Berwaspadalah Dengan Individu yang Mewakili Sebuah Koperasi yang Bersandarkan Islam Sebagai Matlamat Perjuangannya yang Mencari Pelabur2 Dalam Majalah.com
Musangking - Tue 13/Nov/2012 1:55pm [Last Comment]
Mungkin bukan semua orang tahu latarbelakang beliau.
Satu ketika dahulu, mamat ni pernah membuat tawaran kepada seorang Hamba Allah untuk “jv” dengan dia dalam bisnes mamat ni. Setelah Hamba Allah melabur untuk projek tersebut, mamat ni tinggalkan hamba Allah tersebut tanpa kabar berita...dengan ertikata lain dia menghilangkan diri tanpa dapat dikesan...

Hamba Allah ini telah menanggung kerugian dalam angka ribuan ringgit akibat perbuatan mamat yang tidak bertanggungjawab. Mamat ni menghilangkan diri begitu sahaja tanpa memberi alasan yang munasabah, jauh sekali untuk meminta maaf.

Wahai mamat yang siang malam asyik mencari pelabur di alam cyber ni..awak bayar lah dulu kerugian yang ditanggung oleh Hamba Allah ini sebelum mencari pelabur baru atas nama koperasi.

Nak berniaga kena ada ilmu..jangan semua jenis perniagaan nak diambil alih tapi ilmu tak ada. Jangan hanya tahu lempar batu sembunyi tangan..Bercakap semua berlandaskan Islam walhal perbuatan tak seperti itu.

Ingatlah kesalahan sesama manusia tidak memadai hanya bertaubat kepada Allah, tetapi mesti minta maaf kepada orang bersangkutan. Kalau dia maafkan, bersihlah kesalahan kita, tetapi kalau dia tak maafkan kita tetap berdosa. Kalau dosa kepada manusia itu merupakan hutang kepadanya wajib dibayar hutang itu. Kecuali kalau dia mengatakan sudah dimaafkannya dan tidak perlu dibayar lagi, barulah dianggap selesai walaupun hutang tidak dibayar.

Bukan niat saya untuk mengaibkan mamat ni tetapi sekadar mengingatkan dia jika dia dah senang sekarang, silalah bayar balik duit hamba Allah yang melabur dalam projek dia dahulu. Jadilah manusia yang bertanggungjawab.

Jika tak mampu bayar lagi walaupun dah bertahun2.. selesaikan secara berhemah.. pergilah berjumpa dengan Hamba Allah tersebut dan berbincanglah elok2. Jangan “blah” mcm tu je..Perbuatan awak seolah2 menganiayai orang lain yang sesungguhnya jujur dan percaya dengan kata-kata manis awak.

Niche: Diskusi Tuntutan Dan Tribunal
Kursus Borong Produk China Tanpa Perlu Melangkah ke China
18 Sep 2014 (Khamis) di DPMM Putrajaya

Kursus Praktikal GST untuk Usahawan
24 Sep 2014 (Rabu) di Dewan Seminar, DPMM Putrajaya
     
  1. Linkman - Wed 14/Nov/2012 9:04am
    berdasarkan penulisan tuan, adakah yg tuan maksudkan ni KOBUUB?
    Koperasi Bina Usahawan Utara Berhad

    kalau ya sila beritahu. Baca link dibawah perdebatan hangat kami.
    kalau bukan, saya minta maaf kpd KOBUUB.

    http://www.majalah.com/?classified:penjualan-sukuk-ijarah-motorsikal-dibuka-dan-wakil-jualan-diperlukan:8LXF59T29G  
  2. Alfafa Khazz Bakery - Wed 14/Nov/2012 9:51am
    Bagi orang islam DOA adalah senjata yang paling ampuh bagi orang yang tidak berdaya untuk melawan kejahatan tersebut.Lagipun, Allah berjanji kepada orang-orang yang soleh yang teraniaya dalam surah Alam Nasyrah." Selepas kepayahan, pasti datang kemudahan. ".

    Doa orang yang teraniaya

    1. Mohon pada Allah, untuk menggantikan penipuan dan sebagainya dengan rezeki yang lebih baik dan bertambah-tambah. Baca " Allahuma ajurni fi musibati, wakh lufli khairan minha ". Sangat mujarab bagi orang-orang yang dizalimi dan cepat pula dapat jawapan dari Allah.

    ATAU .......
    2. Sebutkan doa di dalam bahasa kita " Ya Allah. Mereka ini ( sebut nama mereka ) zalim pada aku. Aku mohon balasan yang setimpal ke atas mereka. Serta bantulah aku keluar dari kesusahan ini. " Juga mujarab.

    ATAU .....

    3. Biarkan Allah balas mereka di Padang Mahsyar. Tuntut dari Allah segala pahala mereka dan minta Allah campakkan dosa-dosa kita pada mereka. Mereka akan kekal memikul dosa kita dan menerima balasan buat selama-lamanya.  
  3. Koperasi Bina Usahawan Utara Bhd - Wed 14/Nov/2012 11:26am
    salam...

    saudara musangking..andailah sy orgnya sy sedia berdepan krn sy akui dl sy pernah melakukan kesalahan krn byk menceburi perniagaan tanpa ilmu dan sy mencari pelabur join bisnes org lain spt bisnes cacing, serai, lintah dan pelbagai lg skim2 yg ditawarkan dan sy join serta buka peluang pd org lain...itu sy memang tak nafikan...

    kini sy gunakan koperasi dan mengumpul ahli2 yg ada kepakaran dan pengalaman masing2 dan merekalah yg berjuang bersama2 sy skrang.. skrang koperasi mencari dana, dana disalurkan pd bisnes2 yg kami ambil alih dan org yg koperasi amanahkan menjaga perniagaan tersebut melalui ilmu dan pengalaman mereka menggunakan nama koperasi..

    koperasi bukan milik sy seorang skrang krn semuanya atas mesyuarat.. tugas sy cari perniagaan utk diambil alih dan diamanahkan pd ahli yg ada ilmu, pengalaman, dan kepakaran dlm perniagaan tersebut dan org2 yg menjaga perniagaan adalah org2 yg pernah jatuh dan skrang mereka tak dibantu oleh mana2 pihak krn pernah disenaraihitam oleh bank, ccris, ctos mahupun muflis...

    skrang ni sy telah mengamanahkan org2 yg sanggup berjuang bersama2 sy krn ALLAH... dulu sy berjuang krn duit dan keuntungan... itulah perbezaan sy skrang....

    jika ada sesiapa di majalah.com ini rasa sy menipu mereka, bolehlah dtg melihat sendiri keadaan sy... pengalaman dl mengajar sy erti sebuah pengorbanan atas apa yg sy perjuangkan...

    andai juga en musangking rasa sy menipu tuan, dtglah ke motel ina dsukma yg sy ambil alih melalui koperasi utk bertemu ALLAH dan en musangking boleh mentadbir perniagaan motel ini andai en musangking bersedia menjaga amanah motel ini... tugas sy akan mencari perniagaan2 lain dan serahkan pd org yg ada ilmu perniagaan tersebut utk diurustadbir oleh beliau atas kehendak ALLAH...

    Dosa2 sy yg lalu adalah krn sy berdosa pd ALLAH krn mengamalkan riba... dan skrang sy nak berjuang hidup ini utk melawan riba... en musangking dtglah lihat sendiri andai sylah org yg tuan maksudkan...

    pd en linkman, buanglah fikiran yg tak berguna itu... andai en linkman ada idea nak membangunkan agenda2 dlm koperasi sy nak bg jawatan terpenting dlm koperasi utk en linkman uruskan... cuma sy nak kita sama2 buat bukan bercakap2 shj di sini...

    hari ini sy dgn seorang yg sanggup dtg drp melaka utk melihat sendiri apa yg sy lakukan... dia berada dgn sy semalam, hari ini dan esok beliau akan kembali semula ke melaka...

    beliau adalah org yg muflis dan sdg berjuang utk pembebasan dan dia menawarkan diri utk menjadi perintis dan penggerak utk ahli2 yg bankrupsy yg senasib dengannya...insaALLAH beliau nak lakukan sesuatu utk org2 islam yg mengamalkan riba dan muflis dl.. dan skrang dia nak berjuang bukan nak bercakap shj tanpa usaha... en linkman apa usaha anda utk itu???

    en Alfafa Khazz Bakery terima kasih atas peringatan anda...

    oklah sy stop dl.. mana2 warga majalah yg pernah berurusan dgn sy.. boleh berhubungi email sy

    kobuub@gmail.com / 018-9475 996

    skrang sy tak ada apa2 harta utk dipulangkan ttp ALLAH dah janji dgn sy yg apa usaha sy ini akan dibalas di dunia lg utk yg berurusan dgn sy dl andai rasa teraniaya teruskan doa anda samada utk kebaikan mahupun keburukan ttp sy akan lunaskan kesalahan sy pd anda, setelah kumpulan usahawan dlm koperasi sy ini berjaya dgn perniagaan2 yg mereka ambil alih melalui usaha2 yg sy lakukan skrang.... ALLAH hantar mereka utk sy menguruskan amanah2 ini utk membentuk perniagaan yg bebas riba... perjuangan sy tetap diteruskan sehingga ajal sy sampai krn inilah janji sy pd ALLAH

    wassalam... call sy utk yg teraniaya...

    motel ina dsukma
    stesen bas alor setar shahab perdana... dtglah en linkman dan musangking atau sesiapa shj yg teraniaya dan yg nak berjuang dgn sy skrang.. yg dl sy bersalah dan berdosa krn membawa peluang org lain melalui nama sy dan syarikat... mereka tipu dan sy tertipu ttp sy tak lari.. sy undur diri setapak utk atur perancangan dan bina usahawan dlm koperasi dgn mengumpul kekuatan ilmu, usaha, tenaga dan pengalaman utk membentuk identiti baru.. inilah koperasi bina usahawan utara berhad yg en linkman pun boleh menjadi pengerusinya dgn syarat en linkman sanggup berjuang krn ALLAH dan sy akan ikut perjuangan en linkman nanti...

    wassalam sekali lg..  
  4. Linkman - Wed 14/Nov/2012 6:56pm
    spt yg tuan KOBUUB tulis, kalau tuan pernah masuk dalam bisnes lintah & bisnes cacing dimana 99.999% lingkup, bermakna tuan masih belum boleh membezakan diantara bisnes tulen & lawak-jenaka skim cepat kaya.

    saya bercampur2 perasaan terhadap tuan KOBUUB.

    koperasi kelihatan bersungguh2 nak memperjuangkan islam, tetapi jelas terlalu rapuh dari segi kefahaman bisnes & sangat mudah tertipu dan ditipu.

    ini sangat BAHAYA. jika koperasi ditipu oleh seorang peniaga utk JV/Usahasama dgn koperasi dgn menawarkan pelbagai pelaburan kpd org ramai, kesannya boleh mengakibatkan beribu2 peniaga islam disini tertipu.

    HANYA disebabkan oleh KECETEKAN ilmu bisnes.

    Saya nasihatkan tuan KOBUUB luangkan masa beberapa tahun mempelajari selok belok bisnes sebelum cuba membuat JV dgn terlalu ramai peniaga melayu disini diatas NAMA ISLAM!

    ====

    Saya bersimpati dan menghormati objektif & kesediaan KOBUUB utk memperjuangkan perniagaan bercirikan islam, tapi SERAM & TAKUT dgn ketandusan ILMU yg tuan & koperasi miliki.

    =====

    Tuan KOBUUB seumpama driver Jentera Bajak yg ikhlas menolong orang kampung bercucuk tanam secara ISLAM, tapi tak tahu membawa jentera dan melanggar dan merobohkan kesemua tiang telefon, letrik, jalanraya, jambatan, rumah orang kampung, balairaya, taman permainan dan hampir membunuh kanak-kanak yg sedang bermain. ramai yg dah tercedera... dan RAMAI LAGI yg akan tercedera kalau tuan tak hentikan jentera tuan dan BELAJAR membawa jentera dgn betul.

    ====

    Jentera yg tuan kawal (KOPERASI KOBUUB) sangat merbahaya kalau dipandu oleh orang yg tidak reti memandunya, walaupun niatnya jujur/ikhlas.  
  5. Musangking - Wed 14/Nov/2012 9:03pm
    Yeah..tepat sekali apa yang Tuan Linkman tulis.
    Terimakasih kpd Tuan Alfafa Khazz Bakery atas nasihat dan panduan.

    Terimakasih juga kepada Tuan KOBUUB kerana menyahut panggilan saya di sini..Saya menulis berdasarkan fakta bukannya omongan kosong.

    Tuan Linkman yang tidak kenal Tuan KOBUUB pun boleh menulis sebegitu rupa seakan-akan luahan hati saya. Tuan KOBUUB tak perlu takut dan jangan mudah melatah apabila dikritik. Orang yang cemerlang tahu bahawa apabila dikritik, segala kelemahan dalam diri dapat diperbaiki..bak kata orang ‘lebih baik sorang musuh memberitahu dengan jujur akan kelemahan diri anda daripada seorang kawan yang hanya mendiamkan diri daripada bercakap benar”.

    Mungkin mereka malu alah dengan Tuan KOBUUB demi menjaga hati kawan ataupun mungkin mereka tidak kenal benar dengan Tuan KOBUUB dan tidak tahu apa aktiviti yang Tuan KOBUUB lakukan sebelum ini.

    Apa yang saya tekan sekarang adalah diri Tuan sendiri. Jangan memanjangkan cerita lagi....tentang koperasi Tuan. Antara pihak Tuan dan koperasi itu adalah masalah Tuan. Sebagai orang Islam kita tahu tanggungjawab masing2. Hutang manusia dengan manusia bagaimana Tuan?? yang teraniaya pula bagaimana Tuan?? Adakah pihak yang teraniaya perlu mencari Tuan KOBUUB? Bak kata orang “Sendiri Mau Ingat Laa..” Janganlah bila dah tak boleh tunaikan janji Tuan KOBUUB “blah” macam tu saja.

    Jika Tuan telus dalam perniagaan, cerita terus terang apa masalah yang Tuan hadapi, Pihak yang teraniaya akan faham kerana dia bukannya manusia tak berilmu.

    Kalau Tuan KOBUUB hendak berjaya dalam perniagaan dan mendapat berkat dalam hidup..tolehlah kebelakang, lihatlah insan2 yang pernah Tuan buat salah pada mereka, yang teraniaya rugi ribuan ringgit, pergi berjumpa dan minta maaf lah kepada orang2 ini. Cara bayaran boleh dibincangkan kerana Hamba Allah ni bukannya zalim, Cuma kesal dengan sikap Tuan yang menabur janji, menghilangkan diri, rugi dia yang tanggung.

    Nasihat saya kepada Tuan KOBUUB, dalam sesuatu perniagaan jangan harap sangat pada semangat yang berkobar-kobar tanpa pengalaman mengenainya. Adalah lebih baik mendapat keuntungan yang sedikit daripada kehilangan sebahagian besar tabungan disebabkan kurang pengalaman. Jangan terlalu taksub atau gah sangat dengan perniagaan yang baru 2-3 hari diambil alih..Perjalanan masih panjang Tuan.

    Jangan terlalu tamak mengejar pelaburan. Perancangan yang rapi, bersungguh-sungguh dan rasional adalah perlu sebelum mengambil alih sesuatu perniagaan. Ini akan dapat menentukan samada pelaburan yang dibuat oleh para pelabur berjaya atau tidak. Bercakap di alam maya ni semudah ABC, tetapi yang nak menanggung risiko nanti adalah para pelabur.
    Jangan nanti “pisang berbuah dua kali”.  
  6. Nenek 2 - Thu 15/Nov/2012 4:45am
    yang dia ni cakap invest ribu ribu lepas tu lari menghilangkan diri.. yang dia ni cakap dia ni ada kat sini tak pi mana mana..
    aku pun pening.. panjang betul ceritanya..banyak pulak cekadaknya...
    selalunya yang melabur ni suka goyang telor.. bila tak ada return.. siren pun bebunyi lah...  
  7. Linkman - Thu 15/Nov/2012 8:25am
    Nenek, sebab tu lah saya katakan "jentera" koperasi amat bahaya jika tidak diterajui dgn betul.

    Jika "mamat" tepi jalan mintak kita melabur dalam bisnes dia, kita lari cepat2 tak nak masuk campur.

    tapi apabila tawaran pelaburan dbuat diatas nama "koperasi" dan "islam" ramai orang akan percaya dgn mudah disebabkan koperasi memang entiti yg dibenarkan penubuhannya di bawah akta koperasi malaysia dan boleh mengambil ahli tanpa had!

    bayangkan jika seorang penipu skim-cepat-kaya (berdasarkan cerita skim cepat kaya ais krim mingo-mingo) memperdaya koperasi dan menawarkan JV dan koperasi percaya, melabur dan menggalakkan kesemua ahlinya melabur. apabila piramid runtuh, habis umat islam akan kerugian berjuta2 ringgit.

    ini telah berlaku kpd banyak koperasi dalam kes mingo-mingo SAHAJA dgn kerugian puluhan juta ringgit. belum masuk kes2 skim-cepat-kaya yg lain.  
  8. Ajis 4 - Thu 15/Nov/2012 8:35am
    Ramai dikalangan org kita suka melabur & nak cepat kaya dgn konsep 4D (Duduk Diam Dapat Duit)..org yg mcm nilah selalu kena bedal sang Boye.Mana ada dalam dunia bznes letak duit, goyang kaki duit masuk..kecuali kena loteri,nombor ekor (itupun mungkin ada usaha sikit pening nak cai nombor).Saya setuju dgn kata2 nasihat bro Linkman, mencari ilmu dlm bznes adalah perkara yg amat penting disamping punyai hati yg cekal, keras, tabah, tidak mudah mengalah dan lain2.
    Kita org Islam, hutang sesama manusia mesti dibayar walaupun sikit demi sedikit (klu tidak susah nak menjawab akhirat kelak). Ini adalah brdasarkan pengalaman saya yg dah bnyak abis duit invest bznes yg mengarut tanpa study terlebih dahulu (suka amalkan konsep 4D). Zaman skarang dah terbalik klu hutang sesama Melayu,org yg berhutang jadikan musuh pada org yg beri hutang. Bila dtg nak collect hutang terus tak jawab/ttup hset, mcm2 alasan diberi anak sakitlah, org tua kat kg nak guna duit, bznes drop (tapi keta tukar ganti). Kalau hutang dgn bangsa lain tau takut lak sampai minta tlg dan merayu rayu…tu sebab terjadi mana2 pemberi hutang yg hilang sabar, pertimbangan dan pedoman ambil tindakan diluar jangkaan.
    So…sendiri mau ingatlah bro  
  9. Musangking - Thu 15/Nov/2012 12:07pm
    Peristiwa ini berlaku pada tahun 2010. Sebaik sahaja Hamba Allah tersebut melabur dalam projek Tuan KOBUUB...tup2 dia menghilangkan diri tanpa kabar berita.

    Petikan dari ayat Tuan KOBUUB...(”sy tak lari.. sy undur diri setapak utk atur perancangan dan bina usahawan dlm koperasi dgn mengumpul kekuatan ilmu, usaha, tenaga dan pengalaman utk membentuk identiti baru”) kalau undur setapak pun kenapa call tak jawab dan terus tukar no fon? Hampir 2 tahun juga mencari Tuan.. Tuan tulis Allah hantar Tuan untuk beraksi di Majalah.com ni. Alhamdulillah...akhirnya bertemu juga kami dengan Tuan dengan fon no baru tetapi nama tetap sama.

    Nak bentuk identiti baru dengan perbuatan lama yang busuk memang tak boleh..kecuali dibasuh, dibersihkan dan digilap perbuatan lama agar bercahaya dan bersinar2, barulah menyerlah jika nak bentuk identiti baru pun.

    Petikan dari kata2 Tuan KOBUUB....(”skrang sy tak ada apa2 harta utk dipulangkan ttp ALLAH dah janji dgn sy yg apa usaha sy ini akan dibalas di dunia lg utk yg berurusan dgn sy dl andai rasa teraniaya teruskan doa anda samada utk kebaikan mahupun keburukan ttp sy akan lunaskan kesalahan sy pd anda, setelah kumpulan usahawan dlm koperasi sy ini berjaya dgn perniagaan2 yg mereka ambil alih melalui usaha2 yg sy lakukan skrang.... ALLAH hantar mereka utk sy menguruskan amanah2 ini utk membentuk perniagaan yg bebas riba... perjuangan sy tetap diteruskan sehingga ajal sy sampai krn inilah janji sy pd ALLAH”)

    Itu janji Tuan dengan Allah SWT tetapi kesalahan sesama manusia dan hutang sesama manusia bagaimana pula???? Janji dengan manusia bagaimana ya???

    • Adakah nak menunggu koperasi Tuan berjaya dengan mengambil alih perniagaan org lain menggunakan wang para pelabur...baru nak bayar hutang... ataupun

    • Usaha Tuan memerangi riba dah dikira lunas kesalahan sesama manusia dan hutang sesama manusia.

    Saya berharap agar Tuan KOBUUB telus dalam perkara ini.

    Salam Maal Hijrah 1434.  
  10. Abangngah - Fri 16/Nov/2012 12:11am
    Salam, saya amat tertarik dengan tulisan musangking ini. Saya pertama kali bertemu dengan Tuan KOBUUB yg konon pandai mencari funder untuk bisnes org lain. Saya tengok diri sendiri tak terurus bagaimana nak mengurus bisnes org lain macam ketam ajar anak berjalan. Satu lagi pesanan buat tuan KOBUUB jangan buat janji dengan org selagi janji yg terdahulu tidak di tunaikan dan jangan guna ugama demi kepentingan peribadi. Janji tuan dengan saya sampai sekarang tak tertunai tapi saya rezda dan yakin ada hikmah disebaliknya. Saya faham tuan nak membantu org yg bermasaalah tapi selesaikan masaalah tuan dengan org yg terdahulu berurusan dengan tuan hingga hingga selesai.....  
  11. Nenek 2 - Fri 16/Nov/2012 5:20am
    ntah la.. orang yang nak melabur ni pun pendek akal jugak.. sanggup bagi duit pada kompeni yang tah apa apa.. profile background gah dengan photoshop saja.. bila tengok credibility dgn abilty nak topap pun fon beli kupon rm5.. tengok opis ade meja satu..komputer monitor crt.. bihtu camno...
    aku tengok semua opis ac mizal...opis friends club.. semue jenis cinchai saja.. sesungut aku ade deria bau yang komppeni macam ni akan lingkup.. kalau u dah lama hidup, u tengok orang pun dah tahu..
    sebab tu orang melayu dulu bagi pepatah 'sekilas ikan di air dah tahu jantan betina'...
    bermakna orang zaman dulu lagi bijak dari orang zaman sekarang ni....orang zaman sekarang ni bini suruh beli ikan di market pun dia tak tahu ikan apa...  
  12. Alfafa Khazz Bakery - Fri 16/Nov/2012 8:52am
    salam dari KHAZZ BAKERY (tiada lagi ALFAFA TU (saya kena tipu dgn Ustaz N di ALFAFA),
    mohon linkman & musangking email / hubungi saya secara peribadi segera.
    Ada sesuatu nak di beritahu & email.
    husnikhk@gmail.com
    http://khazzbakery.blogspot.com/
    AL - FATIHAH. sebab saya cari dalam majalah tiada contact. Ok & wassalam  
  13. Alfafa Khazz Bakery - Fri 16/Nov/2012 8:57am
    Salam Abg Ngah,
    Saya dah email...
    Harap reply ok...  
  14. Koperasi Bina Usahawan Utara Bhd - Fri 16/Nov/2012 9:49am
    salam...

    sy akui kelemahan diri, krn itulah sy mengajak org2 yg semangatnya mcm en linkman, musangking atau sesiapa shj yg byk sgt ilmunya mari sebaris dgn sy memantau apa yg sy sdg usahakan...

    sy bercakap dan sy buat tindakan... jd di sini sy bg peluang utk en linkman dan musangking menguruskan motel ini atas nama koperasi yg sy tubuhkan...

    daripada kita berbalah di sini, marilah uruskan motel ini krn ALLAH.. hasilnya en linkman dan musangking berkongsilah... sy hanya nak nama atas pengurusan koperasi shj...

    sila datang ke motel ina dsukma
    208, komplek shahab perdana, 05150 Alor Setar... sy juga nak belajar dgn en linkman yg bijaksana

    sy ini kan byk dosa, salah, tak berilmu, dhaif... jd sy berminat sgt2 nak belajar dgn en linkman dan marilah menguruskan motel ini... krn ownernya berharap sgt nak cari org2 yg baik2 mcm en linkman... sy sedia belajar dgn en linkman kerana ALLAH...

    wassalam...

    018-9475 996 / kobuub@gmail.com  
  15. Azman 269 - Fri 16/Nov/2012 3:14pm
    saya amat2 berterima kasih dgn Bro Linkman sb banyak nasihat yg dh tuan berikan kpd kami semua di MC ni....kalau tak baca komen2 dari tuan, mungkin saya pun dah lingkup juga dengan melabur dlm bisnes yg mahukan pelabur utk bisnes mereka....saya harap dari masa ke semasa tuan linkman pantaulah sama mc ni kot2 ada individu/sykt yg mencari pelabur n diragui kesahihannya....wassalam....sekali lag t kasih utk tuan linkman  
  16. Nomie Q - Fri 16/Nov/2012 3:45pm
    komen ak (sekadar komen jelah, nak terima, terima x nak terima ikut ko lah) : x payah susah2 nak tolong orang lain, guna nama itu, nama ini.. TOLONG DIRI SENDIRI dulu.. pastu tolong MAK BAPAK.. xpayah susah2 nak tolong orang. dah kaya banyak harta baru pikir nak tolong orang. sekian  
  17. Linkman - Sat 17/Nov/2012 10:41am
    Tuan Kobuub.

    Ya kita semua banyak kelemahan, sebab tulah adanya tempat forum2 bisnes mcm ni utk sama2 menimba ilmu.

    Kalau nak belajar buat roti, kena berguru dgn tukang roti. Sama juga kalau tuan nak belajar berkenaan hotel, kena berguru dgn org2 yg dah lama dlm bidang ni.

    Tuan boleh buat offer kerja kosong di Motel Ina D'sukma:-
    Pengalaman minima 3 tahun dlm bidang pengurusan hotel.

    ====

    selain tu kalau tuan berminat, datang ke KL di area2 Batu caves/selayang/melawati ada beberapa hotel murah rm50 semalam. (milik kaum India)

    Hotel2 ni menjalankan urusniaga yg amat cekap dan boleh hidup dalam suasana pesaingan yg amat sengit.

    Walaupun temasya2 hindu (thaipusam, deepavali) di batu caves bukan sepanjang tahun, mereka pandai mencari jalan utk memenuhkan kadar penginapan hotel sepanjang tahun.

    Kalau tuan spend beberapa hari menginap di beberapa hotel murah disini (utk tujuan pemerhatian & pembelajaran), tuan akan terserempak dgn pelbagai urusan kerja seharian pekerja2 mereka & tuan akan nampak apa yg saya maksudkan.

    =====

    Dalam cerita The Social Network, justin timberlake (Sean Parker) suruh Mark Zuckerberg buang perkataan "The" dari TheFacebook.com menjadi Facebook.com shj.

    Saya cadangkan tuan buang huruf "D" dari perkataan Motel Ina D'sukma menjadi
    "Motel Ina Sukma" shj

    :-)  
  18. Abangngah - Sat 17/Nov/2012 11:37am
    salam, apahal Tuan KOBUUB tak angkat telefon dah? dulu pantang dail saja terus angkat. kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai. sekurang2nya call lah balik. dalam islam pun ada tertulis jangan menghampakan harapan org lain yg mengharap....sendiri mau ingat  
  19. Koperasi Bina Usahawan Utara Bhd - Mon 19/Nov/2012 8:28am
    salam..

    maaf lah abangngah... sy amat2 sibuk mengaturkan motel yg diambil alih... apapun terima kasih atas semua...

    byk yg sy pelajari di sini.. ada yg suka mengkritik ttp bila diminta menguruskan tak berani nak sahut utk membantu dgn usaha dan tenaganya...

    apa yg sy usahakan ini, sy minta pd ALLAH dan nak membantu sesiapa pun sy bertanya pd ALLAH... krn ini bantuan ALLAH sampai pd semua, samada lambat atau cepat...

    utk abgngah sy masih usahakan ttp belum ada bantuan drp ALLAH...

    tuan linkman boleh membantu koperasi dan mengajar sy di sini.. sy tiada kuasa nak menukar motel ina dsukma krn inilah nama asalnya.. bukan 100% milik koperasi, kobuub hanya menguruskan semula...

    dtg membantu.. komen shj pun tak berguna... bergabung mewujudkan rangkaian dan pantau kobuub jika sesiapa di majalah.com sudi berkhidmat dan berdakwah utk ALLAH...

    setiap pergerakan dan apa yg berlaku adalah isyarat dr ALLAH krn amanah2 yg dipertanggungjawabkan pd manusia...

    segalanya pinjaman dr ALLAH... dan sy memohon bantuan ALLAH utk meneruskan apa yg sy nak perjuangkan ini...

    wassalam  
  20. Abangngah - Mon 19/Nov/2012 11:21am
    Salam, saya rasa Tuan KOUBB kena banyak belajar perniagaan satu per satu. Jangan semua bisnes dalam majalah.com tuan nak ambil tapi tidak berkemampuan dari segi kewangan. Setiap koperasi mesti mempunyai dana yg cukup baru boleh bergerak lebih jauh dan dapat membantu org lain. Tapi tuan modal pusingan kurang macam mana nak wujud rangkaian yg baik. Macam kapal layar, kalau layar nya tidak kuat macam mana perjalanan boleh pergi jauh. Saya cuma bagi pandangan sebab koperasi tuan milik bumiputra mesti berdaya saing. Jadi renung2 kan lah.......  
  21. Kumanhensem - Mon 19/Nov/2012 9:45pm
    mmg banyak musang bebulu ayam dlm majalah.com ni......Astaghfirullah  
  22. Musangking - Tue 20/Nov/2012 6:24am
    Sebenarnya koperasi ini lahir dari usahasama dua beradik yang masing2 gagal dan menghadapi masalah dalam perniagaan. Mereka ini yang selalu berposting dalam Majalah.com. Hampir keseluruhan perniagaan yang bermasalah dalam Majalah.com ni nak diambil alihnya....

    Modus operandi mereka mencari pelabur seramai mungkin menggunakan ayat-ayat keIslaman untuk menarik perhatian pelabur terutamanya di alam cyber. Kenapa???? Sebab pelayar di sini tidak kenal siapa mereka yang sebenarnya. Satu ketika dahulu pun, Si Abang ni membuat kerja yang sama...cari pelabur...duit hangus....cabut lari.

    Bagaimana mereka nak ambil alih semua perniagaan yang bukan bidang mereka, ditambah lagi dengan perniagaan itupun bermasalah... sedangkan perniagaan mereka sendiri sebelum ini pun MENGHADAPI MASALAH dan GAGAL??? Pergi mengaji dulu dan kaji semula apa kesilapan yang Tuan lakukan sebelum ini dan perbetulkan diri sendiri sebelum mengambil alih perniagaan orang lain yang belum tahu hujung pangkalnya. Dan yang paling penting SELESAIKAN DULU GANTI RUGI PELABURAN orang yang sebelum ni. Pulihkan dulu perniagaan sendiri hingga BERJAYA kemudian baru tinjau untuk mencari perniagaan orang lain di luar sana.

    Sebagai Contoh:-
    Dalam tulisan beliau, Motel Ina Dsukma nak dijual sebab masalah utama yg dihadapi ownernya adalah kekurangan pelanggan, TIADA MODAL PUSINGAN dan kurangnya pemasaran.
    Tuan KOBUUB nak mengambil alih perniagaan orang yang TIADA MODAL PUSINGAN..akan TETAPI... pihak Tuan sendiri pun TIADA MODAL. Asyik menyanyi2 di sini meminta syer sana.....syer sini....bagi pihak orang lain. Bukan main lagi RM5000 1 syer tuuu..... Menjalankan perniagaan hotel bukan seperti perniagaan kedai runcit. Jangan ambil risiko bermain dengan DUIT orang.

    Bila orang ikhlas bagi pendapat, dikata pulak orang yg bagi nasihat / pendapat / teguran hanya pandai bercakap..Siap bagi ayat skema lagi suruh org yg beri pendapat buat kerja dengan dia. Mengurus motel ini adalah tanggungjawab Tuan kerana dengan rela hati mengambil alih bisnes dari dari Tuan Yang Empunya untuk dibaikpulihkan. Sepatutnya Tuan pegang AMANAH yang diberi bukannya menawarkan motel ini untuk ditadbir oleh orang lain yang tidak kenal asal usul di alam maya ini. Itu bermakna Tuan tidak YAKIN pada diri sendiri dan pendirian masih goyang.

    Buktikan dahulu kepada Tuan Empunya Motel...bahawa Tuan mampu menjalankan tanggungjawab dan berjaya uruskan motel tu dengan baik sehingga jualan meningkat kerana dapat tarik ramai guest menginap di situ... mungkin kerana Tuan dapat buat marketing yang hebat walaupun suasana di Sahab Perdana yang “suam-suam kuku” tu agak sendu dan “mati” pada waktu malam. Sampai dah tak cukup bilik org nak “check in” esok...dan nak kena tambah berpuluh bilik baru lagi...baru lah cari pelabur yang yakin duitnya tak akan lebur begitu saja di tangan Tuan.

    Jangan nanti Tuan Yang Empunya Motel tu.. “Lari dari mulut Buaya masuk dalam mulut Naga” pula.

    Tuan KOBUUB patut menerima teguran ini dengan hati yang terbuka dan memandang dari sudut yang positif bukan menganggap orang yang menegur Tuan sebagai lawan yang ingin menjatuhkan kamu. Anggaplah teguran di sini sebagai memudahkan bukan untuk menyusahkan dan sebagai cermin yang boleh menyedarkan diri dari terjebak ke kancah kesalahan. Adalah lebih baik memperbaiki kesalahan diri daripada asyik menegakkan benang yang basah.

    Kegiatan mencari pelabur di sini dengan menggunakan nama Islam adalah amat membimbangkan kerana perbuatan tidak selari seperti apa yang diucapkan.. Allah dan Nabi tak pernah pun mengajar umatNya menganiayai orang lain dan berhutang dengan orang sampai tak bayar. Boleh pula Tuan anggap diri Tuan insan yang terpilih dan orang yang berurusan dengan Tuan juga adalah insan yang terpilih. Sekadar melaung-laungkan tahap keIslaman Tuan di sini pun tak guna juga jika “cakap tak serupa bikin”.

    Kita sebagai orang Islam tahu tanggungjawab masing2 tapi tak ada la sampai nak menunjuk2 dan riak sangat dengan tahap keIslaman yang kita ada. Agak-agak la bro...berpada-pada la dalam setiap perkataan dan tindakan. JANGAN TERLALU TAKSUB MENGGUNAKAN NAMA ISLAM DEMI KEPENTINGAN PERIBADI.  
  23. Alfafa Khazz Bakery - Tue 20/Nov/2012 9:18am
    salam,

    Syukur Alhamdulillah, saya yg pernah berjumpa 2 beradik ini pun macam tak percaya bila berjumpa. Sukar juga nak tahu yg benar atau salah sebab pandainya berkata kata.

    Namun ALLAH kan ada...selagi ALLAH ada maka jawablah dgn ALLAH jika BENAR atau SALAH. Mereka sebenarnya sudah menerima balasannya cuma mungkin tidak putus asa. Nama pun manusia dan banyak lakukan kesilapan namun kena pelajari dari kesilapan itu dan bukan mengulanginya.

    Semoga beriman dan taqwa dipertingkatkan. AL - FATIHAH, sesungguhnya ALLAH tempat kita sembah & memohon pertolongan.

    Saya dapat rasakan Tuan KOBUUB akan balas & Musangking jawab balik serta ulang semula dan sampai bila bila takkan habis.

    Bagi saya, berdiam diri lagi baik dan serah pada ALLAH sebab masing masing cuba nak tegakkan pendirian masing masing, tapi balasan dari ALLAH lagi dahsyat bila menipu, ditipu dan doa org teraniaya akan terus pada ALLAH tanpa ada Hijabnya. Berhati hati & bertaubat lah serta bersangka baik.

    Cuma, senang aje bagi saya, jangan libatkan diri lagi dengan mereka ini. Sudah tu sudahlah lah....sebab tiada keberkatan jika benarlah mereka ini ada udang di sebalik batu (sebab kita tak tahu apa motifnya) Allah sahaja yg mengetahuinya

    Saya pernah ditipu oleh seorang yang bernama Ustaz N di ALFAFA yg mengunakan ALLAH dan AL Quran, beliau pun telah mendapat balasannya. Jika menipu, dia akan di tipu. Balasan tetap ada. Syukur alhamdulilah, tak perlu tunggu azab di akhirat utk mendapat balasan. Bakery saya pun maju dengan bantuan ALLAH.

    Akhir kata - serah & redha pada ALLAH. Sebab segala musibah untuk uji keimanan kita dan segalanya adalah perhiasan dunia dan tidak dapat masuk ke kubur pun kecuali :

    "Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu DOA ANAK-ANAK YANG SOLEH, ILMU YANG BERMANAFAAT DAN SEDEKAH AMAL JARIAH"

    http://khazzbakery.blogspot.com/

    Amin.  
  24. Musangking - Tue 20/Nov/2012 11:58am
    Salam,
    Tampilnya saya di sini adalah sebagai tanggungjawab sesama insan untuk membuat penjelasan apa yang sepatutnya supaya forumer di sini tidak mudah tertipu dan terpedaya dengan tawaran pelaburan yang berselindung di sebalik nama Islam.

    Saya boleh berdiam diri jika mahu, tetapi.... Saya bimbang jika rakan-rakan kita di sini terpedaya dengan kecekapan berbicara dan kata-kata manis manusia seperti mereka kerana pelayar2 di sini tidak kenal secara peribadi siapa manusia ini.

    Saya bukan nak berbalah di sini, tetapi adalah pencerahan. Balasan komen dari Tuan KOBUUB di topic ini telah dapat merungkaikan siapa dirinya yang sebenar bagi sesiapa yang memahami.

    Saya perhatikan cuma Tuan Linkman seorang sahaja yang selalu komen posting mereka. Mungkin di sebalik komen dan kritikan Tuan Linkman.. forumer yang berminat nak melabur dengan Tuan KOBUUB dapat berfikir dengan baik.

    Itu adalah pendapat Tuan Linkman yang tidak mengenali mereka dan belum pernah berjumpa pun dengan mereka. Apabila Tuan Linkman memberi komen dan kritikan..Tuan KOBUUB terus membalas balik dengan ayat2 keIslaman beliau. Jadi saya yang pernah kenal beliau secara peribadi, tampil membuat pengakuan dan membenarkan apa yang Tuan Linkman komen. Bagus Tuan Linkman kerana dapat menghidu perkara ni dari awal.

    Nasihat saya, kepada sesiapa yang berminat hendak membuat pelaburan dengan Tuan KOBUUB silalah berjumpa dengan mereka personally, dan nilaikan perwatakan mereka sendiri seperti AbangNgah dan Alfafa Khazz Bakery yang telah bertemu dengan mereka dan dapat nilaikan perwatakan mereka secara peribadi.

    Jangan terlalu asyik dengan janji dan kata-kata manis yang belum tentu menjanjikan apa-apa sebab jika berlaku kerugian diri kita sendiri yang terpaksa menanggungnya. Pihak yang satu lagi tentu akan cuci tangan.  
  25. Zara 21 - Tue 20/Nov/2012 12:30pm
    Salam,

    Tak nak comment lebih, cuma nak bg info,

    untuk biz hotel/motel /travel agent/homestay kan ke ada loan provided by kementerian pelancongan thru sme bank.

    Max loan bole sampai rm50j
    min 50K

    Tp dokumen kena cantik la, ada bank statement, lesen kementerian pelancongan dll...

    kenapa empunya motel tu serah diri pd yg bukan ahli  
  26. Alfafa Khazz Bakery - Tue 20/Nov/2012 1:14pm
    Salam,

    Syukur alhamdullillah. Saya setuju dengan Musangking. Lebih baik kita cegah dari mengubati.

    Penipuan memang banyak di majalah.com maka kena berhati hati.

    Semoga ALLAH berkati. Amin  
  27. Abangngah - Tue 20/Nov/2012 2:45pm
    Salam buat Tuan kobuub, jika tuan di amanah kan untuk menjaga motel tersebut, nasihat saya tumpukanlah amanah yg diberikan dan tak perlulah berkecimpong di dalam bidang yg tuan tak pasti dan tiada pengalaman mengendalikannya. kecuali tuan sudah berkemampuan dari segi kewangan barulah boleh membantu org lain. saya bukan memperlekehkan kemampuan tuan , tapi pergerakan tuan terhad, hanya menaiki bas kesana-sini, mana mungkin tuan boleh bergerak pantas membantu rakan yang lain..maaf jika tuan tersinggung  
  28. Kuza 3 - Wed 21/Nov/2012 9:51am
    Salam... Harap pihak Majalah.com blocked je org2 mcm Tuan KOBUUB. Supaya org lain tidak tertipu. Bagi org2 lain yang ingin membantu secara jujur & telus disalah anggap oleh sesetengah pihak hanya kerana wujudnya insan yang tidak bermoral dan berakhlak rendah seperti Tuan KOBUUB. menggunakan nama ALLAH yang suci, menjual nama saudara seislam hanya untuk kepentingan sendiri. Saya menyokong statement Musangking Alfafa Khazz Bakery & Abangngah.. Tuan KOBUUB tolong SIMPAN AYAT nie, "diri sendiri tak terurus bagaimana nak mengurus bisnes org lain macam ketam ajar anak berjalan"...  
  29. Musangking - Wed 21/Nov/2012 10:26am
    Perbuatan Tuan KOBUUB juga boleh merosakkan nama Koperasi. Kesian pada ahli2 koperasi yang seramai 50 orang tu. Bukan begitu caranya jika koperasi nak berniaga dan nak mengumpulkan dana. "Kerana Nila Setitik, Rosak Susu Sebelanga".  
  30. Azren 5 - Wed 21/Nov/2012 10:31am
    tak payah nak block bagai KOBUUB ni..kalau nak blocked...ramai lagi penyangak kat dlm mc ni...

    mungkin KOBUUB ni pernah buat silap dengan kejahilan beliau didlm dunia perniagaan..jadi disinilah tugas korang semua mcm si LINKMAN ni membantu beri pandangan atau membantu apa yg tak betul...bukan main hentam orang jer...semua business orang ko kate salah, tak betul...sape ko tu???

    bg aku sape2 rasa curiga dengan KOBUUB ni xpayh nak berurusan dengan beliau...pada yg 50-50 ni pergi laa jumpa sendiri dengan beliau...kalau yakon masuk kalau tak yakin blah...kan senang...

    bg aku menutup periuk nasi org ni tak baik...apa terjadi sekiranya betul KOBUUB ni nak memperbetulkan diri dia? past is past...

    so sapa2 yg tertipu dengan KOBUUB ni pergi laa jumpe dia atau buat laporan polis dan tuntut hak anda sendiri...kan senang...

    setiap org pernah alami kisah silam..tak salah nak berubah...dan kita blh beri peluang...seperti contoh seorang banduan yg baru keluar dr penjara...sapa yg berani nak ambik mereka ni bekerja?? LINKMAN ko berani ke nak ambik mereka ni dan beri mereka peluang dan nasihat2 untuk mereka??
    takkan mereka ni dah terima hukuman di dlm penjara kita masih lagi nak maki mereka, kutuk mereka...so sapa2 yg pandai sangat berhujah atau keyboard warrior tu tampil laa diri membantu...

    ini semua nak tunjuk lagak...tunjuk hero...tapi habuk pun tarak...

    -salam hijrah-  
  31. Tycoon Malaya - Wed 21/Nov/2012 12:18pm
    betul azren 5, aku SOKONG kau..encik linkman pandai sgt hujah..show yourself..nak tgk jugak sape yg selama ni lantang..takkan lantang belakang komputer je..  
  32. Airmata Sesalan - Thu 22/Nov/2012 11:42pm
    aku x nampak Linkman cari pasal...sbb teguran dia pada aku boleh diterima...
    pada kobuub...isk...segan aku nak cakap..dia orang kodiang? isk...orang kampung aku...
    kata2 kobuub...kurang2 kan lah guna nama Islam dan nama Allah dalam forum nie...bagi aku...itu dah jadi riak dan menunjuk2...
    dari belajar pasal business lebih baik pergi belajar agama...sekolah pondok banyak kat kodiang tue...mai rumah aku...aku nak bawak pi...kita belajar sama2...
    leh tanya ustad skali...apa yang kobuub buat nie betul ka x...  
  33. Musangking - Fri 23/Nov/2012 12:24am
    Aku pun setuju dengan org kampung hang la Awang.."Airmata sesalan" ni pun tau sapa hang sebenaqnya...Jangan lah menggunakan nama Allah dan Islam sewenang2nya dalam forum ni demi untuk kepentingan peribadi. Ditakuti juga perbuatan tak selari dengan ucapan.  
  34. Zack 184 - Tue 27/Nov/2012 7:47pm
    Dalam Majallah.com ni bukan main KOBUUB ni komen untuk 'nasihati' orang cara nak berniaga. Hampir semua thread orang dikomennya. Tapi rupa-rupanya 'si ketam nak ajar orang lain cara berjalan.'  
  35. Jijoy - Wed 28/Nov/2012 9:58am
    Majalah.com dah jadi masalah.com...apa dah jadi neh...serammm  
  36. Apis 4 - Fri 30/Nov/2012 1:58am
    dasat betul, nak menipu pun jgn la guna nama Allah  
  37. Musangking - Fri 30/Nov/2012 2:00pm
    KOBUUB ni Koperasi Caca Marba..Semua bisnes dalam dunia ni dia nak join. Tak ada hala tuju yang sebenarnya.

    Seorang yang bankrap tidak boleh menjadi anggota serta pemimpin koperasi.
    Jika SKM dapat tahu akan hilang kelayakan sebagai ahli koperasi serta merta. Jangan cuba menipu SKM.

    Jika nak menjalankan aktiviti koperasi kena dengan cara yang betul berdasarkan Undang-undang Kecil Koperasi. Jangan main ikut suka hati dan syok sendiri je.  
  38. Alfafa Khazz Bakery - Tue 4/Dec/2012 9:51am
    Allah kan ada maka kita jangan risau. Kita dah inform semua agar berhati hati.
    Semoga mereka semua di majalah.com ambil iktibar.
    InsyaALLAH, keberkatan bisnes jika tidak menipu2 orang dengan pelbagai janji janji palsu hingga terpedaya. Juga sampai bila akan menipu? Akhirnya ALLAH akan balas.
    AL-Fatihah! Amin.  
  39. Noryn Ann Zaki - Sun 9/Dec/2012 4:19pm
    Salam semua.. Saya baru saja menerima email dari En. Nazry ( Setiusaha KOBUUB ).. dia email pada saya lepas saya iklankan untuk menjual perniagaan saya.. Saya nk jual perniagaan saya bukan kerana menghadapi masalah kewangan, alhamdulillah perniagaan saya mencapai target market yg saya sasarkan dan sale achievement yg tinggi setiap bulan..tp hanya kerana saya xda sesiapa yg bole diharap & dipercayai untuk mguruskan kerana saya akan pergi melanjutkan pelajaran saya peringkat PHD di luar negara.. Memang berat hati sgt nk jual tp itulah keputusan terbaek

    So lepas KOBUUB mengofferkan diri untuk ajak saya JV dan mguruskan perniagaan saya, saya pon mulalah search n cari info bout this Koperasi.. tp sedih sb apa yg saya jumpa mostly cerita yg x sedap di didengar.. scams and cerita betapa rapuhnya KOBUUB..

    Lebih menyedihkan lg bila KOBUUB mempergunakan nama Islam dlm modus operandinya..  
  40. Musangking - Mon 10/Dec/2012 7:55pm
    Baguslah Puan Noryn Ann Zaki dapat menilai dan membuat keputusan dengan bijak.

    Bagi saya...ISLAM adalah matlamat yang dituju, bukan alat yang dipergunakan. Malangnya pihak KOBUUB telah mengeksploitasikan Islam untuk keuntungan peribadi dan perniagaan mereka tanpa memikirkan sensitiviti masyarakat.

    Islam telah diperlakukan oleh mereka sebagai saluran media untuk mengiklankan dan pelaris perkhidmatan dan perniagaan mereka tanpa batasan.

    Terlalu banyak ayat-ayat KeIslaman yang keluar di dalam setiap komen dan iklan KOBUUB sehingga amat mengelirukan.

    Saya pinta KOBUUB tolong baca dan faham akan hadis ini.

    Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bermaksud:
    “Roh seorang mukmin yang berhutang jika hutangnya tidak dijelaskannya maka tergantung-gantunglah ia di antara langit dan bumi, yang bererti terseksalah roh itu hingga dibiarkan hutangnya itu”

    Oleh itu, walaupun banyak amal ibadat kita, banyak sedekah kita, jika ada hutang yang tidak selesai walaupun satu sen pasti roh kita akan terseksa setelah kita mati.  
  41. Musangking - Tue 11/Dec/2012 3:06am
    Satu lagi KOBUUB ni pantang ditegur dan dikritik...mereka akan menjawab balik dengan jawapan yang panjang berjela dengan menggunakan nama Allah yang suci demi untuk mempertahankan diri mereka.

    Entah apa-apa alasan yang tak logik dan tak boleh diterima akal dikarangnya. Begitu gigihnya KOBUUB mempertahankan aktiviti perniagaan mereka yang majoritinya tak boleh diterima pakai.

    Agama telah dieksploitasikan oleh golongan ini untuk meraih perhatian awam demi kepentingan peribadi masing2.

    Banyak masa dihabiskan mencari pelabur di forum ini, di mana bersepah-sepah komen KOBUUB menawarkan pelaburan, menasihati orang, mempertahankan diri dari dikritik dll.

    Soalan saya, adakah koperasi ini mengikut garis panduan SKM dan menjalankan aktiviti mengikut akta undang-undang kecil koperasi? Siapakah ahli berdaftarnya yang seramai 50 orang tu? Sejak ia ditubuhkan apakah aktiviti KOBUUB? Jika koperasi dibatalkan pendaftarannya, atas kesalahan pihak pentadbirnya (Tuan KOBUUB mesti faham akan maksud saya ini)....kemanakah pelabur-pelabur anda hendak mengadu nasib? Adakah Tuan KOBUUB yang bijaksana ini dapat menggantikan semula duit mereka yang hangus?

    Sila beri jawapan yang bernas berdasarkan fakta dan bukan jawapan yang mengeksploitasi kan agama lagi.

    Maka jadilah Si Luncai Terjun Dengan Labu-labunya.....

    Sekadar peringatan...!!  
  42. Noryn Ann Zaki - Tue 11/Dec/2012 6:00am
    salam, saya nk bertanya sket pada saudara Musangking.. benarkah seperti apa yg saya baca hasil dari research saya bout koperasi Kobuub ni yg ahli lembaga pegarahnya muflis? setahu saya org yg da kna declare muflis ni mana bole pegang apa2 jawatan penting dlm syarikat especially lembaga pgarah.. tak bermakna dgn niat dan sb mgunakan alasan agama KOBUUB dapat keistimewaan bole membelakangkan undang2? Boleh ke perkara ini dirujuk kepada SKM? Terlalu berisiko tinggi apa yg KOBUUB lakukan.. kedudykan investor yg invest dlm KOBUUB npknya langsung tidak terjamin.. Hal ini harus harus dipandang serius oleh KOBUUB..  
  43. Musangking - Wed 12/Dec/2012 7:37am
    Saya rasa adalah lebih afdal jika KOBUUB menjawab sendiri soalan tentang kebankrapan tersebut.

    Kerana jawapan dari beliau tentunya lahir dari hati yang ikhlas tanpa berselindung lagi.

    Akan hilang kelayakan untuk menjadi anggota koperasi jika dia adalah seorang bankrap yang belum dilepaskan.

    Selain itu, tidak melaporkan, membayar dan menyerahkan serta-merta penerimaan mana-mana wang, harta atau hasil dalam apa-apa bentuk yang nilainya melebihi RM500 kepada pihak Insolvensi juga boleh menyebabkan Si Bankrap dipenjarakan.

    Si Bankrap juga boleh dipenjarakan jika tidak memberitahu dengan segera perubahan alamat rumah, meninggalkan Malaysia tanpa kebenaran atau MENJALANKAN PERNIAGAAN SAMADA SENDIRI ATAU PERKONGSIAN.

    Beringat sebelum terkena.  
  44. Abangngah - Sat 15/Dec/2012 12:37am
    sabar aje lah......  
  45. Azlanms - Mon 25/Feb/2013 11:22pm
    Saya juga pernah mengalami pengalaman pahit membuat pelaburan dengan sebuah Koperasi Halal Hub Kulim Kedah untuk menjadi rakan kongsi bagi membuka perniagaan Kerdai Serbaneka.Saya telah memberikan RM40 000 untuk membuka kedai tersebut dengan janji saya akan diberikan pinjaman sebanyak RM200 000 bagi menyiapkan kedai dan seterusnya menjalankan perniagaan Kedai Serbaneka.Apabila duit saya diserahkan kepada seorang yang bernama Mohd Nasir bin Yusof iaitu bekas Pengarah Urusan ie Global Hub sdn bhd beliau tidak menepati janji untuk memberikan pinjaman koperasi tersebut.saya terpaksa menggunakan duit sendiri dgn meminjam dari personal loan dan kad kredit untuk siapkan kedai.Mohd Nasir ini telah berjanji untuk membayar balik duit saya apabila mendapat dana yg baru dari funder lain.hari demi hari bulan demi bulan dah setahun lebih saya ibarat menunggu bulan jatuh ke riba mohd nasir ini hanya pandai berjanji dan berdalih tapi satu sen pun dia tak bayar balik duit saya.pernah dia bagi cek kosong kpd sy sebanyak dua kali.saya cukup marah dan geram dgn perbuatan org yg cuba mempermainkan agama Islam untuk mencari keuntungan dunia yg sementara.sy sentiasa berdoa kpd Allah untuk dibuka pintu hati org yg menipu untuk sedar dan insaf.selain itu sy mohon pertolongan sahabat warga majalah yg prihatin jika dapat membantu sy mendapatkan balik duit sy amat sy hargai.tolong hbgi sy melalui email nmsazlan69@yahoo.com  
Page 1   (Total 45 comments)
Comment
1. NEVER give advance payment to sellers you don't know or sellers with no office/home address.

2. Majalah.com NEVER send any business offers to anyone and we never offer our users' details for sale.


Disclaimer. Messages posted to our forum are solely the opinion and responsibility of the person posting the message. We assumes absolutely no responsibility and we do not endorse, support, represent or guarantee the truthfulness, accuracy or reliability of any topics/messages posted here. We reserve the right to delete or edit your topics or comments. Your visiting of this site shall be deemed as your acceptance of this disclaimer.
Email
Password
TipsFree Registration ¤ Lost Password?
Niche
Penubuhan Persatuan

Agen Hartanah (2631)
Bengkel Basikal (71)
Bengkel Besi (202)
Bengkel Kereta (1486)
Bengkel Motosikal (243)
Bengkel Tayar (210)
Bisnes Air Mineral (360)
Bisnes Ais Krim (488)
Bisnes Aksesori Kereta (655)
Bisnes Broadband (1078)
Bisnes Burger (541)
Bisnes Cermin Mata (155)
Bisnes Cuci Kereta (788)
Bisnes Cyber Cafe (443)
Bisnes Dobi (1333)
Bisnes Ebook (1029)
Bisnes Handphone (1227)
Bisnes Hari Raya (60)
Bisnes Hotel Dan Resort (549)
Bisnes Ice Blended (689)
Bisnes Jam Tangan (280)
Bisnes Jeruk (162)
Bisnes Kitar Semula (486)
Bisnes Komputer (1456)
Bisnes Kurier Dan Logistik (652)
Bisnes Minuman (1425)
Bisnes Pasar Malam (1927)
Bisnes Pelancongan (529)
Bisnes Perabot (828)
Bisnes Prepaid Dan Reload (1072)
Bisnes Restoran (3230)
Bisnes Roti Dan Bakeri (697)
Bisnes Salun Rambut (353)
Bisnes Sarang Burung (254)
Bisnes Satay (373)
Bisnes Sms (156)
Bisnes Spa Dan Facial (636)
Bisnes Steamboat (196)
Bisnes Tablet Pc (441)
Bisnes Tradisional (806)
Bisnes Untuk Dijual (3235)
Bisnes Waffle Dan Jagung (374)
Bisnes Western Food (317)
Dewasa 18sx (1721)
Diskusi Bisnes (1922)
Diskusi Tuntutan Dan Tribunal (706)
Expo Karnival Tapak Niaga (6270)
Forex Malaysia (1821)
Haiwan Peliharaan (451)
Haji Dan Umrah (461)
Hiasan Dalaman (700)
Hiasan Taman (238)
Hotel Resort Homestay (984)
Iklan Tv Radio Media Massa (214)
Import Dan Eksport (321)
Ingin Berniaga (2784)
Insurans Dan Takaful (1677)
Insurans Roadtax Kereta (328)
Kedai Bunga (185)
Kedai Cenderahati Dan Kraf (1952)
Kedai Emas (440)
Kedai Fotostat Dan Cetakan (2485)
Kedai Hardware (415)
Kedai Ibu Dan Bayi (677)
Kedai Jahit (3696)
Kedai Kamera Dan Camcorder (339)
Kedai Runcit Dan Serbaneka (332)
Kedai Separuh Dan Ruang Niaga (1782)
Kedai Sewa (1609)
Kereta Baru (1569)
Kereta Terpakai (4874)
Kerja Diploma Dan Ijazah (4586)
Kerja Kemahiran (1894)
Kerja Kosong (11260)
Kerja Praktikal (1946)
Kerja Sales (2192)
Kerja Sambilan (6139)
Konsultan Perniagaan (436)
Kontrak Swasta (286)
Kontrak Tender Kerajaan (446)
Kontraktor Balak Dan Kayu (469)
Kontraktor Jurutera (543)
Kontraktor Marin Dan Kapal Laut (221)
Kontraktor Minyak Dan Gas (668)
Kontraktor Pasir (368)
Kontraktor Pembinaan (1993)
Kontraktor Perlombongan (313)
Kursus Dan Seminar (2746)
Kursus Kecantikan (672)
Kursus Makanan (651)
Kursus Motivasi (316)
Ladang Getah Kelapa Sawit (1598)
Mencari Pelabur (3614)
Mesin Fotostat (348)
Mesin Freezer Dan Chiller (257)
Mesin Industri (490)
Mesin Jahit (364)
Mesin Proses Makanan (546)
Pakej Pelancongan (2554)
Pakej Perkahwinan (1178)
Pakej Perniagaan (863)
Pasar Basah (1424)
Pekerja Asing (1192)
Pelaburan Saham Unit Trust (920)
Pembantu Rumah Asing (1809)
Pembekal Barang Runcit (1561)
Pembekal Beras (103)
Pembekal Buah-buahan (475)
Pembekal Ikan Kering (380)
Pembekal Kelapa Dan Santan (627)
Pembekal Kerepek (1080)
Pembekal Keropok (432)
Pembekal Kicap Dan Sos (218)
Pembekal Kurma Dan Kismis (289)
Pembekal Madu (235)
Pembekal Mee Dan Bihun (122)
Pembekal Minyak Masak (412)
Pembekal Rempah Dan Perencah (576)
Pembekal Serunding (258)
Pembekal Telur (137)
Pemborong Aksesori Lelaki (160)
Pemborong Aksesori Wanita (1177)
Pemborong Batik Dan Sutera (348)
Pemborong Beg Galas (98)
Pemborong Beg Tangan (591)
Pemborong Bundle (843)
Pemborong Cadar Dan Tilam (428)
Pemborong Karpet (154)
Pemborong Kasut Dan Sandal (682)
Pemborong Lampin (288)
Pemborong Mutiara (106)
Pemborong Pakaian Bayi (758)
Pemborong Pakaian Kanak2 (1609)
Pemborong Pakaian Lelaki (1112)
Pemborong Pakaian Plus Size (141)
Pemborong Pakaian Wanita (4124)
Pemborong Telekung Dan Songkok (562)
Pemborong Tshirt Dan Uniform (3455)
Pemborong Tuala (193)
Pemborong Tudung (2732)
Pembuat Papan Tanda Iklan (262)
Pembuat Plastik Kotak Botol (786)
Pembuat Rak Kiosk Gerai (475)
Pendaftaran Syarikat (480)
Pendaftaran Trademark (33)
Pengedar Alat Tulis (939)
Pengedar Bahan Pencuci (699)
Pengedar Buku Dan Majalah (572)
Pengedar Contact Lens (237)
Pengedar Perfume (1516)
Pengedar Permainan Kanak2 (586)
Pengedar Produk Kecantikan (2573)
Pengedar Produk Kesihatan (2939)
Pengurus Majlis (585)
Penternak Arnab (51)
Penternak Ayam (706)
Penternak Burung Puyuh (95)
Penternak Ikan (687)
Penternak Kambing (283)
Penternak Lembu (377)
Penternak Udang (189)
Peralatan Makmal Dan Hospital (255)
Peralatan Pejabat Dan Sekolah (694)
Peralatan Sukan (542)
Perisian Komputer (558)
Perkakas Dapur (599)
Perkakas Elektrik (417)
Perkakas Rm2 Dan Gajet (1483)
Pinjaman AIM (164)
Pinjaman Hartanah (504)
Pinjaman Kad Kredit (383)
Pinjaman Kereta (582)
Pinjaman Peribadi (10353)
Pinjaman Perniagaan (1803)
Produk Dari China (526)
Produk Sejuk Beku (1280)
Program Consignment (1978)
Program Dropship (6529)
Pusat Bahasa (347)
Pusat Jagaan Bayi (1492)
Pusat Latihan (637)
Pusat Memandu (119)
Pusat Mengaji Agama (499)
Pusat Pendidikan Tinggi (513)
Pusat Rawatan (351)
Pusat Tadika Dan Taska (1263)
Pusat Tuisyen (1042)
Rancangan Perniagaan (581)
Rawatan Alternatif (287)
Rumah Sewa (4157)
Rumah Untuk Dijual (3645)
Servis Freelance (1072)
Servis Keselamatan (700)
Servis Pembersihan (795)
Servis Pengedaran Risalah (447)
Setiausaha Syarikat (593)
Sewa Bas Dan Van (548)
Sewa Kereta Teksi Limo (1758)
Sewa Lori (2497)
Sewa Pesawat Dan Helikopter (54)
Studio Filem Dan Videografi (241)
Studio Fotografi (875)
Studio Grafik Dan 3D (1053)
Studio Lukisan (124)
Studio Model Penyanyi Pelakon (706)
Studio Muzik (459)
Sukan Beladiri (115)
Sukan Berkumpulan (226)
Sukan Futsal (225)
Sukan Pancing (139)
Tanah Sewa (629)
Tanah Untuk Dijual (4723)
Tempahan Biskut Dan Tart (2115)
Tempahan Hamper (186)
Tempahan Kanopi Dan Meja Kerusi (650)
Tempahan Katering (2091)
Tempahan Kek Dan Coklat (2109)
Tempahan Korban Dan Aqiqah (172)
Tempahan Kuih Muih (1711)
Tempahan Minuman Dan Dessert (454)
Tempahan Nasi Lemak (506)
Tempahan Roti (345)
Terminal Bayaran (181)
Ubahsuai Pejabat (638)
Ubahsuai Rumah (1658)
Urut Tradisional (769)
Usahawan Baja Pertanian (369)
Usahawan Benih Dan Nursery (388)
Usahawan Tani (1070)
Vending Machine (355)
Voucher Dan Tiket (240)
Web Design Malaysia (2270)
Wiring Aircond Plumbing Repair (1308)