yusri... Di manakah engkau, nak?

    Saya meninggalkan Yusri di sana 15 tahun yang lalu. Dengan perasaan sedih saya berlari menghampiri pondok tersebut dan membuka pintu yang diperbuat daripada buluh itu.

    Gelap sekali.

    Tidak terlihat sesuatu apapun di dalamnya!

    Perlahan-lahan mata saya mulai terbiasa dengan kegelapan di dalam ruangan kecil itu. Namun saya tidak menemui sesiapapun di dalamnya. Hanya ada sehelai kain buruk yang berlonggok di lantai tanah. Saya mengambil seraya mengamatinya dengan betul-betul. Mata mulai berkaca-kaca, saya mengenali potongan kain itu. Ini adalah baju buruk yang dulu dipakai oleh Yusri setiap hari.

    Beberapa saat kemudian, dengan perasaan yang sangat sedih dan bersalah, sayapun keluar dari ruangan itu. Air mata saya mengalir dengan deras. Saat itu saya hanya diam saja. Sesaat kemudian saya dan Kamal mulai menaiki kereta untuk meninggalkan tempat tersebut. Namun, saya melihat seseorang berdiri di belakang kereta kami. Saya terkejut sebab suasana saat itu gelap sekali. Kemudian terlihatlah wajah orang itu yang sangat kotor. Ternyata ia seorang wanita tua. Saya terkejut lagi apabila dengan tiba-tiba dia menegur saya. Suaranya parau.

    "Heii...! Siapa kamu?! Apa yang kamu mahu?!"

    Dengan memberanikan diri, saya pun bertanya;

    "Ibu, apakah ibu kenal dengan seorang anak bernama Yusri yang dulunya tinggal di sini?"

    Dia menjawab;

    "Kalau kamu ibunya, kamu adalah perempuan terkutuk!! Tahukah kamu, 10 tahun yang lalu sejak kamu meninggalkannya di sini, Yusri terus menunggu ibunya dan memanggil;

    'Mama, mama!'

    "Kerana tidak tahan melihat keadaannya, kadang-kadang saya memberinya makan dan mengajaknya tinggal bersama saya. Walaupun saya orang miskin dan hanya bekerja sebagai pemungut sampah, namun saya tidak akan meninggalkan anak saya seperti itu!"

    "Tiga bulan yang lalu Yusri meninggalkan sehelai kertas ini. Ia belajar menulis setiap hari selama bertahun-tahun hanya untuk menulis ini untukmu..."

    Saya pun membaca tulisan di kertas itu...

    "Mama, mengapa mama tidak pernah kembali lagi...? Mama marah pada Yusri, ya? Mama, biarlah Yusri yang pergi saja, tapi mama harus berjanji mama tidak akan marah lagi pada Yusri."


    Saya menjerit histeria membaca surat itu.

    "Tolong bagi tahu.. di mana dia sekarang? Saya berjanji akan menyayanginya sekarang! Saya tidak akan meninggalkannya lagi! Tolonglah cakap...!!!"

    Kamal memeluk tubuh saya yang terketar-ketar dan lemah.

    "Semua sudah terlambat. Sehari sebelum kamu datang, Yusri sudah meninggal dunia. Dia meninggal di belakang pondok ini. Tubuhnya sangat kurus, ia sangat lemah. Hanya demi menunggumu ia rela bertahan di belakang pondok ini tanpa berani masuk ke dalamnya. Dia takut apabila mamanya datang, mamanya akan pergi lagi apabila melihatnya ada di dalam sana. Dia hanya berharap dapat melihat mamanya dari belakang pondok ini. Meskipun hujan deras, dengan keadaannya yang lemah ia terus berkeras menunggu kamu di sana . Dosa kamu tidak akan terampun!"

    Ya Allah! Ampunkanlah dosaku! Yusri, ampunkan mama nak  
  20. Az Zahra - Tue 18/Oct/2011 10:24pm
    kisah yusri tu saya pernah baca sebelum ni .. kisah tu kisah benar ker? mmg menyayat hati .. ader juga manusia bergelar ibu yg sanggup buat pada anak mcm tu. tak sanggup rasenyer melihat anak kecil diperlaku sedemikian.  
  21. Tekuniaga - Wed 19/Oct/2011 12:52am
    betul jugak tu...saya rasa takkan macam itu..mungkin ada penambahan untuk citer macam jadi tambah ada thrill kot..anyway..sedih jugaklah tu..huhuhuuhhu...( ni nangis ..bukan ketawa ek...)  
  22. Az Zahra - Wed 19/Oct/2011 1:39pm
    Tekuniaga .. cerita tu mcm pelik tapi part yusri tu mmg sedih sgt. Saya pernah tgk seorg penjaga pusat taska memukul seorg kanak2 kecil yg baru pandai bertatih hanya krn budak tu asik menangis. kesian sgt. dia hentak2 je budak tu ke lantai. peristiwa mcm tu buat saya takut nak biarkan anak2 kecil saya dibawah jagaan org lain.

    kisah2 sebegini menjadikan kita lebih menyayangi mrk yang ada disekeliling kita.  
  23. Tekuniaga - Wed 19/Oct/2011 9:57pm
    az zahra...boleh jugak kalau awak ceritakan kat sini...cerita banyak tapi nak mengarang ni memang saya failed ler...eheeh  
  24. Az Zahra - Wed 19/Oct/2011 11:19pm
    saya tak pandai nak bercerita .. tapi saya suka membaca kisah2 yg boleh meninggalkan pengajaran dan sgt bersimpati atas kesedihan yg dihadapi oleh orang lain.  
  25. Yesterday Once More - Tue 25/Oct/2011 3:55pm
    Lama Tak Menyinggah dan Menyapa...
    Kisah ini adalah Pengajaran Bagi Seorang Suami Yang Ego dan selalu BerPrangsangka Buruk....Ingatlah..Sebaik baik umat Muhammad adalah orang yang berlaku adil dan berlemahlembut terhadap Isterinya.
    Pepatah Cina berkata - Wahai Perempuan - Sekali Cinta Kau Berikan Pada Lelaki , Sepanjang Hayat Kau menanggung AkibatNya...
    -Kasih Sayang seorang Isteri-

    Aduh...sakitnyer. ..isk.... . aduuh....Bang sakit nye tak tahan saya" keluh Nisa pada suaminya Zakri.

    "Apelah awak nie....lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah tak keluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. Nih mesti ader benda yang tak elok awak buat, itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu" rungut Zakri pd Nisa.
    Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 jam Nisa dalam bilik
    bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa bila Zakri berkata begitu. Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya. Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari. Doktor Johari (Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata meleleh panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakri tadi.

    Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ..."Come on Nisa u can do it...once more...." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dan sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good mummy" kata Doktor Johari selepas menyambut baby yang keluar itu.

    Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy and girl, putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa. "Tahniah Zakri,it's a twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya, kembar pulak.

    Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran anaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania. Nisa
    berasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya sebentar tadi.
    Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . Tapi Nisa tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak, Nisa akan dimarahi semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial dan Dania diletakkan di nursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa. Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik semasa Nisa mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi Nisa, ada sahaja yang tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada sahaja tuduhan yang tidak masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisa hadapi semua itu tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa.

    Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung
    anak dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisa
    mengandung. Zakri ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh terima baru tiga bulan kahwin dah mengandung.. . Nisa dah 2 bulan... Nisa cuma kosong selama sebulan selepas berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.

    Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa gembira bila mengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi. Perasaan hati Nisa bangga Nisa dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang Nisa dapat hanyalah tuduhan yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa.

    "Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, suka
    berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. Nape Bang?"soal Nisa
    pada Zakri .

    "Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri menempelak Nisa

    "Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi.

    "Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak yg bukan-bukan, Nisakan isteri Abang yang sah tak kan Nisa nak buat jahat ngan orang lain pulak Bang?" terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal, tak baik cakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih. Zakri buat tak tahu sahaja. Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah.

    "Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik ngan bini sendiri, suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun bole jadi tau apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan kau lama tu yang satu opis ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu"marah Zakri. "Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh ....heee teruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni" kutuk Zakri lagi pada Nisa.

    "Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan perempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , saya bukan jenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupun saya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan berterima kasih pada emak kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa pada Zakri.


    "Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak pernah tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya ke dunia,"ucap
    Nisa sambil menangis.

    Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanya apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja. Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanya mengikut shif. Kalau Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30 malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat demikian kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi.

    Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi kadangkala Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisa menaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu bersalin Nisa.
    Kalau diminta jemput... macam- macam kata kesat dilemparkan pada Nisa,
    perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah. Pernah suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah, tak layak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkan pada Nisa.

    Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat emak takut dimarahi pula... bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakun yang mereka tidak bergaduh... Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan yang masalah melanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam keadaan yang begitu Nisa masih mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya.

    Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa ke dinding... Nisa hanya mampu menangis dan menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisa yang ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggu pergi
    ke sanauntuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agar bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalan jauh ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut. Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kita kahwin mereka bekerja keras kan"kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang berehat menonton.

    "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap,takut plak hujan nanti" desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan mukanya bengis memandang Nisa

    "Kau tahu aku penatkan, tak boleh tunggu ker,suka hati aku lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi langsung ker"marah Zakri.

    "Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi Bang masih penat lagi, Nisa cuma nak ingatkan Abang saja"Nisa memberitahu Zakri. Zakri datang pada Nisa dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisa kedinding.

    Nisa tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat demikian...terasa kebas kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepala Nisa dibuatnya."YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilah aku dan kandungan aku dari bahaya
    YA ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisa memencilkan diri Nisa disudut dinding
    dan menangis. Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam nak pecah. Kebas masih lagi dan membengkak.. .berdenyut2. .."Bang, Nisa minta maaf jika Nisa membuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri sambil teresak-esak.

    Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Sapa plak nie sebok je.... " Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan kawan-kawan di salah sebuah cafe. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat wad tak gi jengok ke, apa punya laki ko nie? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri.

    "Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung berak cangkung, ha, ha, ha" gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma berdiam diri.

    "Senangnya hidup Zakri nie tak ader risau langsung pasal bini dia" cetus hati Azlan. "Akulah kalau bini aku masuk wad bersalin aku sentiasa dok sebelah dia tau... mereka perlukan kita masa tu...nyawa mereka dihujung tanduk semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah daging engkau tau, cuba fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri.

    "Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat dah, sekarang tengah berehat laaa, apa aku nak risau lagi" jawab Zakri selamba.

    "Suka hati kau lah, tapi kalau ader apa-apa nanti kau jangan menyesal Zakri,
    sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi.

    Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking" jawab Zakri.
    "Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah Zakri, pasal Nisa, datang segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkan diri........ ." panggilan kecemasan dari Doktor Johari

    "Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I datang"...tuttttttt . Zakri menamatkan perbualannya dengan Doktor Johari.
    "Lan. Kau ikut aku, Nisa tak sedar diri ..." ajak Zakri pada Lan.
    "Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri.
    "Alah jom ler cepat" desak Zakri.
    "Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan otak yang
    serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh atau...terhantuk kuat cause sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda lebam. Mungkin kesan dah lama? tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin penjelasan Zakri.

    Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri teringat yang dia pernah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa kedinding sekuatnya... dan selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawa Nisa ke Klinik untuk membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian itu Nisa sering sakit kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah mengendahkan kesakitan Nisa.... baginya Nisa mengada-ngada.. saja buat sakit untuk minta
    simpati... tetapi sebaliknya.....

    Zakri hanya diam...."YA ALLAH apa aku dah buat" rasa bersalah membuat dirinya rasa menggigil... "Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepala sewaktu Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang amat sangat katanya so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat scanning di kepalanya dan confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia sudah ditahap yang kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana Nisa tidak mahu di
    operation sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah pergi dulu dengan
    tenang. Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membaca diarinya. I'm
    really sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat menghalangnya" kata
    Doktor Johari lalu memberikan Zakri sebuah diari yang berbalut kemas dengan kain lampin baby yang masih baru.

    Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa, setiap lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang berlaku pada Nisa pada setiap hari, Zakri membacanya sepintas dan nyata keluhan, kesakitan segala luahan rasa Nisa semuanya tertera di diarinya. Dan Zakri dapati setiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri terhadap Nisa..."YA ALLAH kenapa aku buat Nisa begini" terdetik hati Zakri selepas membaca tiap lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri mukasurat akhir lembaran diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telah kering...membuat Zakri tertarik untuk membacanya.. .

    Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang... "SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA"

    Assalamualaikum.
    Abang, Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikan pada Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan bunga tu Bang...Bunga inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan Abang. Nisa benar-benar menyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang abang bagi pada Nisa. Abang tak pernah tahu kan... Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya Nisa..
    Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANG seperti
    kita baru kahwin... Abang panggil Nisa AYANG... terasa diri dimanja bila
    Abang panggil Nisa cam tu...walaupun Nisa dapat merasa panggilan AYANG itu
    seketika sahaja.

    Abang dah banyak berubah. Perkataan AYANG telah hilang dan tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah Abang pada Nisa? Abang... mukasurat nie khas utk Abang. Bacalah semoga Abang tahu sayangnya Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari ulangtahun perkahwinan kita yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang....... Danial dan Dania. Untuk Nisa tak perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa inginkan melainkan kasih sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA. Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania dengan baik dan jangan sekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak tahu apa-apa.

    Itulah hadiah paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah darah daging Abang. Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka. Sayangilah mereka... Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengan sesiapa melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya untuk Abang seorang.

    Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa in cuma
    menumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa dari kecil hinggalah
    Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap Abang tidak akan
    mensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu mereka mengikut jejak kehidupan Nisa yang malang kerana menumpang kasih dari keluarga yang bukan dari darah daging Nisa...tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapi kasih sayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akan sentiasa memberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan sentiasa bersama di samping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat membelai dan hanya seketika sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air susu Nisa. Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA adalah darah daging abang...

    Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan minum Nisa selama setahun kita bersama. Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada emak Nisa supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan Nisa dah buat nama emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar kita sekurang-kurang terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nanti bila memandang kembar kita. Comel anak kita bang.. Dania mengikut raut muka Abang...sejuk kata
    orang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikut iras raut wajah Nisa... Ibunya. ..sejuk perut Nisa mengandungkan mereka. Inilah peninggalan Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati walaupun Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.

    Wassalam.

    Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua. Doakan Nisa.

    Ikhlas dari
    Nur Nisa

    "Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. YA ALLAH,Nisa maafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas, sekeping gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri mengambilnya. Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT NISA DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS DIIJABKABULKAN. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.

    Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruh tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiap perlakuannya terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotak otaknya... setiap perbuatannya... seperti wayang jelas terpampang.. . kenapalah sampai begini jadinya... kejamnya aku... Nisa, Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa. Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidak terdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergian Nisa.

    Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa di dalam
    pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka
    Nisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir seakan-akan lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf" bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan berjuta penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Meleleh perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri.

    Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikan kepada neneknya. Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa tapi biarlah kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang melahirkan mereka. Amat sedih ketika itu. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Dan akhirnya Jenazah Nisa selamat dikebumikan.

    Satu persatu orang ramai meninggalkan kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa yang merah tanahnya... meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan penyesalan... YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU sahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YA ALLAH.... akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh Zakri,Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan lembut mulus. Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Nisa Putih bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa. Zakri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis. "YA ALLAH, Zakri, Zakri bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik, kenapa kau tidur kat sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat emak dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembar dan secara automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah, ayah akan menjagamu nak... kaulah penyambung zuriat, darah daging ayah... emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah meninggalkan pusara Nisa..  
Page 1   (Total 25 comments)
Comment
1. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.

2. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.


Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility and we do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.
Email
Password
TipsFree Registration ¤ Lost Password?
Niche
Business Guide
Penubuhan Persatuan

Agen Hartanah (2312)
Bengkel Basikal (68)
Bengkel Kereta (1367)
Bengkel Motosikal (217)
Bengkel Tayar (192)
Bisnes Air Mineral (341)
Bisnes Ais Krim (438)
Bisnes Aksesori Kereta (629)
Bisnes Broadband (970)
Bisnes Burger (507)
Bisnes Cermin Mata (143)
Bisnes Cuci Kereta (721)
Bisnes Cyber Cafe (411)
Bisnes Dobi (1259)
Bisnes Ebook (962)
Bisnes Handphone (1131)
Bisnes Hotel Dan Resort (489)
Bisnes Ice Blended (636)
Bisnes Jam Tangan (252)
Bisnes Jeruk (146)
Bisnes Kitar Semula (433)
Bisnes Komputer (1380)
Bisnes Kurier Dan Logistik (588)
Bisnes Minuman (1300)
Bisnes Pasar Malam (1721)
Bisnes Pelancongan (462)
Bisnes Perabot (738)
Bisnes Prepaid Dan Reload (962)
Bisnes Restoran (2918)
Bisnes Roti Dan Bakeri (638)
Bisnes Salun Rambut (319)
Bisnes Sarang Burung (248)
Bisnes Satay (345)
Bisnes Sms (144)
Bisnes Spa Dan Facial (584)
Bisnes Steamboat (181)
Bisnes Tablet Pc (421)
Bisnes Tradisional (768)
Bisnes Untuk Dijual (2869)
Bisnes Waffle Dan Jagung (346)
Bisnes Western Food (267)
Dewasa 18sx (1590)
Diskusi Bisnes (1796)
Diskusi Tuntutan Dan Tribunal (630)
Expo Karnival Tapak Niaga (5430)
Forex Malaysia (1605)
Haiwan Peliharaan (385)
Haji Dan Umrah (423)
Hiasan Dalaman (632)
Hiasan Taman (222)
Hotel Resort Homestay (896)
Iklan Tv Radio Media Massa (191)
Import Dan Eksport (290)
Ingin Berniaga (2637)
Insurans Dan Takaful (1526)
Insurans Roadtax Kereta (301)
Kedai Bunga (181)
Kedai Cenderahati Dan Kraf (1847)
Kedai Emas (405)
Kedai Fotostat Dan Cetakan (2317)
Kedai Hardware (447)
Kedai Ibu Dan Bayi (624)
Kedai Jahit (3312)
Kedai Kamera Dan Camcorder (312)
Kedai Runcit Dan Serbaneka (315)
Kedai Separuh Dan Ruang Niaga (1575)
Kedai Sewa (1500)
Kereta Baru (1378)
Kereta Terpakai (4419)
Kerja Diploma Dan Ijazah (3850)
Kerja Kemahiran (1639)
Kerja Kosong (9508)
Kerja Praktikal (1557)
Kerja Sales (1842)
Kerja Sambilan (5363)
Konsultan Perniagaan (387)
Kontrak Swasta (244)
Kontrak Tender Kerajaan (417)
Kontraktor Balak Dan Kayu (433)
Kontraktor Jurutera (488)
Kontraktor Marin Dan Kapal Laut (202)
Kontraktor Minyak Dan Gas (598)
Kontraktor Pasir (294)
Kontraktor Pembinaan (1796)
Kontraktor Perlombongan (283)
Kursus Dan Seminar (2553)
Kursus Kecantikan (642)
Kursus Makanan (615)
Kursus Motivasi (286)
Ladang Getah Kelapa Sawit (1483)
Mencari Pasangan Lelaki (29)
Mencari Pasangan Wanita (46)
Mencari Pelabur (3334)
Mesin Fotostat (314)
Mesin Freezer Dan Chiller (228)
Mesin Industri (440)
Mesin Jahit (322)
Mesin Proses Makanan (520)
Pakej Pelancongan (2354)
Pakej Perkahwinan (1128)
Pakej Perniagaan (778)
Pasar Basah (1274)
Pekerja Asing (1062)
Pelaburan Saham Unit Trust (838)
Pembantu Rumah Asing (1609)
Pembekal Barang Runcit (1478)
Pembekal Beras (84)
Pembekal Buah-buahan (415)
Pembekal Ikan Kering (347)
Pembekal Kelapa Dan Santan (554)
Pembekal Kerepek (957)
Pembekal Keropok (396)
Pembekal Kicap Dan Sos (199)
Pembekal Kurma Dan Kismis (264)
Pembekal Madu (207)
Pembekal Mee Dan Bihun (116)
Pembekal Minyak Masak (377)
Pembekal Rempah Dan Perencah (517)
Pembekal Serunding (225)
Pembekal Telur (116)
Pemborong Aksesori Lelaki (152)
Pemborong Aksesori Wanita (1106)
Pemborong Batik Dan Sutera (329)
Pemborong Beg Galas (95)
Pemborong Beg Tangan (551)
Pemborong Bundle (800)
Pemborong Cadar Dan Tilam (377)
Pemborong Karpet (130)
Pemborong Kasut Dan Sandal (627)
Pemborong Lampin (276)
Pemborong Mutiara (103)
Pemborong Pakaian Bayi (711)
Pemborong Pakaian Kanak2 (1457)
Pemborong Pakaian Lelaki (1025)
Pemborong Pakaian Plus Size (130)
Pemborong Pakaian Wanita (3825)
Pemborong Telekung Dan Songkok (515)
Pemborong Tshirt Dan Uniform (3199)
Pemborong Tuala (178)
Pemborong Tudung (2518)
Pembuat Papan Tanda Iklan (210)
Pembuat Plastik Kotak Botol (728)
Pembuat Rak Kiosk Gerai (449)
Pendaftaran Syarikat (428)
Pendaftaran Trademark (28)
Pengedar Alat Tulis (887)
Pengedar Bahan Pencuci (638)
Pengedar Buku Dan Majalah (540)
Pengedar Contact Lens (225)
Pengedar Perfume (1440)
Pengedar Permainan Kanak2 (540)
Pengedar Produk Kecantikan (2403)
Pengedar Produk Kesihatan (2769)
Pengurus Majlis (554)
Penternak Arnab (51)
Penternak Ayam (642)
Penternak Burung Puyuh (88)
Penternak Ikan (636)
Penternak Kambing (256)
Penternak Lembu (336)
Penternak Udang (166)
Peralatan Makmal Dan Hospital (235)
Peralatan Pejabat Dan Sekolah (630)
Peralatan Sukan (506)
Perisian Komputer (486)
Perkakas Dapur (539)
Perkakas Elektrik (361)
Perkakas Rm2 Dan Gajet (1372)
Pinjaman AIM (146)
Pinjaman Hartanah (466)
Pinjaman Kad Kredit (364)
Pinjaman Kereta (507)
Pinjaman Peribadi (9275)
Pinjaman Perniagaan (1619)
Produk Dari China (469)
Produk Sejuk Beku (1167)
Program Consignment (1777)
Program Dropship (5827)
Pusat Bahasa (307)
Pusat Jagaan Bayi (1230)
Pusat Latihan (555)
Pusat Memandu (111)
Pusat Mengaji Agama (400)
Pusat Pendidikan Tinggi (471)
Pusat Rawatan (309)
Pusat Tadika Dan Taska (1084)
Pusat Tuisyen (934)
Rancangan Perniagaan (533)
Rawatan Alternatif (256)
Rumah Sewa (3753)
Rumah Untuk Dijual (3334)
Servis Freelance (924)
Servis Keselamatan (617)
Servis Pembersihan (709)
Servis Pengedaran Risalah (417)
Setiausaha Syarikat (539)
Sewa Bas Dan Van (472)
Sewa Kereta Teksi Limo (1501)
Sewa Lori (2189)
Sewa Pesawat Dan Helikopter (50)
Studio Filem Dan Videografi (210)
Studio Fotografi (797)
Studio Grafik Dan 3D (874)
Studio Lukisan (111)
Studio Model Penyanyi Pelakon (626)
Studio Muzik (398)
Sukan Beladiri (111)
Sukan Berkumpulan (207)
Sukan Futsal (214)
Sukan Pancing (123)
Tanah Sewa (568)
Tanah Untuk Dijual (4242)
Tempahan Biskut Dan Tart (1738)
Tempahan Hamper (167)
Tempahan Kanopi Dan Meja Kerusi (598)
Tempahan Katering (1887)
Tempahan Kek Dan Coklat (1925)
Tempahan Korban Dan Aqiqah (150)
Tempahan Kuih Muih (1559)
Tempahan Minuman Dan Dessert (395)
Tempahan Nasi Lemak (461)
Tempahan Roti (314)
Terminal Bayaran (164)
Ubahsuai Pejabat (581)
Ubahsuai Rumah (1504)
Urut Tradisional (706)
Usahawan Baja Pertanian (341)
Usahawan Benih Dan Nursery (353)
Usahawan Tani (952)
Vending Machine (311)
Voucher Dan Tiket (217)
Web Design Malaysia (2093)
Wiring Aircond Plumbing Repair (1127)